TV 48-55 inch voor in nieuwe huis max €1300

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 03:46
Momenteel hebben we 6 jaar een Sony 43 inch (type zal ik straks toevoegen). TV bevalt goed, nooit problemen mee gehad. Vandaar wel blij met Sony.

Echter gaan we volgend jaar verhuizen en dat vind ik een mooi moment voor een nieuwe tv. Huidige tv heeft een aantal moderne technieken niet (nog 50 Hz, volgens mij geen 4k, geen smart tv). Met name voor het gamen vind ik dat jammer. De reden dat ik het nu vraag is dat ik dan mooie kortingen in de gaten kan houden (bijvoorbeeld Black Friday).

We zijn niet super veeleisend of puristen qua beeldkwaliteit. Ik denk dat alles uit 2022/2023 al een flinke stap omhoog is qua beeldkwaliteit. Liever wel een tv met vlotte OS en zo min mogelijk bloatware/ads.

Ik zoek een?
TV tussen de 48 en 55 inch. Vriendin wil liever 48 inch, ik neig naar 55 inch. Echter, misschien dat ik met een kleinere tv wel iets meer uit de techniek kan halen voor hetzelfde budget.

TV zal rond de 2,5 - 3m afstand staan, zelfde als nu. 65 vinden we allebei echt te groot. Waarschijnlijk wel in redelijk veel zonlicht, want dichtbij schuifpui.

Wat is je budget?
Liefst tussen de €1000-1300 na korting. Iets meer als het duidelijk voordeel oplevert. Minder is beter.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Nadruk ligt op gamen met mijn Xbox Series X
Daarnaast TV kijken (T-mobile glasvezel) + Netflix & Disney+ (via Xbox)
Sonos Beam (waarschijnlijk in nieuwe huis versterker + 2 boekenplank speakers)
Gamecube :+

Wat heb je zelf al gevonden?
LG OLED48C35LA (2023, €1400)
review: LG OLED evo C3 - Misschien wel dé verkoophit van het najaar
//
LG OLED55CS6LA (2022, €1100)
uitvoering: LG CS 55" Zwart

Sony Bravia KD-55X85L uitvoering: Sony Bravia KD-55X85L Zwart
(2023, wel FALD i.p.v. OLED, €1200)
//
Sony Bravia OLED XR-48A90K (2022, €1650) uitvoering: Sony Bravia XR-48A90K Zwart of uitvoering: Sony Bravia XR-55A84K Zwart (2022, €1550)
(ik zie qua techniek geen verschil dus snap niet dat de grotere goedkoper is)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zie gewoon niet zo goed het verschil tussen deze toestellen (los van formaat) dus ik vind het moeilijk om te beoordelen welke het beste aan onze wensen voldoet en of het de moeite waard is iets meer te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door DennisCle op 24-08-2023 15:37 ]

Alle reacties

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:02

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik stond een paar jaar geleden ongeveer voor hetzelfde dilemma, met zelfde afstand en schuifpui waarbij de zon eind van de middag richting TV schijnt. Dit is met een rolgordijn wel wat te dimmen maar blijft fel licht van schuin opzij.

Als je kijkt naar je eigen voorbeeldjes, zie je dat de 48" modellen niet goedkoper zijn dan de 55". Meer techniek voor hetzelfde geld gaat dus niet op. Blijkbaar wordt 48" nog steeds niet veel verkocht, en zijn 55" modellen daarom hetzelfde geprijsd of zelfs goedkoper.

Voor jou kan de HDMI implementatie wel van belang zijn. als ik de review van de Sony XR-48A90K snel doorscroll zie ik dat die niet helemaal soepel werkt. Ik weet niet of dat inmiddels is opgelost met firmware updates en of dat een probleem is met de XBOX Series X (misschien alleen met de PS5?), maar dat lijkt me wel iets om uit te zoeken.

Een redelijk aanwezig verschil tussen beide merken is dat LG WebOS gebruikt en Sony Android TV. Voor beide is een T-Mobile app, dus dat hoeft geen punt te zijn. De werking is alleen iets anders en kan een voorkeur opleveren.

