Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

CV afkoppelen maar nog wel voor SWW blijven gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:55
Maandag krijg ik mijn monoblock warmtepomp binnen en deze ga ik als full electric verwarming gebruiken. De CV wil ik afkoppelen maar wel nog een tijd als SWW blijven gebruiken.

ATAG geeft aan dat dit kan met mijn ketel (244C) door de aanvoer en retour met elkaar te verbinden (met behoud van expansievat, overstort en vulkraan). "het mooist" zou het dan blijkbaar zijn als hier een klein circuitje, bijvoorbeeld met één radiator erin, overblijft. Helaas is dit niet makkelijk te realiseren en ik kan niet op waarde schatten hoe belangrijk dat is?

Zie foto hieronder. Als ik het goed begrijp verbind ik de koude en warme leiding in de rode cirkel met elkaar en doe ik hetzelfde met de leidingen in de gele cirkel. Dit op de plek van de ster. Kleine uitdaging is het gebrek aan ruimte. Ook weet ik niet welk leidingsysteem dit is. Ik heb online allerlei soorten bekeken maar hem nog niet gevonden.

Vragen:
  1. Zou dit zonder problemen moeten kunnen werken op de voorgestelde manier, met dus een kort lusje?
  2. Weet iemand welk leidingsysteem dit is, want daar heb ik dan koppelingen voor nodig?
  3. Elders gelezen dat ik met een terugslagklep de zaak ook verbonden kan houden zodat ik de CV als backup houdt. Maar mij is onduidelijk waar deze dan moet en hoe dit dan functioneert, aangezien ik vanaf de WP wel een cirkel moet kunnen maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVSdSZySVvdR7HErYovfWcWTD1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fAkM6jbuqmqxjkuyp2pmI4xm.png?f=fotoalbum_large

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10 15:46
Ja, het kan met een kort lusje.
De koppelingen die je nodig hebt zijn gewone knelkoppelingen van 22mm.
Met punt 3 kan ik je niet helpen.

PS
Is de foto in spiegelschrift?
Het lijkt nu als of de overstort in de retour zit en je expansievat in de aanvoer.
Als je een kort lusje maakt dan maakt bovenstaande niet meer uit.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20

Onbekend

...

Voor punt 3:

Water gaat van de aanvoerleiding door de radiatoren/vloerverwarming terug de retourleiding in.
De CV-ketel heb je in principe parallel aan de warmtepomp aangesloten.
Als je geen terugslagklep zou gebruiken, dan gaat er water vanaf de aanvoerleiding van de CV, door de aanvoerleiding van de warmtepomp heen. Het water komt dan door de retourleiding van de warmtepomp terug en gaat door de retourleiding van de CV terug naar het beginpunt zonder dat je huis is verwarmt.

Om dit probleem te voorkomen monteer je in de retourleiding van de CV-ketel én in de retourleiding van de warmtepomp een terugslagklep zodat het water maar 1 kant op kan stromen. Hierdoor forceer je dat het opgewarmde water altijd door de radiatoren/vloerverwarming wordt gepompt en voorkom je dat het door het andere apparaat stroomt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Separator
@Lange Herman Top! Maar het zijn geen gewone knelkoppelingen, de foto is wat verwarrend. In de gele cirkel zie je een koper leiding, maar dat is gas. Daarboven, en buiten het zicht erachter, liggen kunststof leidingen (de rode en de blauwe t-stukken zijn zichtbaar). Links van de t-stukken moet ik bijde loops dus gaan verbinden/scheiden, maar met welke koppelingen?

Foto is niet in spiegelschrift. Zie nieuwe grotere foto voor totaalbeeld. Op de gele lijn links van de t-stukken koppel ik de CV aan zichzelf en de warmtepomp aan zichzelf. Toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFpOqoFdJUVmSgthKCs7F9ahDh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNJCuFAdyn3iJdKpPT14NjfC.png?f=fotoalbum_large

• Separator
@Onbekend ok duidelijk, maar in plaats daarvan kan ik net zo goed afkoppelen toch? Want zoals ik het begrijp heb ik met die terugslagkleppen erin de CV niet als backup bij de hand. Als ik hem in principe toch niet meer ga gebruiken (alleen voor SWW) dan net zo goed afkoppelen?

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10 15:46
Als je de cv afkoppelt dan kun je volstaan met 22 mm cv-buis, welke je kunt verbinden met 22 mm knelkoppelingen.
Je maakt dus een lus van de linker dikke aansluiting onder aan de ketel naar de rechter dikke aansluiting onder aan de ketel.
Welke koppelingen je nodig hebt voor de kunststofleidingen kan ik je niet vertellen. Mijn advies is om een koppeling te demonteren en er mee naar de warmteservice oid te gaan.
Als je de cv-ketel als back-up wilt kunnen gebruiken dan bouw je dus een hybride installatie. Een hybride installatie bouwen is meer dan een paar terugslagkleppen plaatsen. Denk aan een open verdeler etc, etc.
Heb je de rest van je installatie al in orde? Laag temperatuur afgifte systeem? juiste dikte van je transportleidingen?
Zo nee, bouw een hybride installatie of maak eerst je afgifte systeem in orde.
Zo ja, goed bezig _/-\o_

• Separator
@Lange Herman ah natuurlijk, dat had ik bijna zelf kunnen bedenken zeg 8)7 Bedankt!

Hybride is niet nodig. Rest is grotendeels in orde ja. Niet 100% maar er zitten geen verrassingen in en het zijn weloverwogen keuzes. Lang verhaal, maar in orde ;)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De flexibele buis is Uponor Q&E.
Heb je speciaal gereedschap voor nodig.

Please state the nature of the technical emergency

• Separator
@edsandje bedankt! Meteen met warmteservice gebeld en die kan ik daar huren. Moet lukken dan.

[ Voor 65% gewijzigd door Separator op 26-08-2023 08:48 ]

Pagina: 1