Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Evert1963
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-11 19:09
Graag jullie inzichten op het volgende:

De situatie
Jaren dertig huis, woonkamer 30 m2 , kruipruimte kurkdroog, balken van de vloer zijn uitstekend, planken van de ondervloer zijn slecht. Isolatie met steenwol is flinterdun en voldoet niet.

De wens
Vloerverwarming in de woonkamer, de komende jaren nog op de CV-installatie maar voorbereid op (hybride) warmtepomp.

De opties
  1. Schuimbetonvloer met 16mm vloerverwarming. Veel gekozen oplossing met een belangrijk nadeel. Als later blijkt dat bijv de warmtepomp niet op zolder maar in de schuur komt krijg je nooit meer het leidingwerk onder je vloer. Voor elektra is dat geen probleem. Je kan een aantal loze leidingen leggen, voor de warmtepomp en de aansluitende leidingen op het afgiftesysteem wel
  2. Vloer behouden, Glaswol Naturoll 032: Rd: 4.65, OSB 18mm, Floorzz vloerplaten met 16mm vloerverwarming. Voordelen: kruipruimte blijft bereikbaar, kan zelf meer doen wat kostenbesparend is, vloer sneller klaar vanwege korte droogtijd.
De vragen
Ik stel mij zo voor dat de dekvloer op het schuimbeton meer warmte kan opslaan dan in de (Fermacell?) vloerplaten en dat straks de warmtepomp minder vaak aan hoeft te slaan. Maar misschien is dat helemaal geen probleem en is een buffervat voldoende om dat te ondervangen. Gaat dus over wat een efficiënte aanwending van de warmtepomp is en over de ‘belasting’ van de warmtepomp bij vaker aan/uit wat mogelijk meer slijtage geeft. Wie kan hier iets over zeggen? Of iets wat sowieso mij verder kan helpen, want in het de warmtepompklok wel horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt.

Alvast veel dank!

• Evert1963
Iemand?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier een jaren 50 hoekhuis, woonkamer ook ongeveer 32m2 half hout en half beton op kleigrond.
Ik heb over bemeten radiatoren in het hele huis en krijg dat met een 5kW warmtepomp goed warm.
Het hoef niet altijd vloerverwarming te zijn.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Evert1963 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:08:
De opties
  1. Schuimbetonvloer met 16mm vloerverwarming. Veel gekozen oplossing met een belangrijk nadeel. Als later blijkt dat bijv de warmtepomp niet op zolder maar in de schuur komt krijg je nooit meer het leidingwerk onder je vloer. Voor elektra is dat geen probleem. Je kan een aantal loze leidingen leggen, voor de warmtepomp en de aansluitende leidingen op het afgiftesysteem wel
  2. Vloer behouden, Glaswol Naturoll 032: Rd: 4.65, OSB 18mm, Floorzz vloerplaten met 16mm vloerverwarming. Voordelen: kruipruimte blijft bereikbaar, kan zelf meer doen wat kostenbesparend is, vloer sneller klaar vanwege korte droogtijd.
Je hebt ook nog de optie van een broodjes vloer, dat is goed zelf te doen.
(De laatste tijd zie ik ze minder langskomen op GoT, maar was een tijdje populair hier, tegenwoordig ingehaald door schuimbeton, met de door jou benoemde nadelen)

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:52
Ik neig zelf naar optie 2. Als je vloerbalken nog prima zijn en je kruipruimte goed bereikbaar is dat een prima way to go. Als je riolering nog gres is en/of drinkwater lood zou ik sowieso geen schuimbeton overwegen, dan moet je daar nog bij kunnen.

In het kruipruimte isoleren topic delen veel Tweakers hun ervaringen over zelf isoleren met glas- of steenwol. Dat is in veel gevallen goed te doen. Alleen als de afstand tussen je balken nog al variëert (b.v. 58 - 63 cm) is het iets meer puzzelen. Is dat het geval bij jou? Of is dit bij de aanleg aandachtig gedaan.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 14:56
Het nooit meer in onder de vloer kunnen is bij schuimbeton zeker een ding. Je zou dit kunnen ondervangen door misschien een 10cm rioleringsbuis te leggen richting bijvoorbeeld een kelder onder de trap zodat je later altijd stroom of andere leidingen kunt trekken.

