Ariston WPB met PV verwarmen (zoveel mogelijk)

Pagina: 1
Acties:

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:50
Mijn Ariston Plus wifi boiler heeft een SG2 aansluiting die ik kan aansluiten op een PV systeem.
Nu zie ik in de handleiding dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVOJa3Lhsy6TyJps0SbaqsXpBBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B71XUNKHTASruJOzUMXbCHk0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPCwIQIsRx_Z6FBFEngVU866Za4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sAnEIbhKat0dqfKOrs6xlzbo.png?f=user_large

Ik denk dat ik de werking snap, maar misschien dat iemand deze setup heeft of kan verifiëren, voor ik er 230v op zet. Mijn verwachting is dat ik met een Arduino met relay, 230v op de SG2 aansluiting kan/mag zetten. Wanneer dit signaal 5 min. constant is draait de boiler een heat-pump cyclus van min 30 min. De Arduino wordt aangestuurd door HA, die de omvormer of P1 meter continue uitleest.

Ariston wil me niet helpen omdat volgens hun een installateur dit moet doen. -O-

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 24-08-2023 16:27 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:19
Dit klopt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-01 16:23
voerde je dit ondertussen met succes uit? Ik zit namelijk met dezelfde vraag... Het is me niet helemaal duidelijk of dit over een potentiaalvrij NO contact moet, of er effectief 230v op deze klemmen moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Nicken83 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:24:
voerde je dit ondertussen met succes uit? Ik zit namelijk met dezelfde vraag... Het is me niet helemaal duidelijk of dit over een potentiaalvrij NO contact moet, of er effectief 230v op deze klemmen moet...
Nog niet geprobeerd i.v.m. geen noodzaak (salderen). Blijft een wazig geheel.

SG1 is voor HC-HP, de Franse versie van dal- piektarieven. Ik vermoed dat de Fransen een aparte groep hebben met signaalkabel voor dalstroom, die de boiler aanstuurt om te verwarmen. In de handleiding staat een 2A automaat. Die is dus niet voldoende om ook stroom van te trekken.

SG2 is voor PV. Dat zal dan hetzelfde concept zijn.

Bij beide opties staat: 'WARNING Signal 230 V'. Dus dat impliceert 230v. Daarnaast hebben ze beiden een diameter van 1 mm2 en staat er geen zekering aangegeven. De stroom zal dus via de hoofdaansluiting blijven lopen en deze kabels zijn puur als signaal bedoeld.

Ik hou me aanbevolen voor jouw resultaten. :+

[ Voor 56% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-02-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-01 16:23
Het lijkt me inderdaad ook eerder dat het gewoon een 230V signaal moet zijn, ofwel afkomstig rechtstreeks van de zonnepanelen omvormer, ofwel zoals jij zelf aangeeft afkomstig door een sturing van HA die een relais aanstuurt, die vervolgens 230V doorschakelt op de SG2. Ik laat het binnenkort weten of er vuurwerk van kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Nicken83 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:12:
Het lijkt me inderdaad ook eerder dat het gewoon een 230V signaal moet zijn, ofwel afkomstig rechtstreeks van de zonnepanelen omvormer, ofwel zoals jij zelf aangeeft afkomstig door een sturing van HA die een relais aanstuurt, die vervolgens 230V doorschakelt op de SG2. Ik laat het binnenkort weten of er vuurwerk van kwam :)
En? Vuurwerk? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:52
iets ouder topic - maar zelf aan het zien voor deze boiler voor bij mijn ouders - dus leek een nieuw topic onnodig.

In de handleiding vond ik het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEOXqEvkAp5q8QCg5Vp5ejp_uQs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/n3gJuWsQuiLXB8kyw7L4HjcT.png?f=fotoalbum_medium

dus is inderdaad 230v... dus lijkt me gewoon een 230v relay te gebruiken ..
Wat me niet 100% duidelijk is is of het dan stroom trekt uit de SG2 -> nee dus want als na 5 min stroom uitaval blijft hij nog 30min te werken....

