Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Growatt gebruikt opeens 2e MPPT niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RRN Breda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-08-2023
Goedemorgen allen,

Misschien niet 100% aansluitend, maar ik vermoed dat er een bij een systeem wat onlangs is geplaatst ook sprake is van aftopping / uitsluiting van een string (misschien wel door congestie).

Omvormer is een 3 fase Growatt MOD 6000.
2 strings, 8 op string 1 richting zuiden (6x Denim 450 watt all black half cut en 2x 410 watt)
string 2 heeft 4 panelen gericht op het westen (4x Denim 450 watt all black half cut).

String 2 was een kleine gok op verzoek van de klant, maar in de papieren van de omvormer staat dat de MPP een range heeft van 140 tot 1000 volt, dus dat zou precies moeten kunnen.
(Opstartspanning staat wel vermeld als 200 volt in de datasheet)

Dat bleek ook, in de dagen (eind juli begin augustus) was het somber, veel regen, ook wel zon, de vermogens waren super (tot 5200 watt zelfs gemeten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8iMVQBDLxfNmz_iS5sA8-BoJLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZKyj2mkAF9HSv0NMKCxkQTQ.jpg?f=fotoalbum_large
Voorbeeld van begin augustus.

Op 17 augustus heeft er iets vreemds plaatsgevonden (omgeving Eindhoven). De App liet totaal geen productie zien in de grafiek, de dag gegevens laten wel nog een waarde van 5,4 kWh zien. Maar sinds de 17e heeft PV2 niet meer gewerkt, op 1 moment na op de 19e.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_JsTlIwDxn-PkJKxPmQkE4xLc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpTCBv0L3dWhnLBDFnHZE7z7.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig doet Growatt heel veel loggen, dus ook de gegevens van spanning en stroom rondom die dagen gecheckt en daaruit blijkt hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWXHnVjJOQKarSpJ41ntpqQu42k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgmXudPlUQDhFfO38jpbYcPJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa_nyQxnBbRwCclwfmfeQ55GYb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtivwgvEP6p3NO0mL23iEiuW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhTfvlVuopTywHXsWQhMVczz294=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZKyj2mkAF9HSv0NMKCxkQTQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-3YmCuRalnhcKCQfuqjz8GJlbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrGGHVypWruF09xlRZDdFTdw.jpg?f=fotoalbum_tile

De spanning is altijd rond de 150 volt of iets hoger, daar is geen verandering in te zien, heeft ook gewoon een kleine maand goed gewerkt en opeens lijkt hij er geen zin meer in te hebben.
Enige wat ik zo kan bedenken is dat het sinds de 17e wel aanzienlijk zonniger en warmer is geworden, maar dat valt niet echt terug te lezen in de spanning grafieken.

Morgen ga ik er naartoe en ga ik alle panelen maar voor de zekerheid volledig doormeten (verwacht daar niets uit). Vervolgens de standaard dingen doen zoals landcode checken (misschien is er nog een update geweest en zijn dingen gewijzigd). En eventueel kan ik nog via Shinetools inloggen, en wanneer mogelijk de opstartspanning wat verlagen.
Maar het blijft vreemd dat het gewoon weken heeft gewerkt, van de 1 op de andere dag alles weg valt, daarna nog 1 opleving en vervolgens enkel nog op PV1 levert.

Mijn laatste optie is om van de string van PV1 een paneel los te halen en toe te voegen aan de string van PV2, maar dat heeft niet mijn voorkeur gezien de verschillende oriëntaties. (ik zou het kunnen verhelpen met een universele optimizer van Tigo bijvoorbeeld, maar liever niet).

Als iemand nog tips heeft, ik hoor het graag.
En alvast bedankt!

Ps. ik lever er altijd een P1 meter bij de installatie, en daaruit blijkt ook dat de vermogens zijn ingekakt sinds de 17e.

Beste antwoord (via RRN Breda op 29-08-2023 09:12)

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:26
@RRN Breda
Wanneer je geen shinebus hebt kan het ook wel via je portaal voor de tl-x reeks is dat register 17 de mod. Weet ik zo niet kan wel voor je opzoeken.

Is ook register 17
Word dan register 17 value 1400 voor 140v

[ Voor 16% gewijzigd door redbullwaning op 24-08-2023 17:46 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Alle reacties

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@RRN Breda Verschillende panelen in één string? Wel zelfde oriëntatie?
Toch wel met (Tigo) optimizers op de panelen met de laagste Imp?

