Wifi leek zoekt hulp. Wil het graag beter begrijpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Mijn schoonouders klagen al een ruime tijd over slecht internet. Mijn kennis over het opzetten van een netwerk is vrij basic, maar aangezien ik er meer over weet dan zij dacht ik ze te kunnen helpen.

Beginsituatie:
Wonend in buitengebied hebben ze beschikking over een KPN adsl lijn met een extra 4G ontvanger die aan het modem gekoppeld zit. Het modem heeft vervolgens een bedraade verbinding naar 2 access points (boven en beneden, kleine kastjes op wandcontactdoos die er al hingen toen ze hier kwamen wonen) en een extra wireless router. Er zijn hierdoor een drietal wifi netwerken beschikbaar (3 verschillende netwerknamen), namelijk die van het modem zelf, die van de de access points en tot slot die van de door hun geplaatste wireless router.

Het probleem wat ze in deze situatie ondervinden is dat ze vaak géén of heel traag internet hebben (lees 0,5 Mbps). Hun remedie was het meermaals resetten van de wireless router, aangezien deze naast de tv staat en het meest dichtbij staat. Ik vermoed dat de apparaten van mijn schoonouders zowel het wifi signaal van het modem als van de wireless router in hun geheugen hadden staan, waardoor ze waarschijnlijk steeds aan het wisselen waren van wifi netwerk. Bij het meermaals resetten van de wireless router schakelde apparaten waarschijnlijk over naar het wifi signaal van het verder gelegen modem. Deze kon door de afstand waarschijnlijk nog net een zwak signaal overbrengen. Dit zou mijn verklaring zijn van het "soms helemaal geen internet en soms heel traag internet".

Vervolgsituatie:
Ik ben begonnen met opschonen van het netwerk. De twee (relatief oude) access points, waarvan mijn schoonouders niet eens wisten van het bestaan, heb ik uitgeschakeld en afgekoppeld. Zowel het modem in de meterkast als de wireless router naast de tv heb ik een reset gegeven tot fabrieksinstellingen. Hierna heb ik het wifi signaal van het modem uitgeschakeld. Van de wireless router heb ik gekozen om het 5Ghz signaal uit te zetten. Nu heb ik het qua signalen zo simpel mogelijk gemaakt.

Nu is het alsvolgt:
  • Modem in meterkast, verbonden aan alléén adsl lijn
  • Modem via utp kabel verbonden aan mijn laptop geeft een snelheid van 5Mbps
  • 4G modem verbonden aan een van de LAN poorten van modem
  • Modem via utp kabel verbonden aan mijn laptop geeft nu een snelheid van +-20Mbps
  • Snelheid is minder dan beoogde +-50Mbps, maar 4G signaal is ook niet optimaal in het buitengebied.
  • Utp aangesloten, van modem richting wireless router in woonkamer
  • Wireless router via utp kabel verbonden aan laptop; geeft wederom snelheid van +-20Mbps
  • Laptop losgekoppeld en nu kijkend naar wifi
  • Zoals bedoeld,1 enkel wifi signaal beschikbaar, namelijk het 2,4 Ghz van de wireless router
  • Overal in huis 15-20 Mbps aan snelheid (acceptabel)
  • Tot slot met succes de telefoons en laptops van schoonouders verbonden met wifi en tv via utp aan router
  • Klaar! (dacht ik....)
Alles leek dus goed te werken, maar dezelfde avond werd ik gebeld dat de twee Ipads nog geen internet hadden. Bij het kiezen van het wifi signaal bleven de Ipads maar proberen verbinding te maken, zonder succes. Op dat moment hadden andere apparaten wel internet. Mijn vermoeden was dat de Ipads geen (juist) IP adres krijgen. Het wifi netwerk vergeten en opnieuw proberen of het een tijdje uitschakelen en opnieuw proberen werkte niet. Ik heb ze vervolgens gevraagd alle apparaten die gebruik maken van wifi, dit uit te zetten. Hierna de wireless router van het stroom te halen en vervolgens het modem. Na een paar minuten modem weer op het stroom, vervolgens de router en tot slot apparaat voor apparaat weer wifi aan. Hierna nogmaals geprobeerd de Ipads te verbinden en dit keer met succes. Wederom dacht ik klaar te zijn.

