Oplossing voor streamen 4k 120hz bestanden naar TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzoeminator
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-03 20:52
Hallo allemaal,

Over een maandje ga ik verhuizen en heb mezelf daarom getracteerd op een nieuwe TV: Samsung Neo QLED 4K QN95A. Ik zit bijna 5 meter van de TV, dus heb gekozen voor 85 inch.

Setup:
Monitor: TV Samsung Neo QLED 4K QN95A 85 inch
Mediaspeler: HP Slim desktop PC S01-aF1810nd, met videokaart Intel UHD Graphics 605 (Verbonden met HDMI 2.1 kabel naar tv)
Audio: Harman kardon 7.1 set. Vanuit de TV loopt een optische kabel terug naar de receiver.

Type bestanden die ik afspeel:
Ik haal de 4k films binnen dmv toprrents. Deze speel ik af op de PC.

Vraag:
De huidige videokaart (Intel UHD Graphics 605) is onboard. Volgens de specs kan deze 4K@60Hz afspelen. Echter, de PC is al wat ouder (2017), met een onboard videokaart. Denken jullie dat de beeldkwaliteit beter zal worden als ik een betere PC + videokaart aanschaf? Ik zou het heel zonde vinden als ik niet de beste beeldkwaliteit haal uit deze mooie tv.

Mogelijke alternatieven
Mocht de huidige PC/Videokaart niet goed genoeg zijn, zijn er dan misschien betere opties dan het aanschaffen van een nieuwe PC/videokaart?
Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan:
- Een Nvidia shield, alleen dan moet de schield de bestanden van het netwerk afpspelen. Lijkt mij niet ideaal
- Van de PC op een USB stick zetten, deze usb stick in de TV pluggen. Echter, ik begreep dat de TV een aantal codecs niet niet kan afspelen.
- Plex, zou dat een optie kunnen zijn? Dan download ik plex op de PC en de TV.

Zijn er misschien nog betere/betaalbare oplossingen voor het afspelen van 4k bestanden* op mijn TV? *Bestanden die ik dmv torrents download met mijn desktop pc.

Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Groet,

Tom

Beste antwoord (via tzoeminator op 25-08-2023 14:45)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Allereerst: Sluit het gewoon eens aan en kijk.
Ten tweede: Beeldkwaliteit wordt niet beter. Je bron is waarschijnlijk nogal gecomprimeerd, maar dit neigt naar onwenselijk op dit forum.

Films zijn doorgaans in 24Hz, dus kan prima 4K en waarschijnlijk ook wel HDR.

Bestanden van netwerk afspelen is wel ideaal, waarom zou dat niet ideaal zijn?

Iedereen eigen keuzes, maar je lijkt veel te investeren in de TV en de rest moet goedkoop.
Kan je receiver niet via HDMI aangesloten worden voor beter geluid?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Allereerst: Sluit het gewoon eens aan en kijk.
Ten tweede: Beeldkwaliteit wordt niet beter. Je bron is waarschijnlijk nogal gecomprimeerd, maar dit neigt naar onwenselijk op dit forum.

Films zijn doorgaans in 24Hz, dus kan prima 4K en waarschijnlijk ook wel HDR.

Bestanden van netwerk afspelen is wel ideaal, waarom zou dat niet ideaal zijn?

Iedereen eigen keuzes, maar je lijkt veel te investeren in de TV en de rest moet goedkoop.
Kan je receiver niet via HDMI aangesloten worden voor beter geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

In GoT we trust

tzoeminator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:24:
Audio: Harman kardon 7.1 set. Vanuit de TV loopt een optische kabel terug naar de receiver.
Welke Harman Kardon set? Optisch kan maar zes kanalen dragen (compressed) en daarmee max 5.1. Twee speakers ontvangen geen informatie via deze weg.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzoeminator
Hi Hannibal en Fear,

Bedankt voor jullie hulp. Hieronder mijn antwoord:

@Hann1BaL ,

Ok, duidelijk, ik wist niet dat 4k films doorgaans in 24hz waren. De receiver werkt nog heel goed, maar kan enkel HD aan (Harman Kardon AVR 255). Geen 4k. Vandaar dat ik het geluid liever vanuit de tv 'terug haal' dmv een optishe kabel.