Als de spanning voor de 2e string onbelast rond de 155V is, dan gaat daar nog een stuk vanaf bij belasting, (wat is de Vmp van die 4 panelen?) en ook een hogere temperatuur zorgt ervoor dat die spanning nog verder omlaag gaat...

Zomaar een paneel met optimizer van een andere oriëntatie erbij beperkt dan weer vooral dat paneel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RRN Breda
Goedemiddag,

Op het zuiden (string PV1 die geen problemen kent) zijn het 6 x 450 wattpiek en 2 x 410 wattpiek, allemaal onder zelfde hoek en oriëntatie. De voltages en amperages liggen heel dicht bij elkaar dus, vooralsnog geen optimizers geplaatst en de vermogens laten ook wel zien dat het snor zit. (kan uiteraard altijd nog)

Op het westen (string PV2) zijn alle 4 dezelfde 4 x 450 wattpiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am5_5GsQrRrTufJFqS0EC7ayeHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvjkyT4loHWY2ja7QCxcnJk4.jpg?f=fotoalbum_large

De Vmpp = 34,78 en bij de NOCT rekenwaarde 32,96. Dus op papier precies te laag. Maar aangezien ze gewoon weken gewerkt hebben.. Het zal er inderdaad wel om hangen dat het een grensgeval is.

Ergens had ik ook begrepen dat de opstart spanning geldt per string, en die zou volgens growatt althans, 200 volt moeten zijn, in dat licht zou de PV2 string überhaupt nooit moeten starten. Maar dat heeft ie dus wel gewoon gedaan.

Dus ik weet niet of het überhaupt zin heeft om de opstartspanning te verlagen, tenzij dat ook mogelijk is van de MPP trackers. Echter wil ik daar liever niet aan zitten.
Blijf het vooral vreemd vinden, want in de afgelopen paar weken is niet veel veranderd en tot vorige week vrijdag werkte het nog wel gewoon. En de gemeten spanning is over de afgelopen weken eigenlijk ook continu hetzelfde geweest. Dus zoals je suggereert. Misschien bij inschakeling dat de Vmpp precies te laag komt door de wat warme omstandigheden.

Hoe dan ook, we hebben eerst gekeken na verbouwing of we zoveel mogelijk panelen, zo netjes mogelijk op het plattedak van de uitbouw konden leggen. De wens van de klant en ook wel ons advies om niet perse alles op het zuiden te leggen maar ook meer richting westen om ook in de avond nog zonne energie nuttig te kunnen gebruiken hebben we uitgeprobeerd. Maar het lijkt er op dat het met de warme zomers precies tekort komt.

Morgen meten, voor de zekerheid ook de PV1 en PV2 omwisselen om uit te sluiten of dat de omvormer problemen kent.
Zal mij ook niets verbazen dat na de buien van vandaag en morgen en het wat koudere weer het precies weer wel gaat werken. Maar goed daar heeft de klant niets aan!

• redbullwaning
@RRN Breda
Lijkt erop dat je de opstartspanning niet haald.
Deze kan je aanpassen via shinebus.
Soms kan het ook via een register via de website. Waardes via registers zijn.
2000 voor 200V
1400 voor 140VAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZL_ExVnhaSvQGZnpKwyNZIsQFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/od1teZdC7nVwv6dS11waRarQ.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Niet online
@RRN Breda Wat zijn de specs van de 410Wp panelen? Ik denk dat die toch de 450Wp beperken.
En de hele spanning is laag voor een 3fase systeem. Je hebt 250V en de omvormer wil eigenlijk 580V.
Ook daar verlies je efficiëntie.
Door de verschillende oriëntaties zou voor deze panelen een 1fase omvormer van 4kW de beste oplossing zijn.
Als je deze omvormer wilt handhaven is dezelfde panelen toevoegen de beste optie.
Met als 2e Tigo's op 2x 410Wp en 1 of 2 naar de string van 4.
Dan zal het wel werken, maar niet efficiënt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RRN Breda
@redbullwaning

Ik heb wel Shinetools, maar denk niet dat ik het daarmee kan aanpassen, zal kijken of shinebus nog te installeren is (en te koppelen, las iets over rs485).

Anderzijds, de fabrikant zal niet voor niets bepaalde minimale opstartvoltages hanteren, dus ze ver verlagen zal niet wenselijk zijn. Maar kan het uiteraard proberen.