Aan de hand van bovenstaande info wat zegt dat het mininum 5min contact moet maken en daarna 30min draait - lijkt het me dat de stroom gewoon via de normale aansluiting gaat

P11 PARAMETER - PHOTOVOLTAIC MODE " "
If you have a photovoltaic system, you can set the product to optimise use of the electricity produced. After having done the electrical connections as described in paragraph 4.11 fig. 14 and set the
P11 parameter to other than "0".
The signal should be received at least for 5 minutes to enable the
photovoltaic function (once the product starts a cycle, it will operate for at least 30 minutes).
When the signal is detected, the operating mode works as follow::
- OFF (value 0 – default)
PV mode disabled
- PV_HP (value 1)
When the signal from the inverter is present. The product will
reach the set temperature (the highest between T SET POINT
and PV TSET) with only the heat pump (max 60°C).
- PV HE (value 2)
The product will reach the set temperature (the highest between
T SET POINT and PV TSET) operating with only the heat pump
up to 60°C and if needed with the heating element (1200 W).
- PV_HEHP (value 3)
set temperature (the highest between T SET POINT and T W PV)
is achieved with the heat pump and the heating element (1200
W) up to 60°C. For higher Temeratures than 60 °C the second
heating element (1200 W) is activated.

• PARAMETER P13 - SG FUNCTION
If there is a SG signal, it is possible to connect the signal cable as
described in the chapter “Electrical connections” and activate the
F13 function: the display will show the SG icon.
After receiving the SIG2 signal for at least 5 minutes (once the
product starts a cycle, it will run for at least 30 minutes), the name
of the selected mode will alternate with the SG ON text and the
current operating mode will be changed automatically by the
product temperature control function to the set temperature (the
highest between T SET POINT and PV TSET), which only works
with the heat pump (max. 60°C). The maximum fan speed will be
reduced in low air temperature conditions.

[ Voor 69% gewijzigd door Icekiller2k6 op 23-05-2024 15:43 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Icekiller2k6 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:03:
iets ouder topic - maar zelf aan het zien voor deze boiler voor bij mijn ouders - dus leek een nieuw topic onnodig.

In de handleiding vond ik het volgende
[Afbeelding]

dus is inderdaad 230v... dus lijkt me gewoon een 230v relay te gebruiken ..
Wat me niet 100% duidelijk is is of het dan stroom trekt uit de SG2 -> nee dus want als na 5 min stroom uitaval blijft hij nog 30min te werken....

Aan de hand van bovenstaande info wat zegt dat het mininum 5min contact moet maken en daarna 30min draait - lijkt het me dat de stroom gewoon via de normale aansluiting gaat
Klopt. De Fransen gebruik e.o.a. signaal netwerk vanuit de meterkast om dit soort apparaten aan te sturen. Wellicht de vraag eens stellen op Circuits Online, daar weet vast wel iemand hoe dit systeem werkt.

In de handleiding van mijn boiler staat onderstaande. De dikte van de bekabeling en het ontbreken van een aarde-draad verraadt het eigenlijk al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE5GrWO1myNDmeO_snEM94z_E74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d9TPO3cLpYdQ9httCk85LM8C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-05-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 09:18
@fRiEtJeSaTe of @Nicken83 Toevallig al gebruik kunnen maken van de SG2 functie?

