• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Hi,

Binnenkort krijgen we de sleutel voor onze nieuwbouwwoning. Het gaat om een tussenwoning, waarbij we in 3 ruimtes een airco willen plaatsen. De woonkamer + open keuken (36m2), slaapkamer 1(17m2) en slaapkamer 2(15m2).

Moet zeggen dat ik niet veel kennis hiervan heb, maar ik begreep wel dat wij een multi split zouden moeten nemen. Ik heb meerdere offertes opgevraagd, maar helaas krijg ik niet veel response. Laatst gebeld door eentje die me het volgende adviseert:

- LG triple wandsplit 2 x 2,5 KW + 1 x 3,5 KW
- LG triple split buitenunit 6,5kw
- 3 wifiunits
- installatie en benodigdheden

Totaal prijs: €5949 incl btw

De airco’s kunnen koelen en verwarmen.

Ik krijg een beetje het idee dat omdat we onze sleutels pas begin 2024 krijgen, ze onze aanvragen nog niet echt serieus nemen.
Er is mij ook niet gevraagd wat voor soort airco’s we zouden willen of wat er mogelijk is. Maar goed, dat kan ik nog op het internet uitzoeken.

Is dit een realistische offerte? Mocht iemand tips hebben, is alles zeker welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
Waarom neem je een airco? Welke verwarmingsysteem komt erin je woning? Kan je daarmee niet koelen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je weet toch nog helemaal niet hoe warm je woning wordt?

MIjn vader heeft dit jaar 1 LG (split, in zijn huiskamer) laten plaatsen voor 1500. Als de buitenunits geen probleem zijn zou ik dat doen. Het is goedkoper, simpeler aan te sluiten, lijkt me dat je ook minder kans hebt op verlies van gas en als er iets kapot gaat over x jaar en het gas mag niet meer of een onderdeel is niet meer leverbaar dan hoef je maar één toestel te vervangen ipv 3.

[ Voor 77% gewijzigd door Marzman op 24-08-2023 15:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53

Barrycade

Through the...

Ik neem aan met warmtepomp, kan die niet koelen?

Vind het nog knap dat iemand je een offerte wilde geven voor iets wat nog zo ver weg is.
Vrij instabiele financiële situatie momenteel, en daarnaast voor jou vele anderen met een kortere horizon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Panzer_V schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:53:
Waarom neem je een airco? Welke verwarmingsysteem komt erin je woning? Kan je daarmee niet koelen?
Warmte pomp + vloerverwarming. Die kunnen koelen inderdaad, maar volgens mij niet zo goed als een airco. Mijn vrouw kan heel slecht tegen warmte. We wonen nu ook in een nieuwbouw woning (appartement 1e etage), maar er zijn dagen dat ze bij haar moeder moet slapen. Ze is een aantal keer flauwgevallen, vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
Olivertwist278 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Warmte pomp + vloerverwarming. Die kunnen koelen inderdaad, maar volgens mij niet zo goed als een airco. Mijn vrouw kan heel slecht tegen warmte. We wonen nu ook in een nieuwbouw woning (appartement 1e etage), maar er zijn dagen dat ze bij haar moeder moet slapen. Ze is een aantal keer flauwgevallen, vandaar.
Je hebt nog geen nacht in je woning geslapen. Mijn advies zou zijn om eerst eens af te wachten voordat je flink gaat investeren in iets dat mogelijk niet nodig is.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Als je de airco's op zoekt kom je tussen de 2100 en 2600 uit, volgens mij.
Met wat materiaal kom je op maximaal 3k. 3k voor installatie lijkt me vrij veel.

