Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 21:58
TLDR: Welke betaalbare dac kan ik gebruiken om een Mac Studio via usb of Thunderbolt aan te sluiten op een 5.1 surround setje zoals de Logitec Z-5500 en geeft dat beter geluid bij het afspelen van 24-bit/192 kHz bestanden zoals ALAC?

Iets meer info: Ik wil mijn nieuwe Mac aansluiten op een surround versterkertje, maar:
1) de Mac heeft geen optical out s/pdif toslink uitgang waardoor er geen 5.1 / 6-kanaals signaal kan worden doorgegeven zonder tussenkomst van een derde apparaat.

2) Daarnaast biedt de computer audio-kwaliteit tot 24-bit / 192 kHz, maar de ingebouwde dac kan dat niet weergeven via de 3,5 mm koptelefoonuitgang. De Logitec Z-5500 kan overigens 'maar' 24-bit / 96 kHz aan.

Kortom ik zoek een apparaat wat ik op de Mac aan kan sluiten via usb-c of Thunderbolt en anderzijds via optical op de Z-5500. Tips? Is € 100 een realistisch budget?

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
• Voor nu aangesloten via 3,5 mm jack. Valt me mee qua ruis, maar 5.1 afspelen kan uiteraard niet.

• Bijvoorbeeld de Schiit Modi+ kan "16/44.1 to 24/192 via USB, Coax, and Optical" maar wat gebeurt er dan als de ontvangende kant geen 24/192 maar 24/96 is? Heeft het dan nog wel zin of schakelt het geheel dan terug naar lagere kwaliteit / zelfde kwaliteit als ik nu heb? :?

Beste antwoord (via laptopleon op 08-09-2023 15:29)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
laptopleon schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:04:
OK, maar hoe weet ik of mijn bron Dolby Digital dan wel DTS 5.1
Dolby of DTS verschilt per film/serie maar film/serie is wel de gemene deler voor die twee. In games zal je nooit Dolby Digital of DTS hebben, daar heb je software voor nodig om real time die track aan te maken: Dolby Digital Live dan wel DTS Connect.

Anders gesteld: wat voor materiaal heb je/wil je af gaan spelen? Volgens mij wordt er behoorlijk op specs gegeild maar 24/192 naar een Z5500 sturen klinkt in theorie leuk maar brengt in praktijk niets. Om er dan geld tegenaan te gooien..
Ik nam altijd aan dat het een kwestie was van het digitale 'nulletjes-en-eentjes-signaal' naar de Logitech Z-5500 krijgen en dan maakt zijn DAC er wel een 5.1 signaal van. (Of je voert de 6 kanalen via analoge kabeltjes naar de versterker, dat kan natuurlijk ook).
In de basis is dat het ook met een digitaal signaal. Echter zit je met de grens wat S/PDIF aan kan/het ontbreken van HDMI op de Z5500 en wat de bron (Mac) uitstuurt.
Bij allerlei externe dac's blijft het me onduidelijk of die nodig zijn / iets doen met het signaal, voor er een optische uitgang van gemaakt wordt, of niet.
Een externe DAC heb je mijns inziens niet nodig. De DAC zit in de Z5500. Aangezien de Mac geen digitale uitgang heeft moet je die maken en dat kan met een USB geluidskaart. Pak je een gaming geluidskaart zal deze mogelijk beschikken over de eerder genoemde Dolby dan wel DTS software om surround te maken. Vraag is, heb je het nodig...

