Bout doucheputje draait door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
Goedendag,

Ik wilde laatst mijn doucheputje open schroeven om schoon te maken, maar nu draait de bout door en gaat het putje niet meer los of vast. :'(

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen aanpakken zonder de douchebak te moeten uitbreken?

Ik heb het al geprobeerd door de bovenkant van het putje onder kracht te zetten zodat de bout meer weerstand krijgt, maar dit heeft niet geholpen.

Eventueel zat ik te denken om met een multitool de bovenkant van de bout af te zagen, maarja dan is de vraag of het makkelijker op te lossen is.

Beste antwoord (via bomenzijnrelax op 26-08-2023 08:48)

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-12 20:19
Wat je nu nog zou kunnen proberen:

1. Inslagmoer van rvs kopen
2. Gat groter boren zodat de huls van de inslagmoer in het gat past
3. Rubbers voorzichtig proberen te demonteren, schoonmaken, invetten en terug plaatsen
4. Inslagmoer aan de buitenkant kitten met high-tack
5. Inslagmoer met de huls vanaf onder in het opgeboorde gat schuiven. Hopelijk vallen de "flenzen" van de inslagmoer om het kunstof kruis van het sifon
6. Rooster met nieuwe bout voorzichtig terug plaatsen
7. Nooit meer aanzitten

Mocht dit niet lukken een nieuwe badkamer kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LRurV-wSvjJLWNe_sFZFu3wM-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ASEZqRWmISXpKBiPsZs4N68j.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:24

Esumontere

Floep, banaan.

Stokje vastlijmen op de schroef en eruit trekken? Schroef uitboren met metaalboor?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:03

dragonhaertt

@_'.'

Is een beetje lastig te zeggen zonder een foto, kan je er eentje uploaden?

Op zich is een multitool geen slecht idee.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-12 08:39
Je kunt een stukje dubbelzijdig tape tussen bit en schroef plakken en dan draaien en ondertussen omhoog bewegen ipv te duwen.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:32

ViezeVis

Sample Text

Stop! Is dit niet toevallig een doucheput waarbij je het putje los moet trekken i.p.v. draaien? Zoals je bijvoorbeeld met DYKA putjes hebt. Een foto is wel praktischer dan.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jichem schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:13:
Je kunt een stukje dubbelzijdig tape tussen bit en schroef plakken en dan draaien en ondertussen omhoog bewegen ipv te duwen.
Een stukje (postbode)elastiek wordt ook wel eens geadviseerd.
Afbeeldingslocatie: https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2020/06/18/schroef_doorgedraait_los_tip_hack_eigen_huis_en_tuin.jpg?itok=lqn8RohW&width=500&height=500&impolicy=semi_dynamic

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:41
Je zou kunnen proberen om met secondelijm een oude passende schroevendraaier vast te lijmen en dan draaien terwijl je er iets onder wipt.

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12 20:07
Cheesy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Een stukje (postbode)elastiek wordt ook wel eens geadviseerd.
[Afbeelding]
En hoe komt de bout dan naar boven, als hij door draait...?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de moer eronder meedraait wordt het een ander verhaal. Wanneer de kop dolgedraaid is zou je de truc met een postelastiek toe kunnen passen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Opifex schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

En hoe komt de bout dan naar boven, als hij door draait...?
Bij een doorgedraaide of dolgedraaide bout is mijns inziens de (kruis)kop kapot, vandaar mijn suggestie.

Als de aangelaste (?) moer meedraait is het een ander verhaal, maar dat blijkt niet goed uit de TS.

• bomenzijnrelax
In onderstaande linkjes heb ik wat foto's staan van de situatie. De moer onderin is dus dol.

De vorige bewoners hebben de badkamer erin gemaakt, ik denk rond 1980/1990. Dus geen idee hoe ze het gemaakt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6z5ebs-5r_Fah7DqXcD3rEsie4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENyLcymfgISCVdKLmeXwqrLr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGsvgPJIk2XF_72KreyCWuqGp3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbpRdV2Iq5BHPQoAQV3jVLWK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFZ5YYagVcojvsSkLXHyXbpJ0oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y16XzQqqunuMVcR0Yi2BmgOP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door bomenzijnrelax op 25-08-2023 17:18 ]

• Kromme_plank
Deze bout moet je NOOIT losdraaien, ook niet om schoon te maken. De bout zit rechtstreeks in het sifon gedraaid en zorgt dus ook voor het klemmen van de afdichtingsringen/seals tussen het sifon en de douchebak en de douchebak en het zichtbare roostertje.

Als de moer/draad in het sifon dol is zal je de complete douchebak moeten demonteren om een nieuw sifon te plaatsen.

Indien het toch nog lukt om de bout vast te draaien is de kans zeer groot dat je nu lekkage hebt tussen de seals door.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:59
die zit normaliter in de sifon geschroefd (moer zit in het plastick van de sifon verwerkt), lastig verhaal dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8SApTu9vViFb6KxRJdqvGu4_Qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RdX0cOoXW3OV0jBjiQK5osZs.png?f=fotoalbum_large

• bomenzijnrelax
Ik heb de bout aan de bovenkant afgezaagd. Misschien is het nu mogelijk om een nieuwe moer of eventueel schroefdraad in het kunststof te tappen.

Wat zouden jullie aanraden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEtjSG0YPwWNt2vCp_P9QDR-npw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kevQoC4tSj0PbFuc3bl8zb6V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door bomenzijnrelax op 25-08-2023 19:53 ]

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-12 18:17
0900-loodgieter bellen nu

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:59
Douchebak er uit slopen en opnieuw beginnen, krijg je anders nooit goed

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-12 17:23
Gat opboren en een rvs blindklink moer erin zetten

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:11
Je zou er nog een heatinsert moer in kunnen proberen te zetten maar ik vrees dat je die er net zo had weer uit trekt bij aandraaien. Als het uberhaupt om een thermoplast gaat waar dit op/in werkt.

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-12 08:44
Ik zou even Anouar bellen van ANO Loodgieter service & onderhoudsbedrijf. Echte vakman (zie ook YouTube) en een goede dosis humor. Hij kan dit met Abdul vast wel fixen maar zelf denk ik een andere douchebak.

Acties:
  • Beste antwoord

• Kromme_plank
Wat je nu nog zou kunnen proberen:

1. Inslagmoer van rvs kopen
2. Gat groter boren zodat de huls van de inslagmoer in het gat past
3. Rubbers voorzichtig proberen te demonteren, schoonmaken, invetten en terug plaatsen
4. Inslagmoer aan de buitenkant kitten met high-tack
5. Inslagmoer met de huls vanaf onder in het opgeboorde gat schuiven. Hopelijk vallen de "flenzen" van de inslagmoer om het kunstof kruis van het sifon
6. Rooster met nieuwe bout voorzichtig terug plaatsen
7. Nooit meer aanzitten

Mocht dit niet lukken een nieuwe badkamer kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LRurV-wSvjJLWNe_sFZFu3wM-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ASEZqRWmISXpKBiPsZs4N68j.jpg?f=user_large

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:40
Vrees toch dat de douchebak er echt uit moet, kans is heel groot dat je anders lekkage hebt, met als grootste risico dat je dit pas over een paar jaar ontdekt als de vervolgschade aanzienlijk is.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Aan de voorkant 2 tegels er uit halen en nieuwe sifon eronder zetten.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1