Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunis1991
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-09-2023
Goedemorgen,

Sinds een tijdje heb ik een retro PC om oude games op te spelen. Ik wil graag zowel DOS als Win9x games kunnen spelen en ik vind het gewoon leuk omdat ik veel gebruik heb gemaakt in mijn jeugd van Win9x.

Ik heb eerst een Win95 2.5 install gehad en met een hoop gedoe de juiste drivers erop gekregen en een tijdje op gedraait. Doordat sommige games het toch niet deden en ik foutmeldingen kreeg: expects a newer version of windows, en veel Dos games het niet goed deden ben ik overgestapt naar Win98SE in de hoop dat deze stabieler is.

Nu het probleem: Ik krijg geen geluid en krijg een foutmelding in Apparaatbeheer zie bijgevoegde foto.

Ik heb een MS-6315 moederbord en volgens de specs op internet een AC97 controller hierin. Heb van de site van Realtek AC97 drivers voor windows 98 gebruikt. Directx9.0C geinstalleerd. Heb diverse andere versies van de AC97 drivers van verschillende sites geprobeerd. Heb ook IRQ’s vrijgemaakt waar de COM poorten opzitten, ook al heb ik hier niet heel veel kennis van. Hierna heb ik nog een keer geformateerd en Windows weer helemaal opnieuw geinstalleerd. Maar ik kom er niet uit. Ook de USB stick wordt standaard niet herkend, USB hostcontrollers en dergelijke zijn geinstalleerd in Apparaatbeheer.

Weet iemand wat ik hier mee moet? Is dit toch iets met de drivers?

Alvast bedankt,
Teunis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunis1991
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRlFX5quC79MhXyUJTrFUujH9Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWQuT4KjILMSC89rUDI0g6R4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:49

Rmg

Sowieso op zoek naar oude usb sticks.
<4gb en zorg dat ze fat32 zijn geformatteerd.

Beste kans voor de soundcard is eerst 98se installeren, dan sp3, en dan de ac97 drivers, of op zoek naar oudere drivers/eerdere versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Als ik zo wat rond zoek zit er helemaal geen Realtek AC97 controller op maar een C-Media en/of SigmaTel, je hebt dus waarschijnlijk de verkeerde drivers. Ondersteuning voor USB opslag kwam dacht ik pas met Windows ME, maar is wel toe te voegen. Google ook eens naar het 'Unofficial Windows 98 SE Service Pack 3'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunis1991
Kan het zijn dat Sigmatel hetzelfde is? De .exe heet namelijk Sigmatel9721 en als ik installeer staat er AC97 in apparaatbeheer.

De Servicepack kan je die gewoon als soort update uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
teunis1991 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:23:
Kan het zijn dat Sigmatel hetzelfde is? De .exe heet namelijk Sigmatel9721 en als ik installeer staat er AC97 in apparaatbeheer.
Lijkt er wel op, werkt deze? Verwijder wel eerst de oude drivers en let wel op met downloaden van drivers van vage driversites dat je geen rommel binnenhaalt.
De Servicepack kan je die gewoon als soort update uitvoeren?
Ja, dacht het wel, zie ook:

http://www.htasoft.com/u98sesp/
http://www.techtalk.cc/viewtopic.php?t=65

Let wel op dat er erg veel files en aanpassingen worden gedaan wat ook weer nieuwe problemen kan veroorzaken, lees dus alles even goed door. Als je alleen USB opslag ondersteuning wilt kun je misschien deze eens proberen:

https://msfn.org/board/to...decim-native-usb-drivers/
https://www.philscomputer...8-usb-storage-driver.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Stop er een Windows 98 compatible SoundBlaster Live kaart in. Vast wel ergens op AE te krijgen en anders heeft iemand nog wel zo'n ding ongebruikt in zijn kast liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunis1991
Heb de USB aan de praat nu zonder de Service Pack.

Voor het geluid heb ik een oudere versie Ac’97 3.41. Die heb ik geinstalleerd. Alleen nu komt er niks bij besturing voor geluid te staan, alleen bij overige apparaten heb ik nu een Pci multimedia audio device staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunis1991
Heb het aan de praat gekregen geen idee hoe het allemaal precies werkt.

Heb vanuit de PCI audio device het Wdm driver mapje uit een eerder geprobeerde nieuwere driver geinstalleerd en toen hetzelfde nog een keer maar dan het driver mapje van de 3.41. (Kon de eerste keer niet gelijk die van de 3.41 gebruiken :?

Bedankt voor jullie meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zit er een ander device in wat hetzelfde IRQ heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Let wel op dat je voor DOS compatibiliteit liever vxd drivers hebt en een goede SB compatibiliteit wilt hebben, dat laatste verschilt enorm per codec.

Ik zou wat dat betreft eerder de route van @Yaksa bewandelen en een oude SB Live (bijv. de sb0100) scoren. Prima DOS compatibiliteit met de juiste (VXD) drivers.

Jammer dat dit bord net te nieuw is voor ISA. Was leuk geweest daar een AWE64 oid in te stoppen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1