Ik bedacht mij zojuist dat ik de vraag ook aan ChatGPT kon stellen.

Ik kreeg als antwoord:
Yes, a dedicated graphics card that is better than the Intel UHD 605 integrated graphics can potentially offer better 4K video playback quality and performance. Dedicated graphics cards typically have more processing power and specialized hardware for handling graphics-related tasks, including video decoding and playback.
A higher-end dedicated graphics card can provide smoother and more efficient 4K video playback, especially for high-bitrate or more demanding video files. It can also offload the processing from your CPU, leading to a better overall system performance.

In mijn hudige PC past geen dedicated videokaart helaas. Dus dan zal ik een hele nieuwe PC moeten aanschaffen. Ik zal de huidige PC binnenkort aansluiten en bekijken hoe het beeld is.

@FeaR ,

De Harman Kardon AVR 255 heb ik. Deze kan bij mijn weten geen 4k aan. Goeie advies mbt de optische kabel! Ik wist helemaal niet dat een optische kabel maar 5 kanalen kan dragen. In dat geval ga ik downgraden naar 5.1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

In GoT we trust

tzoeminator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:29:
De Harman Kardon AVR 255 heb ik. Deze kan bij mijn weten geen 4k aan. Goeie advies mbt de optische kabel! Ik wist helemaal niet dat een optische kabel maar 5 kanalen kan dragen. In dat geval ga ik downgraden naar 5.1.
Geen 4K inderdaad. Maar volgens de handleiding wel DTS HD, en Dolby TrueHD en beschikt daarmee over HDMI Processing. Je zou op je nieuwe TV een HDMI eARC extractor aan kunnen sluiten, maakt van het eARC signaal een signaal wat via een gewone HDMI IN op de receiver kan. Heb je in principe een zelfde setup als nu met S/PDIF (bronnen naar de TV, Audio Out van de TV gebruiken) echter ondersteunt eARC meer kanalen. Vraag is of het de prijs van de extractor het waard is versus het aanbod 7.1 materiaal. Set up werkt ook alleen als de TV eARC heeft. HDMI ARC is voor 99% gelijk aan S/PDIF (ARC kan Dolby Digital Plus aan voor Dolby Atmos maar dat snapt de AVR255 niet).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

ChatGPT heeft geen idee waar het het over heeft :)
Als je GPU niet voldoet gaat je beeld haperen, maar ik gok dat je met jouw content daar niets van gaat merken.

De kwaliteit van het beeld gaat niet verbeteren.
Een video afspelen is voor GPUs nu eenmaal een peuleschil vergeleken 3D beelden renderen.

Maar je topictitel zegt 120Hz. Waarom 120Hz?
Ga eens je huidige content bekijken (met bijv het tooltje mediainfo)

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 25-08-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzoeminator
Hi Fear en Hannibal,

@FeaR
Er zijn inderdaad niet veel films 7.1 sound. Maar omdat ik de 7 speakers heb wil ik er toch wel gebruik van maken. Ik zal z'n extractor aanschaffen, super goed idee! Ongelofelijk trouwens hoeveel verstand jij van dit onderwerp hebt.

@Hann1BaL
Ik heb zojuist MediaInfo opgezocht, ideaal zn app die de gegevens van een bestand kan uitlezen. Deze ga ik vanavond downloaden op mijn PC en de info van enkele bestanden bekijken. Aangezien jij zelf al aangeeft dat 4k doorgaans 24hz is, zal de 120hz uit mijn topictiel niet meer van toepassing zijn.

Oplossing aan de hand van jullie advies:

- PC/VIdeokaart is hoogstwaarschijnlijk goed genoeg om mijn videobestanden smooth op 4k af te spelen. Ik ga deze dus niet vervangen. Heel fijn, scheelt weet een extra investering.
- Audio ga ik voortaan via een HDMI eARC extractor laten lopen voor 7.1 geluid.

