Woning in de buurt van hoogspanningsmast 2x380kV, Donaumast

Pagina: 1
Acties:
  • 4.761 views

Vraag

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 09:48
Mijn vraag

Aan het kijken naar een andere woning. Een hele fraaie gevonden die echter op 250meter van een donaumast, 2 x 380kV staat. Dit valt buiten de gevarenzone volgens RIVM, maar toch is er twijfel...

Met welke electromagnetisch stralingsmeter kan een fatsoenlijke indicatie verkregen worden over de sterkte van de straling? En waar kan je zo'n ding huren? Regio Nijmegen.

Ter informatie. De mast staat in het centrum van de Y, de kabel komt van links boven naar het centrum van deze Y, en gaat vervolgens naar rechts boven. Het huis staat in de richting van de verticale streep. ca 250meter afstand van de mast.

Alle reacties

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je benadert dit verkeerd: je wordt niets wijzer van zelf lukraak wat gaan meten.

Het enige relevante is of
• 250m voldoende ver is voor jezelf, en
• een zichtbare bovengrondse hoogspanningslijn je huis in de toekomst mogelijk moeilijk verkoopbaar maakt (als anderen 250m onvoldoende ver beschouwen)

Als je zelf al 'twijfel' uitspreekt dan gaat het m.i. niet meer goedkomen. Wegklikken in Funda en verder.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2023 16:13 ]

• Pvdbogaard
Ik ben data driven. Wil de waarde vergelijken met het advies van 'veilig'. Je ziet die dingen nauwelijks (45m hoog) door veelvoud van bomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 17:02

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Pvdbogaard schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:16:
Ik ben data driven. Wil de waarde vergelijken met het advies van 'veilig'. Je ziet die dingen nauwelijks (45m hoog) door veelvoud van bomen.
Wut?
Dit moet je toch even uitleggen...
Als je zelf nergens last van hebt op het moment dat je daar bent, én je ziet die masten nauwelijks dan weet je toch genoeg?
Metingen van een apparaatje gaan hier verder niets aan veranderen, ook niet bij een toekomstige verkoop. Dan kan een nietszeggend getal eerder tegen je gaan werken.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 15:00

lasharor

7 december 2004

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, natuurlijk na een bezichtiging van 30 minuten. Waarbij de makelaar mooie foto's op funda had staan zonder die hoogspanningsmasten.

Vervolgens dacht ik in de bedenktijd even op walterliving te kijken waarbij in het rapport stond dat het huis binnen 250 meter van die masten staat. Ik had ze eigenlijk wel gezien (want, ze staan bij wijze van spreken in de voortuin) maar had er verder niks bij gezocht.

Veel over gelezen en uiteindelijk op basis van gevoel de koop ontbonden.

Het was in dit geval nogal raar dat de gemeente hier heeft besloten om een school te verplaatsen buiten een specifieke zone. Ook leken er fouten gemaakt te zijn met de berekeningen. Dan is het gevoelsmatig niet zo fijn om een extra risico te accepteren (ook al is dat echt minimaal).

[ Voor 7% gewijzigd door lasharor op 24-08-2023 16:30 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 16:48
Ik woon op minder dan 50 meter van een 150kV mast. Nergens last van.

Maar goed....dat is slechts een 150kV leiding. Een 380kV is anders. Maar de afstand in jouw situatie ook.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:14
De spanning maakt voor het magnetisch veld niet uit. Bron van magnetisch veld is de stroom.

Zelf wat meten heeft dan ook weinig zin want is sterk afhankelijk van het moment waarop je meet.

Waar je bij 380kV eerder (mogelijk hoorbaar) hinder van gaat ondervinden is Corona bij mistig weer/hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:58
Op 250 m afstand is de sterkte van het magneetveld van de hoogspanningslijn kleiner dat het magneetveld dat er in je huis is vanwege andere bronnen. Als het huis je verder aanstaat zou ik het doen. Maar goed, daar heb jij niets aan. Jij en je eventuele gezinsleden moeten zich er goed voelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:04
Dan kan je zien op de website van het RIVM dat een getal van 0,4 microtesla wordt aangehouden allemaal te vinden bij het RIVM en uiteindelijk kan je dan voor jezelf kijken op de interactieve map

En met die 250 meter zit je wel goed. Zeker als je hem ook nog eens niet ziet door de bomen d:)

Zelf meten zonder ook maar enige kennis van zaken gaat je natuurlijk niet helpen. Dus of je vertrouwd het RIVM en het openbare onderzoek. Of je laat de boel de boel en je doet het niet.