Ik zou als je de sleutel hebt nog wat offertes aanvragen. Begin 2024 is het nog niet warm voor je vriendin, en dan hangen ze echt wel voor april.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Ik vind de prijs een beetje hoog. Zelf split unit met 2 binnen units + wifi modules voor €2700,- inclusief plaatsen. Wacht totdat je de sleutel hebt. Dan kunnen ze op locatie komen kijken en kunnen ze een beter beeld van de situatie krijgen. Wellicht doet dat ook wat aan de prijs.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Airco's zijn niet de enige oplossing he, de bron aanpakken kan ook.
Warmte buiten houden is zeker bij goed geïsoleerde nieuwbouw heel belangrijk.

plat dak of puntdak?
is er zonwering? Zonwering is goedkoper dan airco's!
is er warmtewerend glas?
wat voor ventilatie systeem?

passief koelen:
kunnen er ramen ('s nachts) open? Zou je het openen van je ramen kunnen automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 15:37
hier een woning met een bodemwarmtepomp zodat ik effectief via de vloer kan koelen. zomers wordt het binnen niet warmer dan 22 graden. Dan is het echt koud als het buiten 35+ is. We hebben hier wel triple glas. Ook draagt het keramisch parket bij aan de koelte omdat dit de kou van de vloerverwarming erg goed geleid. Ik zou ook eerst afwachten hoe warm het huis wordt, en ook meer tijd en energie steken in de zonnewarmte buitenhouden, bijvoorbeeld dmv screens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:08

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Foute aanname. Heb zelf een airco maar als ik de keuze had gehad uit vloerverkoeling had ik het wel geweten.
WP + VV kan Inderdaad niet net zo goed als een airco koelen, de WP + VV kan dit zelfs beter. Gelijkmatige koelafgifte ten opzichte van een aantal punten die afhankelijk zijn van convectie.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:02
Hier een 2022 wonin met WP + VV en kan koelen.
Ik merk niet heel veel verschil of die aan of uit staat maar het belangrijkste: Het blijft benauwd wat je met een airco wel kunt oplossen. Afgelopen weken de koeling nog niet aangehad en is binnen sowieso onder de 24 graden gebleven.

Los daarvan zuipt een warmtepomp voor vloerkoeling, is een airco qua verbruik geloof ik wat efficienter.
Hier gaat er dus op den duur ook airco komen :)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 25-08-2023 13:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Een tip: neem een lucht-lucht warmtepomp ipv een lucht-water. Bij een nieuwbouw woning is de vloer vaak zo extreem goed geisoleerd dat vloerverwarming minder noodzakelijk is voor het comfort. Vroeger was dit wel handig. Bjj geen vloerverwarming had je lucht van 20g en een vloer van 10g-15g in het extreme geval (-10g buiten), maar tegenwoordig is dit verschil in het extreme geval vaak ~1g verschil. Je spaart dan een buizensysteem uit en het werkt ook direct als airco.

Met een VRF kon je het zelfs koppelen aan de wtw, wat weer flink wat buizen bespaarde. Helaas is er nog geen geïntegreerde lucht-lucht+wtw op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Freakie1NL schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Foute aanname. Heb zelf een airco maar als ik de keuze had gehad uit vloerverkoeling had ik het wel geweten.
WP + VV kan Inderdaad niet net zo goed als een airco koelen, de WP + VV kan dit zelfs beter. Gelijkmatige koelafgifte ten opzichte van een aantal punten die afhankelijk zijn van convectie.
Dit hangt enorm af van de isolatie van het huis. Nieuwbouw is allemaal extreem geisoleerd. Daar is dit eigenlijk geen punt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Freakie1NL schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Als de warmte eenmaal binnen is, werkt dat echt een stuk minder hoor.
Merk vooral dat boven de VV echt niet zo goed werkt als beneden. Dus daar wordt het alsnog veel te warm.
(huis opgeleverd in 2019). Dus nu op zolder bij de trap een 5kwh airco laten ophangen, die kan dan de 1ste verdieping ook nog wel redelijk koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

rare-Quark schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Dit hangt enorm af van de isolatie van het huis. Nieuwbouw is allemaal extreem geisoleerd. Daar is dit eigenlijk geen punt meer.
Wat is " dit " ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

tiswat schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Merk vooral dat boven de VV echt niet zo goed werkt als beneden. Dus daar wordt het alsnog veel te warm.
(huis opgeleverd in 2019). Dus nu op zolder bij de trap een 5kwh airco laten ophangen, die kan dan de 1ste verdieping ook nog wel redelijk koelen.
Als de warmte binnen eenmaal binnen is dan werkt airco ook een stuk minder, in de zin van die moet aanblijven.

