Vraag

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:00
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, zelf ga ik deze enkel gebruiken voor mijn studie (deeltijd HBO werktuigbouwkunde; 3e jaar). Ik koop de laptop dan ook via het bedrijf waar ik werk, maar de laptop wordt mijn bezit en thuis zal deze voornamelijk door vrouwlief gebruikt worden. Zelf heb ik namelijk een desktop staan waar ik het liefst op zit (voor studie en games), mogelijk in nood (mocht de ouwere desktop kuren vertonen) zal ik de laptop thuis gaan gebruiken. Hieronder de standaard vragen:

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil Windows als besturingsprogramma in verband met beschikbare programma's / compatibiliteit met school (toetsen via browser of hun eigen programma's). Gamen zoals gezegd zal ik op mijn desktop blijven doen, hieraan zal een laptop niet snel kunnen tippen dus ga ik ook niet proberen. Mijn gebruik van de laptop zal zijn voor de studie werktuigbouwkunde, voornamelijk om tijdens de les het digitale boek erbij te kunnen hebben en mee te typen (aantekeningen). Verder verwacht ik niet dat ik CAD hierop ga gebruiken, Inventor tekenen heb ik op het AD Engineering al afgerond en verwacht niet dat dit terugkomt. Waarschijnlijk wel vereist dat ik CAD toepast voor mijn opdrachten, maar dit zal ik dan thuis of op mijn werk uitvoeren gezien dit is wat ik al dagelijks doe. Verder zal de laptop standaard gebruikt worden voor Office-werkzaamheden (Outlook, Word, Excel en Powerpoint) en wat webbrowsen. Mijn vrouw zal de laptop thuis gebruiken voor licht werk (e-mail checken, browsen, et cetera).

Wat is je budget?
Ik koop de laptop via mijn werkgever, die vergoed dan ook 50% van de aanschafprijs. Zelf wil ik het onder 1000 Euro houden, dus de laptop mag maximaal 2000 euro kosten. Liever zit ik hier wat onder omdat het via het werk gaat en ik dus niet de scherpste internetprijs zal krijgen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop gaat één keer per week mee naar de opleiding en wordt dan maximaal 8 uur gebruikt. Naast deze dag zal de laptop thuis staan voor vrouwlief om te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vanuit de IT op mijn werk wordt HP of Lenovo aangeraden vanwege hun ervaringen hiermee, die zouden goede kwaliteit leveren en specifiek werd mij geadviseerd om naar een HP Elitebook te kijken. Zelf wil ik eigenlijk wegblijven van Lenovo omdat dit een Chinees merk is, al is dit meer een (mogelijk onterecht) onderbuikgevoel.
Voorkeur voor processor is de 13e generatie van Intel, want volgens mij is AMD op laptopgebied toch iets minder. Daarnaast is de ingebouwde GPU (Iris Xe) van Intel beter dan de AMD-variant.