Ik ben hetzelfde aan het overwegen, ik dacht ook gewoon aan een relaistje dat bij "teveel" aan zonne-energie 230V op het contactje zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugozijlmans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-04 21:19
Ik heb vandaag geprobeerd om het voor elkaar te krijgen door op SG2 een doorverbindingen te maken en P9 ingesteld op 3 (boost) en P10 op 75 graden. Na 5 minuten wachten ging de warmtepomp niet aan om 30min lang op te warmen naar 75 graden. Iemand enig idee? De connector van SG2 heeft twee aansluitingen. Ik was dus onder de impressie dat je deze twee contacted kort moest sluiten om te activeren en expliciet niet om 230VAC op een van de aansluitingen aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:54
hugozijlmans schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:07:
Ik heb vandaag geprobeerd om het voor elkaar te krijgen door op SG2 een doorverbindingen te maken en P9 ingesteld op 3 (boost) en P10 op 75 graden. Na 5 minuten wachten ging de warmtepomp niet aan om 30min lang op te warmen naar 75 graden. Iemand enig idee? De connector van SG2 heeft twee aansluitingen. Ik was dus onder de impressie dat je deze twee contacted kort moest sluiten om te activeren en expliciet niet om 230VAC op een van de aansluitingen aan te bieden.
Je moet parameter P11 hebben volgens een paar posts eerder, niet P9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugozijlmans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-04 21:19
Dank @Insert12 . Wellicht een klein misverstand omdat ik een nuos twin plus heb en bij mij staan de settings op P9 & P10. Echter de settings ben ik 95% zeker van dat ik goed heb staan het gaat me vooral om de elektrische aansluiting middels SG2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:19
@hugozijlmans Je moet daar 230VAC opzetten.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MythosAgoras
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-04 11:00
Heeft iemand het inmiddels werkend? Ik ben zelf ook aan de WPB (Nuos 200L) maar schakeling blijft hetzelfde. Uiteraard heb ik Ariston zelf benadert maar die geeft ook wederom aan dat dit via een installateur moet lopen 8)7 8)7 die zich vervolgens ook geen raad weet |:(

Als ik de reacties samenvat komt het neer dat er letterlijk een relais in de WPB geschakeld moet worden op 230V, dus de fase onderbreken met een relais (smarthome) en de nul constant. Klinkt logisch....

Andere mogelijkheid kan natuurlijk zijn dat de WPB zelf voedend is en de fase over dit contact laat lopen, waardoor je met een relais erop zetten, hem kan kortsluiten.

:? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de echte flush
Ik heb het in gebruik, bij "overschot" van energie schakel ik een relais die 230V op het SG2 contact zet.
Bij het inschakelen van de parameter krijg je op het display het 'zonnepaneel' icoontje en als het signaal actief wordt dat verschijnt er PV waarna hij de hoger ingestelde temperatuur probeert te bereiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJcz0tW_WKzTznm8Gn6Zep1TfzI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ByrE1ooeqsg1lQIwBqYXocQC.png?f=user_large

Ben er wel nog niet uit of ik er veel winst aan heb. In deze maanden heb je weinig tot geen opbrengst dus wordt zelden of nooit de hogere temperatuur bereikt ( november - januari ).
* in de zomer is het natuurlijk wel leuk maar in de winter had ik graag toch ook enkele keren wat hogere temperaturen.

[ Voor 6% gewijzigd door de echte flush op 13-11-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
de echte flush schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:00:
[...]
Ik heb het in gebruik, bij "overschot" van energie schakel ik een relais die 230V op het SG2 contact zet.
Bij het inschakelen van de parameter krijg je op het display het 'zonnepaneel' icoontje en als het signaal actief wordt dat verschijnt er PV waarna hij de hoger ingestelde temperatuur probeert te bereiken:

[Afbeelding]

Ben er wel nog niet uit of ik er veel winst aan heb. In deze maanden heb je weinig tot geen opbrengst dus wordt zelden of nooit de hogere temperatuur bereikt ( november - januari ).
* in de zomer is het natuurlijk wel leuk maar in de winter had ik graag toch ook enkele keren wat hogere temperaturen.
Held! Thanks voor de terugkoppeling.
Is het niet zo dat de boiler hoe dan ook een half uur draait nadat je 5 min. 230v erop zet? Om flipperen te voorkomen?

In de wintermaanden is de opbrengst van de panelen inderdaad onvoldoende om ook maar iets van water te verwarmen. Maar het is wel prettig om teruglevertarieven te dempen. Wat doe je in de zomermaanden? Zet je de temperatuur dan standaard heel laag om zoveel mogelijk met PV te verwarmen?