Aanvullend:
Mijn kennis van Dolby Digital dan wel DTS zijn puur gebaseerd op Windows. Geen idee hoe Mac daarmee om gaat. Of dat gelijk is of dat het juist nog lastiger wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 08-09-2023 12:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwenners
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 19:55
Is de 3.5 MM Jack ook niet gewoon een optical output met verloop naar mini Jack zoals dit ?

https://www.audiokabelsho...4G0imWaLsYSwaAgm6EALw_wcB

Mvg Gwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Gwenners schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:50:
Is de 3.5 MM Jack ook niet gewoon een optical output met verloop naar mini Jack zoals dit ?

https://www.audiokabelsho...4G0imWaLsYSwaAgm6EALw_wcB

Mvg Gwen
Zo te zien is het alleen analoog uit:

https://www.apple.com/nl/mac-studio/specs/

Tja, jammer dat Apple voor zo'n duur apparaat de boel wederom heel mager uitvoert. Daar heb je niks aan, dus dan maar zo:

In de pricewatch zie ik alleen deze welke ook op macOS werkt:

uitvoering: Creative Sound Blaster Labs X3

Op internet wordt ook verwezen naar zoiets, alleen weet ik niet of en hoe het werkt, ik vind nergens over surround sound support:

https://www.amazon.ca/Dou...ter&qid=1690333598&sr=8-7

Mogelijk zijn er meer van dat soort kastjes op amazon of Ali.

[ Voor 40% gewijzigd door PageFault op 06-09-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Gwenners Ik heb een MacBook Pro 15" 2013 en die heeft inderdaad een optical out 'verstopt' in de 3,5 mm mini-jack, maar dit is niet het geval bij de Mac Studio.

@PageFault Inderdaad valt me dit tegen, ook omdat het jarenlang bij eerdere modellen standaard was, zoals de MacBook Pro's en de 'classic' Mac Pro modellen.

Na heel, héél veel 'onderzoek' online, video's kijken en specs vergelijken, kom ik tot de conclusie dat je in de prijsklasse 'fatsoenlijke kwaliteit en nog een beetje te betalen' inderdaad uitkomt bij de Sound Blaster serie. Die heeft een optical out én dolby surround sound ondersteuning daar op. Dat bevestigen ook diversere gebruikers.

Er zijn ook tig varianten DAC koptelefoonversterkers, vaak gericht op de hi-fi klant, dan wel op de fps gamer. Dit is een betaalbare manier om hi-fi kwaliteit / lossless / hoge sampling rate Apple Music / Spotify en meer exotische muziek streamingdiensten en formaten te kunnen luisteren. Deze hebben soms ook een optical out, maar vaak toch weer geen 5.1 ondersteuning en bovendien betaal je dan vooral voor de 'audiofiele' DAC, maar daar heb ik niet zo bar veel aan omdat mijn surround setje van Logitech die geluidskwaliteit waarschijnlijk toch niet echt kan weergeven.

Ik heb gisteren met Apple hierover contact opgenomen, met de vraag wat een goede keuze is qua 'tussenapparaat' maar die vinden dat ik het maar aan Logitech moet vragen. Echt weer zo'n afschuif-reactie, heel jammer. Je zou denken dat ze op zijn minst een oplossing hiervoor verkopen.

De Logitech klantenservice heeft me in eerdere jaren ook nooit kunnen helpen bij vragen en ook nu is de reactie: We sturen het naar de tweedelijns helpdesk, u krijgt nog een mailtje. Maar dat zou voor het eerst zijn.

De beste oplossing voor mijn situatie, zover ik nu kan inschatten, is de Sound BlasterX G6. Eigenlijk meer bedoeld voor fps gamers en podcast-opnemers, vermoed ik. Die heeft usb in, optical out mét 5.1 Dolby Digital Surround en dan krijg je daarnaast alle toeters en bellen van de Sound Blaster geluidskaarten én 32-bit/384 Hz stereo geluid. (Dolby Digital Surround gaat maar tot 16-bit/44,1Khz.) Maar daar heb je natuurlijk alleen wat aan als je ook een audiofiele koptelefoon of speakers hebt. Op mijn draadloze koptelefoon komt dat toch niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 18:00
Gwenners schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:50:
TIL dat dit uberhaupt bestaat.

* HenkEisDS gaat kijken of hij apparatuur heeft met deze feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
HenkEisDS schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:21:
[...]

TIL dat dit uberhaupt bestaat.

* HenkEisDS gaat kijken of hij apparatuur heeft met deze feature.
De portable minidisc recordertjes van Sony hadden dat vroeger, dat wat het eerste device waar ik het tegen het lijf liep.