Maar helaas. Na een week vroeg ik ze of ze nog problemen hadden ondervonden. Ze durfde het niet te zeggen, maar het bleek dat ze al een week lang weer veel problemen hadden. Ze konden bijvoorbeeld geen tv meer kijken omdat deze geen internet had. Of er in deze week apparaten waren die op dat moment wel op internet konden komen weet ik eerlijk gezegd niet.

Kan iemand mij helpen om erachter te komen waardoor dit komt? Ik heb wel mijn vermoedens en heb ook zeker al zelf gespeurd op internet en in het 'NT FAQ' van Tweakers, maar ik merk hierbij dat ik eigenlijk de basis kennis mis om met een plan te komen. Mijn vermoeden is dat er iets mis gaat in het toekennen van de IP adressen. Ik wil nu bij ze langs gaan om te kijken naar de instellingen van DHCP op het modem en in de router, maar eigenlijk weet ik niet precies wat ik dan doe....

Ik wil heel graag voorkomen dat ik zomaar in instellingen dingen ga proberen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
KPN Experia box V10 (sorry, weet niet of het de 10 of 10a is...)
4G buitengebied modem
Asus RT-AC66U wireless router

Beste antwoord (via Artaxa op 26-08-2023 12:50)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:45
Artaxa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:27:
[...]

Kan je hier misschien een voorbeeld van geven? Ik merk dat dit zo'n beetje het niveau wordt waar ik af begin te haken 8)7 . Ik ben echter wel weer handig genoeg om met een goed voorbeeld morgen die instellingen op te snorren en mee te spelen.
Waarschijnlijk zit je experiabox in 192.168.2.x en heeft ip .254. En geeft hij dhcp uit tussen 1-200

Je kunt je asus dan veilig bv 192.168.2.222 geven

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Misschien een hele stomme opmerking.
Moet het perse wifi zijn?
Zelf gebruik ik liever kabels waar ik kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artaxa
Enkel de TV kan bekabeld. Telefoons, iPads en laptops kunnen allemaal alleen via wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:22

Marc H

- - Is wakker - -

Waar staat het 4G modem?

Als dat in de meterkast is, dan staat hij daar fout. Hij moet vlakbij/tegen een raam staan.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
Het 4G modem staat inderdaad in de meterkast, maar deze meterkast is op een wat aparte plaats, namelijk via buiten te bereiken via een deur in de buitenmuur. Qua plaats kan ik niet eenvoudig een andere plek kiezen, maar naar mijn idee hoeft dat ook niet aangezien de snelheid acceptabel is voor mijn schoonouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:12
Kan dat 4g modem ook tijdelijk verplaatst worden naar een bovenverdieping om te kijken of het 4g signaal dan beter word?

Zoja…. Kijk dan vooral ook eens naar buiten antennes voor 4g (poynting zijn erg goed)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
De snelheid is prima en aan het 4G modem hoeft dus niks te gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-09 18:44
begin eens met het maken van een tekening van de verschillende devices (alleen de router achtige apparaten dus niet de iphone's ipads) en geeft duidelijk aan welke poort aan welke poort zit wan/lan.
Hierna graag alle subnetten vermelden en welke devices allemaal DHCP doen
gaat dus om een tekening van:
- de Asus
- 4g router
- Experiabox

ik denk dat je ergens een conflict heb met je subnetten dus twee devices die allebei 192.168.1.x hebben als subnet

als je internet krijgt via 4G en Adsl hoe is dan de loadballancing tussen deze twee geregeld?

[ Voor 34% gewijzigd door Bushie op 25-08-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoe is de kabel van modem naar ap? Is dat een stroomkabel of een internetsnoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
99ruud99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:15:
Hoe is de kabel van modem naar ap? Is dat een stroomkabel of een internetsnoer
die zijn niet meer actief
Vervolgsituatie:
Ik ben begonnen met opschonen van het netwerk. De twee (relatief oude) access points, waarvan mijn schoonouders niet eens wisten van het bestaan, heb ik uitgeschakeld en afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
Bushie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:07:
begin eens met het maken van een tekening van de verschillende devices (alleen de router achtige apparaten dus niet de iphone's ipads) en geeft duidelijk aan welke poort aan welke poort zit wan/lan.
Hierna graag alle subnetten vermelden en welke devices allemaal DHCP doen
gaat dus om een tekening van:
- de Asus
- 4g router
- Experiabox
Zie hier een schematische weergave van de opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktnbSvkaFCx8azVSbCg-d-Vc9w4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYDGieD262orduEYIcVKQxCa.png?f=fotoalbum_large

Welke subnetten en welk device aan DHCP doet weet ik op dit moment niet (aangezien ik niet daar nu aanwezig ben). Ik ga morgenochtend naar ze toe om te proberen het op te lossen, vandaar dat ik nu zoveel mogelijk tips en uitleg probeer te verzamelen.