@onetime
De omvormer is iets groter gekozen omdat er eventueel in de toekomst nog 2 panelen bij komen.
En anderzijds, om op 1 fase meer dan 4kW aan te sluiten vind ik niets. En de 4kW omvormer zou 'm dus alleen al afgelopen 4 weken iedere dag flink beperkt hebben in z'n output. Zoals ik zei, in de eerste weken al vermogens van 5100 watt gezien.
De panelen liggen onder een hoek van 20 graden, de zuid / west orientatie maken daarin niet super veel uit, wat dus ook af te lezen is aan de vermogens (geinstalleerd vermogen Wattpiek = 5320 watt). Waarbij op normale dagen, zoals op de grafiek ook ruim boven de 4000 watt (bijna 4800 watt) geleverd werd.

Heb zelf thuis ook altijd een veel te grote solarEdge omvormer gehad met optimizers, met het idee er later ooit nog 5 panelen bij te plakken, dit had eigenlijk totaal geen negatieve invloed.
Daarnaast met het oog op piekspanning, netcongestie, en gewoon een mooie verdeling over al je groepen ben ik wel fan van 3 fase omvormers.

Maar wat je zegt klopt in zoverre wel. Met de 1 fase omvormer met een opstartspanning van circa 100 volt en mpp bereik van 80 tot 550 volt had dit systeem veel makkelijker voldaan. Echter ook heel vaak afgetopt..

De andere panelen zijn:
410 watt
Vmpp 31.5 volt
Immp 13,0 A

Voornaamste is dat het ik het in eerste instantie al vreemd vond dat de PV2 string al überhaupt aanging bij een spanning van 150 volt.
Vervolgens hebben we het zo gelaten, 3 weken geleverd en na 17-8 was het klaar, met éénmalig nog een opleving op de 19e (terwijl dat de warmste dag was van de hele periode). En de dagen daarna weer 0 vermogen.

Moet wel zeggen dat ik de laatste weken ook vrij hoge netspanning heb gemeten, geen idee of dat ie daar nog iets mee doet?
Zal het morgen ook gelijk checken.

• onetime
  • Niet online
@RRN Breda Je zou ook voor iets van 4-5kW 1fase kunnen gaan. Omdat de hoek zo laag is is er meer gelijktijdigheid. Ander plan is alles in één string met 12 (Tigo) optimizers, op alle panelen. Het verlies in de optimizers win je ~ terug door de hogere omvormer efficiëntie. En de huidige problemen zijn weg.
Desnoods de mppt's parallel.

Acties:
  • Beste antwoord

• redbullwaning
@RRN Breda
Wanneer je geen shinebus hebt kan het ook wel via je portaal voor de tl-x reeks is dat register 17 de mod. Weet ik zo niet kan wel voor je opzoeken.

Is ook register 17
Word dan register 17 value 1400 voor 140v

[ Voor 16% gewijzigd door redbullwaning op 24-08-2023 17:46 ]

• onetime
  • Niet online
@RRN Breda Met het oog op afschaffing salderen, het waardeloos worden van elektra op piek momenten, zie ik geen probleem in aftoppen. Het gaat er meer om om ook op momenten van lage opwek genoeg te hebben, zodat je zo min mogelijk uit het net hoeft te trekken.

• RRN Breda
Bedankt voor alle reacties.

Afgelopen vrijdag de 25e op locatie geweest. Door het "mindere" weer werkte overigens beide strings weer. Dus het was inderdaad een randje opstart spanning.
Hoe dan ook, heb de tweede string uitgebreid en een optimizer toegepast. Nu geen enkele problemen.
Zaterdag de 26e alweer 4970 watt gehaald met de installatie ook.

Heb geprobeerd in te loggen op het systeem, maar kwam er niet in met de hotspot modus, misschien omdat het een bedrade Shine Wifi is (LAN). Desalniettemin, landinstellingen en dergelijke stonden goed en het bijzetten van een paneel op PV2 was voldoende.

Qua optimizers en alles op 1 string, ja zou kunnen, maar dat is vrij prijzig (12 keer optimizer) voor een systeem wat eigenlijk geen schaduw kent, enkel 2 oriëntaties. Dus heb het gehouden bij 1 paneel met een optimizer uitrusten om het verschil in oriëntatie te verminderen (idealiter had ik dan alle panelen op string PV2 moeten uitrusten).

@redbullwaning
Mocht het alsnog optreden kan ik jouw tip nog proberen, desnoods via het account van de gebruiker zelf.
Denk wel dat de omvormer zodanig werkt dat als je van 1 van de strings 200 volt ontvangt dat de omvormer aangaat, daarna heeft iets de MPP range nodig van 140 volt tot ... Volt. Waarin deze blijft werken. De 200 volt opstartspanning geldt iig niet per string.

