Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
Welke Zigbee hubs ondersteunen ook app control zonder internet?
Maar ondersteunen wel Google Home integratie

Momenteel heb ik mijn hele huis vol hangen met Tuya wifi spul, 2 Xiaomi apparaten (ventilator en stofzuiger) en 3 Google Assistenten. Gezien Zigbee een stuk stabieler werkt en in principe offline te bedienen is, lijkt mij dit een goede overstap. Mijn eerste gedachte was om een simpel Tuya kastje te nemen (bijvoorbeeld SILVERCREST Gateway | LIDL), aangezien deze ook wifi lampen kunnen aansturen. Of één met ook Bluetooth Mesh-ondersteuning (sigmesh):Tuya Hub of Mini Multimode Gateway.

Alleen deze moeten altijd verbonden zijn met het internet, als je de lampen ook aan wilt zetten met de app. Wat juist één van de redenen is voor mij om over stappen op Zigbee, in geval dat het internet down is of dat de servers traag/niet werken. Nu las ik dat Philips Hue Bridge ook app control biedt zonder internet. Alleen is Philips de enige betaalbare hub die dit ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 14:31
Bliksem B schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:26:
Welke Zigbee hubs ondersteunen ook app control zonder internet?
Maar ondersteunen wel Google Home integratie

Momenteel heb ik mijn hele huis vol hangen met Tuya wifi spul, 2 Xiaomi apparaten (ventilator en stofzuiger) en 3 Google Assistenten. Gezien Zigbee een stuk stabieler werkt en in principe offline te bedienen is, lijkt mij dit een goede overstap. Mijn eerste gedachte was om een simpel Tuya kastje te nemen (bijvoorbeeld SILVERCREST Gateway | LIDL), aangezien deze ook wifi lampen kunnen aansturen. Of één met ook Bluetooth Mesh-ondersteuning (sigmesh):Tuya Hub of Mini Multimode Gateway.

Alleen deze moeten altijd verbonden zijn met het internet, als je de lampen ook aan wilt zetten met de app. Wat juist één van de redenen is voor mij om over stappen op Zigbee, in geval dat het internet down is of dat de servers traag/niet werken. Nu las ik dat Philips Hue Bridge ook app control biedt zonder internet. Alleen is Philips de enige betaalbare hub die dit ondersteund?
Ik denk dat een Zigbee Stick met HA wel de oplossing is, de reden waarom het geen optie is is incorrect. Je kan met de gratis versie wel Google Home Intergratie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Wat bedoel je met de "gratis" versie van HomeAssistant?
Alle HomeAssistant software is gratis, er is geen "betaalde" versie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:55:
Wat bedoel je met de "gratis" versie van HomeAssistant?
Inderdaad van HA bestaat zelf geen betaalde versie maar wel de dienst van Nabu Casa (de makers van HA):
https://www.nabucasa.com/
En daar me kan je heel gemakkelijk Google Home voor elkaar mee maken. Maar dat kan ook zonder die dienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:41
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:55:
Hij wil integreren met Google Assistant. Dat kan gratis (heeft meer werk nodig. DDNS, Letsencrypt voor SSL, etc etc), maar ook met Home Assistant Cloud. Die dienst is niet gratis.

Blijf ik wel vinden dat dat waarschijnlijk wel de beste oplossing is; Zeker indien je gewoon zonder de cloud dienst koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Maar TS wil geen internet gebruiken voor het bedienen van apparaten.
Dat kan ook als je de HA app installeert op je telefoon, daar heb je Google Home niet voor nodig.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:39:
Maar TS wil geen internet gebruiken voor het bedienen van apparaten.
Dat kan ook als je de HA app installeert op je telefoon, daar heb je Google Home niet voor nodig.
Google Assistant gebruiken zal altijd via internet gaan. Maar Tuya is meestal geheel via het internet en daarbij geldt dan dat het helemaal niet werkt zonder internet. Bij Zigbee (via bijvoorbeeld HA) kun je zolang je kunt verbinden met de hub/bridge prima werken zonder internet.

