Waarde vanuit formule gebruiken in andere formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik heb een vraag omtrent een bestand waar ik mee aan het werken ben.

In het eerste werkblad heb ik een formule om het een aantal weken uit te rekenen tussen 2 verschillende datums.
Hier komt een bepaalde waarde in te staan. (D11 t/m D99)
Vervolgens heb ik een ander werkblad waarin een bepaalde formule deze gegevens nodig heeft.

=ALS.NB(INDEX(Cases!$A:$A;VERGELIJKEN('Timeline overview'!R4;Cases!$D:$D;0);1);" ")

Deze formule werkt ook gelukkig, maar alleen als ik zelf een waarde intoets in het ander werkblad (D11 t/m D99)

Wanneer hier een formule instaat doet de bovenstaande formule niets.

Nu heb ik iets gelezen dat je er een vaste waarde van moet maken, maar dit is helaas niet mogelijk omdat de waarde vanuit de formule wekelijks kan veranderen.

Heeft iemand hier toevallig de oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maak ergens een dubbele cel die alleen maar de uitkomst van de formule als waarde laat zien.

Misschien kan dat zelf wel in de cel die wat je jouw formule hebt staan. Mogelijk heb je hier iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
Sypie, bedankt voor het meedenken, dit had ik inderdaad ook al geprobeerd, alleen het probleem is dat wanneer de uitkomst van de formule veranderd, het niet in deze cel veranderd omdat het een vaste waarde is.

ik heb het idee dat ik erg dichtbij ben, maar die laatste strohalm kom ik niet doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-08 13:57
https://stackoverflow.com/a/47639511

In het Engels, maar als ik het probeer lijkt dit wel te werken.
Dus kwestie van het even naar Nederlandse Excel om te zetten gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10
Kan het zijn dat je datatypes niet hetzelfde zijn? Dus dat je text met een datum probeert te vergelijken of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ChatGPT al geraadpleegd? Dit soort vragen zijn bij uitstek vragen voor ChatGPT. Die kan je ook kant-en-klare oplossingen bieden als je een beetje doorvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
MrSenne schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:15:
https://stackoverflow.com/a/47639511

In het Engels, maar als ik het probeer lijkt dit wel te werken.
Dus kwestie van het even naar Nederlandse Excel om te zetten gok ik.
Ik heb momenteel Excel in het Nederlands, toch pakt hij geen gegevens uit dit tabel omdat hij het niet ziet als een waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
HenkEisDS schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:17:
Kan het zijn dat je datatypes niet hetzelfde zijn? Dus dat je text met een datum probeert te vergelijken of iets dergelijks?
Ook dit heb ik gecheckt, datatypes zijn hetzelfde, de formule vraagt immers om informatie uit deze cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:27:
Heb je ChatGPT al geraadpleegd? Dit soort vragen zijn bij uitstek vragen voor ChatGPT. Die kan je ook kant-en-klare oplossingen bieden als je een beetje doorvraagt.
Nog nooit mee gewerkt om eerlijk te zijn, zou dat syteem mijn vraag begrijpen?
Ik vind hem zelf vrij ingewikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Probeer in je formule in plaats van =ALS.NB(... eens =ALS.FOUT(...
om te controleren of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:52:
Probeer in je formule in plaats van =ALS.NB(... eens =ALS.FOUT(...
om te controleren of dat verschil maakt.
Geprobeerd, alleen geen enkel verschil, ook als ik dit doe komt de waarde wel naar voren als ik het handmatig invoer. Maar helaas komt de waarde vanuit de formule niet naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Wat is het voor een waarde die je met de formule =ALS.NB(.. opvraagt?
Een datum, een getal, tekst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Nog belangrijker om te weten, is:
Wát voor formules staan er in kolom D van het blad 'Cases' ?
Wil je daar eens een voorbeeld van geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:34:
Nog belangrijker om te weten, is:
Wát voor formules staan er in kolom D van het blad 'Cases' ?
Wil je daar eens een voorbeeld van geven?
In Kolom d van het tabblad cases staat de volgende formule
=ALS(C11=0;" ";E11/7)

In het tabblad Timeline overview
heb ik van a4 t/m df4 genummerd, dit geeft aan om welke week de informatie gaat die in rij 2 staan.