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 13-11-2024 17:09 ]

• de echte flush
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:50:
[...]
Is het niet zo dat de boiler hoe dan ook een half uur draait nadat je 5 min. 230v erop zet? Om flipperen te voorkomen?
Klopt, ik laat het relais ook minstens 20 min actief om te voorkomen dat de boiler teveel in halve uren gaat draaien. Voorlopig is dit voldoende gebleken om eventuele korte schaduwmomenten etc op te vangen.
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:50:
[...]
In de wintermaanden is de opbrengst van de panelen inderdaad onvoldoende om ook maar iets van water te verwarmen. Maar het is wel prettig om teruglevertarieven te dempen. Wat doe je in de zomermaanden? Zet je de temperatuur dan standaard heel laag om zoveel mogelijk met PV te verwarmen?
In de zomermaanden heb ik hem ingesteld op 40°C, net warm genoeg om een douche te nemen. En als er overschot is laat ik hem opwarmen naar 55 of 62°C daar zoek ik nog een beetje de sweet spot.
Nu heb ik hem op 48°C staan (winter) en heb ik hem nog maar een keer de PV functie weten activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MythosAgoras
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-04 11:00
Bedankt voor je informatie @de echte flush.
Kun je de elektrische schakeling hier nog delen, hoe jij het hebt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de echte flush
MythosAgoras schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:16:
Bedankt voor je informatie @de echte flush.
Kun je de elektrische schakeling hier nog delen, hoe jij het hebt aangesloten?
Ik heb een diagram uit een datasheet wat bewerkt.

F1: optionele glaszekering geplaatst van 250mA/250V
K1: smart relais

Notitie A: De voeding komt uit het smart home circuit met eigen automaat (6A) en aardlekschakelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at7HUKLYVbOKLntl-g39F-JdVzI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hwLTLIU6x7vDa71wOdjgVsJJ.png?f=user_large

• DeevieP
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 20:08
Ik heb vandaag een Shelly EM geïnstalleerd op de Ariston waarmee ik zowel het verbruik als 230V kan schakelen op SIG2. Als ik de handleiding goed begrijp (heel onduidelijk) zal die:
- PV off: opwarmen tot de standaard ingestelde temperatuur.
- PV on: opwarmen tot de PV* ingestelde temperatuur volgens de ingestelde modus (bvb enkel WP bij mode 1)

* indien temp PV > standaard ingestelde temperatuur

Klopt mijn redenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de echte flush
DeevieP schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:44:
Ik heb vandaag een Shelly EM geïnstalleerd op de Ariston waarmee ik zowel het verbruik als 230V kan schakelen op SIG2. Als ik de handleiding goed begrijp (heel onduidelijk) zal die:
- PV off: opwarmen tot de standaard ingestelde temperatuur.
- PV on: opwarmen tot de PV* ingestelde temperatuur volgens de ingestelde modus (bvb enkel WP bij mode 1)

* indien temp PV > standaard ingestelde temperatuur

Klopt mijn redenering?
Klopt al zit er ook nog ergens een hysteresis. Als "PV on" is (ingesteld op bv. 55°C) zal hij niet inschakelen als de temperatuur al 50°C is. Kleine gok maar standaard staat de hysteresis volgens mij op 8°

• fRiEtJeSaTe
Ik ben ook aan het knutselen geweest gisteren en vandaag. Heb het iets anders opgelost. Met een combi van EVCC en HA heb ik de boiler toegevoegd aan EVCC. Die behandelt hem nu als laadpaal. :P

Iets meer controle dan de SG boost functie. Prio 1 boiler, prio 2 prive EV, prio 3 zakelijke EV. Ik wacht nog op een Sonoff S60 Zigbee plug zodat EVCC ook weet wat de boiler verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J03nIKSiSiyuh8G8kYITbsPhm3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZ7317DQy8UV0kMIC7qAtbYl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-08-2025 08:39 ]

Pagina: 1