[ Voor 21% gewijzigd door __R__ op 24-08-2023 21:06 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 08:15
Meten lijkt me niet ideaal. Het is namenlijk een momentopname, de hoeveelheid stroom die getransporteerd word en daarmee het magnetisch veld varieert. Meet je een waarde kan die een paar uur later (meer/minder zon, wind, import, etc) ordes anders zijn.

Misschien kun je de maximale load ergens terugvinden (Hoogspanning.net is wel een leuk startpunt) en aan de hand daarvan het magnetisch veld berekenen. Dan heb je in iedergeval de worst case situatie in beeld.

@__R__ helemaal handig, je hoeft dus niet eens zelf te rekenen, dat is al voor je gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 24-08-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:51

Sebazzz

3dp

Een magneetveld neemt exponentieel af met de afstand. Daarnaast wed ik dat de 380kV mast ook nog eens een tik hoger is dan een normale mast.

Kom alsjeblieft terug uit de fabeltjesfuik....

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Pvdbogaard
Bedankt. voor de feedback. Niet bij stilgestaan de een meting louter en alleen een moment opname is. 110 meter is het advies van RIVM en voor 250m is dat een voldoende afstand.
Top!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
250 meter zou mij te kort op zo'n ding zijn. Ik heb eens gekeken voor een bedrijfspand dicht op zo'n mast maar toch vanaf gezien.
Ik ken iemand die vlakbij een mastenrij woonde en ik hoorde er geen hele beste verhalen van. Ik zou het laten schieten als ik de keuze had. Locatie is het enige wat je niet aan een woning kunt veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05 15:41
Inevitable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:51:
Locatie is het enige wat je niet aan een woning kunt veranderen.
Met genoeg geld kan zelfs dat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:20
250 meter zou mij te kort op zo'n ding zijn. Ik heb eens gekeken voor een bedrijfspand dicht op zo'n mast maar toch vanaf gezien.
Ik ken iemand die vlakbij een mastenrij woonde en ik hoorde er geen hele beste verhalen van. Ik zou het laten schieten als ik de keuze had. Locatie is het enige wat je niet aan een woning kunt veranderen.
Zucht...

110m volgens RIVM, 250m is meer dan het dubbele, zoals eerder aangehaald neemt het veld kwadratisch af met de afstand.
de telefoonlader naast je bed heeft een groter (lees veel groter veld dan die 380kV op 250m

Fijn is ook altijd dat mensen wel last hebben van een mast op 250m, terwijl veel minder mensen last hebben van een ondergrondse kabel op 75m... :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50
Als je iemand hier advies geeft op basis van ¨geen beste verhalen¨ dan ben ik wel benieuwd welke verhalen dit zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je ziet die dingen nauwelijks (45m hoog) door veelvoud van bomen.
Euh? Veelvoud van bomen MET bladeren?
In de winter zijn (loof)bomen kaal. Dan stoor je je ook nog niet aan het zicht op zo'n mast?

Als ik dagelijks zicht had op zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50105729327_0cff42eabc_c.jpg
Dan wist ik het wel. ;w

Leuk voor de foto, maar niet voor dagelijks uitzicht. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
trippelb schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:54:
De spanning maakt voor het magnetisch veld niet uit. Bron van magnetisch veld is de stroom.

Zelf wat meten heeft dan ook weinig zin want is sterk afhankelijk van het moment waarop je meet.

Waar je bij 380kV eerder (mogelijk hoorbaar) hinder van gaat ondervinden is Corona bij mistig weer/hoge luchtvochtigheid.
Magnetische velden worden i.d.d. veroorzaakt door de stroom, niet de spanning. Maar: bij een hogere spanning hangen de geleiders verder uit elkaar. En daardoor geeft 1000A door een 380kV-mast wel degelijk een hoger magnetisch veld op de grond dan een 50kV-mastje, een paar honderd meter van de mast gemeten.