Wanneer in kolom d bijvoorbeeld 12 (weken) staat.
Moet automatisch die naam bij week 12 verschrijven in rij 2 op het tabblad Timeline overview.

Wanneer ik in d handmatig 12 invul dan komt de naam keurig in rij 2 te staan op het andere tabblad.
Echter met de autmoatische formule blijft de cel leeg en werkt de formule niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Ik heb je formules in een Excelbestand geplaatst met dezelfde tabbladen en daarin werken die prima!
Je zoekt in het blad 'Cases' in kolom D een waarde die overeen moet komen met de waarde die in cel R4 van het blad 'Timeline overview' staat en vervolgens wil je - als in kolom D van het blad 'Cases' die waarde wordt gevonden - de waarde weergeven die in kolom A van het blad 'Cases' in dezelfde rij staat als de gevonden waarde in kolom D. Omdat de waarden in kolom D de uitkomst zijn van een deling door 7, zullen de getallen in kolom D vrijwel allemaal bestaan uit meerdere decimalen (wat geen enkel bezwaar hoeft te zijn), maar dat betekent automatisch dat cel R4 in het blad 'Timeline overview' ook een getal moet zijn met meerdere decimalen. Als dat allemaal het geval is, dan zie ik niet in waarom jouw formule(s) hun werk niet doen. Staan er in kolom A van het blad 'Cases' toch wel gegevens (het doet er niet toe welke)? Want het zijn díe waarden die je uiteindelijk als resultaat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:27:
Ik heb je formules in een Excelbestand geplaatst met dezelfde tabbladen en daarin werken die prima!
Je zoekt in het blad 'Cases' in kolom D een waarde die overeen moet komen met de waarde die in cel R4 van het blad 'Timeline overview' staat en vervolgens wil je - als in kolom D van het blad 'Cases' die waarde wordt gevonden - de waarde weergeven die in kolom A van het blad 'Cases' in dezelfde rij staat als de gevonden waarde in kolom D. Omdat de waarden in kolom D de uitkomst zijn van een deling door 7, zullen de getallen in kolom D vrijwel allemaal bestaan uit meerdere decimalen (wat geen enkel bezwaar hoeft te zijn), maar dat betekent automatisch dat cel R4 in het blad 'Timeline overview' ook een getal moet zijn met meerdere decimalen. Als dat allemaal het geval is, dan zie ik niet in waarom jouw formule(s) hun werk niet doen. Staan er in kolom A van het blad 'Cases' toch wel gegevens (het doet er niet toe welke)? Want het zijn díe waarden die je uiteindelijk als resultaat wil.
Super voor je hulp _/-\o_ , de getallen in R4 zijn afgeronde getallen van 1 t/m 110
De getallen die door de formule worden berekend, worden in de formule afgerond maar bevatten wel decimalen.
Kan ik dit op 1 of andere manier oplossen? dan zou het probleem verholpen moet zijn lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Maik070 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:31:
Kan ik dit op 1 of andere manier oplossen? dan zou het probleem verholpen moet zijn lijkt mij
Ja, dat kan, bv. met gebruikmaking van de functie GEHEEL of INTEGER, als tenminste R4 in het blad 'Timelineoverview' ook op die manier is afgekort. Dus, bv:

=ALS.NB(INDEX(Cases!$A:$A;VERGELIJKEN('Timeline overview'!R4;GEHEEL(Cases!$D:$D);0);1);" ")

Let op: je moet nu de functie invoeren via Ctrl-Shift-Enter, d.w.z. de toetsen Ctrl en Shift ingedrukt houden terwijl je op Enter klikt.

