Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-08 22:48
Ik ben ten einde raad wat de kernel 41 error code kan veroorzaken in mijn pc, graag hier mede tweakers hulp bij nodig wat ik nog kan proberen om de oorzaak te achterhalen!

Eerst het probleem:
Kreeg dit poosje terug, toen lange tijd niet. Sinds deze/vorige week bijna elke keer wanneer ik zware grafische spellen speel: Cod warzone, battlefield 2024 etc..
Ik kan soms 10 min. spelen andere keren 5 min of maar 1 potje.

Ik heb heel google al afgezocht en het volgende heb ik gevonden en geprobeerd:
Alle drivers geupdated,
Windows geupdated,
updated bios van mobo,
GPU/ram opnieuw erin gedaan.
Stress-testen gedaan en geen enkel probleem, valt alleen uit tijdens games
Windows laten zoeken naar corrupted files, geen gevonden
Temps bij gehouden maar CPU en GPU zijn beide binnen de marges,
Energie beheer aangepast zodat niks in slaapstand staat,
SSD kabels opnieuw bevestigd

Gisteren heb ik een nieuwe psu gekocht (rm850x) omdat overal te lezen valt dat dit bijna het eerste hardware matige is wat het kan veroorzaken.
Helaas niet aan het gamen en kreeg ik weer de melding. Het duurd nu wel langer dan voorheen, dus geen touw aan vast te knopen.

Iemand idee wat het kan zijn of andere oplossingen?

Specs:
Ryzen 3600
RTX 3070
Moederbord: X370 SLI PLUS
Ram 16 gb 3200mhz ( is compatible met mijn mobo en cpu)
RM850X
Drives:
1 tb seagate hdd
1 tb samsung 980 m2 ssd
500 gb kingston ssd

Beste antwoord (via rutgervisscher op 28-08-2023 21:53)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
rutgervisscher schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

WIndows op nieuw geïnstalleerd, ik heb het nog niet getest maar ik zag wel toen ik de shaders van warzone ging installeren dat mijn cpu temps kreeg tot 89 en in idle temps van 65 tot 70. Lijkt mij dus niet helemaal goed?!

Snap niet waar de fout dan gezeten had want voorheen waren deze temps niet zo hoog :|
Dus ik denk een nieuw cooler + thermal paste?
70 graden idle vind ik vrij hoog. Wat voor koeler zit er nu op?

Pak als koeler de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE te koop bij Amazon voor 4 tientjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
Kernel error 41 is volgens mij niets meer dan dat de computer niet correct is afgesloten. Dus dat zegt eigenlijk weinig.

Je zou eigenlijk de logs in moeten duiken om te kijken of er daarvoor iets gelogd is wat kan duiden op een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
rutgervisscher schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:45:
Ram 16 gb 3200mhz ( is compatible met mijn mobo en cpu)
Graag het exacte merk en typenummer. Als het Corsair is ook het versienummer die op de sticker staat.

Kernel 41 error zijn vaak RAM related bij Ryzen.
Het kan ook andere hardware zijn. Daarom eerst zo veel mogelijk onderdelen uitsluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Djarune op 25-08-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Stress-testen gedaan en geen enkel probleem
Welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
N=1
Windows opnieuw installeren deed bij mij vage kernel 41 errors laten verdwijnen. Nu draaide ik ook al bijna 3 jaar Windows zonder herinstallatie.
Maar wellicht het proberen waard, het kost niks enkel wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
eric.1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:48:
Kernel error 41 is volgens mij niets meer dan dat de computer niet correct is afgesloten. Dus dat zegt eigenlijk weinig.

Je zou eigenlijk de logs in moeten duiken om te kijken of er daarvoor iets gelogd is wat kan duiden op een probleem.
Zegt inderdaad weinig maar dat is de enige code die ervoor komt, geen andere log is er van een code en krijg ook geen BSOD.
Djarune schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Graag het exacte merk en typenummer. Als het Corsair is ook het versienummer die op de sticker staat.

Kernel 41 error zijn vaak RAM related bij Ryzen.
Het kan ook andere hardware zijn. Daarom eerst zo veel mogelijk onderdelen uitsluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv9Rx93OA9XYjCRFnminRs_z1XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrrvNlqhKZNSaoKmLFnI2hl9.jpg?f=fotoalbum_large
Memtest, cpu burner, Furmark
Gummiebeer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:01:
N=1
Windows opnieuw installeren deed bij mij vage kernel 41 errors laten verdwijnen. Nu draaide ik ook al bijna 3 jaar Windows zonder herinstallatie.
Maar wellicht het proberen waard, het kost niks enkel wat tijd.
Hmm, misschien dat wel eens proberen als er hardware matig niks uit komt.