Kan je mij misschien uitleggen hoe de subnetten en DHCP regeling in de basis hoort te zijn?
Bushie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:07:
ik denk dat je ergens een conflict heb met je subnetten dus twee devices die allebei 192.168.1.x hebben als subnet
Zoiets dacht ik ook na het lezen van:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Ik ben echter nooit genoodzaakt geweest om dit soort dingen te moeten doen. De netwerken die ik in het verleden heb aangelegd voor mijzelf en voor mijn ouders waren zo, dat als ik alles zo simpel mogelijk hield, dat alles plug and play direct prima werkte.
als je internet krijgt via 4G en Adsl hoe is dan de loadballancing tussen deze twee geregeld?
Dit weet ik niet precies. Ik zag mensen hier op Tweakers ook discussies voeren hoe dit nu precies werkte, maar daar werd ik niet wijzer van. Ik weet wel dat zonder problemen op elk willekeurig moment de utp kabel van 4G modem naar Experiabox kon lostrekken en plaatsen. Je zag dat direct de snelheid veranderen van 5 naar 20 Mbps, maar geen issues verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Artaxa op 25-08-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
je zou verwachten dat de 4G router ook in een Wan poort van de Experia moet, en dat de Experia de loadballancing verzorgt, geen idee hoe KPN dat normaal koppelt.
ka je de 4G ook rechtstreeks aan je laptop koppelen? krijg je dan een internetverbinding? zo ja welk ip adres heeft je laptop dan?
als je de laptop aan een lanpoort van de Experia hangt (4g router afkoppelen) krijg je dan internet? zo welk ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou die asus sowieso in ap mode zetten (dhcp uut en kabel van wan naar lan). Ik denk dat iptv dan weer tot leven komt

De manier van je 4g modem aansluiten klinkt gek maar is wel de juiste
https://www.kpn.com/servi...g-modem/start-installatie

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 25-08-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
Bushie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:52:
je zou verwachten dat de 4G router ook in een Wan poort van de Experia moet, en dat de Experia de loadballancing verzorgt, geen idee hoe KPN dat normaal koppelt.
Nee het 4G modem moet echt in LAN van Experia, staat heel duidelijk in alle instructies van KPN.
ka je de 4G ook rechtstreeks aan je laptop koppelen? krijg je dan een internetverbinding? zo ja welk ip adres heeft je laptop dan?
Was ik ook benieuwd naar :) maar nee dat gaat niet. Denk om ook te voorkomen dat je het 4G modem gaat gebruiken op andere plekken.
als je de laptop aan een lanpoort van de Experia hangt (4g router afkoppelen) krijg je dan internet? zo welk ip adres?
Ja dan krijg je gewoon internet, met 5 Mbps ipv 20. Het IP adres weet ik niet, ben daar morgen pas weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
kan je eens een foto plaatsen van die 4g router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
laurens0619 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:52:
Ik zou die asus sowieso in ap mode zetten (dhcp uut en kabel van wan naar lan). Ik denk dat iptv dan weer tot leven komt
Ja hier zat ik dus ook aan te denken. Ook mede door deze handleiding:

Ik snap hier echter stap 6 zet niet helemaal. De blauwe tekst en de foto eronder komen toch niet overeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
Bushie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:00:
kan je eens een foto plaatsen van die 4g router?
Op dit moment niet aangezien ik pas morgen daar aanwezig ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Artaxa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

Ja hier zat ik dus ook aan te denken. Ook mede door deze handleiding:

Ik snap hier echter stap 6 zet niet helemaal. De blauwe tekst en de foto eronder komen toch niet overeen?
Gewoon ip geven die in range van experiabox zit (buiten dhcp range) en dhcp server uit.

Je kan trouwens ding wegdoen en voor weinif paar superwifi1 (witte) punten scoren op marktplaats. Dat maakt t wat hufterproof voor als t niet voot jexelf is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
laurens0619 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

Gewoon ip geven die in range van experiabox zit (buiten dhcp range) en dhcp server uit.
Kan je hier misschien een voorbeeld van geven? Ik merk dat dit zo'n beetje het niveau wordt waar ik af begin te haken 8)7 . Ik ben echter wel weer handig genoeg om met een goed voorbeeld morgen die instellingen op te snorren en mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
Ja, maar dan de eerste versie, met interne antenne

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Artaxa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:27:
[...]

