Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[PV] Schaduw: gaat deze opstelling goed werken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Wij zijn van plan om panelen te plaatsen op ons nieuwe huis.
Zo'n 22 stuks met een totaal vermogen tussen de 12 en 15kw.

Onze situatie:
Huis met schuin dak, panelen komen in oost-west opstelling.
Veel hoge naaldbomen rondom het huis op zo'n 10-15 meter afstand.

Offerte:
28 CanadianSolar CS6W-550MS
Huawei SUN2000-15KTL-M5 + wifi module
22 Tigo TS4-A-O
montage systeem
installatie enz
€12.000

Mijn vragen zijn:
Hebben wij wel een 15kw omvormer nodig gezien je met een oost-west opstelling nooit het maximale zal halen.
De Tigo's, zijn dat power optimizers en is dit geschikt voor ons?

Andere suggesties of opmerkingen? Is de prijs ok?
P.s wij wonen in het buitenland.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik lees dat de Tigo TS4-A-O een mismatch van max 25% kan overbruggen. Met veel bomen en schaduw, zou een keuze voor micro-omvormers dan geen beter idee zijn?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:28
Goeiemorgen,

Waar is "Buitenland"? :) Er is veel verschil in de prijs van PV installaties als je over de grens kijkt. Maar 12k voor 28 panelen is geen gek bedrag.

Het ontwerp is wel fout. Huawei heeft eigen optimizers. Die Tigo's gaan het niet doen. Vraag de installateur om de 600W-P optimizer van Huawei te gebruiken.

Voor oost-west opstelling is het gebruikelijk om een DC/AC verhouding van 1,4 te gebruiken. een 10KTL-M1 zou voldoende moeten zijn, en dan heb je als voordeel dat je ook batterijen kan aansluiten op de omvormer.

More Power Igor! More Power!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
@Microkid
Nee dan ga je met deze aantallen naar solaredge. Micro’s kost onnodig nog meer.

Persoonlijk zou ik in een situatie waar je up bijna alle panelen optimizers gaat plaatsen niet bij huawei shoppen maar bij solaredge. Zo goedkoop is huawei niet…

S650b zal nodig zijn. En die mag geloof ik alleen in combinatie met een wat zware semi commerciële omvormer .. wat niet erg hoeft te zijn… se17k kost minder dan se12,5k

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Verwijderd Voor een eerste simulatie en dimensionering van de omvormer voor de oost/west opstelling zou je pvcalc.org kunnen gebruiken.
Buitenland = Sweden?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Verwijderd

Topicstarter
dunklefaser schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:55:
@Verwijderd Voor een eerste simulatie en dimensionering van de omvormer voor de oost/west opstelling zou je pvcalc.org kunnen gebruiken.
Buitenland = Sweden?
Handige link, als ik het correct heb ingevuld dan kom ik in april uit op 9800wp. Er komen immers meer panelen aan de westzijde van het huis. Dat zou dan betekenen dat een omvormer van 10kw voldoende is zoals hierboven al was aangegeven. Uiteraard kan ik een paar panelen aan de oost kant plaatsen om zo meer speling over te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:51:
@Microkid
Nee dan ga je met deze aantallen naar solaredge. Micro’s kost onnodig nog meer.

Persoonlijk zou ik in een situatie waar je up bijna alle panelen optimizers gaat plaatsen niet bij huawei shoppen maar bij solaredge. Zo goedkoop is huawei niet…

S650b zal nodig zijn. En die mag geloof ik alleen in combinatie met een wat zware semi commerciële omvormer .. wat niet erg hoeft te zijn… se17k kost minder dan se12,5k
Wat is een goede omvormer van solaredge voor mijn situatie die ook de mogelijkheid heeft om accus aan te sluiten (hybride omvormer)
Volgens de berekening levert te opstelling nooit meer dan 9.8kw op.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mag solaredge weer gebruikt worden in Sweden?
https://www.pv-magazine.c...roducts-banned-from-sale/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Verwijderd Vermoedelijk heb je ook in april last van schaduw, dus de 10 kW is zeker meer dan voldoende.
Nog een kleine aanvulling: PVCALC schat de temperatuurcoëfficiënt van de vermogensafname met -0.48% te conservatief, als je in de tech-data van de panelen duikt vind je waarschijnlijk iets van -0,3x %.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:28
Met de nieuwe optimizers volgens mij weer wel.

SolarEdge heeft een batterij, in samenwerking met LG chem. Het is een groot en onhandig ding als je het mij vraagt.

Huawei heeft ook omvormers en tot 10kW hebben alle omvormers een batterij-aansluiting. Misschien dan wel ietsje duurder als je alles vol legt met optimizers.

550Wp panelen... dat zijn wel flinke jongens trouwens

More Power Igor! More Power!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er vandaag en kon overdag geen schaduw zien, waarschijnlijk alleen in de ochtend en avond door de hoogte van ons dak. Ons dak is 9 meter hoog (schuin gemeten!) en 13 meter breed. Vanaf de grond tot de nok van het dak zit je op zo'n 12 meter.

Wij wonen niet in Zweden maar in een Oost-Europees land.

Nu ik iedereen z'n advies zo heb gelezen, lijkt het mij verstandig om alles zelf los te bestellen en het installeren te laten uitbesteden.

We hebben reeds kabels naar zolder gebracht kbe solar db+ 6mm
Netaansluiting is 25kw, voldoende dus.

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken buiten groepen en kabels?

Ik ben bezig geweest met de stringplan en heb hier nog vragen over.

Volgens solaredge zou een omvormer van 6kw voldoende zijn om zo mooi op 118% overdimensionering te komen.
Is dit veilig en correct of moet ik toch voor een 8kw omvormer gaan?

Dan nog een vraag of de string correct is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oa7-LLcgQl3PCrN2sTHGiWys0TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKB2heyU9DZf5Rqc5FftgvjV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2023 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn vorigedit topic, besloten om Solaredge te proberen.

Mijn vraag is of onderstaande gaat werken met de SE8K
Overdimensioneren komt uit op 115%, goed?

Dak is 59graden, 13 meter diep, 9 meter breed.
Het is eventueel mogelijk om bij het groepje van 2, 2 panelen bij te doen mocht het groepje te klein zijn.

De string is automatisch getekend, lijkt mij persoonlijk beter om van boven naar beneden te gaan aan de oost kant en dan vanuit de west kant naar boven.

Wij hebben een risaliet die de onderste panelen misschien voor een heel kleine beetje zou blokkeren in de ochtend maar het zou ook zomaar kunnen dat de panelen hoog genoeg geplaatst kunnen worden.

Verder is het huis omgeven door hoge naaldbomen, die wel op enige afstand staan maar ze zijn hoog (16-20m) op sommige momenten op de dag is er best wat schaduw op het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9ArFijddsWDD0kmipgvkF7qlKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opEtDTmvz6xeGRKA6tRIVXBX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23RYLHmbibT9cZij4IncgK5Rf2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmYL5BEqqpJEsiS6vMzRfPME.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2023 08:34 ]

Pagina: 1