Ervaring INOX werkblad keuken

Pagina: 1
Acties:

• Baas1976
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik ben benieuwd naar gebruikservaring van een INOX keukenwerkblad. Vooral naar het geluid van het schuiven van materiaal (borden, bekers etc) over het werkblad. Wie kan me daar iets over vertellen?
Ook andere ervaringen in het gebruik mag vermeld worden.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:56
Aannemende dat het verlijmd is op een dikke spaanplaat zoals elk ander keukenblad.
Zal het geluid niet veel anders zijn.
Tenminste als het glad is.
De geribbelde aanrechtbladen van vroeger hadden wel zo'n fijn geluidje van die ribbeltjes.

Echt super fijn vond ik dat, elke keer als ik er langs liep even met mijn vingers/nagels over die ribbeltjes.
(We hebben een jaar in een huis metvkeuken uit de jaren 70 gewoond tijdens onze verbouwing)

Een roestvrijstalen plaat die niet verlijmd is zal natuurlijk wel klinken omdat die als klankkast fungeert.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
In mijn vorige woning had ik een RVS blad met wafelstructuur. Geluid heb ik mij nooit aan gestoord.
Het gaat op den duur wel krassen, maar dat zijn alleen de toppen van de 'wafels'.
Heb er een keer een hete koekenpan op gezet en toen knalde er een bobbel in en het is nooit meer helemaal vlak geworden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Baas1976 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:57:
Ik ben benieuwd naar gebruikservaring van een INOX keukenwerkblad. Vooral naar het geluid van het schuiven van materiaal (borden, bekers etc) over het werkblad. Wie kan me daar iets over vertellen?
Ook andere ervaringen in het gebruik mag vermeld worden.
Ik heb in onze keuken een inox (RVS 304, korrel 320 geslepen) werkblad. 2mm dik, verlijmd op 18mm hout. Dat is zo zwaar dat schuiven geen geluid oplevert. Uiteraard wel krassen, maar dat hoort bij RVS.
Overigens ook met de spatwand uit één stuk, in de hoeken gelast en dus geen kitvoegen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-12 11:59
De plaat wordt verlijmd op een multiplex plaat, dus geluid heb je geen last van. Met de ingelaste korf en plug zijn er eigenlijk geen randen dus schoonmaken is erg makkelijk. De kleine spatwanden zitten vast, dus ook naar achteren is het eenvoudig schoonmaken.
Alles bij elkaar vormt RVS een prima werkblad, maar het krast wel heel erg. Ik zou denk ik volgende keer gematteerd nemen, dan is het oppervlak gelijk al mooi. Nu duurt het echt een tijd voor je zover bent.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:56
Bezuiniger schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:02:
Ik zou denk ik volgende keer gematteerd nemen, dan is het oppervlak gelijk al mooi. Nu duurt het echt een tijd voor je zover bent.
Vanuit mijn werk ken ik geslepen en mat rvs.

Beide krassen.

Wil je snel een egaal bekraste look, dan zou ik er denk ik met een paar pannensponzen van rvs krullen flink overheen boenen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:21
RVS heeft in ieder geval het voordeel dat er niet snel (zoals bij hout) vlekken op ontstaan, het is makkelijk schoon te houden (hygiënisch) en je hoeft niet (zoals bij kunststof bladen) zo bang te zijn om een onherstelbare kras of deuk te maken. Ja, er ontstaan krassen, maar dat hoort erbij. De meeste professionele keukens zijn ook bijna volledig ingericht in RVS.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

We hebben al ruim 35 j een Franke RVS aanrechtblad in onze woonkeuken (huis 1981). Er zijn eigenlijk geen problemen. Bij ons zit er een zgn "leder motief" (*) op waardoor je krassen alleen maar onder een bepaalde hoek mss ziet. Was iets duurder, beter schoon te maken en minder krasgevoelig. We hebben ons er nooit aan gestoord.
Het zit idd op een 18 mm multiplex plaat en het geluid is zeer acceptabel. En... je kunt er probleemloos een hete pan opzetten. We hebben er een dubbele wasbak in, echt super handig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKI0ZH2L_v91sl10L_LMtgG-VB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j1AZ0V98OEDmKiZ5xgiHScAT.png?f=fotoalbum_large

(*) Leder motief zie Fijne ets 6): https://www.rvskeuken.com/soorten-rvs-keukenbladen/#tab6

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
route99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:14:
We hebben al ruim 35 j een Franke RVS aanrechtblad in onze woonkeuken (huis 1981). Er zijn eigenlijk geen problemen. Bij ons zit er een zgn "leder motief" (*) op waardoor je krassen alleen maar onder een bepaalde hoek mss ziet. Was iets duurder, beter schoon te maken en minder krasgevoelig. We hebben ons er nooit aan gestoord.
Het zit idd op een 18 mm multiplex plaat en het geluid is zeer acceptabel. En... je kunt er probleemloos een hete pan opzetten. We hebben er een dubbele wasbak in, echt super handig
[Afbeelding]

(*) Leder motief zie Fijne ets 6): https://www.rvskeuken.com/soorten-rvs-keukenbladen/#tab6
Dat lijkt het motiefje van mijn Keller woningbouw-keukenblokje wel :D

Ook alweer 20+ jaar in gebruik en geen gekke krassen oid.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@The_BoKmeester Gelukkig zijn er ook (veel?) woningbouwverenigingen die duurzame spullen gebruiken, wij hebben een koopwoning.
Dat type oppervlak (Fijne ets 6) was toen (35 j terug het beste wat er op dat gebied was tav look, krasvastheid en schoonmaakgemak. We hadden ook een design Corian blad op het oog, maar de nadelen, in de link grotendeels genoemd waren ons te groot. Samen met een keuken fabrikant hebben we toen onze woonkeuken (20m2) ingericht, heb het zelf grotendeels aangelegd. We zitten er heel veel, we kijken dan mooi uit op onze mooi groene tuin.
We overwegen wel een keer een andere keuken ivm de senioriteit, dus o.a. wat betere bereikbare kastjes (nu erg mooi hoog model, de deurtjes zijn nog als nieuw, ook een duurzaam product), er zal dan ook weer een vergelijkbaar type aanrechtblad in moeten, komen. Je wil toch hete dingen snel wegkunnen zetten en niet zitte n te haspelen omdat het aanrechtblad er niet tegen kan.... een keuken moet praktisch/veilig zijn en het oog wil ook wat, dus die voorwaarde zit er ook bij.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 26-08-2023 12:50 ]

• Hachili
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-12 20:45
Hebben hier nu 5 jaar een RVS blad in gebruik.
Ideaal. Kan veel hebben (hete pannen etc) en is gemakkelijk schoon te maken. Krassen komen vanzelf maar dat is deel van de charme. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiLjM7hqJGL5ezEKd9JCqwolX98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjvxwXjMvUhLBCJpgsAcXonT.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1