Een ander verschil is de afstandsbediening. LG heeft een iets afgerondere afstandsbediening, waarbij je een soort zwevende cursor op je scherm krijgt als je die beweegt.Ik vind dat niet heel handig werken, maar gelukkig kan je ook veel met de toetsen/D-pad en daarin verstopte scrollwiel/knop. Sony heeft een iets traditioneler vormgegeven rechthoekige afstandsbediening.

Qua beeld zou ik OLED wel voorkeur geven boven FALD LCD. Ik heb nog geen last van burn-in, en zeker als de zon uit staat is het contrast erg mooi vergeleken met onze oude LCD. De LG C1 kan fel genoeg om ook bij fel daglicht nog goed beeld te krijgen. Ik heb af en toe wat moeite met donkere scenes bij lagere kwaliteit van de videobron, maar dat kan ik de TV niet echt kwalijk nemen.

Wat betreft de grootte: vrouwlief kan misschien wel wennen aan 55", maar als je nu 48" neemt kan je op je buik schrijven dat je binnen afzienbare tijd iets groters mag :P (mocht je dat willen). Dat gezegd hebbende: wij kwamen van 37", en toen ik wilde aanschaffen waren 48" toestellen net uit en ook iets duurder dan de 55" versies. Ik ben toen voor een LG C1 gegaan en vind het voor het kijken van TV en series wel mooi, maar als hij uit staat vind ik het toch wel een aardig groot zwart vlak die in de kamer staat. Vanwege versterker, speakers, blu-ray speler en Nintendo Switch hebben we het toestel op een kastje staan ipv aan de muur hangen. Dan komt hij meer op je af dan wanneer je hem met een soundbar op de wand monteert en de andere apparatuur ergens verstopt. Ik heb een sound bar geprobeerd (Denon Heos 550), maar vond het geluid voor muziek zo belabberd dat ik hem na een paar dagen toch omgeruild heb voor een AVR waarbij ik mijn oude speakers weer kon gebruiken. Dat heeft tot gevolg dat spraak nu iets minder duidelijk is, maar overall geluidskwaliteit is imho veel mooier/voller.

Al met al dus geen duidelijk beste toestel, maar hopelijk heb je wat aan bovenstaande ervaringen/overwegingen.

[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 24-08-2023 16:03 ]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:54
Directe zonlicht op een OLED tv kan permanente vlekken veroorzaken.

GoogleTV op de Sony modellen werkt vlotter, is uitgebreider en intuïtiever dan LG's WebOS.

Met de gestelde kijkafstand zou ik sowieso voor 55'' kiezen, de reden waarom 48'' net zo duur of duurder is dan 55'' heeft deels met de vraag te maken maar ook dat 48'' minder efficiënt uit de mother glas gesneden kan worden. Deze afmeting wordt uit dezelfde yield gesneden als de 77'' panelen om zo een hogere efficiëntie te halen.

Wanneer je nu al gebruik wilt maken van de tv en er geen directe zonlicht op schijnt of gaat schijnen in het nieuwe huis zou ik voor de 55A8xK kiezen, is een uitlopend model de 55A8xL zal rond BF met geluk ook rond de 1400 euro te koop zijn.

Als je nog geen gebruik maakt van de tv dan kun je beter wachten tot volgend jaar en kun je de volgende interessante modellen in de gaten houden. Hierbij heb ik Dolby Vision support meegerekend (handig met Disney+ en Netflix).

OLED

Sony A8xL
LG C3
Panasonic MZ800/ MZ984

LCD

X90L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 03:46
@gwystyl bedankt voor het delen van de ervaring. OLED dan toch wel de voorkeur over FALD en klinkt alsof beide merken goede opties zijn. Dat is dan toch ook goed nieuws.

@Freshouttheoven ook bedankt. Intuïtief OS klinkt toch wel chill, onderschatte overweging denk ik. Als ik de vriendin kan overtuigen van 55' hoop ik dat die er komt, haha. Denk dat ze net zo lief voor even veel geld een 48' neemt, maar als ik een 55' kan vinden die goedkoper en beter is win ik het misschien alsnog, haha.

De 55A8xK ga ik in de gaten houden de komende tijd. Als het niet top is misschien nog ff wachten tot volgend jaar.