Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade PC voor vader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jsakse
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-10 19:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
We willen het 10 jaar oude systeem van mijn vader gaan upgraden voor zijn 75e verjaardag. Zijn huidige systeem is 10 jaar oud en het nieuwe systeem zal waarschijnlijk weer 10 jaar mee moeten gaan. Hij gebruikt het systeem voornamelijk voor e-mail, surfen op het web en geluidsbewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 500-600 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, de kast en de voeding. Dit is zijn huidige samenstelling:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4670 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus H87-PRO€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 95,-€ 95,-
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Closed€ 95,53€ 95,53
1ToetsenbordenMicrosoft Wireless Desktop 3050 (Qwertz)€ 47,-€ 47,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
2Optische drivesSamsung SH-224DB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenXFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,53

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU en koeler, geheugen en harde schijf

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vraag niet waarom, maar vader wil een Intel CPU en geen AMD

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eerder aangegeven moet het systeem waarschijnlijk weer 10 jaar mee gaan, daarom gekozen voor deze generatie CPU en DDR5 geheugen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Als belangrijkste, jullie advies over onderstaande samenstelling.
Kunnen we de huidige voeding zonder problemen gebruiken?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 255,21€ 255,21
1MoederbordenASRock B760M PG Riptide€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 87,99€ 87,99
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 85,79€ 85,79
Totaal€ 600,79

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Er moet ook nog een nieuwe voeding bij. De XFX heeft het 10 jaar volgehouden wat al vrij knap is voor de zeer matige kwalilteit.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
@Djarune Het is niet zo heel vreemd hoor. Op mijn werk onderhouden wij een gigantisch aantal machine pc's die ATX hardware gebruiken. Met name de oude machines gebruiken hele goedkope consumenten componenten en die komen vaak na 15-20 jaar terug voor diagnose met een perfect werkende voeding na meer dan 100.000 vlieguren. Vaak stoppen we er alleen een nieuw bios batterijtje en/of een nieuwe schijf in en wat koelpasta. Ik ben het 100% met je eens dat er voor persoonlijk gebruik een nieuwe voeding in moet, maar er wordt wel vaak overdreven over de korte levensduur van goedkope voedingen. Ook ben je met een nieuwe voeding weer bij mbt de modernste powerstates enzo. Scheelt weer een stukje diagnose wanneer je pc tijdens idle ineens spontaan uitvalt
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W

Dat ASRock bordje heeft alle benodigde voorbereidingen voor een uitvoering: Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit mocht je dat interessant vinden. Mocht hij nog eens een bluetooth koptelefoon ofzo kopen, dan kun je die in ieder geval pairen met de pc

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 25-08-2023 09:43 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
youridv1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:27:
@Djarune Het is niet zo heel vreemd hoor. Op mijn werk onderhouden wij een gigantisch aantal machine pc's die ATX hardware gebruiken. Met name de oude machines gebruiken hele goedkope consumenten componenten en die komen vaak na 15-20 jaar terug voor diagnose met een perfect werkende voeding na meer dan 100.000 vlieguren.
In vrijwel de meeste pc’s voor werk (Dell, HP) zit een voeding met DC-DC op de secundaire zijde. Dit is er nog één met groepsregulatie. Deze XFX kan tevens de C6/C7 power stages van Intel Haswell en hoger niet aan. Zwaar verouderd en weg ermee :) de PP11 400W is inderdaad een goede vervanger voor een igpu systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 25-08-2023 10:22 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:27

MsG

Forumzwerver

Wat is momenteel de bottleneck voor het surfen, e-mailen en geluidsbewerking?

De vernieuwing heeft nog nooit zo erg stilgestaan als de afgelopen jaren. Ik zit hier ook nog steeds op een computer uit 2011, wat ondenkbaar zou zijn geweest 5 jaar eerder.

Een nieuwe computer kan natuurlijk altijd, maar als er niks beter gaat werken dan het nu al doet (op een leeftijd van 75, is de vernieuwde snelheid van iets sneller renderen van webpagina's vaak ook maar relatief).

Wie weet kan het geld dan in iets onvergetelijkers dan een computer die vermoedelijk nog steeds voldoet, vervangen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
MsG schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:32:
De vernieuwing heeft nog nooit zo erg stilgestaan als de afgelopen jaren. Ik zit hier ook nog steeds op een computer uit 2011, wat ondenkbaar zou zijn geweest 5 jaar eerder.
De single core performance van de 13500 is letterlijk dubbel zo hoog als die van de 4670. Ik ben het met je eens dat er periodes zijn geweest waar er veel snellere verbetering in processors zat, maar het gat met haswell is ondertussen best wel flink.

Mijn "oude" toen top of the line game PC uit 2017 is langzamer dan een systeem van 550 euro dat je vandaag nieuw assembleert.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 25-08-2023 11:13 ]

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 13:27
Is inderdaad belangrijk om te kijken of het momenteel wel sneller moet. Veelal is het vooral de randapparatuur die belangrijk is voor de belevenis. Het oude 19" scherm vervangen door een modern 27" model zou bijvoorbeeld een veel groter verschil opleveren in gebruik dan een upgrade van de pc zelf voor de meeste gebruikers.

iRacing Profiel

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:27

MsG

Forumzwerver

youridv1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

De single core performance van de 13500 is letterlijk dubbel zo hoog als die van de 4670. Ik ben het met je eens dat er periodes zijn geweest waar er veel snellere verbetering in processors zat, maar het gat met haswell is ondertussen best wel flink.

Mijn "oude" toen top of the line game PC uit 2017 is langzamer dan een systeem van 550 euro dat je vandaag nieuw assembleert.
Voor games is zo'n soort upgrade vast interessant, maar als ik hoor "beetje surfen, geluidje opnemen en mail lezen" boeit dat totaal niet meer. Als ik in 2010 nog op een computer van 1999 zat had dat echt niet gekund, maar nu zitten hele volksstammen nog op sandy bridge pctjes uit 2011-2012, beetje ram erbij, ssdtje er in en het draait als een tiet.

Begrijp me niet verkeerd, je hoeft je niet te verantwoorden voor een nieuwe pc, als je dat gewoon wil. Maar ik zou mijn vader op z'n oude dag meer blij kunnen maken met dingen die echt een belevingsverschil gaan maken, en met de genoemde handelingen ga je dat, zeker niet als ietwat oudere persoon, heel erg merken.

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 25-08-2023 12:16 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1