programmeerbare power on/off kiosk machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsM
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-08 11:51
Hoi allemaal,

Ik ben bezig om een kinderentertainment station (een kast met pc + touchscreen) te ontwikkelen.
https://www.bookabooka.com/de-bookabooka-kast/

Het is de bedoeling dat dit apparaat in de publieke ruimte komt te staan.
De kast is bedoeld om tegen de muur te zetten en de aan/uit knop is dan niet erg handig bereikbaar.
Voor de klant is het handig om de aan/uit tijd van de kast te kunnen programmeren zodat de kast niet onnodig aanstaat buiten sluitingstijd en ze de kast(en) niet handmatig hoeven aan en uit te zetten.

In de kast zit een windows pc + touchscreen, en mijn software draait in windows kiosk mode.

Voor het automatisch inschakelen weet ik dat je soms in de bios in kunt stellen dat een pc op een bepaald tijdstip aan gaat. Maar deze instelmogelijkheid is erg basic, je kunt alleen een tijd instellen. Zo houd ie bijvoorbeeld al geen rekening met dat het af en toe weekend is.

Voor het automatisch uitschakelen zou ik evt een windows service kunnen aanroepen die het schutdown commando van windows aanroept.

De manier die het handigst lijkt voor nu is om de stroomkabel van de kast aan te sluiten op een slimme stekker. Eentje die je kunt programmeren met een app zoals deze: https://www.amazon.nl/Ove...kbesturing/dp/B09N3SVSVM/

Hebben jullie toevallig nog een beter idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Precies wat je zegt, zou ik ook doen.
Slimme stekker.
BIOS instellen voor auto-power on.
En via software commando Windows / machine uitschakelen.

Ik weet niet op de machine aan internet komt te hangen?
Auto updates van Windows zouden wel problematisch kunnen zijn als je besluit de machine af te sluiten, terwijl er een update loopt...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsM
  • Laatst online: 22-08 11:51
Hij komt idd aan het internet te hangen, en het lijkt me goed om de windows updates gewoon uit te laten voeren.

Het update proces verstoren met een power down is idd niet gewenst, maar voor zover bij mij bekend is dit proces redelijk robuust gebouwd en zal het de installatie van de pc als het goed is niet verknallen.

Ik denk dat het niet gebruiksvriendelijk (lees verwarrend voor de gebruiker) is om de pc op 4 manieren uit/aan te doen
- via slimme stekker
- via knop
- via bios (alleen aan)
- via sheduled task (alleen uit)

Ik wil de pc op 'auto power on' zetten en dan de power on/off schedule alleen regelen via de slimme stekker.
Dat lijkt me de doorzichtigste oplossing.

Ik zie dat er verschillende slimme stekkers zijn met verschillende bijbehorende apps. Ik denk dat ik er een paar moet gaan kopen om te zien hoe feature rijk de scheduling mogelijkheden per app zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Voor updates us het relatief eenvoudig. Je laat de PC zichzelf afsluiten maar laat de spanning aanstaan. Enkel op de tijdstippen dat je de PC wenst te starten haal je de spanning er even af en zet je deze weer aan. Zo kan Windows netjes zichzelf bij werken wanneer het wenst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
persoonlijk vraag ik me af wat het voordeel is van de hele boel automatiseren.

gewoon uit een interesse oogpunt waarom niet gewoon een sleutel meeleveren als en contactslot.
machine aan machine uit, voor het updaten zou ik als leverancier van aplicences de machine gewoon in een mdm-constructie plaatsen het beheren van updates werkt dan gewoon via jouw constructie, wake-on-lan >> push update >> report back >> shutdown. klaar is karel!