Ik gok dat de TS een keer zonder internet zat en erachter kwam hoe irritant veel niet meer werkte in zijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Groentjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Google Assistant gebruiken zal altijd via internet gaan. Maar Tuya is meestal geheel via het internet en daarbij geldt dan dat het helemaal niet werkt zonder internet. Bij Zigbee (via bijvoorbeeld HA) kun je zolang je kunt verbinden met de hub/bridge prima werken zonder internet.

Ik gok dat de TS een keer zonder internet zat en erachter kwam hoe irritant veel niet meer werkte in zijn huis.
Klopt :X . Daarna moest ik zelfs sommige lampen opnieuw koppen in instellen.
  • Ik had Google Assistant - Home Assistant inderdaad gezien, maar lijkt nog al wat gedoe. Ik heb nu HA draaien op mijn QNAP via docker om een beetje te experimenteren. Als hub voor alles, vind ik het minder werken doordat sommige dingen super goed integreren (mijn dlna Marantz bijvoorbeeld), maar andere apparaten niet (Viomi SE en ventilator)
  • Google Home is dus wel een eis, zorgt voor gemakkelijke integratie en bediening met stem. En iets meer WAF ;)
  • Volledig offline bediening is geen eis, maar wel een pre. Zolang er maar een backup is voor de bediening (anders wordt het een Zigbee remote). Wel bij voorkeur dat alle simpele bediening over LAN gaat (onzin dat als ik een lamp wil aandoen met mijn telefoon, dat deze opdracht eerst via een server in Duitsland of China moet 8)7).
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Bliksem B schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:55:
[...]
Als hub voor alles, vind ik het minder werken doordat sommige dingen super goed integreren (mijn dlna Marantz bijvoorbeeld), maar andere apparaten niet (Viomi SE en ventilator)
Ik denk dat qua integreren HA een van de beste is. Als dat kennelijk niet goed genoeg is, denk ik dat je niet iets veel beters gaat vinden!

Hoe goed de integratie is verschilt per apparaat binnen HA. Dat is overigens niet alleen zo bij HA, maar eigenlijk bij elk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Groentjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Ik denk dat qua integreren HA een van de beste is. Als dat kennelijk niet goed genoeg is, denk ik dat je niet iets veel beters gaat vinden!

Hoe goed de integratie is verschilt per apparaat binnen HA. Dat is overigens niet alleen zo bij HA, maar eigenlijk bij elk systeem.
Je spreekt jezelf een beetje tegen. HA is beste totdat je een apparaat vind bij wie dat niet zo werkt 8)7. Google Home, Alexa en Apple Homekit hebben als voordeel dat het door diverse partijen officieel ondersteund wordt, dat vermelden ze ook maar wat te graag op hun verpakking. Dat is dat Home Assistent niet het geval. Je bent dan afhankelijk van de community. Ik had dan wellicht andere keuzes moeten maken qua andere apparatuur.

Ik snap de voordelen van HA, het is een mooi iets, alleen voor mij momenteel nog te hacky (ik wil een nieuw apparaat binnen 5 minuten geïntegreerd hebben). Eerst maar eens over op Zigbee en in de toekomst kan ik altijd over op een Zigbee dongle of HA Hub.

Dus nogmaals mijn vraag: Welke Zigbee hubs ondersteunen ook app control zonder internet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
Ik denk dat je dan alsnog de verkeerde stap gaat nemen. In HA kan je gemakkelijk een device integreren binnen 5 min.