Bij de Bluesound powernode 2 heeft hij dat als input: of optisch of analoog 3,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenners
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 19:55
Hier idd een iMac van 2009, node 2 en de nieuwste powernode en alle toestellen zijn hier van voorzien.

Ik was er eigenlijk vrij van overtuigd dat de Mac studio het ook had ...

Alvast mijn excuses voor de foute informatie.

• PageFault
Gwenners schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:37:
Hier idd een iMac van 2009, node 2 en de nieuwste powernode en alle toestellen zijn hier van voorzien.

Ik was er eigenlijk vrij van overtuigd dat de Mac studio het ook had ...

Alvast mijn excuses voor de foute informatie.
Ja absurd dat ze zo'n basic feature hebben laten vallen en zeker voor die stevige prijs....

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 14:34
Nou wil ik hier geen discussie starten over (hoorbaar) verschil tussen verschillende dacs. Echter ben ik er toch wel van overtuigd dat de ingebouwde dac in een Mac Studio voldoende van kwaliteit is om alles wat mogelijk is uit een z-5500 setje te krijgen.

Met andere woorden, wil je je geluidservaring verbeteren. Kijk dan naar andere speakers, bijvoorbeeld een setje studio monitoren of hifi speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
greentea schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:01:
Nou wil ik hier geen discussie starten over (hoorbaar) verschil tussen verschillende dacs. Echter ben ik er toch wel van overtuigd dat de ingebouwde dac in een Mac Studio voldoende van kwaliteit is om alles wat mogelijk is uit een z-5500 setje te krijgen.

Met andere woorden, wil je je geluidservaring verbeteren. Kijk dan naar andere speakers, bijvoorbeeld een setje studio monitoren of hifi speakers.
Nu ben ik het eens dat Apple meestal best goede DACs levert, die prima geluidskwaliteit hebben. Maar ook Apple krijgt geen 5.1 signaal over 3.5mm jack ;)

• laptopleon
greentea schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:01:Met andere woorden, wil je je geluidservaring verbeteren. Kijk dan naar andere speakers, bijvoorbeeld een setje studio monitoren of hifi speakers.
Of een wat betere koptelefoon :)

Bedankt, maar dat wist ik wel en anders was het na uren video's kijken over dacs, koptelefoonversterkers en aanverwante zaken wel doorgedrongen ;)

De aanleiding was meer dat ik het jammer vond dat ik niet onder optimale omstandigheden muziek af kon spelen, want er leek een soort zoemend geluid op de analoge 3,5 mm lijn te zitten en omdat ik nu geen 5.1 meer af kan spelen. Maar die zoem is weg en eigenlijk speel ik vooral stereo muziek af dus je kunt je afvragen hoe belangrijk de surround optie echt is.

Toch kan ik het dan niet laten om uit te zoeken hoe het zit / wat de beste oplossing is.

Ik heb er geen haast mee maar misschien dat ik een Sound BlasterX G6 of zo koop met Black Friday of Cyber Monday, als er een leuke aanbieding is. Kan ik alsnog video en streaming video en dergelijke op 5.1 afsprelen.

• RobTinga
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:41
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o06_s00?ie=UTF8&th=1 werkt daar perfect voor gewoon dolby digital en DTS op de Z5500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 14:34
laptopleon schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:32:
[...]

Of een wat betere koptelefoon :)

Bedankt, maar dat wist ik wel en anders was het na uren video's kijken over dacs, koptelefoonversterkers en aanverwante zaken wel doorgedrongen ;)

De aanleiding was meer dat ik het jammer vond dat ik niet onder optimale omstandigheden muziek af kon spelen, want er leek een soort zoemend geluid op de analoge 3,5 mm lijn te zitten en omdat ik nu geen 5.1 meer af kan spelen. Maar die zoem is weg en eigenlijk speel ik vooral stereo muziek af dus je kunt je afvragen hoe belangrijk de surround optie echt is.

Toch kan ik het dan niet laten om uit te zoeken hoe het zit / wat de beste oplossing is.