Ik zit zelf te twijfelen aan cooling alleen zoals ik al benoemde heeft hij onder andere zware load (stresstest)_dit probleem het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
RAM is Micron rev.E. Is het meest stabiele kitje ooit voor Ryzen. Dat lijkt me dus niet het probleem

Hoe heb je de RTX3070 aangesloten? Met 2 verschillende 6+2 pins kabels of aan één kabel met 2 connectors?

Alle USB connectors niet aanuiten wil nog wel eens helpen

Verse install Windows wil nog wel eens helpen

Reseat CPU wil nog wel eens helpen.

Punt met Kernel 41 is dat er geen éénduidig antwoord is.

[ Voor 33% gewijzigd door Djarune op 25-08-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
Met 1 pci-e kabel. Maar voor deze voeding had ik een 600 watt variant en ging het ook lange tijd goed mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
rutgervisscher schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:23:
Met 1 pci-e kabel. Maar voor deze voeding had ik een 600 watt variant en ging het ook lange tijd goed mee?
Maakt niet uit dat het ooit goed ging. Het hoort niet. Pas het aub aan.

Ik zou eerst mikken op een bios restore to factory settings en een verse install Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
Djarune schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:26:
[...]

Ik zou eerst mikken op een bios restore to factory settings en een verse install Windows 11.
Dan gaan we dat doen, hopelijk fixed dat het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
Djarune schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:26:
[...]

WIndows op nieuw geïnstalleerd, ik heb het nog niet getest maar ik zag wel toen ik de shaders van warzone ging installeren dat mijn cpu temps kreeg tot 89 en in idle temps van 65 tot 70. Lijkt mij dus niet helemaal goed?!

Snap niet waar de fout dan gezeten had want voorheen waren deze temps niet zo hoog :|

[ Voor 14% gewijzigd door rutgervisscher op 25-08-2023 20:23 . Reden: Edit klopte niet ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
rutgervisscher schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

70 graden idle vind ik vrij hoog. Wat voor koeler zit er nu op?

Pak als koeler de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE te koop bij Amazon voor 4 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
Momenteel gewoon de stock, aangezien ik hem niet overclock. Maar denk dat de thermal paste misschien wel vergaan is. Maar ik ga die koeler aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
Kan niet anders dan dat het dus de cpu is die overhit, gek dat hij dat dan als kernel 41 aangeeft.
Net een potje gedaan en de temps zaten rond de 90-105 graden. Dus ik denk de cpu die het nog wel trok maar mijn moederbord niet meer.

Gelukkig nieuwe install gedaan van windows, voorheen zag ik die temps niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
De max temp limit is 95°C. De stock cooler is ronduit slecht en als de pasta niet meewerkt natuurlijk helemaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
Nou ik heb de nieuwe eindelijk binnen en geistalleerd. Ga hem nu testen, alleen zie ik al wel dat hij in idle gewoon nog 50 graden word, en als ik 1 potje doe is hij max 81 graden. Dus wel minder maar lijkt mij niet helemaal hoe hij hoort te zijn.

Zou het kunnen door verkeerde bios settings?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
rutgervisscher schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:55:
Nou ik heb de nieuwe eindelijk binnen en geistalleerd. Ga hem nu testen, alleen zie ik al wel dat hij in idle gewoon nog 50 graden word, en als ik 1 potje doe is hij max 81 graden. Dus wel minder maar lijkt mij niet helemaal hoe hij hoort te zijn.
Dat zijn prima temperaturen. Als ie maar onder de 90°C load zit. Idle onder 60°C is ook oké. Huisige Ryzen wordt standaard heet vanwege 4nm procedé en zeer klein te koelen oppervlak.

Je zou de PBO instellingen nog kunnen veranderen in de bios, maar is niet nodig in dit geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 28-08-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
Ahh oke, heb nu uurtje gegamed en de temps zijn nu al gesetteld op 76 graden tijdens gamen. Dus waarschijnlijk daar de fout! Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Graag gedaan
Pagina: 1