Overigens gaat dit topic over iemand die ergens nog niet eens woont en al perse een airco wil omdat de vloerverkoeling niet afdoende zou zijn. Toch apart dat bepaalde Tweakers hier in mee gaan en zelfs beamen, zonder de details te kennen (m3, zonkant, screens, Rc-waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 13:51
Even daargelaten of het een goed idee is om nu al te gaan kijken voor een airco als je de sleutel nog niet hebt.

Begin dit jaar heb ik 3 binnen units en 1 buiten unit laten installeren voor zo'n 5500 euro van het merk mitsubishi heavy industries. Ja het is een hoop geld, en als je de alleen de apparaten zelf zou uitrekenen betaal je wel duizenden euro's aan installatie en extra materiaal. Echter niet iedereen kan dit zomaar installeren, die gasten moeten wel weten waar ze mee bezig zijn, en uiteindelijk zijn ze twee dagen bezig geweest met 3 personen om alles netjes te krijgen.

Laatste tip nog; zoek even op dit forum naar de ervaringen met airco's, met name LG, daar zijn nogal wat problemen over gemeld.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Laatste zin; dat het fijner is als de warmte afgegeven word vanuit de vloer en de verdeling gelijkmatiger gebeurd. De koeling wil je juist weer niet vanuit de vloer hebben. Verder is de warmteafgifte ook afhankelijk van her type vloer (eg hout is een betere isolator), en de vloer werkt ook veel meer. Onze houten vloer mocht na 8 jaar weer een revisie dankzij deze werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:17
tiswat schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Hier werkt de vloerkoeling prima, met een hittegolf is het binnen maximaal 25 graden overdag. 's nachts kan de vloerkoeling de temperatuur weer omlaag brengen naar 20 graden.

Dit klinkt niet zo heel goed, maar we hebben ook nog geen zonwering. Met de zonwering is de schatting dat het overdag niet warmer dan 22 graden wordt binnen.

We hebben een vrijstaande woning met 200m2 vloeroppervlakte en veel ramen op de zuidzijde.

Kortom, elk huis is anders. Als je er nog niet woont dan zou ik het eerst nog een jaartje aankijken. Sowieso als je een tussenwoning hebt dan kun je over het algemeen met wat zonwering de warmte vaak behoorlijk goed buiten houden. Een beetje vloerkoeling moet dan echt wel voldoende zijn om het koel te houden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:36
Hier een duosplit laten installeren (is al wel enige tijd geleden 2017)
https://www.aircovoordeel.nl/
Buiten Samsung FJM inverter AJ068
Binnen woonkamer/keuken Samsung FJM AR5000W-AR18 5.0 kW
Binnen slaapkamer Samsung FJM AR5000W-AR07 2.0 kW
Totaal incl installatie (zonder gekke dingen) €2892,56

Samsung heeft standaard wifi, en als het warm is dan zet ik de kamer airco aan via de app vlak voordat ik weg rij van m'n werk, thuisgekomen is de woonkamer lekker. Zelfde doe ik met de slaapkamer, 2 uur voordat ik ga slapen even klikken en de slaapkamer is diepvries.
Buitenunit van de Samsung is onhoorbaar stil, geen ruzie met de buren.

Tip: ga pas vanaf november offertes opvragen, die airco-only leveranciers hebben dan meer tijd.
Het zal je verbazen hoeveel water zo'n unit uit de lucht trekt tijden de hele vochtige dagen zoals afgelopen week, dit is misschien nog wel meer van invloed op het behaaglijk maken dan de verlaging van temperatuur.

[ Voor 21% gewijzigd door Bushie op 25-08-2023 14:49 ]

Pagina: 1