Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19
Ik ben op zoek naar een set zonnepanelen voor in het stopcontact (ik weet dat dat niet meer conform NEN1010 is tegenwoordig). Ik wil deze set op het dak leggen van de overkapping achterin de tuin, waar wel stroom is maar geen eigen groep (gedeeld met de bijkeuken van het huis). Een eigen groep aanleggen is een forse ingreep en dan moet de hele tuin overhoop, door de fundering boren, etc).
De set zou dus maximaal rond de 500W moeten leveren. Op het hoofddak ligt 6440 Wp op het zuiden, dus ik zou de panelen op de overkapping op oost/west willen leggen. Ik heb momenteel al overproductie (waarschijnlijk), maar het huidige energiecontract is gunstig genoeg om extra bij te leggen. Er is in de zomer geen schaduw op dit dak, in de winter als de zon op zuid staat dan ligt het dakje wel in de schaduw gedurende enkele uren per dag.

Nu ben ik dus op zoek naar een set waarbij ik op één omvormer zowel oost als west kan leggen (zal dus 2 MPPT's moeten hebben denk ik), waar ik per MPPT 1-2 panelen kan aansluiten. Maar de omvormer zal rond de 500W moeten aftoppen om niet over de grens te gaan.

Er is bijvoorbeeld de APSystems DS3, die heeft 2 MPPT's met een vermogen van maximaal ongeveer 800W. Echter, volgens mij kan je hier maar 1 paneel per MPPT aansluiten, dus dan heb ik zowel vroeg in de ochtend als laat in de middag niet de maximale opbrengst op oost en west.
Ik kan ook Enphase-omvormers (IQ-reeks) per paneel aanschaffen en in serie aansluiten, en dan 2 panelen op oost en 2 op west, echter dan wordt er niet afgetopt op 500 W.

Welke omvormer (en met welke panelen) zou hiervoor geschikt zijn? Het dak ligt oost op 79 graden, maar de panelen hoeven niet precies in de zelfde richting als het dak te liggen (afhankelijk van de grootte).

[ Voor 7% gewijzigd door manusjevanalles op 25-08-2023 15:12 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Beste antwoord (via manusjevanalles op 27-08-2023 11:03)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@manusjevanalles
vroeger toen je dat nog met een lange OE schreef, kon je een steca500 of een soladin600 gebruiken.
die leverde allebij 500W (steca iets meer soladin iets minder)
en kon gewoon in het eerste stopcontackt wat je vond.
dit kan alleen niet meer volgens de regels.
(tussen door heb je ook nog een regel gehad voor 2kW per groep met gebruikers etc etc.. dus het kan allemaal gekker, de regels zijn soms net zo gek als je ze leest.
de kabel kan 27A aan, maar er zijn koppelstukken en die kunnen 22 of 24A aan, en ja je wil ook nog een stukje marge en dan heb je maar weinig over.)

op een DS3 kun je gewoon 2 of meer panelen hangen hoor per mpp.
(binnen alle normale grenzen die alle omvormers ook hebben natuurlijk.
zoals niet meer Voc + temperatuur(10%) als de omvormer aan kan.
maar soms kun je ook parallel gaan, etc etc...)
een DS3 gaat tot de 60V dan 10% er af voor temperatuur maakt maximaal 54Voc er aan hangen, dus 2 panelen van <27Voc kunnen er aan. (dan zit je wel aan panelen die gebruikt worden om 12/24V accu's te laden, en die zijn meestal wel wat duurder.)
denk aan dit soort panelen:
https://www.alibaba.com/p...er.d_title.1cb52504AUe6kI

of dingen verstandig zijn, laat ik aan je zelf over.
ik raad je niks aan nog af, als je dit soort vragen stelt dan heb ik twijfel aan je kennis. ;)
maar eigen groep, is gewoon koning, en vaker mogenlijk als je denkt dus doe eerst beter zoeken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-07 20:37
waarom de angst voor meer dan 500 W, en waarom dan wel 2 of 4 panelen willen?

Waarom 500W kruimelwerk als je al 6440 WP hebt liggen?

waarom niet een nieuwe groep voor de bijkeuken, dat geeft toch ook deze panelen een eigen groep?

