Sinds ik zonnepanelen heb heb ik 's nachts te weinig stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 6.420 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08-2023
Sinds ik zonnepanelen heb heb ik 's nachts en wanneer het betrokken is te weinig stroom. Vooral filament lampen laten het afweten wanneer de zon onder is en wanneer de lucht betrekt, andere led lampen gaan knipperen.

De knipperende lampen heb ik inmiddels vervangen voor nieuwe maar dat maakte geen verschil.

Ik heb contact opgenomen met het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst en de aansluitingen heeft gemaakt maar die beweren dat deze problemen niets met de zonnepanelen te maken hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:21

basvn

Breezand - NHN

Heb je al gemeten wat je voltage is?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:30
Als je helemaal off-grid woont dan zou dit ergens op kunnen slaan, maar als je gewoon nog met het net verbonden bent, dan zou ik niet weten waarom dit aan je zonnepanelen zou liggen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

dehardstyler schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:54:
Als je helemaal off-grid woont dan zou dit ergens op kunnen slaan, maar als je gewoon nog met het net verbonden bent, dan zou ik niet weten waarom dit aan je zonnepanelen zou liggen?
Heerlijk hè, dit soort onderwerpen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:53
Zeer theoretisch zou het natuurlijk kunnen zijn dat de spanning is verlaagd in jullie buurt om te voorkomen dat de panelen geen stroom kunnen terugleveren bij piek spanning en dan dat het te ver is verlaagd om nog voldoende spanning te geven in de avond. Het lijkt me alleen erg stug.
Woon je aan het einde van een straat? Hebben je buren er ook last van? En vooral wat is de spanning op het moment van falen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
multimeter time.....

meten is weten, en zoals boven het kan als je een offgrid installatie hebt.
niet waarschijnlijk, en eigenlijk verwacht ik dat bij offgrid en accus het systeem gewoon uitgaat bij een lege accu

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 10:07
Dit lijkt enorm onwaarschijnlijk, de netbeheerder is verplicht om de correcte spanning te leveren en lampen kunnen hier vlot mee om. De kans bestaat dat er ergens iets geks is in je installatie, maar dat ga je eerst duidelijk moeten krijgen.

Kan je eens overdag de lampen aanzetten, dan knipperen ze niet beweer je. Zet dan de zekering van de zonnepanelen uit, volgens jou zouden de lampen dan moeten beginnen knipperen. Als dat zo is, bel dan terug naar het bedrijf wat de zonnepanelen heeft gelegd en zeg dat je het zo hebt getest.

Als je een slimme meter hebt, kan je daar ook de spanning op aflezen, die waardes (bij geknipper en zonder geknipper) zijn wel interessant. Nog beter is uitmeten met een multimeter, maar dan moet je wel een beetje weten wat je aan het doen bent; als je iemand kent die dit voor je kan doen kan dat ook nuttige info geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
@sumo en @dehardstyler: Wanneer de zonnepanelen te weinig stroom leveren wordt dat gecompenseerd door het stroomnet en dat gebeurd bij mij dus niet. Dat heeft dus wel degelijk met de zonnepanelen te maken.

Komt niet heel slim over daar bijdehand over te gaan doen. Als jullie niets toe te voegen hebben aan deze conversatie kunnen jullie je beter afzijdig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
@naftebakje Na wat Googelen er achter gekomen dat het niet aankunnen van steeds meer teruggeleverde stroom regelmatig problemen met de spanning oplevert. In een dorp waar minstens één keer per jaar de stroom uitvalt en waar in rap tempo steeds meer zonnepanelen op daken liggen lijkt het me zeer waarschijnlijk dat de problemen te zoeken zijn in de hoek die jij aangeeft. Ik ga het er met de netbeheerder over hebben.