Maar antwoord geven op de concrete vraag. Ik weet dat de Ikea Zigbee Hub zaken kan bedienen zonder internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-08 19:15
Even aanvullend op het vraagteken achter de Philips Hue Bridge. Ik kwam er laatst dus achter dat lampen wel zonder internet te koppelen en configureren zijn, maar wanneer je een afstandbediening wil koppelen dan heb je ineens wél internet nodig en als je dat niet hebt dan krijg je me toch een knoepert van een lelijke 404 pagina in de app. Tenminste, dat was bij mij zo op Android met een v2 Bridge die geen internet had omdat hij in de caravan geplaatst is. Wanneer de boel geconfigureerd was kon het internet er overigens wel vanaf en kon je, mits de bridge en de telefoon in hetzelfde wifi netwerk zitten. De bridge hoeft dan op dat netwerk dus geen internet te hebben maar ergens moet de bridge natuurlijk wel in een netwerk zitten om met de app te kunnen praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Bliksem B schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Je spreekt jezelf een beetje tegen. HA is beste totdat je een apparaat vind bij wie dat niet zo werkt 8)7.
Ik weet niet hoe ik mijzelf daarin tegenspreek. Ik zal het anders verwoorden. Bij iedere oplossing ga je apparatuur vinden, die niet werkt met die oplossing. De kans dat een willekeurig smarthome product nu of in de toekomst met HA werkt is in mijn ervaring het grootst. HA werkt dus met veel verschillende apparatuur, maar niet alles. Dat doet geen enkele oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Groentjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

Ik weet niet hoe ik mijzelf daarin tegenspreek. Ik zal het anders verwoorden. Bij iedere oplossing ga je apparatuur vinden, die niet werkt met die oplossing. De kans dat een willekeurig smarthome product nu of in de toekomst met HA werkt is in mijn ervaring het grootst. HA werkt dus met veel verschillende apparatuur, maar niet alles. Dat doet geen enkele oplossing!
Dat mag, maar de vraag is hoe makkelijk? Als ik kijk naar Sonoff NSPanel ESPHome Flashing lukt niet Dan moet ik weer een docker installeren, gaan flashen. Zelfde geld voor Xiaomi spul, dan moet ik HACS installeren (want officiële manier werkt niet meer (Xiaomi cloud authentication problem - Configuration - Home Assistant Community), keys binnenhalen via een alternatieve app. Zo raak je per device weer in een rabbit hole.

Bij Google Home is het: + --> works with --> login --> klaar. Ik heb namelijk momenteel vrije tijd tekort :9 . En mijn ervaring is momenteel dat Google Home (officieel) momenteel meer ondersteund dan HA.

Het is allemaal hartstikke mooi dat het kan hoor. Maar ik begin me met HA meer een systeembeheerder te voelen dan een consument :P. Voor de rest voelt HA behoorlijk consumentvriendelijk aan. Helemaal als je een kant en klare box koopt en alles via Zigbee doe (de rest is leuk meegenomen).

[ Voor 12% gewijzigd door Bliksem B op 25-08-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Bliksem B schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Bij Google Home is het: + --> works with --> login --> klaar. Ik heb namelijk momenteel vrije tijd tekort :9 .
Dan ga je lekker met Google Home werken toch? Helaas is dat volgens mij nog online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Groentjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Dan ga je lekker met Google Home werken toch? Helaas is dat volgens mij nog online...
Ga ik doen, dank voor het meedenken. Online is voor mij geen issue, zolang er maar een backup is voor het besturen.

Zoveel mensen, zoveel wensen ;) .

[ Voor 19% gewijzigd door Bliksem B op 25-08-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
Bliksem B schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Dat mag, maar de vraag is hoe makkelijk? Als ik kijk naar Sonoff NSPanel ESPHome Flashing lukt niet Dan moet ik weer een docker installeren, gaan flashen. Zelfde geld voor Xiaomi spul, dan moet ik HACS installeren (want officiële manier werkt niet meer (Xiaomi cloud authentication problem - Configuration - Home Assistant Community), keys binnenhalen via een alternatieve app. Zo raak je per device weer in een rabbit hole.