[ Voor 27% gewijzigd door MSXBas op 25-08-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19
Ik dacht dat je via een stopcontact maar maximaal zo'n 500W terug mag leveren, vandaar de gedachte voor 500W. Is dus geen angst. Er passen in totaal 4 panelen op het dakje schat ik in, en met 1 paneel op oost en 1 paneel op west wordt die 500W niet gehaald.

Juist wat extra op oost en west om het verbruik op die momenten wat meer af te dekken, en dan liggen de energieprijzen bij een dynamisch contract ook wat hoger (handig voor de toekomst).

Ik kan niet makkelijk een nieuwe groep voor de bijkeuken maken, want de gebruikersgroepen van de keuken en de garage zitten er ook bij. Ik kan dus niet een PV-verdeler aansluiten, en zonder PV-verdeler is het risico dat er meer dan 16A over de kabels ga als ik appartuur aansluit en de panelen tegelijk stroom leveren.

Ik vind het geen kruimelwerk eerlijk gezegd. Het dak is nog vrij, ik kan er relatief makkelijk wat op leggen en het geeft juist wat extra opwek op de piekmomenten van ons huishouden. Zeker als ik een leuk tweedehands setje vind, dan kan dit prima uit.

Maar ik sta zeker open voor input, en als ik wat over het hoofd zie dan hoor ik dat graag.

[ Voor 11% gewijzigd door manusjevanalles op 25-08-2023 16:10 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-07 20:37
gewicht en randen voldoende vrij houden is vaak een groter punt van aandacht.

dit setje lijkt aardig gedocumenteerd:
https://np-energy.eu/wing-oost-west-800wp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
MSXBas schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:00:
waarom de angst voor meer dan 500 W, en waarom dan wel 2 of 4 panelen willen?

Waarom 500W kruimelwerk als je al 6440 WP hebt liggen?

waarom niet een nieuwe groep voor de bijkeuken, dat geeft toch ook deze panelen een eigen groep?
Omdat je met meer dan ongeveer 500W potentieel meer vermogen op de groep beschikbaar maakt dan de bedrading geschikt - en dus veilig voor is.

TS is dus in zekere zin niet al te onverstandig bezig.

TS kan ook de groep zekering naar 10A brengen, dan kun je veilig meer via de PV beschikbaar maken... maar doe het dan AJB met een vast bedrade oplossing... niet met een stekker die minder geschikt is voor vol-continue vrij stevige belasting.

En in het achterhoofd houden waarom de normen dit niet toestaan: Mensen snappen er gemiddeld geen bal van.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@manusjevanalles
vroeger toen je dat nog met een lange OE schreef, kon je een steca500 of een soladin600 gebruiken.
die leverde allebij 500W (steca iets meer soladin iets minder)
en kon gewoon in het eerste stopcontackt wat je vond.
dit kan alleen niet meer volgens de regels.
(tussen door heb je ook nog een regel gehad voor 2kW per groep met gebruikers etc etc.. dus het kan allemaal gekker, de regels zijn soms net zo gek als je ze leest.
de kabel kan 27A aan, maar er zijn koppelstukken en die kunnen 22 of 24A aan, en ja je wil ook nog een stukje marge en dan heb je maar weinig over.)

op een DS3 kun je gewoon 2 of meer panelen hangen hoor per mpp.
(binnen alle normale grenzen die alle omvormers ook hebben natuurlijk.
zoals niet meer Voc + temperatuur(10%) als de omvormer aan kan.
maar soms kun je ook parallel gaan, etc etc...)
een DS3 gaat tot de 60V dan 10% er af voor temperatuur maakt maximaal 54Voc er aan hangen, dus 2 panelen van <27Voc kunnen er aan. (dan zit je wel aan panelen die gebruikt worden om 12/24V accu's te laden, en die zijn meestal wel wat duurder.)
denk aan dit soort panelen:
https://www.alibaba.com/p...er.d_title.1cb52504AUe6kI

of dingen verstandig zijn, laat ik aan je zelf over.
ik raad je niks aan nog af, als je dit soort vragen stelt dan heb ik twijfel aan je kennis. ;)
maar eigen groep, is gewoon koning, en vaker mogenlijk als je denkt dus doe eerst beter zoeken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
2,5mm² is in de regel tot 20A, @migjes
Niet 27A.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1