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:28

skoozie

SCSI

Anderen die meedenken zo aan te spreken is niet handig, dan krijg je straks helemaal geen reacties meer...
Ik vind je informatie ook heel karig, als je te weinig stroom krijgt zouden al je apparaten uitvallen, niet alleen je laag verbruikende lampen. Wat doen 's avonds je tv/koelkast/wasmachine/pc/...
is je stroom te laag of je spanning? wat heb je allemaal al geprobeerd? hoe zit alles aangesloten?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

NovaXprss schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:29:
@sumo en @dehardstyler: Wanneer de zonnepanelen te weinig stroom leveren wordt dat gecompenseerd door het stroomnet en dat gebeurd bij mij dus niet. Dat heeft dus wel degelijk met de zonnepanelen te maken.

Komt niet heel slim over daar bijdehand over te gaan doen. Als jullie niets toe te voegen hebben aan deze conversatie kunnen jullie je beter afzijdig houden.
Het helpt misschien om als vraagsteller (hoewel je niet echt een vraag stelt :P) ook wat meer bescheiden op te stellen.

Maar als ik jouw zin ontleedt: Het net zou moeten "compenseren" en dat doet het niet, dus het ligt aan de zonnepanelen? Kan je die logica toelichten?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:36
Zijn er groepen toegevoegd aan de groepenkast?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

En na deze reactie denkt iedereen dat je het zelf lekker mag uitzoeken, erg onbeschoft. Je geeft minimale informatie en niemand heeft een glazenbol om je situatie in te schatten.

Dus kom met meer informatie over de situatie en wat je zelf al hebt gemeten, en iets meer dankbaarheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Als er nou eens informatie te vinden zou zijn hoe stroomgebruik echt werkt…. Zoiets als een internet.

Wellicht dus gewoon even uitzoeken hoe het echt werkt en zelf ook een minimale moeite doen om een beetje een zinvolle topicstart te maken.

Natuurlijk kan er door de installateur wat verkeerd in je meterkast zijn aangesloten. Maar dat je led lampen dan alleen ‘s nachts niet meer branden is wat bijzonder :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
@skoozie Van meedenken is in het geval van sumo en dehardstyler geen enkele sprake. Alles wat is weet is: geen zon= knipperende en uitvallende lampen. Dat was genoeg informatie om zinnige antwoorden te krijgen van enkele posters en het vinden van info over precies dit probleem op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chedar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:20
En als je de omvormer afkoppelt wat gebeurd er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

chedar schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:51:
En als je de omvormer afkoppelt wat gebeurd er dan?
Dit is een goeie reactie!

Verder;
De TS is inderdaad wel wat vijandig maar als het probleem zich letterlijk een dag (of laten we zeggen pakweg een week) nadat de panelen zijn geïnstalleerd heeft gemanifesteerd heeft hij natuurlijk wel een punt (als in: het kan bijna geen toeval zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:20
@dehardstyler heeft wel degelijk gelijk. Anders zouden alle huizen zonder zonnepanelen knipperende lampen moeten hebben.

Knipperende lampen duiden wel op problemen met de spanning. Als dit voordat je zonnepanelen had niet aan de orde was zou ik je installateur vriendelijk verzoeken hem dit op deze manier voor te leggen en langs te laten komen.

Hoe is de omvormer aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door Rubenus op 25-08-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:10

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

dehardstyler schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:54:
Omdat de installateur een massive fuckup heeft gemaakt in de meterkast? Draden gelost, en er weer ingestoken, niet vastgedraaid?
Meten is weten, dus begin met foto's te plaatsen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:50

Kheos

FP ProMod
Zoek het maar lekker zelf uit, dan.
Je hebt internet, je hebt Google...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 01:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zou je dit soort opmerkingen achterwege kunnen laten? Dit voegt 0 toe aan het topic en komt bijzonder lomp over

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@NovaXprss

tegenbeterwetenin.

Pak een multimeter en ga meten.

