Ik heb een vps waarop ik twee applicaties op heb draaien waarmee ik wat mails wil kunnen versturen. De mails zijn niet mission critical (ze gaan alleen naar mij en een vriend, als ze niet aankomen dan is er niks aan de hand), dit is allemaal vooral uit interesse.
Ik zou deze mails graag willen versturen uit twee verschillende domeinen (per applicatie een domein, één van die domeinen is van mij en die ander is van de vriend). Ik heb op beide domeinen een spf-record met daarin de IP-adressen (v4 en v6) van de vps. Daarnaast heb ik op één van de domeinen (mijn eigen) een domainkey aangemaakt (default._domainkey.domein-a.tld). Ik wil dus eigenlijk voor nu mails mét DKIM versturen vanuit het ene domein en mails zonder DKIM versturen vanuit het andere domein.
Ik heb eigenlijk twee problemen. Ik heb (breed genomen naar verschillende blogposts die min of meer hetzelfde deden) geprobeerd om DKIM in te stellen, maar ik zie daar weinig van terug in de mail die ik stuur. Ik test het door de mail te sturen naar een gmail-adres en dan de 'original message' te bekijken, ik zie daar niks terug van DKIM.
Daarnaast worden de mails die ik wil versturen vanuit het tweede domein verstuurd worden, ook als zodanig terugzien en niet als een 'via' mail. Ik heb deze aanwijziging geprobeerd te volgen, maar dat lijkt niets uit te maken. Ik zie nog steeds bij deze mails "van <domein b> via <domein a>" in de mail staan. In de "original message" zie ik ook veel verwijzingen naar het "verkeerde" domein.
Relevante software
• Ubuntu 20.04.6 LTS
• Exim version 4.93 #5 built 23-Nov-2022 15:54:36
Wat ik al geprobeerd heb
Mijn /etc/exim4/update-exim4.conf.conf bevat de volgend regels:
Ik heb de DKIM-keys in /etc/exim4/dkim/ gezet:
Ik heb een file /etc/exim4/conf.d/main/00_custom_macros gemaakt met daarin:
Naar de instructies in de eerdere link heb ik het volgende staan in /etc/exim4/conf.d/rewrite/31_exim4-config_rewriting (alleen de laatste 2 regels zijn door mij toegevoegd):
Iemand die me een duwtje in de rug kan geven richting de juiste oplossing?
Ik zou deze mails graag willen versturen uit twee verschillende domeinen (per applicatie een domein, één van die domeinen is van mij en die ander is van de vriend). Ik heb op beide domeinen een spf-record met daarin de IP-adressen (v4 en v6) van de vps. Daarnaast heb ik op één van de domeinen (mijn eigen) een domainkey aangemaakt (default._domainkey.domein-a.tld). Ik wil dus eigenlijk voor nu mails mét DKIM versturen vanuit het ene domein en mails zonder DKIM versturen vanuit het andere domein.
Ik heb eigenlijk twee problemen. Ik heb (breed genomen naar verschillende blogposts die min of meer hetzelfde deden) geprobeerd om DKIM in te stellen, maar ik zie daar weinig van terug in de mail die ik stuur. Ik test het door de mail te sturen naar een gmail-adres en dan de 'original message' te bekijken, ik zie daar niks terug van DKIM.
Daarnaast worden de mails die ik wil versturen vanuit het tweede domein verstuurd worden, ook als zodanig terugzien en niet als een 'via' mail. Ik heb deze aanwijziging geprobeerd te volgen, maar dat lijkt niets uit te maken. Ik zie nog steeds bij deze mails "van <domein b> via <domein a>" in de mail staan. In de "original message" zie ik ook veel verwijzingen naar het "verkeerde" domein.
Relevante software
• Ubuntu 20.04.6 LTS
• Exim version 4.93 #5 built 23-Nov-2022 15:54:36
Wat ik al geprobeerd heb
Mijn /etc/exim4/update-exim4.conf.conf bevat de volgend regels:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| dc_eximconfig_configtype='internet' dc_other_hostnames='<domein a>; <domein b>' dc_local_interfaces='127.0.0.1 ; ::1' dc_readhost='' dc_relay_domains='' dc_minimaldns='false' dc_relay_nets='' dc_smarthost='' CFILEMODE='644' dc_use_split_config='true' dc_hide_mailname='' dc_mailname_in_oh='true' dc_localdelivery='mail_spool' |
Ik heb de DKIM-keys in /etc/exim4/dkim/ gezet:
code:
1
2
3
4
| $ ls -l /etc/exim4/dkim total 8 -rw------- 1 Debian-exim Debian-exim 887 Aug 25 10:01 <domein a>.key -rw-r--r-- 1 Debian-exim Debian-exim 451 Aug 25 09:53 <domein b>.public |
Ik heb een file /etc/exim4/conf.d/main/00_custom_macros gemaakt met daarin:
code:
1
2
3
4
5
| # DKIM settings DKIM_DOMAIN = ${lc:$sender_address_domain} DKIM_KEYFILE = /etc/exim4/dkim/DKIM_DOMAIN.key DKIM_PRIVATE_KEY = ${if exists{DKIM_KEY_FILE}{DKIM_KEY_FILE}{0}} DKIM_SELECTOR = default |
Naar de instructies in de eerdere link heb ik het volgende staan in /etc/exim4/conf.d/rewrite/31_exim4-config_rewriting (alleen de laatste 2 regels zijn door mij toegevoegd):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| ### rewrite/31_exim4-config_rewriting ################################# # This rewriting rule is particularly useful for dialup users who # don't have their own domain, but could be useful for anyone. # It looks up the real address of all local users in a file .ifndef NO_EAA_REWRITE_REWRITE *@+local_domains "${lookup{${local_part}}lsearch{/etc/email-addresses}\ {$value}fail}" Ffrs # identical rewriting rule for /etc/mailname *@ETC_MAILNAME "${lookup{${local_part}}lsearch{/etc/email-addresses}\ {$value}fail}" Ffrs .endif # Per https://serverfault.com/questions/978960/how-to-set-exim-envelope-domain-to-from-domain *@+local_domains "${local_part}@${domain}" F |
Iemand die me een duwtje in de rug kan geven richting de juiste oplossing?