Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 12:06
Mijn vraag
Ik zit te kijken naar een video deurbel. Ik ben deze tegengekomen: uitvoering: eufy Video Doorbell Battery Slim

Hierbij wordt het beeldmateriaal lokaal in de gong opgeslagen. Ik heb de handleiding gekeken, om alles in te stellen moet je een app van Eufy gebruiken. Ik zie ook dat de gong wifi antennes heeft. Mij is alleen niet duidelijk of de deurbel en gong via een lokaal signaal communiceren via die antennes, of dat de gong uiteindelijk ook op de internetverbinding moet worden aangesloten? De handleiding vertelt hier ook niets over.

Ook zou je met de app beelden terug kunnen kijken (wat enige internet toegang doet vermoeden). Tenzij dit alleen kan binnen het bereik van de gong, waarbij de app via een eigen lokale verbinding rechtstreeks met de gong communiceert.

Iemand enig idee die misschien deze bel heeft of bekend is met hoe dergelijke systemen werken? Ik heb geen idee waar ik dit zou kunnen terugvinden/verifieren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Handleiding doorgenomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Waar ben je bang voor of waarom wil je dit weten? Praktische zaken, of privacy redenen?

Ik heb die precieze Eufy video doorbell, en alles gaat via wifi. Als je 'm instelt, dan zal de app zelf de gong en de cameradeurbel aansluiten, dus dat hoef je niet handmatig los van elkaar te doen. Maar beide apparaten maken via je wifi-netwerk verbinding met elkaar.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Hahn schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:10:
Waar ben je bang voor of waarom wil je dit weten? Praktische zaken, of privacy redenen?

Ik heb die precieze Eufy video doorbell, en alles gaat via wifi. Als je 'm instelt, dan zal de app zelf de gong en de cameradeurbel aansluiten, dus dat hoef je niet handmatig los van elkaar te doen. Maar beide apparaten maken via je wifi-netwerk verbinding met elkaar.
Dank voor de toelichting. Betreft privacy redenen. Dus alles loopt via je eigen WiFi netwerk. Betekent dit ook dat jij standaard als je niet thuis bent ook de app kunt gebruiken om live beelden te bekijken als er wordt aangebeld etc, of is dit een apart optie die ook uitgezet kan worden (zodat alles in principe op het lokale WiFi netwerk gaat, zodat het dus wel bij aanwezigheid thuis mogelijk is om te bekijken maar niet buiten je eigen WiFi netwerk om zeg maar)?

[ Voor 3% gewijzigd door menne op 26-08-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
menne schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Dank voor de toelichting. Betreft privacy redenen. Dus alles loopt via je eigen WiFi netwerk. Betekent dit ook dat jij standaard als je niet thuis bent ook de app kunt gebruiken om live beelden te bekijken als er wordt aangebeld etc, of is dit een apart optie die ook uitgezet kan worden (zodat alles in principe op het lokale WiFi netwerk gaat, zodat het dus wel bij aanwezigheid thuis mogelijk is om te bekijken maar niet buiten je eigen WiFi netwerk om zeg maar)?
Je kan altijd via de app alles bekijken, ook de lokaal opgeslagen beelden (die encrypted zijn), ook als je niet op je eigen wifi zit. En nee, dat kan je niet uitzetten of beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Enige dat ik weet dat vorig jaar november 9to5google iets had gevonden. Eufy zou locale data versturen naar hun servers. Ik heb dat berichtje voorbij zien komen. Verder heb ik het niet gelezen of op waarheid gecontroleerd aangezien ik niks van eufy in huis heb. Dus daar zou je eventueel naar kunnen zoeken. Wel in het Engels.

Geen idee dus of dat echt het geval was. En of het foutje bij eufy betrof en nu is op gelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Stonehawk schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:22:
Enige dat ik weet dat vorig jaar november 9to5google iets had gevonden. Eufy zou locale data versturen naar hun servers. Ik heb dat berichtje voorbij zien komen. Verder heb ik het niet gelezen of op waarheid gecontroleerd aangezien ik niks van eufy in huis heb. Dus daar zou je eventueel naar kunnen zoeken. Wel in het Engels.

Geen idee dus of dat echt het geval was. En of het foutje bij eufy betrof en nu is op gelost.
Sommige zaken waarvan ze zeiden dat ze alleen lokaal opgeslagen werden, zoals previews van beelden, werden toch vanaf hun eigen servers geserveerd, wat liet zien dat ze het niet lokaal hielden. En je kon er unencrypted bij met de juiste URL.

Inmiddels geeft de app aan dat beelden unencrypted worden als je ze opent, dus dat lijkt opgelost.

Maar als privacy heel belangrijk voor je is, dan moet je sowieso geen videodeurbel nemen. Linksom of rechtsom heb je nooit 100% garantie dat er niks uitlekt of fout gaat of wat dan ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 26-08-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Hahn schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:24:
Maar als privacy heel belangrijk voor je is, dan moet je sowieso geen videodeurbel nemen. Linksom of rechtsom heb je nooit 100% garantie dat er niks uitlekt of fout gaat of wat dan ook.
Is dit echt zo? Bij bijvoorbeeld bewakingscamera’s kun je voor een totaal lokale oplossing kiezen, waarbij zelfs de recorder standaard gaan WiFi heeft bijvoorbeeld, tenzij je een aparte adapter koopt etc. Die stel je ook lokaal in video HDMI scherm + muis etc.