Ik heb er geen haast mee maar misschien dat ik een Sound BlasterX G6 of zo koop met Black Friday of Cyber Monday, als er een leuke aanbieding is. Kan ik alsnog video en streaming video en dergelijke op 5.1 afsprelen.
Als je surround wilt, zou ik een HDMI audio extractor gebruiken + HDMI uit op de Mac. Dan heb je geen gedoe met drivers, OSX versies etc.
Dit apparaatje heeft een toslink output dus volledige digitale verbinding. Echter ondersteund toslink geen 5.1 192khz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Volgens de beschrijving niet:
5.1 surround sound ondersteund (alleen Windows)
Terwijl ik het specifiek op de Mac wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
greentea schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:07:
Als je surround wilt, zou ik een HDMI audio extractor gebruiken + HDMI uit op de Mac. Dan heb je geen gedoe met drivers, OSX versies etc.
Kijk, nou wordt het interessant :)

Dus dan kun je wel 5.1 via toslink extraheren? Wat gebeurt er als het signaal te hoog gesampled is, wordt het teruggebracht naar 24/96 of krijg je dan gewoon geen signaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
laptopleon schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:07:
[...]
Dus dan kun je wel 5.1 via toslink extraheren?
Je kan via een HDMI Audio Extractor alleen 5.1 audio over S/PDIF krijgen als de bron Dolby Digital dan wel DTS 5.1 heeft en de PC dat bitstream uit kan sturen. Heb je 5.1 in PCM dan val je direct terug naar 2.0 omdat S/PDIF niet meer dan twee kanalen uncompressed kan dragen.

Edit:
Of je moet een Audio Extractor nemen met ingebouwde DAC zodat je vanaf de Extractor met drie keer 3,5 mm jack naar de Z5500 gaat. Dan gebruik je geen S/PDIF en ben je ook niet afhankelijk van de capaciteit om 5.1 alleen compressed te kunnen transporteren. Geen idee of zoiets bestaat, brain fart van mijn kant.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 08-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
OK, maar hoe weet ik of mijn bron Dolby Digital dan wel DTS 5.1 heeft en mijn Mac / PC dat uit kan sturen? Als het niet bij de technische specificaties staat, dan kan hij het niet?

Ik nam altijd aan dat het een kwestie was van het digitale 'nulletjes-en-eentjes-signaal' naar de Logitech Z-5500 krijgen en dan maakt zijn DAC er wel een 5.1 signaal van. (Of je voert de 6 kanalen via analoge kabeltjes naar de versterker, dat kan natuurlijk ook).

Bij allerlei externe dac's blijft het me onduidelijk of die nodig zijn / iets doen met het signaal, voor er een optische uitgang van gemaakt wordt, of niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
laptopleon schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:04:
OK, maar hoe weet ik of mijn bron Dolby Digital dan wel DTS 5.1
Dolby of DTS verschilt per film/serie maar film/serie is wel de gemene deler voor die twee. In games zal je nooit Dolby Digital of DTS hebben, daar heb je software voor nodig om real time die track aan te maken: Dolby Digital Live dan wel DTS Connect.

Anders gesteld: wat voor materiaal heb je/wil je af gaan spelen? Volgens mij wordt er behoorlijk op specs gegeild maar 24/192 naar een Z5500 sturen klinkt in theorie leuk maar brengt in praktijk niets. Om er dan geld tegenaan te gooien..
In de basis is dat het ook met een digitaal signaal. Echter zit je met de grens wat S/PDIF aan kan/het ontbreken van HDMI op de Z5500 en wat de bron (Mac) uitstuurt.
Een externe DAC heb je mijns inziens niet nodig. De DAC zit in de Z5500. Aangezien de Mac geen digitale uitgang heeft moet je die maken en dat kan met een USB geluidskaart. Pak je een gaming geluidskaart zal deze mogelijk beschikken over de eerder genoemde Dolby dan wel DTS software om surround te maken. Vraag is, heb je het nodig...

