Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:11
We zijn bezig met een nieuwbouw bijgebouw/garage, ongeveer 45m2, deels garage (klus ruimte, fietsenstalling) en deels leefruimte (relax ruimte voor de kids/gasten verblijf). De hei werkzaamheden gaan binnenkort van start, daarna volgt een goed geïsoleerde beton vloer, muren hout skelet bouw.

Wat is de beste methode om dit te verwarmen? Elektrische vloer verwarming + wand radiatoren? Of een Airco systeem?

Ik twijfel of vloer verwarming wel nut heeft, even snel opwarmen is geen optie, wellicht wel goed om het vorst vrij te houden.

Qua kosten moet het niet te gek worden, het is een bijgebouw, geen hoofdverblijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56
Ja voor 45m2 zou ik een 3.5 kw airco hangen, dat kost je 1500 eu. Meest makkelijke en goedkoopste optie lijkt me. Dubbel plezier qua verwarmen en koelen als het moet en staat alleen aan als het nodig is. Voor 100 eu extra maak je het ding smart, bij vorst bijv. inschakelen en verwarmen tot x graden.

Alleen even opletten, als je fanatiek gaat zagen/schuren/frezen zonder stofafzuiging, dat ding filtert natuurlijk alles uit de lucht, dus dan regelmatig schoonmaken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:11
Dank! Het bijgebouw gedeelte word dmv binnenwand afgesloten van het garage/berging gedeelte. Voor de garage overweeg ik elektrische wand kachels, comfort is daar minder belangrijk. Comfort in het bijgebouw (5x5m2, 3,5m hoog zadeldak) is wel belangrijk, bedoeling dat je er comfortabel een avond kan doorbrengen of een dag kan studeren in de winter.

Ik vraag me af of een vloer zonder vloerverwarming niet vervelend koud aanvoelt. Plan is om 20 cm ps isolatie aan te brengen, goede Rd waarde zal zeker helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:26
Leg er zowiezo gewoon vloerverwarming (waterslangen) in.
Dat kost letterlijk geen drol. Voor 200 euro heb je die hele vloer vol liggen met vloerverwarmingslang met meerdere groepen.
Zeker met een geisoleerde vloer.

Wat je naderhand doet met die slangen, en of je ze uberhaupt in gebruik gaat nemen, kun je altijd nog besluiten, maar dan kun je in ieder geval alle kanten op. Bijvoorbeeld een simpele monoblok-warmtepomp erop aansluiten.

Elektrische vloerverwarming NOOIT doen, dat is te idioot voor woorden. Veel duurder in aanschaf dan die slangen, en het blijft altijd 4x zo duur in verbruik (elektriciteit) dan een monoblok warmtepomp. In nieuwbouw woonhuizen voldoet het zelfs niet aan het bouwbesluit, en mag het dus niet gebruikt worden omdat het zo enorm inefficient is.

Een niet verwarmde betonvloer is altijd koud, ook al leg je er isolatie onder. Warmte stijgt op, dus via luchtverwarming krijg je de vloer ook niet warm. Vloerverwarming is daarbij het meest comfortabel, want de gehele ruimte is gelijkmatig verwarmd. Ook zijn scheidende wanden natuurlijk geen probleem, en kun je alle ruimtes makkelijk verwarmen met die ene vloer.

Daarnaast zou ik in het leefruimte gedeelte eventueel een airco ophangen. Handig voor koeling in de zomer, en om het even snel warm te maken in de winter, wat je kunt combineren met de vloerverwarming als basisverwarming. (Ook een vloer kun je in een uurtje of zo al best op een redelijke temperatuur krijgen met traditionele vloerverwarming hoor, fijn voor comfort op de voeten, alleen is dan de rest van de ruimte nog niet opgewarmd natuurlijk. Daar zou de airco bij kunnen helpen).
Ook die airco is trouwens net als de monoblok, vele malen efficienter dan elektrische vloerverwarming of elektrische wandkacheltjes.

Ik ben op het moment zelf ook bezig met de bouw van een garage. Ook daar komt (water) vloerverwarming in, welke ik met een monoblok warmtepomp ga verwarmen. Kun je zelf plaatsen en aansluiten als je handig bent.

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 26-08-2023 09:49 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04:43
WaT @BrainCrash zegt slangen erin hart op hart 10 centimeter desnoods als je zuinig wilt doen laat de ruimte dan niet tever opwarmen. en of als vorst beveiliging. de vloerverwarming kan je aan je cv hangen met de juiste verdeler, dus met voeler en met pomp en het sneeler opwarmen afvangen met een geschikte radiator.
(mag wel een maatje smaller/kleiner zijn derhalve je vloer natuurlijk ook meewerkt. )
maar eigenlijk zou ik liever een mono blok eraan hangen dan nog een aansluiting maken op je cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri.vdv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-08 13:44
Hoi,

Ik zou ook een garage willen bijbouwen.. groote, iets kleiner dan de jouwe. Mag ik vragen wat de bouw van de garage. (zonder afwerking) maar wel muren, dak, isolatie.. jouw gekost heeft?

mvg
Dimitri
Pagina: 1