Ik had eigenlijk verwacht dat er ook wel videodeurbellen bestaan die 100% lokaal opereren? Maar misschien is de markt te klein van mensen die niet perse remote de beelden willen kunnen zien? Want technisch moet dat toch prima kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door menne op 26-08-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
menne schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:31:
[...]

Is dit echt zo? Bij bijvoorbeeld bewakingscamera’s kun je voor een totaal lokale oplossing kiezen, waarbij zelfs de recorder standaard gaan WiFi heeft bijvoorbeeld, tenzij je een aparte adapter koopt etc.
Appels en peren. Ik had het over videodeurbellen, voor consumenten, met een app, die juist bedoeld zijn om op je werk te kunnen zien wie er bij jou thuis aanbelt.
Ik had eigenlijk verwacht dat er ook wel videodeurbellen bestaan die 100% lokaal opereren? Maar misschien is de markt te klein van mensen die niet perse remote de beelden willen kunnen zien? Want technisch moet dat toch prima kunnen?
Technisch zal het zeker kunnen zolang jij een camera vindt die zonder internetverbinding werkt. Bij Eufy videodeurbellen hoef je dat alleen niet te zoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 26-08-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 05:04
Hoe wil je de beelden gaan bekijken als deze niet verbonden is met een netwerk? Iedere keer de sd kaart eruit halen? Dit haalt dan toch het praktisch nut weg van de camera. Maargoed.

Wellicht kan je de bel instellen op een bepaald wifi netwerk (bijv. hotspot van je mobiel) en dan je hotspot weer uitzetten. Dan zal de bel wellicht wel opnemen, maar omdat er geen verbinding is, niets kunnen 'doorsturen'.

Ik begrijp dat dit niet gaat werken omdat de gong ook op wifi zit. Enige zou dan zijn een apart wifi netwerk wat niet op internet verbonden zit, voor de bel. Maar dan kan je nog je beelden niet inzien.

[ Voor 20% gewijzigd door DrNizeGuy op 26-08-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Als ik het zo hoor is een deurbelcamera misschien niet de juiste oplossing voor mij. Mijn primaire noodzaak is eventueel achteraf terug te kunnen kijken, liefst zonder internet/cloud. Ik had verwacht dat dit opties zouden zijn bij deurbellen die met lokale opslag werken. Maar als ik het zo lees is dat niet een use case die binnen het product van videodeurbel past en zal ik wellicht naar andere (en stuk duurdere) oplossingen moeten kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door menne op 26-08-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@menne er zijn wel degelijk deurbellen en deurbel camera's die volledig lokaal erken,

de meesten werken echter standaard alsnog via cloud maar zijn dan bijvoorbeeld ook lokaal te bereiken. als je dan vervolens toegang tot die cloud blokkeert in je firewall blijf je zitten met een half-functionerende deurbeel waarvan de push-notifications bijvoorbeeld niet (meer) werken. omdat zo'n ding dan nog wel steeds lokaal werkt kun je die push-meldingen laten versteuren dooor een home-automation controller zoals domoticz, home asistant of homey. zodat je de gesloopte functies weer herstelt.

dit is de route die ik ook binnekort neem, punt is dat je dan nog wel onderzoek moet doen naar welke merken / producten zich hier t best voor lenen en of je wel zin hebt in een hele HomeAsistant setup voor zoiets als een deurbel-camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DrNizeGuy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:37:
Hoe wil je de beelden gaan bekijken als deze niet verbonden is met een netwerk? Iedere keer de sd kaart eruit halen? Dit haalt dan toch het praktisch nut weg van de camera. Maargoed.
TS heeft het niet over geen verbinding met een netwerk/wifi, maar geen verbinding met het internet.

Een videodeurbel zou best verbonden kunnen zijn met wifi, waarbij de videodeurbel zelf geen contact maakt met het internet (of de wifi heeft geen verbinding met het internet). Maar bij de gemiddelde videodeurbel bedoeld voor de gemiddelde consument zal dat geen (standaard) optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:51
Wat Eufy onderscheidt van Amazon Ring is dat je geen abonnement hebt, en dat beelden lokaal opgeslagen worden ipv in de AWS cloud. Daarmee biedt het een ander soort privacy. Beelden worden lokaal versleuteld, maar die sleutel staat bv ook in de app op je telefoon, dus zo heel lokaal is het niet.

Ik heb geen deurbel, wel een wifi-camera, en die kan ik ook benaderen als ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Stonehawk schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:22:
Hoofdreden was om pushberichten te kunnen versturen. Deurbel maakte een snapshot en stuurde die naar Eufy zodat ze die afbeelding konden opnemen in het pushbericht.

In principe kun je Eufy helemaal los van internet laten draaien, ik heb een tijdje geleden in de firewall alle uitgaande communicatie van de Homebase afgesloten en dan blijft alles werken, behalve de pushberichten.
Pagina: 1