[ Voor 7% gewijzigd door dix-neuf op 25-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Ja, dat kan, bv. met gebruikmaking van de functie GEHEEL of INTEGER, als tenminste R4 in het blad 'Timelineoverview' ook op die manier is afgekort. Dus, bv:

=ALS.NB(INDEX(Cases!$A:$A;VERGELIJKEN('Timeline overview'!R4;GEHEEL(Cases!$D:$D);0);1);" ")

Let op: je moet nu de functie invoeren via Ctrl-Shift-Enter, d.w.z. de toetsen Ctrl en Shift ingedrukt houden terwijl je op Enter klikt.
Super thanks, het is gedeeltelijk gelukt, ik krijg nu de namen te zien.
Maar waar in rij d de waardes naar boven worden afgerond lijkt het nu alsof ze naar beneden worden afgerond.
Dus stel uit de formule komt week 13 dan kom er in tabblad A een naam te staan bij week 12 omdat daar waarschijnlijk wordt gekeken naar decimalen?

En kan ik in de formule ook verwerken dat er meerdere namen in die cel kunnen komen te staan.
Stel bij Piet en Harry staan allebei 13 weken, dan zou ik in de overview beide namen willen zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
1. Geef eens aan welke formule je in R4 van 'Timeline overview' gebruikt om het resulaat daar tot een geheel getal te maken.
2. Staan die namen in kolom A van het blad 'Cases'? Want dat vermeldde je nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:16:
1. Geef eens aan welke formule je in R4 van 'Timeline overview' gebruikt om het resulaat daar tot een geheel getal te maken.
2. Staan die namen in kolom A van het blad 'Cases'? Want dat vermeldde je nog niet.
1. In R4 heb ik gewoon getallen ingevuld zonder formule

2. Sorry, ja dat klopt, alle namen staan vanaf A11 in deze kolom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Maik070 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:21:
In R4 heb ik gewoon getallen ingevuld zonder formule
Eerder schreef je:
de getallen in R4 zijn afgeronde getallen van 1 t/m 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Eerder schreef je:
de getallen in R4 zijn afgeronde getallen van 1 t/m 110.
Mijn fout, zelf afgerond handmatig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Maik070 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:09:
Dus stel uit de formule komt week 13 dan kom er in tabblad A een naam te staan bij week 12
De gegevens in de kolom A van 'Cases' beginnen toch wel in dezelfde rij als in kolom D?
Als dat het geval is, gebruik dan in plaats van GEHEEL of INTEGER de functie AFRONDEN.NAAR.BOVEN .
En kan ik in de formule ook verwerken dat er meerdere namen in die cel kunnen komen te staan.
Stel bij Piet en Harry staan allebei 13 weken, dan zou ik in de overview beide namen willen zien staan.
Meerdere namen in 1 cel is sowieso al lastig, maar de functie VERGELIJKEN geeft slechts 1 waarde als resultaat. Voor meerdere waarden moet je ofwel die functie meerdere malen na elkaar gebruiken ofwel een andere oplossing gebruiken, bv. =KLEINSTE(ALS... Zoek hiervoor op deze website of elders op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

De gegevens in de kolom A van 'Cases' beginnen toch wel in dezelfde rij als in kolom D?
Als dat het geval is, gebruik dan in plaats van GEHEEL of INTEGER de functie AFRONDEN.NAAR.BOVEN .