Waarschijnlijk zit je experiabox in 192.168.2.x en heeft ip .254. En geeft hij dhcp uit tussen 1-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
laurens0619 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

Dat ga ik morgen dan proberen. Bedankt voor iedereen zijn hulp to zo ver :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
Toch nog even voor de zekerheid, want hier twijfelde ik namelijk over. Als ik de Asus router in AP zet, dan moet de utp kabel dus in LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Artaxa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:58:
Toch nog even voor de zekerheid, want hier twijfelde ik namelijk over. Als ik de Asus router in AP zet, dan moet de utp kabel dus in LAN?
In lan zit je sowieso goed.
Sommige routers maken in ap mode van wan een lan poort maar dat zou ik ff negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Artaxa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:56:
De snelheid is prima en aan het 4G modem hoeft dus niks te gebeuren ;)
Snelheid mogelijk niet. Die kan goed zijn. Aan de stabiliteit mogelijk wel. Een andere locatie kan misschien een meer stabiele verbinding opleveren. Ooit gehad met een vakantiehuisje in de bergen. 4G-modem diverse locaties in de woning "goede snelheid". Alleen op één locatie maar een echt stabiele verbinding. En laat dat nu net een locatie bij een raam zijn.

Over DHCP: Als alles standaard ingesteld is zou het goed moeten staan. Dan zou je nog dubbele NAT in je netwerk kunnen hebben met de Experiabox en de Asus RT. Deze zou ik er proberen uit te halen. Daartoe zou ik de DHCP op de Asus uitzetten. Dan de Experiabox gebruiken als DHCP-server. Dan moet je de kabel van de Experiabox in een LAN-poort van de Asus drukken. Je maakt dan van de Asus alleen een Wifi-accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaxa
RonnieKo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Snelheid mogelijk niet. Die kan goed zijn. Aan de stabiliteit mogelijk wel. Een andere locatie kan misschien een meer stabiele verbinding opleveren. Ooit gehad met een vakantiehuisje in de bergen. 4G-modem diverse locaties in de woning "goede snelheid". Alleen op één locatie maar een echt stabiele verbinding. En laat dat nu net een locatie bij een raam zijn.
Ik heb bij de huidige locatie ook goed gekeken naar de stabiliteit, en dat zit naar mijn idee wel snor.
RonnieKo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Over DHCP: Als alles standaard ingesteld is zou het goed moeten staan. Dan zou je nog dubbele NAT in je netwerk kunnen hebben met de Experiabox en de Asus RT. Deze zou ik er proberen uit te halen. Daartoe zou ik de DHCP op de Asus uitzetten. Dan de Experiabox gebruiken als DHCP-server. Dan moet je de kabel van de Experiabox in een LAN-poort van de Asus drukken. Je maakt dan van de Asus alleen een Wifi-accesspoint.
Ja dit vond ik nou dus juist zo gek. Alles volgens fabrieksinstellingen en relatief simpele opzet. Ben het niet gewend dat je dan in instellingen moet gaan zitten grutten. Ik ga precies doen wat je hier zegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat komt door (traditioneel kpn) iptv, die wil graag achter een experiabox zitten en en niet achter een asus

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 26-08-2023 07:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artaxa
Ik wil jullie graag mededelen dat het mij vandaag gelukt is om alles goed ingesteld te krijgen. De Asus router stond inderdaad in andere range.

Oude (slecht werkende) situatie:
Experia modem IP: 192.168.2.254 met range 1-200
Asus IP met fabrieksinstellingen: 192.168.1.1 met utp in WAN

Nieuwe situatie:
Experia modem IP: 192.168.2.254 met range 1-200
Asus IP in AP mode: 192.168.2.222 met utp in LAN en DHCP uit

Alles werkt nu naar behoren. Voor veel van jullie misschien iets van "ja duh, zo wil je het toch altijd instellen". Voor mij een goed leermoment. Ik weet nu eindelijk iets meer van wat een paar van de netwerktermen nu echt betekenen.

Bedankt voor iedereen zijn hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
oude situatie had eigenlijk ook wel moeten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619