Nu weet ik niet hoe het bij jouw woning is, mijn ervaring met oudere woningen is dat alleen de woonkamer een kruipruimte heeft, onder de gang, wc en keuken is deze niet aanwezig. Daar zou je niet heel flexibel zijn met leidingen maar misschien bij jou anders.

Schuimbeton isoleert maar hier komt een cement dekvloer op. Ik wil best geloven dat een 5cm cement dekvloer meer warmte buffer heeft dan de Floorzz platen. Hierdoor zou je dus langere runs kunnen krijgen met een meer egalere warmte afgifte over een langere tijd.

Houd je er rekening mee dat je als je de vloerverwarming aan de CV hangt je een ander type verdeler nodig hebt als dat je deze aan een warmtepomp hangt. CV wil je nooit rechtstreeks omdat je dan mogelijk water van 80 graden in je vloer pompt. Hier zit een warmte wisselaar tussen met een losse pomp voor de vloerverwarming. Bij een warmtepomp stel je de temperatuur zo laag mogelijk in en heb je dat risico niet. Het water vanaf je warmtepomp gaat dan direct de vloer in.

Als je toch bezig bent met efficiëntie: pak korte groepen voor de vloerverwarming (max 50 meter leiding, max 10cm afstand tussen de leidingen dan kom je op 6 groepen bij 30m2).

Zorg dat je dikke leidingen naar de vloerverwarming verdeler trekt. Hoe dikker de leiding, hoe hoger de flow, hoe lager de temperatuur kan zijn, hoe efficiënter de warmtepomp.

Vriend van me heeft schuimbeton liggen. Na het storten van het schuimbeton mag je er een dag niet op, hierna kun je vloerverwarming leggen op beton gaas (stuk goedkoper) waarna je de cement dekvloer erop legt. Deze heeft inderdaad een langere droogtijd (1 week per cm ongeveer) maar ook hier mag je na 2 dagen op lopen. Het is dan even behelpen maar bank of tuinstel erop en je zit even prima zeg maar. Alleen op vrijdag avond niet je naaldhakken aantrekken zodat je de cementdekvloer niet beschadigd :+
En inderdaad wat @johanPo zegt, die vriend van me had meteen de riolering vervangen, water, etc. Maar deze had ook de hele keuken, hal en wc eruit gehakt. Dit was blijkbaar 4cm beton met zand eronder. Hierna afgegraven en ook volgestort met schuimbeton.

Tip: zorg dat je later kunt uitbreiden naar de hal, keuken en wc. Voor je gevoel voelt een woning namelijk warmer aan als deze enigszins egaal verwarmt is. De gang 12 graden en de woonkamer 20 dan voel je al snel een koude trek. De gang 16 graden en de woonkamer 19 graden kan zo maar aangenamer aanvoelen.

Hopelijk weer wat stof tot nadenken

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:52
@MrNOnamE heeft een goed punt. Ik had twee typen vloerverwarming verdeler voor ik mijn warmtepomp kreeg. Een was aardig modulair en makkelijk de pomp en terugslagklep uit te halen om een open verdeler te maken. De andere moest compleet vervangen worden. Niet chill voor Milieu en portemonnee. Ga dus voor een verdeler waar je de onderdelen makkelijk uit kunt halen, b.v. https://online-vloerverwa...lfTiNKsM13MhoC0PsQAvD_BwE

• Evert1963
Dank voor de reacties zover. De verschillende tips en overwegingen neem ik mee.