@Hann1BaL @FeaR Bedankt voor jullie hulp! Helemaal top.

@Hann1BaL
Nog een vraag mbt de mediainfo. Kan ik dit soort info ook verkrijgen tijdens het afspelen van de videobestanden? Dat ik bijvoorbeeld kan zijn wat het aantal hz is terwijl ik een videobestand afspeel? Ik heb zelf al opgezocht of dit met VLC kan, maar helaas kan dat niet. Ik kan wel de codec info zien, maar niet het aantal hz terwijl het bestand aan het afspelen is. Mocht je dit zo weten, dan hoor ik het graag. Zo niet, stop er niet te veel moeite in, dan duik ik daar dit weekend even in. Mocht ik er nog niet uitkomen, dan start daar misschien wel een nieuw topic voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Volgens mij kun je met Kodi de media info bekijken tijdens afspelen. VLC moet dit ook kunnen maar heeft misschien een plugin nodig.

Mediaplayer Classic is ook een goed alternatief.

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 25-08-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzoeminator
Hi Hannibal,

Ik heb zojuist je advies opgevolgd;

1. Mediaplayerclassic geinstalleerd en de renderinstelling zichtbaar gemaakt tijdens het afspelen op mijn huidige 4k tv.

Resultaat:
Framerate is constant 22 of 23 hz. Prima dus! Zie hier voor een printscreen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHJAfbdsfWw9wevIFQL4r7THem0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0dNCNj0hX28fJB5LuV6ppCg.png?f=fotoalbum_large

In taakbeheer zie ik dat de processor maar 6% belast is tijdens het afsprelen op Mediaplayerclassic.

2. Codecinstellingen weergegeven van een van de films die ik eerder heb gedownload.
De framerate van het bestand is 23.9. Het ziet er dus naar uit dat mijn PC/Videokaart dit makkelijk aankan :). Zie hieronder voor een printscreen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea7mtnU_6e09ZdDkiTeDBxwLvYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yXHmePEoyPVywesTIDHp7zOj.png?f=fotoalbum_large

Alle is in orde dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwout
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-06 11:51
Speelfilms in 24Hz? Ik denk dat bedoeld wordt 23.796 beeldjes per seconden, echter dat is voor hobby camera's de oude norm. Speelfilms hebben in de regel 29 tot 30 beeldjes per seconden en mijn action cam gaat al tot 100 beeldjes per seconde.

De software van de TV zorgt ervoor dat jij bij 100 hz = 100 beeldjes per seconden krijgt te zien. De software is in staat de beeldjes te dupliceren en de tussenbeeldjes binnen die 24 of 30 beeldjes zo in te delen dat de overgang tussen die 24 of 30 beeldjes vloeiend gaan. Maar zoek het op in ChatGpt (is ook in NL)

Ik heb een TV Shield 2019 en die kan je maximaal instellen op 60Hz. Ik gebruik Kodi om te streamen vanaf mijn media server synology. Volgens mij maakt het wel degelijk uit om met 120Hz af te kunnen spelen ook als is de content langzamer. Kijk een naar oude series, deze worden omhoog geschaald en worden kwalitatief beter door de hogere Hz waarde en vooral slimmere software. Een 50Hz tv kon je vroeger zien flikkeren als je vanuit je ooghoeken keek. 100 hz tvs maakten daar een einde aan. Hoe hoger de Hz des minder schokken. Uiteraard bepaald de bron uiteindelijk grotendeels de kwaliteit maar je TV software kan heel veel verbeteren.
Maar verbeter me als ik het mis heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwout
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-06 11:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9t2crZB_OPmYFZUkwF_HYd2FfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgAYuzc7p1em36PLXDYGNahK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mA7Wi2hIuHR3egHuw_5JpIT4keM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIY1mXHgxUDCIzCEgUfkbkUK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEl_uBzme3QVWSk1SdTXFk_WQGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJolar2OOUG5nouS1M5RnsqG.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1