Maar zelfs die norm van 0,4 µT is vrij voorzichtig. De Europese richtlijn 2013/35/EU noemt bijvoorbeeld 6000 µT bij 50 Hz. Maar dat gaat over werknemers (van bijvoorbeeld een aluminiumsmelter). Die bevinden hun waarschijnlijk nog steeds minder in een magnetisch veld dan iemand in z'n eigen huis.

Uiteindelijk denk ik dat je je vooral zorgen moet maken om de doorverkoopwaarde, en niet om de daadwerkelijke effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zou nooit een woning in de buurt van hoogspanningsleidingen kopen. De reden daarvoor is niet zozeer gelegen in de vraag of het gevaarlijk is (daar weet ik weinig van af) maar puur omdat je nog wel eens met die woning kan blijven zitten als je hem tzt weer wil verkopen.

Mijn schoonouders hadden een mooi boerderij, op echt op een goede locatie, aan een vaartje, met een goed stuk grond en nee: niet ergens in oost-groningen in de middle of nowhere. Enige nadeel: hoogspanningsleidingen die boven het perceel hingen (niet boven de woning zelf). Ze raakten de woning aan de straatstenen niet kwijt. Kwamen er kijkers, dan kwamen die vaak niet eens binnen: ze zagen die hoogspanningskabels en stapten meteen weer in de auto. Ik overdrijf niet, zo ging het echt.

Uiteindelijk is het voor een schijntje verkocht. Ze moesten wel verkopen, want mijn schoonvader (rolstoelgebonden) kon om medische redenen niet die hele boerderij aanhouden. Woning was niet levensloopbestendig zeg maar.

Dat was in 2012. Qua woningmarkt niet bepaald vergelijkbaar met nu, maar je zult maar moeten verkopen en je zit dan net in een lastige tijd, dan zit je met je woning nabij hoogspanningsleidingen.

Niet doen dus, aangezien je er in de huidige woningmarkt waarschijnlijk wel de hoofdprijs voor betaalt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Glenfiddich schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:32:

Niet doen dus, aangezien je er in de huidige woningmarkt waarschijnlijk wel de hoofdprijs voor betaalt.
250 meter afstand of over je eigen perceel, en naar ik mag aannemen dus heel veel dichterbij, is echt totaal onvergelijkbaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat een horrorverhalen.

Je kunt het ook omdraaien. Mensen vinden het schijnbaar eng, dus jij kunt met een fikse korting een mooie woning scoren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37
ehtweak schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:16:
[...]

In de winter zijn (loof)bomen kaal. Dan stoor je je ook nog niet aan het zicht op zo'n mast?

[Afbeelding]
Dan wist ik het wel. ;w

Mijn grootouders hebben juist expres gekozen voor een huis tegenover de hoogspanningsmast.
Argument van opa: Ze mogen in de 300m voor mijn huis niks bouwen zolang die masten daar staan. Dus ik woon de rest van mijn leven met vrij uitzicht.

En gelijk kreeg hij. Want aan de andere kant van de mast is intussen een hele woonwijk gebouwd. Maar voor zijn huis is een groot park (nou ja, grasveld met wat heggen, want bomen onder een mast is ook niet handig).

Ik heb toch liever een hoogspanningspast in mn zicht dan een flatgebouw.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik dacht dat juist de ge-ioniseerde lucht voor issues kan zorgen dus de windrichting is ook relevant.

Ik zou er zelf nooit willen wonen ( kijk eens hoe enthousiast Tennet is over hun nieuwe mastontwerp voor 380, dan weet je dat er iets mis was met de oude. ( te groot veld op de grond)

In de vga-tijd wel eens issues gehad met een monitor( beeldbuis) en storingen… naast een mast. Alles anders opstellen (kwartslag draaien) bleek voldoende

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 14:49
Ik kan je adviseren om eens deze website goed door te lezen:

https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen/gezondheidseffecten

Daarnaast is er sprake geweest van het opstellen van voorzorgbeleid:
https://open.overheid.nl/...695-ae3b-1ad4d5209590/pdf

Dat zorgde juist voor meer verwarring, want hoe ga je om met bestaande woningen, maar ook hoe toon je aan dat je niet onder de 0,4 microtesla zit bij de gehanteerde afstand. Toen is er wel weer gesproken om toch de 0,4 microtesla aan te houden. Dit is concreet en duidelijk.