[...]
Meerdere namen in 1 cel is sowieso al lastig, maar de functie VERGELIJKEN geeft slechts 1 waarde als resultaat. Voor meerdere waarden moet je ofwel die functie meerdere malen na elkaar gebruiken ofwel een andere oplossing gebruiken, bv. =KLEINSTE(ALS... Zoek hiervoor op deze website of elders op internet.
Jij bent echt de held van de dag _/-\o_ voor het laatste duik ik nog even het internet verder in, maar het werkt precies zoals ik het voor ogen had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

[...]
Ik heb nog één vraag in de hoop dat dit de oplossing is.
in het document heb ik de Timeline overview aangepast van horizontaal naar verticaal.
In mijn oogpunt is dan het enige wat er veranderd in de formule is het dikgedrukte
=ALS.NB(INDEX(Cases!$A:$A;VERGELIJKEN('Timeline overview2'!C1;AFRONDEN.BOVEN.WISK(Cases!$D:$D);0);1);" ")

Nu krijg ik echt wel de namen te zien maar lijkt het net alsof hij de getallen niet afrond terwijl dit wel zo wordt aangegeven in de formule.
De formule werkte dus wel horizontaal met het afronden naar boven maar nu ik alles verticaal heb geplaatst doet die het niet.

Ik heb deze wijzigingen gedaan om dan weer kolommen beschikbaar te hebben voor als er dezelfde data uit een formule komt. (dit heb ik overigens nog niet kunnen oplossen na enig zoekwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Er staat een fout in je formule: geen juist gebruik van de functie VERGELIJKEN. Je gebruikt criteriumtypegetal 1, terwijl dat 0 moet zijn (in je eerste bericht, zonder gebruikmaking van een afrondingsfunctie, deed je het wél juist; de fout is er bij jou ingeslopen toen je de afrondingsfunctie toevoegde). Als nu de enige verschillen met je voorlaatste formule zijn dat de naam van blad "Timeline overview' is gewijzigd in 'Timeline overview2' en dat de cel met de zoekwaarde van R4 gewijzigd is in C1, dan heb je ook mijn eerste aanbevolen formule niet correct gebruikt en zal dus ook die niet altijd de juiste resultaten geven! Probeer (met C1 in 'Timeline overview2' als zoekwaarde) onderstaande formule(s) en let er op dat je die invoert via Ctrl-Shift-Enter:
code:
1
=ALS.NB(INDEX(Cases!$A:$A;VERGELIJKEN('Timeline overview2'!C1;AFRONDEN.NAAR.BOVEN(Cases!$D:$D;0);0);1);"")

Omdat je in indexformule slechts 1 kolom gebruikt, kun je het cijfer 1 achteraan weglaten, aldus:
code:
1
=ALS.NB(INDEX(Cases!$A:$A;VERGELIJKEN('Timeline overview2'!C1;AFRONDEN.NAAR.BOVEN(Cases!$D:$D;0);0));"")

NB:
1. AFRONDEN.BOVEN.WISK kun je ook gebruiken, maar dan moet je het uiteraard wel op de juiste wijze doen.
2. Als je een bericht beantwoordt is het niet nodig om steeds de tekst uit het vorige bericht te herhalen (tenzij je op iets specifieks in die tekst wil wijzen).

[ Voor 6% gewijzigd door dix-neuf op 29-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
Ik was het denk ik even kwijt, want het valt me nu inderdaad op dat ik daar nu niet de juiste formule in had gebruikt.
Ik heb nu de onderste code gebruikt, en nu werkt hij precies zoals het was inderdaad.

Misschien een domme vraag, maar beide codes werken, maakt het dan uit welke code ik gebruik?

En nu heb ik in de kolommen E dus de juiste namen staan die uit de formule komen en heb ik in F en G de cellen vrijgehouden voor als er extra namen uit de formule komen.
Bijvoorbeeld bij Week 1 komen uit de Formule, Henk, Piet en Jan dan laat hij voor nu in Kolom E de eerste naam zien, maar hoe krijg ik nu Henk in F en Jan in G?

Ik bovenstaande geprobeerd doormiddel van dezelfde formule die ik al gebruik in E met daarin wat uitprobeersels, maar niets lijkt helaas te werken.

Ik ben overigens nog steeds verbaasd dat ik de fout niet heb gezien bij de eerste keer, gezien de formule gewoon werkte.