Als ik zo naar mijn eisenlijst kijk dan heb ik weinig bijzondere specificaties nodig, wat ik wil hebben is een laptop die:
  • Beschikt over de laatste aansluitingen, zodat ik overal wel op een manier verbinding kan maken. Op de opleiding wordt er USB-C gebruikt om laptops aan het grote scherm te verbinden, dit zou ik ook graag kunnen (i.v.m. afstuderen). Vandaar denk ik USB-C met Thunderbolt te willen bijvoorbeeld. Maar ook WiFi 6 en BT 5.3 zijn gewenst voor draadloos verbinden.
  • Beschikt over de nieuwste hardware, ik wil geen ouwe meuk als ik een nieuwe laptop koop. Vandaar de wens voor een 13e generatie CPU, een 12e generatie voldoet ook ruimschoots voor de eisen maar dit is meer een zeikpunt vanuit mijzelf. Mocht er nu een laptop zijn met een oudere generatie CPU maar die zijn sporen heeft bewezen wil ik dit best overwegen, maar de nieuwste hardware wordt het langste ondersteund meestal.
  • Zo licht en klein mogelijk is, ik twijfel dan ook of ik een 14" of een 15" laptop moet nemen. Ikzelf gebruik hem enkel als ik van huis ben, maar vrouwlief zit er thuis ook op (geeft zelf wel aan dat 14" groot genoeg zal zijn). Maar is 14" groot genoeg voor tekstverwerking?
  • Zo lang mogelijk meegaat op 1 acculading, het blijft toch een ding voor mobiliteit dus dat moet dan ook goed kunnen.
  • Stevig is. Ik ben best zuinig op mijn spullen, maar de laptop moet zo'n 100 dagen mee in een tas en dat overleven. Daarnaast moet het scherm netjes blijven staan in de stand waarin ik het wil, zonder lijmklemmen ofzo. ;)
  • Een mat scherm heeft, glanzend kan enorm rot zijn als er licht op valt.
  • Een goede camera heeft zodat ik goed te zien en horen ben bij gebruik van bijvoorbeeld MS Teams.
Zelf heb ik gekeken naar laptops van HP en kan ik mij vinden in de Elitebook serie. Dit is voor de zakelijke(re) gebruiker, een stevige en nette laptop die lekker vlot is. Ik heb bij de Mediamarkt kennis gemaakt met een HP Envy X360 laptop, maar dat scherm trilde als een malle als je wat aan het bureau schudde. Wellicht is het omdat het een demo-model was, maar dat zoek ik absoluut niet.
Specifiek kom ik op de volgende modellen uit:
HP Elitebook 840 G10 (14"):
https://tweakers.net/pric...-14-inch-g10-6t2b6ea.html

HP Elitebook 650 G10:
https://tweakers.net/pric...a-6-inch-g10-85a97ea.html

HP Elitebook 860 G10 (16"):
https://tweakers.net/pric...-16-inch-g10-6t2b2ea.html

Nu weet ik dat een i7 ver boven de benodigde eisen uitsteekt, maar veel in kosten scheelt het niet (zeker niet als ik maar 50% hoef te financieren). Daarom de keuze voor een i7 met 16GB geheugen. Verder twijfel ik tussen de 14" en de 15", beiden hebben een degelijk scherm (IPS met 100% sRGB en 400 nits) waarop ik goed denk te kunnen werken. Er zit geen fancy meuk op, maar is strak en degelijk maar wel met de nieuwste snufjes/ hardware. De 14" heeft echter een net iets andere beeldverhouding (16:10 ipv 16:9 van de 15") en resolutie (1200p ipv 1080p van de 15") dus denk ik dat tekstverwerken (verslagen maken of presentaties) niet veel zullen leiden door het kleinere beeldscherm of mogelijk zelfs beter is?
De 14" variant oogt mogelijk iets moderner met 2x USB-C icm Thunderbolt (nuttig?) maar zal ik het numeriek toetsenbord van de 15" missen?

Dit is trouwens mijn allereerste laptop dit ik zal aanschaffen, ben doorgaan niet zo mobiel. Doe tot op heden alles op de desktop of smartphone en als ik zie wat ik al op de laatste kan van browsen, PDF, mailen en dergelijke. Dan denk ik dat de 14" mooi genoeg zal zijn als laptop, daarnaast is de 15" maar zo'n 4 cm breder wat ook niet de wereld is (gaat wel passen in m'n tas) en biedt het dan wel een numeriek toetsenbord (mogelijk handig tijdens toetsen).

Ik besef dat ik mijn zoektocht tot op heden erg beperkt heb, maar zie niets beters langskomen wat betreft kwaliteit? De Lenovo Yoga Slim schijnt ook niet meer het "supermodel" van een paar jaar terug te zijn, graag jullie advies. Alvast bedankt!