Bij Google Home is het: + --> works with --> login --> klaar. Ik heb namelijk momenteel vrije tijd tekort :9 . En mijn ervaring is momenteel dat Google Home (officieel) momenteel meer ondersteund dan HA.

Het is allemaal hartstikke mooi dat het kan hoor. Maar ik begin me met HA meer een systeembeheerder te voelen dan een consument :P. Voor de rest voelt HA behoorlijk consumentvriendelijk aan. Helemaal als je een kant en klare box koopt en alles via Zigbee doe (de rest is leuk meegenomen).
In deze haal je wat mij betreft wel veel zaken door elkaar. Want je haalt een product aan die door iemand geflasht wordt met aangepaste firmware en dat dat niet naar behoren werkt. Dit heeft aanzich helemaal niks met Home Assistant te maken.

Heb je eens naar Homey gekeken? Dat is ook een product wat wellicht aan je eisen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-08 19:15
Inderdaad. Ik zat er net aan te denken. Je zou eens naar Homey kunnen kijken. Maar dan wel Homey Pro. Niet de Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
CodeConnected schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:42:
[...]
In deze haal je wat mij betreft wel veel zaken door elkaar. Want je haalt een product aan die door iemand geflasht wordt met aangepaste firmware en dat dat niet naar behoren werkt. Dit heeft aanzich helemaal niks met Home Assistant te maken.
Mijn punt is is dat veel ondersteuning met HA van bestaande smart home spul niet out of the box werkt of geen officiële ondersteuning krijgt. Ander spul werkt dan wel weer heel goed.
Heb je eens naar Homey gekeken? Dat is ook een product wat wellicht aan je eisen voldoet.
Ja zie beginpost. Vind ik te duur. Ik vind de Philips Hue Bridge dan nog het meest aantrekkelijk of een een losse afstandsbediening. Ik was alleen nieuwsgierig of er meer Zigbee hubs local app support hebben. Momenteel lijkt enkel de Philips Hue Bridge dit te ondersteunen. Wat ik vrij frappant vind.

Als ik tijd over heb, zal ik eens kijken hoe gemakkelijk de gratis integratie tussen HA en Google Home te realiseren is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bliksem B op 25-08-2023 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
In een eerdere post heb ik ook genoemd dat de Ikea bridge ook offline kan werken 😉

• Bliksem B
Kleine update. Mijn Tuya lampen (Kruidvat + Action), zijn via de Smart Life app ook offline te bedienen. Geen idee of de bridge dit dan ook kan. Tuya adverteert er in ieder geval niet mee. Wellicht sorteren ze voor op matter, wat ze wel willen gaan ondersteunen.

Tot nu toe geen beslissing genomen. Het wordt denk ik een Tuya Bridge (met Zigbee en Bluetooth Mesh) of een Zigbee dongle en mijn Home Assistant op QNAP NAS. Ik zit nog een beetje te spelen met HA in hoeverre ik dit prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Ik twijfel nog tussen de
Sonoff iHost RV1126 https://opencircuit.shop/...-ihost-smart-home-hub-4gb
en de
Hubitat Elevation C8 https://hubitat-shop.eu/product/hubitat-elevation-c8/

Helaas van geen van beiden iets te zien in @Pricewatch

De iHost sluit beter aan bij mijn Sonoff producten en kan ook WiFi apparaten bedienen.
De Hubitat kan veel meer, maar is ook een stuk duurder.
Voor beiden zijn veel tutorials te vinden op YT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Ondertussen al enige tijd Home Assistant draaien i.c.m. SkyConnect en wat Zigbee lampen. Werkt heel goed. Google Home Integratie werkt goed, alleen voor de leek zou ik dan wel een HA cloud abonnement adviseren, omdat het anders behoorlijk gedoe is.

Wel een aandachtspunt is dat scenes / aansturing anders werkt in HA. De helderheid aanpassen zonder een lamp aan te doen is niet mogelijk. Ik heb daarom adaptive lightning geïnstalleerd, dit kan dit wel.
Pagina: 1