0800 xxxv
1200 xxx volt
1800 xxx volt
2200 xxx volt
2359 xxx volt

verder geeft je totaal geen info over het soort systeem dat je gebruikt.

welke omvormer.
grid of offgrid zoja welke accus.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

dehardstyler geeft wel degelijk informatie, namelijk dat hij niet kan voorstellen hoe dit kan komen als je niet off-grid woont. In je eigen startpost geef je niet aan of je wel of niet een netaansluiting hebt, wel of geen accus hebt hoe alles aangesloten is en wat er met andere aparatuur of buren gebeurt.
Veel techneuten beschikken door jaren lange ervaring over een speciale vaardigheid waardoor ze kunnen begrijpen wat er niet gezegd wordt door collega's/familie/vrienden om toch enige vorm van advies te Kunnen geven. Maar begrijp ik dat je het nu al opgelost hebt met behulp van Google?

Zelfs in je reacties reageer je niet inhoudelijk maar enkel op de vorm.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:23
Als het probleem zich pas voordoet na installatie van zonnepanelen, dan zou mijn conclusie ook zijn dat het aan die installatie ligt, maar niet noodzakelijkerwijs aan de zonnepanelen zelf.

Knipperende lichten duidt simpelweg op een los contact, dat zich kennelijk niet voordoet als de zonnepanelen actief zijn. Dus die panelenboer moet gewoon terugkomen om z'n werk te controleren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

Als het een aansluiting is die niet goed vast geschroefd is en hierdoor soms wel,soms geen contact maakt. Dan krijg je kleine vonkjes iedere keer dat er contact gemaakt wordt, hierdoor wordt de verbinding slechter, komt er meer weerstand en dat zou eventueel een brand kunnen veroorzaken. Dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn, dan zijn het niet alleen de lampen die knipperen, maar alles op die groep gaat dan uit en aan. maar zonder meer info blijft het gissen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:10
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:11:
Als het probleem zich pas voordoet na installatie van zonnepanelen, dan zou mijn conclusie ook zijn dat het aan die installatie ligt, maar niet noodzakelijkerwijs aan de zonnepanelen zelf.

Knipperende lichten duidt simpelweg op een los contact, dat zich kennelijk niet voordoet als de zonnepanelen actief zijn. Dus die panelenboer moet gewoon terugkomen om z'n werk te controleren.
Dat lijkt mij in ieder geval meer de voor de hand liggend dan de netbeheerder lastig gaan vallen over je knipperende lampen. Zolang ze bij de buren niet ook knipperen heeft hij niets van doen met de netbeheerder.
NovaXprss schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:52:
Sinds ik zonnepanelen heb heb ik 's nachts en wanneer het betrokken is te weinig stroom. Vooral filament lampen laten het afweten wanneer de zon onder is en wanneer de lucht betrekt, andere led lampen gaan knipperen.

De knipperende lampen heb ik inmiddels vervangen voor nieuwe maar dat maakte geen verschil.

Ik heb contact opgenomen met het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst en de aansluitingen heeft gemaakt maar die beweren dat deze problemen niets met de zonnepanelen te maken hebben.
Zou je wat meer feitelijk kunnen zijn? Wanneer zijn de zonnepanelen geinstalleerd? Foto van de meterkast? Is daar enkel een groep bijgeplaatst of is er meer vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-07 15:17
Als de zon niet schijnt ('s nachts) en de omvormer is uitgeschakeld, dan beinvloed je zonnepaneel installatie het stroomnet niet meer.
De omvormer trekt vermoedelijk een heel klein beetje stroom 's nachts.

Op mijn omvormer kan ik het voltage aan de AC kant continue uitlezen (ook 's nachts).
Deze behoort 230V +/- 10% te zijn.
Oftewel tussen 207V en 253V.

Als je minder dan 207V hebt 's nachts, dan zou ik zeker contact opnemen met je netbeheerder.
Je mag verwachten dat apparaten niet goed meer werken onder de 207V.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-07 15:04
NovaXprss schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:52:

Klinkt eigenlijk meer als een probleem met de dimmers in combinatie met de lampen.

Veel dimmers werken op basis van fase af/aansnijding en daar kan de elektronica in de ledlamp vaak niet goed mee omgaan. Op lage vermogens zie je heel vaak dat deze gaan knipperen.

