Coax kabel vervangen door CAT 6 in nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Mijn vraag
Ik ga een (rijtjes)huis laten bouwen, niks bijzonders, projectbouw, dus niet alle exotische opties beschikbaar.

Nu heb je de optie om op diverse plekken in het huis (elke etage) een leiding + kabels en evt. afmontage te kiezen (tegen meerprijs) voor een set COAX + UTP. Nou is coax al jaren een gepasseerd station en in dit project is het of dit of niks.

Ik zit dus te overwegen om op 2 extra plekken COAX + UTP te laten aanleggen en dan niet afgemonteerd. En na oplevering een CAT 6 kabel aan de coax te knopen en door te trekken. De vraag is of die dikke(re) kabels zich wel zo makkelijk laten trekken.

Iemand ervaring met dit soort zaken in bestaand of nieuwbouw? Of tips en trucs?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Ik heb een nieuwebouw woning, daar heb ik allemaal loze leiding in laten leggen.
Vervolgens heb ik daar zelf netwerkkabels doorheen getrokken (of op sommige plekken XMvK). dat is wel te doen.

Loze leidingen geen optie?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
CodeConnected schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:08:
Ik heb een nieuwebouw woning, daar heb ik allemaal loze leiding in laten leggen.
Vervolgens heb ik daar zelf netwerkkabels doorheen getrokken (of op sommige plekken XMvK). dat is wel te doen.

Loze leidingen geen optie?
Ah, ik ben weer zo'n sukkel die daar niet aan denkt :(

Loos is er niet zo te zien, wel dit:
Extra voorbedrade elektra leiding met einddoos € 155,00
Vanuit de meterkast wordt een extra voorbedrade leiding aangebracht te gebruiken voor elektra. Deeinddoos wordt afgewerkt met een wit rond afdekplaatje. De hoogte is circa 300 mm + vloer, tenzijanders vermeld op tekening.
Maar dan is natuurlijk de vraag hoe dit in de meterkast uit komt.... Scheelt wel 240 euro per punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
PageFault schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
Maar dan is natuurlijk de vraag hoe dit in de meterkast uit komt.... Scheelt wel 240 euro per punt.
Dit lijkt op een loze leiding. Anders zou het een extra stopcontact zijn met aansluiting op de meterkast. Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze electra gaan doortrekken, aansluiten en dit afwerken met een einddoos + afdek plaatje. Maar voor de zekerheid zou ik het even vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 22:49
heiyu schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Dit lijkt op een loze leiding.
Nee, dit lijkt op gebruik van een standaard voorbedrade flex/ribbel-buis die zo van de rol af komt... er staat letterlijk twee keer het woord "voorbedraad" in die omschijving.

Dan heb je vervolgens irritante flexbuis, waarschijnlijk 16mm ook nog, in de muur zitten, zonder afgemonteerd stopcontact. Moet je die 3xVD draad eruit gaan trekken en er een datakabel voor in de plek trekken. Dat gaat je vermoedelijk dan hooguit lukken met één cat6 kabel, maar twee gaat al niet meer lukken in zo'n flexbuis. Mag je ook nog hopen dat er geen scherpe bochten zijn gebruikt tijdens leggen van die flexbuis, want dan krijg je er met pech helemaal niks nieuws meer doorheen.

Loze buis moet ideaal gezien echt loze buis zijn... als het ff kan 19mm, non-flex. Gladde buis dus.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Irritant is het natuurlijk, maar is dit allemaal de moeite waard om de kabels te vervangen? Sluit in de kamers waar je het nodig hebt een kleine 5-poorts PoE switch aan, zorg voor PoE in je meterkast en je kunt prima vooruit met 1 UTP kabel per kamer.

Edit: en helemaal eens met de reactie hierboven, kabel vervangen in prefab bekabelde buizen (altijd flex) kan een drama worden. En dan ben je verder van huis dan met 1 UTP kabel per kamer.

[ Voor 27% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-08-2023 17:01 ]

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
heiyu schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Dit lijkt op een loze leiding. Anders zou het een extra stopcontact zijn met aansluiting op de meterkast. Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze electra gaan doortrekken, aansluiten en dit afwerken met een einddoos + afdek plaatje. Maar voor de zekerheid zou ik het even vragen :)
Ik denk het ook!
In mijn huis waren er ook "bedrade" leiding gelegd. Er zit dan 1x1.5mm2(zwart schakeldraad) in de de leiding die kan gebruiken om er wat doorheen te trekken. Wat mij betreft werkte dat goed want zo hoef je niet met een trekveer in de weer.
Ik heb mijn handtekening in 2019 gezet en toen koste dit 130 euro per leiding. Dus als je de inflatie meerekent klopt dat ongeveer wel.
Navragen kan natuurlijk geen kwaad :)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zou echt even navragen wat de diameter van die buis is en of het flex/ribbelbuis is.
Verder wat hierboven staat, 16mm flexbuis krijg je nauwelijks iets doorheen getrokken., ik had al enorme moeite met een los stuk buit 8m om er 2x schakeldraad doorheen te krijgen ipv de standaard 3 aders.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1