• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:26
Voor de aanschaf van een 2e woning voor eigen gebruik zoek ik een financier. Mijn huidige woning heeft ruim voldoende overwaarde, maar de huidige hypotheek verstrekker (Argenta) wil de hypotheek enkel verhogen voor verbeteringen aan de 1e woning. :-(

De 2e woning is gewoon een appartement, met bestemming "wonen". Ik kan zelf de helft cash betalen, maar nu zoek ik nog een financier die de andere helft wil financieren. Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met bepaalde geldverstrekkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat ze misschien teveel twijfel hebben over het eigen gebruik. Er is natuurlijk ook veel te doen over mogelijk huis verhuur en tweede woningen zonder dat het permanente huisvesting is. Voor eigen bewoning is het soms ook verplicht dat je inschrijft op dat adres.
Kijk dus ook even heel goed naar alle regels die daar omheen gelden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15

JaQ

Als je de 2e woning een vakantiewoning noemt, dan vind je mogelijk wel een financier.

Zelf heb ik een vakantiewoning voor een klein deel gefinancierd via mijn reguliere bank. Dat was eigenlijk geen probleem, zolang het maar om minder dan 70% van de waarde van het object ging. (Rest eigen geld, inkomen moet uiteraard hoog genoeg zijn).

In mijn geval is het ook echt een vakantiewoning op een park. Verhuur is beperkt in de hypotheek tot maximaal 10 weken per jaar.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
Elke hypotheekverstrekker leent op je eerste huis tot wel 100% als je aan de inkomenseisen voldoet.

Hypotheek op het tweede huis maakt het ingewikkeld en potentieel duurder. Enige voordeel kan zijn dat het als onderpand meetelt en je in een lagere renteklasse valt.

Suf dat Argenta je de overwaarde niet laat opnemen. Bij bv Rabo en ook veel andere geldschieters was dat nauwelijks een probleem geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 25-08-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mogelijk kun je de eerste woning voor een groter deel herfinancieren, met het geld dat daarbij vrij komt het tweede deel van het apartement aanschaffen? (mag dit volgens de regels eigenlijk?)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MeTooPV schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:39:
De 2e woning is gewoon een appartement, met bestemming "wonen". Ik kan zelf de helft cash betalen, maar nu zoek ik nog een financier die de andere helft wil financieren. Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met bepaalde geldverstrekkers?
Dit is waarvoor je normaal een hypotheekadviseur benaderd.
Zij kunnen eenvoudig (er) product selectie doen.

Daarnaast vind ik je opmerking 'gewoon een appartement met bestemming "wonen" ' verdacht :) .
Hoezo 'gewoon'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:26
Met gewoon bedoel ik zoals het er staat. Je mag er ook wonen. Maar je mag het ook aan de woningvoorraad onttrekken en er een 2e huis van maken. Dank voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hiervoor ga je het beste naar een adviseur, die zijn veel beter bekend met de diverse geldverstrekkers en welke voorwaarden ze wel en niet hebben voor de aankoop van een tweede woning.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1