Ik hoop nog wat meer te leren van jullie over de combinatie met de warmtepomp. De fabrikant omschrijft de plaat als volgt: 'De R Floorzz plaat is een homogeen vezel versterkt magnesiet plaatmateriaal.' en heeft een afgiftetabel in W/m2. toegezonden. Uitgaande van zeg 3 cm. plaat tegenover 7 cm dekvloer zal er meer warmte gebufferd kunnen worden in de dekvloer. Maar is dat nou een serieus punt van overweging bij de keuze voor de ene of de andere vloer? Welke warmtepomp kenner kan hier iets over zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgFa5BMt1ADX2e576kNBA6ZCJyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLsz1buWLSuuH5StyGJFEcGg.jpg?f=fotoalbum_large

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 14:56
Als ik de waardes zie en ga rekenen lijkt het mij geen probleem.

Heb zelf een 7KW warmtepomp die 90m2 vloerverwarming moet warm stoken. Op de koudste dag afgelopen winter was het water 34 graden bij een kamertemperatuur van 22 graden. Dit zou dan 77 watt /m2 zijn.

Deze waarde ligt veel hoger als in de tabel. Nu zal de waarde in de tabel nog wel wat dalen afhankelijk van de vloer. Zelf hebben we siergrind wat prima de warmte doorlaat. Maar heb je laminaat met een ondervloer kan dat isolerend werken.

Keerzijde is dat we wel op de gehele benedenverdieping vloerverwarming hebben liggen. De woonkamer hoeft dus niet ook de gang, wc te verwarmen.

Achteraf gezien na 2 jaar stoken zou een 5KW warmtepomp ook voldoende zijn maarja dat is achteraf gezien.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-11 22:34
Evert1963 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:44:
Dank voor de reacties zover. De verschillende tips en overwegingen neem ik mee.

Ik hoop nog wat meer te leren van jullie over de combinatie met de warmtepomp. De fabrikant omschrijft de plaat als volgt: 'De R Floorzz plaat is een homogeen vezel versterkt magnesiet plaatmateriaal.' en heeft een afgiftetabel in W/m2. toegezonden. Uitgaande van zeg 3 cm. plaat tegenover 7 cm dekvloer zal er meer warmte gebufferd kunnen worden in de dekvloer. Maar is dat nou een serieus punt van overweging bij de keuze voor de ene of de andere vloer? Welke warmtepomp kenner kan hier iets over zeggen?

[Afbeelding]
Het grote verschil zit in de massa die je wel of niet opwarmt. Bij de schuimbeton vloer komt er nog een cementdekvloer op, die warm je op met de voordelen en nadelen die erbij horen. Het voordeel is dat je een enorme buffer hebt, warmtepomp kan makkelijk z'n vermogen kwijt (geen buffervat nodig in veel gevallen), mocht de stroom ooit langere tijd uitvallen heb je veel massa die op temperatuur is. Nadeel is er ook, het systeem reageert zeer traag, dus nachtverlaging is niet tot nauwelijks toe te passen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar massa, wat mij betreft het meest comfortabel.

Wat is je huidige vloer? Er zijn namelijk vele wegen die naar Rome leiden.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

johanPo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:26:
@MrNOnamE heeft een goed punt. Ik had twee typen vloerverwarming verdeler voor ik mijn warmtepomp kreeg. Een was aardig modulair en makkelijk de pomp en terugslagklep uit te halen om een open verdeler te maken. De andere moest compleet vervangen worden. Niet chill voor Milieu en portemonnee. Ga dus voor een verdeler waar je de onderdelen makkelijk uit kunt halen, b.v. https://online-vloerverwa...lfTiNKsM13MhoC0PsQAvD_BwE
Vervang "open verdeler" door "gesloten verdeler"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
het 'geen kruipruimte meer' argument is wat mij betreft een slecht argument om geen schuimbeton te nemen. hoe vaak kom j er nou echt? denk na over wat waarden moet, vervang preventief je oude leidingen en afvoeren en je hebt niks meer in je kruipruimte te zoeken. Ik heb 10 jaar geleden beton gestort en nooit mer mijn kruipruimte gemist.
Mijn advies zou dus zijn beton/schuimbeton. Lekker bufferen in die vloer en nooit meer aan je thermostaat zitten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1