Super bedankt voor je goede hulp trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Maik070 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:13:
maakt het uit welke code ik gebruik?
Nee, dat maakt niets uit. Als er voor de indexfunctie maar 1 kolom is, dan wordt die kolom gebruikt, ongeacht of je die in de formule al dan niet vermeldt.
En nu heb ik in de kolommen E dus de juiste namen staan die uit de formule komen....
In een vorig bericht schreef je dat in kolom E getallen staan, die worden gedeeld door 7. Of heb je het hier over verschillende bladen? Want dat vertel je allemaal niet en ik heb geen idee meer hoe je bestand er uitziet. Als je je bestand deelt via Onedrive, een andere clouddienst, of als via WeTransfer een link aanmaakt, dan valt er misschien wat meer van te zeggen.
en heb ik in F en G de cellen vrijgehouden voor als er extra namen uit de formule komen. Ik heb bovenstaande geprobeerd doormiddel van dezelfde formule die ik al gebruik in E met daarin wat uitprobeersels, maar niets lijkt helaas te werken.
Ik neem aan de je de aanwijzingen die ik gaf grondig hebt bestudeerd. Laat die probeersels dan eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik070
dix-neuf schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:22:
[...]
Nee, dat maakt niets uit. Als er voor de indexfunctie maar 1 kolom is, dan wordt die kolom gebruikt, ongeacht of je die in de formule al dan niet vermeldt.

[...]

In een vorig bericht schreef je dat in kolom E getallen staan, die worden gedeeld door 7. Of heb je het hier over verschillende bladen? Want dat vertel je allemaal niet en ik heb geen idee meer hoe je bestand er uitziet. Als je je bestand deelt via Onedrive, een andere clouddienst, of als via WeTransfer een link aanmaakt, dan valt er misschien wat meer van te zeggen.

[...]
Ik neem aan de je de aanwijzingen die ik gaf grondig hebt bestudeerd. Laat die probeersels dan eens zien.
Het is lastig om deze via wetransfer aan te bieden omdat deze vanuit hier wordt geblokkeerd.
Maar ik denk dat ik nu makkelijk kan uitleggen hoe het er nu uitziet.

Tabblad 1 = Timeline overview
- Van C2 t/m C111 is er genummerd van 1 t/m 110
- In E2 t/m E111 komen de namen te staan die komen uit de eerdere genoemde formule, dit werkt perfect!
- F en G 2 t/m 111 heb ik nu gereserveerd voor als er nog meer namen uit dezelfde formule komen, dit werkt nog niet

Tabblad 2 = Cases
- In a11 t/m a100 staan namen die handmatig worden ingevuld.
- In c11 t/m c100 wordt handmatig een datum ingevoerd.
- In d11 t/m d100 worden de datum omgezet in het aantal weken

Het enige wat ik nu dus nog voor elkaar wil krijgen is, dat als er bijvoorbeeld 3 namen staan met een zelfde week nummer in Tabblad cases, dat deze in het tabblad Timeline overview verschijnen in kolom E,F en G.
Momenteel komt er alleen 1 naam in kolom E.

Ik heb heb het geprobeerd met de formule:
=KLEINSTE(;1)*(ALS.NB(INDEX(Cases!$A:$A;VERGELIJKEN('Timeline overview'!C3;AFRONDEN.NAAR.BOVEN(Cases!$D:$D;0);0));""))

Met = Kleinste geef ik aan dat ik de eerste kleinste waarde in deze kolom wil.
Het enige verschil in kolom F & G is dat ik de 1 vervang voor een 2 en een 3.

Aan de ene kant snap ik waarom de formule nu niets doet waarschijnlijk, want er moet niet gezicht worden op getallen maar op namen, dus ik heb het vervolgens ook gebprobeerd met a,b, en c maar ook dit lukte niet.
Op internet vind ik hier niet heel voor over op de manier waarop ik het wil, deze leek er nog het meeste op.
Pagina: 1