Update #1 (25/8):
Na meer onderzoek ben ik het volgende tegen gekomen:
  • Microsoft en HP hebben beiden beeldschermverhoudingen van 3:2 wat handig is met browsen en verslagen lijkt me, simpelweg meer hoogte beschikbaar. Echter gaan deze laptops snel over de 2000 euro wat ik te gek vind worden, dus dat ligt boven mijn budget.
  • Lenovo lijkt mij een copy paste van HP wat betreft specs, alleen als ik het vergelijk met HP Elitebook series dan geeft deze laatste meer connectiviteit. Dit kost uiteraard wel wat extra, maar blijft voor mij binnen budget.
  • Hierboven had ik een HP Elitebook 640 G10 gelinked, na verder onderzoek in de typenummers van HP ben ik erachter gekomen dat binnen de Elitebook series er een 600, 800 en 1000 variant is. De 800 variant spreekt mij meer aan vanwege de betere camera erop, dit lijkt mij handig vanwege het gebruik van MS Teams indien ik samenwerk in projecten. Ten tijden van corona was een goede camera van groot belang ben ik achter gekomen.
Op dit moment neig ik naar de 14" Elitebook van HP, de breedte van een 16" gebruik ik weinig denk ik en dan is mobiliteit belangrijker. Desnoods kan ik een losse numpad eraan hangen en mis ik dat ook niet, al heeft de 16" variant wel een grotere accu wat ook lekker is; de hardware verder is vergelijkbaar dus dat resulteert in circa 2 uur langere gebruikstijd?
[/list]

[ Voor 11% gewijzigd door Freaky Maus op 25-08-2023 00:13 . Reden: Meer informatie bekeken ]

Specs

Beste antwoord (via Freaky Maus op 04-09-2023 22:27)

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 14:00
Jammer dat je weinig reactie krijgt, want je hebt goed vooronderzoek gedaan. Ben zelf in het bezit van een Elitebook 840 G9 met i7-1255U processor. Echt een prima no-nonsense laptop met stevige behuizing, goed keyboard en goede webcam.

Hij kan soms wel wat warm worden en dan hoor je de ventilator een beetje, maar hier hebben de meeste Windows laptops last van.

Het scherm is overigens 16:10 en niet 3:2. Voor mij een ideale schermverhouding. Net wat meer hoogte, maar je laptop blijft compact genoeg om in de meeste tassen te passen.

Had je al een keuze gemaakt?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
Jammer dat je weinig reactie krijgt, want je hebt goed vooronderzoek gedaan. Ben zelf in het bezit van een Elitebook 840 G9 met i7-1255U processor. Echt een prima no-nonsense laptop met stevige behuizing, goed keyboard en goede webcam.

Hij kan soms wel wat warm worden en dan hoor je de ventilator een beetje, maar hier hebben de meeste Windows laptops last van.

Het scherm is overigens 16:10 en niet 3:2. Voor mij een ideale schermverhouding. Net wat meer hoogte, maar je laptop blijft compact genoeg om in de meeste tassen te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:00
Mr. Eddo schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:04:

Wellicht is het juist het vooronderzoek dat voor de doorsnee Tweaker weinig meer toe te voegen laat, zie namelijk veel advies over gaming laptops. En ik zoek meer in de zakelijke hoek.

Ik heb ondertussen al wel een keuze gemaakt, het is de HP Elitebook 840 G10 geworden.

Zojuist ontvangen dus ga ermee aan de slag, eerste indruk is een heel degelijke laptop. Bouwkwaliteit is echt netjes dus tot op heden zeer tevreden. En wat betreft grootte lijkt mij 14" perfect, een collega heeft de 16" variant en dat is in je rugtas toch veel groter.

Deze keuze gemaakt na nog meer onderzoek en heb zo een solide basis. Had nog de optie voor een 1040 G10 met beter scherm, maar dat werd in prijs te gortig. Vandaar dat ik dit topic heb laten zakken in de archieven, als ik echt een slecht voorstel had dan was er vast iemand die had gereageerd denk ik dan. Maar @Mr. Eddo, toch hartelijk dank voor je reactie!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
Een uitstekende keus! Veel plezier met je aanschaf 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 14:50
Mooi hoor! Mocht je nog wat ervaringen willen delen, lees ik graag met je mee. Hoe bevalt de accuduur en het gebruik met extern display?