Omvormers van zonnepanelen drijven de netspannings iets omhoog om stroom te kunnen leveren aan het net. Dit is niet enkel je eigen panelen, maar ook de rest in de omgeving.

Als dan plots de zon weg is zal de netspanning even iets dalen en dat kan inderdaad prima het effect hebben dat je lampen beginnen te knipperen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:42

Aardedraadje

Met kabelschoen

Opmerkingen over communicatiestijl daargelaten..

Eén van de eerste reacties die ik lees, is dat het onzin is en het probleem niet aan de panelen zou liggen.
Juist, maar dat is natuurlijk niet wat OP in eerste instantie schrijft. OP schrijft dat het komt sinds die panelen er liggen. Niet doordat de panelen er liggen.

Mijn vermoeden is dat bij de installatie gerommeld is in de meterkast. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Als ze een extra groep leggen, of draden verwisselen bij groepen, aardleks o.i.d. en die vervolgens niet goed aandraaien, krijg je dit soort klachten.

Dat heeft natuurlijk niks met de panelen te maken, maar wel de installatie ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 17:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Aardedraadje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:47:
Opmerkingen over communicatiestijl daargelaten..

Eén van de eerste reacties die ik lees, is dat het onzin is en het probleem niet aan de panelen zou liggen.
Juist, maar dat is natuurlijk niet wat OP schrijft. OP schrijft dat het komt sinds die panelen er liggen. Niet doordat de panelen er liggen.

Mijn vermoeden is dat bij de installatie gerommeld is in de meterkast. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Als ze een extra groep leggen, of draden verwisselen bij groepen, aardleks o.i.d. en die vervolgens niet goed aandraaien, krijg je dit soort klachten.

Dat heeft natuurlijk niks met de panelen te maken, maar wel de installatie ervan.
Als er wordt aangegeven dat het juist alleen is als de PV het niet doet (snachts en bij bewolking) wordt er wel degelijk naar de panelen zelf gewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:42

Aardedraadje

Met kabelschoen

superduper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:53:
[...]

Als er wordt aangegeven dat het juist alleen is als de PV het niet doet (snachts en bij bewolking) wordt er wel degelijk naar de panelen zelf gewezen.
Juist, maar in eerste instantie niet door OP. Maakt ook verder niet uit, het leidt een beetje af van de hoofdzaak.

@NovaXprss Hoe ziet het opgewekte vermogen er uit? Heb je grafieken oid? Als het zo is dat er een slechte koppeling met het net is, verwacht ik ook dat het vermogen van je zonnepanelen niet goed op het net komt. De omvormer zou dan een te hoge spanning moeten zien en terugschalen of afschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:04
Ik heb nog geen enkele voltmeting gezien in dit topic... Als de lampen vaag doen, welk voltage meet je dan? Bij bewolkt weer heb je nog steeds meetwaarden in de omvormer die je mooi in dit topic kan posten. Dan kan je zien wat er gebeurt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:12
Ik weet nog steeds niet wat voor een ('Alibaba') merk omvormer is geplaatst...of micro-omvormers, of dat de groepenkast is omgegooid...
Elke omvormer staat volgens mij in de nacht op standby, wachten op voldoende spanning van de panelen, een zeldzame fout in de omvormer kan heus wel gerommel op de netspanning veroorzaken

En als dat het allemaal niet is hebben we nog aardstralen of psycho inductie velden, een enkele had onlangs met een vervloekte WP nog baat bij })

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat het niet aan het net kan liggen Klinkt mij alsof het kan zitten in de netspanning binnen jouw huis die verstoord is OF de frequentie van de sinus die niet deugt.