Aanvullend:
Mijn kennis van Dolby Digital dan wel DTS zijn puur gebaseerd op Windows. Geen idee hoe Mac daarmee om gaat. Of dat gelijk is of dat het juist nog lastiger wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 08-09-2023 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 17:23
De M chip is om één of andere reden gelimiteerd tot 48kHz, dus zelfs met een HDMI Audio Extractor kom je niet hoger dan dat helaas, ik heb het allemaal getest in de afgelopen maanden met mijn Mac Studio.

Je kan wel degelijk een DTS signaal uit de Mac Studio krijgen door gebruik te maken van een bijv de Sound Blaster X3 gecombineerd met VLC en dan selecteer je de (encoded) Digital output, alleen is de volume control echt verschrikkelijk traag op de X3 dus heb ik deze teruggestuurd.

De enige andere optie die er dan over blijft is bijvoorbeeld een DAC met toslink output, ik heb zelf voor de Topping D10s gekozen en deze kan tot 384kHz uitsturen, deze heb ik zelf nog niet binnen maar heb van andere Studio gebruikers vernomen dat deze zeer goed en probleemloos werkt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Mixpower Bedankt voor de aanvulling. 👍🏻 Als de DAC ook op de Apple chip geïntegreerd is – en waarom ook niet – klinkt dit plausibel.

De Topping D10s ben ik al vaker een paar keer tegengekomen. Krijgt goede kritieken, is betaalbaar en heeft een optical out, maar voor de duidelijkheid: Ook deze geeft geen surround signaal via de optical out of analoge connectors, toch?

Voor de volledigheid: Logitech 'tweede lijn helpdesk' heeft helaas niets meer van zicht laten horen, net zoals bij eerdere gelegenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:52
@laptopleon digitale audio werkt anders dan dat jij denkt dat het werkt, hoge samplerates maken het geluid niet 'beter', gerelateerd leesvoer hier. Succes!

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
laptopleon schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:06:
@Mixpower Bedankt voor de aanvulling. 👍🏻 Als de DAC ook op de Apple chip geïntegreerd is – en waarom ook niet – klinkt dit plausibel.

De Topping D10s ben ik al vaker een paar keer tegengekomen. Krijgt goede kritieken, is betaalbaar en heeft een optical out, maar voor de duidelijkheid: Ook deze geeft geen surround signaal via de optical out of analoge connectors, toch?

Voor de volledigheid: Logitech 'tweede lijn helpdesk' heeft helaas niets meer van zicht laten horen, net zoals bij eerdere gelegenheden.
Of deze wel of Dolby of DTS signaal uitstuurt dat weet ik niet zeker, ik heb de mijne helaas nog niet binnen om te testen. Maar het is na een lange zoektocht voor mij de beste optie.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@MerijnB Klopt, het zou niet hoorbaar beter moeten zijn in ieder geval. Maar het gaat mij er in eerste instantie om, de surround optie 'terug' te krijgen op mijn nieuwe Mac. Dan kom je al gauw bij losse usb-koptelefoonversterkers uit… met al gauw veel hogere sampling rates. En ja, eerlijk gezegd ben ik toch wel nieuwsgierig of ik het verschil hoor tussen een draadloze / bedrade € 100 koptelefoon die ik nu heb en eentje die € 200 - 250 kost en een stuk beter zou moeten zijn.

@Mixpower Laat het vooral op dit draadje weten, als je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
Inmiddels de Topping D10s binnen gehad en ook meteen weer teruggestuurd, Geluidskwaliteit is heel goed en 24-bit/192KHz werkt zonder problemen maar alleen stereo. Tijdens het afspelen van films geen DTS en ook geen encoded optie in VLC helaas, als er niets word afgespeeld hoor ik wel een piep maar die is verholpen door een AudioQuest USB-B kabel maar de volume regeling is verschrikkelijk met 5 keer volume omlaag hoor ik al niets meer terwijl ik nog niet eens op de helft ben van de volume regeling in Mac OS.

De zoektocht gaat dus helaas voor mij verder.

It's All In The "Mix"

Pagina: 1