Uit het bovengenoemde rapport wordt voor 380kv een afstand van 190 meter aangehouden waarbinnen de ruimtelijke afweging gemaakt moet worden of je het wenselijk acht dat er gewoond wordt.

Zelf vind ik de afweging van Rukapul goed. Afweging maken of het voor jezelf voldoende afstand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:16:
[...]

[Afbeelding]
Dan wist ik het wel. ;w

Lijkt me nogal wat dichterbij dan 250m

Iets met perspectief en iedere situatie is anders.
Op basis van Google streetview:

200m afstand met de door jouw genoemede kale loofbomen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6lDEmNy.png

250m afstand met semi-vrij zicht, niet altijd een optimale locatie ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0rAg54s.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 19:31
hfolkers schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Zucht...

110m volgens RIVM, 250m is meer dan het dubbele, zoals eerder aangehaald neemt het veld kwadratisch af met de afstand.
de telefoonlader naast je bed heeft een groter (lees veel groter veld dan die 380kV op 250m

Fijn is ook altijd dat mensen wel last hebben van een mast op 250m, terwijl veel minder mensen last hebben van een ondergrondse kabel op 75m... :+
Biot-Savart wet beschrijft het magnetisch veld opgewerkt door stroom, en dit neemt in deze situatie volgens mij niet kwadratisch af, zie deze link die de Biot-Savart wet uitwerkt voor een draad waar stroom doorheen loopt: link.

Ik ben trouwens geen kenner van hoogspanningsmasten, maar kom tegen dat er prima 1000MVA door kan lopen https://www.hoogspanningsnet.com/hetnet/380kv/. Loopt er door alle lijnen stroom zonder faseverschil? Als dat verschilt per lijn kan je nog wel eens krijgen dat de magneetvelden van de lijnen elkaar redelijk kunnen opheffen.

[ Voor 14% gewijzigd door kevvie123 op 25-08-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
kevvie123 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Biot-Savart wet beschrijft het magnetisch veld opgewerkt door stroom, en dit neemt in deze situatie volgens mij niet kwadratisch af, zie deze link die de Biot-Savart wet uitwerkt voor een draad waar stroom doorheen loopt: link.

Ik ben trouwens geen kenner van hoogspanningsmasten, maar kom tegen dat er prima 1000MVA door kan lopen https://www.hoogspanningsnet.com/hetnet/380kv/. Loopt er door alle lijnen stroom zonder faseverschil? Als dat verschilt per lijn kan je nog wel eens krijgen dat de magneetvelden van de lijnen elkaar redelijk kunnen opheffen.
Er zijn altijd (meerdere circuits van) drie fases in zo'n hoogspanningslijn. De stromen zijn normaal nagenoeg symmetrisch, wat betekent dat de som van de stromen ongeveer nul is.

Het magneetveld van één geleider neemt inderdaad af met 1/d. Maar als je ver van de geleiders kijkt, ver genoeg dat d >>> (afstand tussen de geleiders), dan krijg je inderdaad het effect dat de magneetvelden elkaar opheffen. De magneetveld neemt dan af met 1/d^2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik vind wel interessant dat mensen zo reageren op bovengrondse leidingen maar zelden op ondergrondse kabels die in bijna alle grotere steden dwars door woonwijken gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 25-08-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sethro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:17:
Ik vind wel interessant dat mensen zo reageren op bovengrondse leidingen maar zelden op ondergrondse kabels die in bijna alle grotere steden dwars door woonwijken gaan.
Zeker bijzonder als je hoort dat de bovengrondse leiding onder de grond moet komen om er huizen op te bouwen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Hier gaat niets goeds uit komen. Dergelijke zaken zijn niet voor niets veilig verklaard en gaan we hier niet vanachter het toetsenbord in twijfel trekken zonder gedegen bewijs.

Ik doe het topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.