Wat dingetjes (sommigen al genoemd) die ik voor mogelijk houd:
- contactje in de groepenkast oid die niet lekker vast zit
'-inderdaad: zet de groep van zonnepanelen 's avonds eens uit: doet-ie het nog?
'-zijn er andere groepen los geweest? Controleer (spanningsloos!!!!) of de draden echt vast zitten
- omvormer die niet jofel is en gekkigheden produceert die de ALS / zekering niet meteen doen springen:
'-overdag een te hoge spanning welke andere apparatuur molt
'-een net-aan kortsluiting die net te weinig vermogen trekt
'-een vervuilde sinus maakt als de zonnepanelen weinig spanning geven (lijkt mij ook niet voordehandliggend)
- lampen die niet kunnen omgaan met bepaalde verstoringen op het net (zoek ook eens naar LED lampen met dimmers en toonfrequent voor een voorbeeld). Gaat dit ook zo met een gloeilamp (als je die nog kunt vinden)?
- een wijkkast die toevallig op dit moment half de geest geeft en 'vuile' sinus produceert (ook voor de lampen zoals hierboven)

Wat meer informatie over hoe groepen zijn verdeeld, metingen in voltage (al dan niet op de slimme meter afgelezen) en of er bijvoorbeeld dimmers gebruikt zijn zou kunnen helpen in de zoektocht. Als je er apparatuur voor beschikbaar hebt ook een meting voor de frequentie.

Neem dan inderdaad een paar momenten op de dag voor de meting:
- bij het opstaan
- in de middag, wanneer de panelen maximaal werken (als je er zelf niet bent: is er iemand anders thuis?)
- begin de avond, wanneer de panelen bijna stoppen
- na zonsondergang zodra het net alles levert
en probeer of de buren ook de voltages kunnen opnemen voor je. Dan kun je vergelijken of het wel hetzelfde is (zou moeten).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 17:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Aardedraadje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Juist, maar in eerste instantie niet door OP. Maakt ook verder niet uit, het leidt een beetje af van de hoofdzaak.

@NovaXprss Hoe ziet het opgewekte vermogen er uit? Heb je grafieken oid? Als het zo is dat er een slechte koppeling met het net is, verwacht ik ook dat het vermogen van je zonnepanelen niet goed op het net komt. De omvormer zou dan een te hoge spanning moeten zien en terugschalen of afschakelen.
Letterlijk de eerste zin van de OP: "Sinds ik zonnepanelen heb heb ik 's nachts en wanneer het betrokken is te weinig stroom"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:53
Offtopic troll

[ Voor 95% gewijzigd door Outerspace op 25-08-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:53
[ Offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Outerspace op 25-08-2023 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-07 15:03

Sebazzz

3dp

TS moet een multimeter erbij pakken en het voltage meten. Als de TS een slimme meter heeft kan die ook het voltage lezen, al verwacht ik dat bij deze het symptoom na de slimme meter (dus meterkast) zit. Sommige stroommeters, zoals die van de hema, kunnen ook het huidige netvoltage teruggeven.

Daarnaast is het natuurlijk als eerste om contact op te nemen met de zonnepanelenboer gezien die in de groepenkast hebben gezet.

Dat LED lampen knipperen kan gebeuren bij een laag voltage (bij te laag dimmen kan je dit zien, in een normale situatie - dus vroege sinusafsnijding).

Dus:

- Voltage meten
- Wij speculeren door
- Maar eigenlijk moet de zonnepanelenboer dit fiksen

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 19:36
Wellicht iets met een stop die niet in zit, ontbrekende nul draad, is het een deel van het huis wat moeilijk doet of zijn het alle lampen in huis? Post even wat voor omvormer, hoeveel panelen, foto van je meterkast, op deze manier blijft het gissen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Ik denk dat de fluxdraad achterstevoren is aangesloten. Zou je bij maanlicht dan weer geen last van mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus... dit gaat nergens meer heen.
@NovaXprss als je wat data hebt verzameld (voltage meterkast, voltage omvormer) en wellicht wat draden hebt gecheckt (er moet wat los zitten, anders had je dit ook gehad voordat je panelen kreeg) stuur me dan een berichtje, dan gaat het topic weer open.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.