@onetime
Zou inderdaad ook nog kunnen op 1 string alles, maar dan moet je idd wel op alle panelen (nu dus nog 11) optimizers toepassen. Dat is een dure optie.
Vraag mij überhaupt af hoeveel procent het scheelt voor de optimizer en het geleverde vermogen aan het Net.
In de tool kan je volgens mij het uitgelezen vermogen van alle panelen uitlezen plus het vermogen dat daadwerkelijk geleverd wordt (omgezet naar AC 230). Als het rendement rond de 97% zit, zit je volgens mij wel goed.

Verder hoop ik dat de uitspraak / voorstel van Jetten gehandhaafd gaat worden.
Wat zoiets inhoudt dat de salderingsregeling wordt afgebouwd, uitgezonderd van kleine verbruikers (huishoudens etc.) waarbij je dan tot 80% mag blijven salderen.

Vanuit energetisch oogpunt ben ik het met je eens, dat het onzin is dat huishouden enorme vermogens genereren die ze zelf totaal niet nodig hebben. Gelukkig heb ik tot nu toe alleen installaties die in combinatie staan met een elektrische auto, warmtepomp etc.
Waardoor je die mooie zonne kWh's kan opslaan in de auto, warmwater buffer etc.
Verder heb je in de winter het meeste energie nodig, dus idealiter zouden we alle zonnepanelen onder een hoek van 65 graden moeten zetten zodat je juist dan het meeste vermogen van je panelen hebt (relatief).

Moet nog maar eens iets slims uitvinden waarop het statief de hoek ook aanpast en bij harde wind ook gelijk weer laat zakken ivm veiligheid.

Hoe dan ook, thanks voor de tips allemaal. En ik zal mijn bevindingen blijven delen. Op naar de volgende weer.

• Boersma123
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-07 22:01
Goedendag,

Vorige week een installatie van 20 panelen, een string oost met 10 panelen helling 25 graden pannendak en 10 stuks (twee rijen van 5 en tussenafstand 70cm op een platdak). De installatie is aangesloten op een Growatt 6000TL3-X. Omvormer heeft twee MPPT, dus elke string apart aangesloten op een MPPT.
Omvormer geeft ook geen foutmelding. Twee stringen zonder optimizers.

MPPT (Oost) 10 stuks geeft een apenklemspanning van 360V aan en hiermee start de omvormer ook op en blijft aanstaan tot 15:00.

MPPT2 (Zuid-West) levert 0 ampere op gezien uit de log van GrowattOSS. Daarnaast fluctueert de spanning continu tussen 0,7V en max 160V. Ook bij de zonnige dagen van afgelopen dag(en). Je zou namelijk verwachten dat de apenklemspanning van deze 10 panelen in serie in een string oom circa 330/380V zou aangeven.

Wat kan er aan de hand zijn bij MPPT 2 voordat ik alle panelen moet gaan doormeten etc.

Alvast bedankt voor de hulp/reacties/oplossingen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:17
Boersma123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:53:
Goedendag,

Vorige week een installatie van 20 panelen, een string oost met 10 panelen helling 25 graden pannendak en 10 stuks (twee rijen van 5 en tussenafstand 70cm op een platdak). De installatie is aangesloten op een Growatt 6000TL3-X. Omvormer heeft twee MPPT, dus elke string apart aangesloten op een MPPT.
Omvormer geeft ook geen foutmelding. Twee stringen zonder optimizers.

MPPT (Oost) 10 stuks geeft een apenklemspanning van 360V aan en hiermee start de omvormer ook op en blijft aanstaan tot 15:00.

MPPT2 (Zuid-West) levert 0 ampere op gezien uit de log van GrowattOSS. Daarnaast fluctueert de spanning continu tussen 0,7V en max 160V. Ook bij de zonnige dagen van afgelopen dag(en). Je zou namelijk verwachten dat de apenklemspanning van deze 10 panelen in serie in een string oom circa 330/380V zou aangeven.

Wat kan er aan de hand zijn bij MPPT 2 voordat ik alle panelen moet gaan doormeten etc.

Alvast bedankt voor de hulp/reacties/oplossingen.
Eerste stap is strings omwisselen. Dan zie je of het probleem in de omvormer of de string zit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
@Boersma123 EERST:

Omvormer uitschakelen
Groep omvormer uitschakelen

Dan pas strings los trekken… het vuurwerk wat anders mogelijk is wil je niet mee maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
@Boersma123 klinkt alsof de 2e string niet aangesloten is. Zwevende spanning is vaker te zien in dat geval.
Als het bij de omvormer niet aangesloten is, dan zit er mogelijk op dak iets los.

Heb je multimeter?

Indien niet betaald: uitstellen en gewoon installateur vertellen dat installatie niet werkend opgeleverd is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1