Internet kabel door gasleiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 23:46

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Gekke titel misschien, maar wel wat ik wil.

Over een tijdje gaat hier de gasketel wijken voor een warmtepomp. De gasleiding is dan loos.

In mijn huis lopen alle kabels ingestort om de dekvloer van de verdiepingen, dus even een leiding bij trekken op een deftige manier is moeilijk.

Om toch een internet kabel op zolder te krijgen, denk ik er aan de kabel (cat6door de gasleiding te trekken zodra deze buiten gebruik is.

Gaat dat goed? Of mis ik een gekke interferentie?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Interferentie lijkt mij juist van niet, je krijgt een soort shield om je kabel. Ik zou wel de randjes van de gasleiding goed botvijlen voordat je de kabel erdoorheen trekt zodat je niet de mantel sloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als die gasleiding een gele kunststofbuis is zonder koppelingen onderweg zou dat gewoon moeten lukken. Koper met koppelingen geef ik je weinig kans dat je daar een kabel door krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49

AvK

Ready Set Go

Haal bij de bouwmarkt even zo'n kunststof trekveer. Dan lijkt me dat je er wel doorheen komt, ook als er koppelingen tussen zitten. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
Kan prima, ik heb dit al eerder gedaan met een oude CV leiding, idee is uiteraard wel hetzelfde. Vooral even goed checken of je geen gekke knikken, koppelstukjes of bochten van >45 graden tegen komt.

Let inderdaad wel goed op met de randjes bij het invoeren, je schaaft sneller door je mantel heen dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:05
koppelingen zitten niet in wand of vloer. Het lijkt me goed mogelijk.
Mocht er onderweg een aftakking zijn , dan kan je daar goed bij en open maken.

gewaarwordingshorizon

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dat idee had ik zelf ook ja :)
Even met een konische kop op de dremel de randjes netjes maken, trekveer er doorheen en gaan. Moet goed gaan. Alles is gesoldeerd, dus ik hoop niet te veel gekke randjes tegen te komen. Aftakkingen zijn er niet (nou ja, die ene richting keuken is al 5cm na de meter).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

AvK schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:58:
Haal bij de bouwmarkt even zo'n kunststof trekveer. Dan lijkt me dat je er wel doorheen komt, ook als er koppelingen tussen zitten. :)
En talk poeder ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Eventueel eerst met de stofzuiger een dunne draad door de buis heen zuigen, die gebruiken om een dikkere draad door te trekken en daarna je UTP. Mochten er hoekjes en kantjes in de leiding zitten, dan best met twee personen trekken/duwen afwisselend tot je er bent. De diameter van jouw buis zal groter zijn dan 1/2” dus zeker een goede optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31
Geen talkpoeder, zeep of meer van dat soort dingen gebruiken daar metsel je boel mee vast.
Als je wilt smeren koop dan dat speciale smeermiddel om kabels te trekken.
Lees het advies van @Mini-me hierboven om het makkelijk te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb dit gewoon met een trekveer gedaan, ging prima. Zat nog wel een perskoppeling ergens in het midden waar het wat lastig ging, maar klein beetje heen en weer beuken en toen ging de veer erdoorheen :P

Kabel doet het uitstekend.

tip van @Mini-me klinkt wel als een hele goeie.

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 25-08-2023 08:47 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gasema? Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

beascob schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:06:
koppelingen zitten niet in wand of vloer.
Vertel dat aan de gasten die het hier hebben aangelegd. Stuk of vier perskoppelingen zitten er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Vertel dat aan de gasten die het hier hebben aangelegd. Stuk of vier perskoppelingen zitten er wel in.
Herkenbaar, mijn 'oude' huis was ook een allergaartje op k&l toen ik het kocht. Wel niet ingestort, maar wel ingewerkt in de bovenkant van een houten draagbalk, incl. knelkoppeling, en daar de planken vloer er op (lees: de betere zaag-en-schroefwerk-verbindingen-tussen-de-balken). Ik denk niet dat ik hoef te vertellen dat het niet veel later compleet anders was :P
Misschien technisch wel haalbaar met een gemodificeerde powerline adapter? :D Het is tenslotte koper ;)
Mini-me schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:35:
Eventueel eerst met de stofzuiger een dunne draad door de buis heen zuigen, die gebruiken om een dikkere draad door te trekken en daarna je UTP. Mochten er hoekjes en kantjes in de leiding zitten, dan best met twee personen trekken/duwen afwisselend tot je er bent. De diameter van jouw buis zal groter zijn dan 1/2” dus zeker een goede optie.
Volgens mij 5/8 als ik het goed heb gezien. Vandaar dat ik verwacht dat het technisch niet moeilijk hoort te zijn. 2x een 45° en 2x 90° bochtwerk naar zolder.
In mijn oude huis lag er ook door een 15mm gele buis 2x UTP met 3x 90° dus met de extra ruimte hoop ik dat het 3/8 koper ook goed moet gaan. Hulp voor het doorvoeren vraag ik meestal wel, al was het maar om de draden goed uit te rollen.

Klein stukje context: @Waterbeesje heeft als knutsel-het-zelfer ruime ervaring in leidingwerk, het oude huis volledig voorzien van nieuwe riolering, gas, water en elektra. Vanaf de meterkast tot aan het laatste WCD en de aansluiting op de (zelf gehangen) CV ketel. Met compliment aan de installateur door het gasbedrijf toen de meter is vervangen en de druktest is uitgevoerd. De internet-draad door de gasleiding is onverkend terrein.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1