Spontaan Kapotte tweeters KEF calinda

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• meeshiero
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-09-2023
Mijn vraag
...
Goedemiddag allemaal,

Ik heb twee oude KEF Calinda speakers met zelf vervangen condensatoren van falcon acoustics. Echter zijn mijn tweeters van beide KEF Calinda’s spontaan gestopt met werken. Nu mijn goede versterker gerepareerd wordt heb ik een JVC versterker van zolder gepakt om nog steeds geluid te hebben en de tijd door te zitten. Ik was tijdens het installeren er voor aan het zorgen dat de fases goed zaten. Wanneer ik de bananen plug in mijn rechter KEF calinda stop, ontstaan er vonkjes vanuit de plug als ik de ingang van de speaker raak. Ik hoorde terwijl ik dat aan het doen was een vreemde ruis komen uit mijn rechter speaker. Ik heb daarna weer snel een andere versterker gepakt en ben tot de conclusie gekomen dat van beide KEF’s de tweeters niet meer werken. Alleen bij de rechter speaker hoor ik hem heel zachtjes.

Nu vraag ik mij af wat hier gebeurd is en wat het probleem is? Ik snap er zelf namelijk helemaal niks van.

Relevante software en hardware die ik gebruik

KEF CALINDA
JVC RX-206

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Andere versterker aangesloten

Alle reacties

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik verwacht dat de JVC serieus kapot is. Zal waarschijnlijk een veel te hoge spanning op de uitgang staan. Anders ontstaan er ook geen vonken.
Je zou dat eens met een multimeter kunnen controleren.

Het kan ook zijn dat nieuwe condensatoren een (heel erg) verkeerde waarde hebben. Als die dan te veel laag aan de tweeter doorgeven geven die ook de pijp aan Maarten. Maar dan zou ik niet weten hoe die vonken ontstaan.

Maar in ieder de geval de JVC niet meer gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door blissard op 24-08-2023 17:41 ]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:42
Waarschijnlijk inderdaad een veel te hoge DC offset (?) deze kan je meten met een multimeter op de mV stand gelijkstroom normaal gezien onder de 50mV. Waarschijnlijk staan er nu veel meer op. Er zou waarschijnlijk wel een beveiliging in de versterker horen te zitten.

Nu zo-wie-zo nu opzoek naar een vervangende tweeter dit kan nog lastig worden. Na een snelle zoektocht zou het een KEF T27 moeten zijn. Waarschijnlijk gebruik in meerdere types, dus even op marktplaats zoeken of dat goedkoop kan.

Je zou kunnen kijken of de tweeters gerepareerd kunnen worden. Nieuwe spreek spoelen zijn verkrijgbaar voor 10 euro dus reparatie zou mogelijk moeten zijn.
https://www.total-speaker-repair.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door Roderiktweaker op 24-08-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
De DC offset zou voor de tweeter (achter de condensator) geen probleem moeten zijn. Het is AC dat een probleem oplevert. Meten dus (ook) op AC .
Mooi dat Roderik het type heeft opgezocht. Een T27 is nog wel te krijgen, maar er zijn ook voldoende passende vervangingen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik ben gisteren eerst begonnen met het repareren van m’n kef’s. 1 daarvan was de tweeters echt stuk. Ik had er gelukkig nog 1 liggen van een donor. Heb hem vervangen en hij lijkt weer te werken. Bij de ander is de tweeters nog werkend maar heel zacht. Ik heb de weerstanden gemeten van de filter en bij 1 weerstand geeft hij 8 ohm aan ipv 22ohm wat het zou moeten zijn. Ik weet niet heel veel van weerstanden. Iemand een idee waar ik een goede kan vinden om hem te vervangen?
Ik ga zo ook even de versterker doormeten maar ik denk dat ik hem daarna gelijk bij het grofvuil ga leggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 13:58

Jag

Wel vreemd dit. Ik kan me voorstellen dat de condensatoren idd de verkeerde waarde hebben en dat de high daarom te laag frequent pas begint. Maar dan zou je een best wel flinke condensator erin hebben gezet, zou ook vreemd zijn. DC wordt niet doorgelaten idd.

Andere optie is dat de versterker oscilleert bij een ultrasone frequentie, zoiets heb ik ook ooit wel eens live een tweeter in rook doen zien opgaan. Beetje de vraag of je dit gemeten krijgt zonder oscilloscoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
meeshiero schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:13:
Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik ben gisteren eerst begonnen met het repareren van m’n kef’s. 1 daarvan was de tweeters echt stuk. Ik had er gelukkig nog 1 liggen van een donor. Heb hem vervangen en hij lijkt weer te werken. Bij de ander is de tweeters nog werkend maar heel zacht. Ik heb de weerstanden gemeten van de filter en bij 1 weerstand geeft hij 8 ohm aan ipv 22ohm wat het zou moeten zijn. Ik weet niet heel veel van weerstanden. Iemand een idee waar ik een goede kan vinden om hem te vervangen?
Ik ga zo ook even de versterker doormeten maar ik denk dat ik hem daarna gelijk bij het grofvuil ga leggen…
Als de speaker het nog heel zacht doet dan zal deze ook kapot zijn helaas. Door de hoge belasting is waarschijnlijk de spreekspoel losgescheurd van het membraam.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
De condensatoren zitten er al zo’n 1,5 jaar in zonder problemen. Ik heb de originele waardes gebruikt en gekocht via falcon acoustics als een set die bij deze kef’s speciaal wordt aangeboden. En heb deze ook gebruikt voor de set van m’n pa ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
Oké bedankt Daam, ik ga wel even een andere tweeter aansluiten op de speaker. Kijken of er verandering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
Het bleek dus wel allebei de tweeters te zijn. Het heeft me dan wel 2 kostbare t27 tweeters gekost, maar m’n kef’s werken weer.

Ik heb geprobeerd de versterker te meten met de 10a stand van m’n multimeter. Maar de versterker schakelt zichzelf steeds uit. Is dit de beveiliging die hij had moeten hebben toen ik mijn speakers aan het aansluiten was? Met de ma stand geeft hij een overload aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
Dit gebeurd overigens alleen als ik de JVC versterker op phono zet. Op de normale aux dan geeft hij 5 ampere aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
meeshiero schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:02:
Het bleek dus wel allebei de tweeters te zijn. Het heeft me dan wel 2 kostbare t27 tweeters gekost, maar m’n kef’s werken weer.

Ik heb geprobeerd de versterker te meten met de 10a stand van m’n multimeter. Maar de versterker schakelt zichzelf steeds uit. Is dit de beveiliging die hij had moeten hebben toen ik mijn speakers aan het aansluiten was? Met de ma stand geeft hij een overload aan.
In de 10 A stand sluit je de versterker uitgang helemaal kort. Logisch dat hij uitschakelt. Je moet de spanning meten. Ik begrijp dat de versterker aan stond tijdens het aansluiten van de luidsprekers.
Dat is sowieso niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
devriesjande schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

In de 10 A stand sluit je de versterker uitgang helemaal kort. Logisch dat hij uitschakelt. Je moet de spanning meten. Ik begrijp dat de versterker aan stond tijdens het aansluiten van de luidsprekers.
Dat is sowieso niet verstandig.
Op phone geeft hij een voltage aan van 3000 op links en 2500 volt. Voor mijn gevoel is dit bijzonder hoog. Via de aux 5 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
3000V of 3000mV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjI5w8usfl8VhTKfmVQ4_PCur4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfMm2XwkdT6EKgj8UcTBnlsr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meeshiero
Jaa sorry 3000mv
Pagina: 1