veilingitem betaald en wordt niet verzonden

Pagina: 1
Acties:

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:34
Op een bekende veilingsite voor verzamelaars (waar ik regelmatig iets koop) heb ik eind 2022 een duur boek (3300 euro) gewonnen van een aanbieder uit het VK.

Situatie
Netjes betaald aan de veilingsite maar een maand later nog niets ontvangen. Aangezien rond die tijd veel stakingen aan de gang waren in het VK dacht ik niet meteen het slechtste en heb ik de veilingsite in kennis gesteld en contact opgenomen met verkoper via de chat-functie van de site.

Na enig contact zag ik via de transporteur dat een pakketje was opgepikt voor mij maar dat bleef enkele weken bij de douane liggen zonder dat mij duidelijk was waarom. Na enkele weken werd het pakket geretourneerd naar de verkoper. Deze zegde toe het opnieuw te sturen maar dit is tot op heden niet gebeurd, hij reageert ook niet meer op mail (na twee maanden werd de chat-functie op de site automatisch gesloten waarna ik van de veilingsite het mailadres van de verkoper kreeg).

Daarbij werd al aangegeven dat de veilingsite het bedrag had doorbetaald naar de verkoper.

Van dezelfde verkoper heb ik daarna via Ebay een kleinigheidje gekocht en dat werd wel meteen verstuurd. Daarbij meteen aangegeven dat hij dan het eerdere boek kon meesturen maar op de Ebay-chat gaf hij aan dat hij geen flauw idee had waarover ik het had en daarna weigerde hij ook daar te reageren. Het mailadres van de verkoper is bij beide veilingsites hetzelfde maar er worden twee namen gebruikt. Desalniettemin lijkt mij dit afdoende bewijs dat er sprake is van één verkoper.

Helaas ging versturen van het Ebay-pakketje ook niet op de goede manier waardoor het pakket enkele maanden bij de chaos die Nederlandse Post heet was vertraagt. Toen ik eind juli het pakket binnen kreeg zat mijn eerste item er niet bij.

Aansprakelijkheidstelling, ontbinding of niet-nakoming?
Ik heb de veilingsite aangegeven dat ik ze aansprakelijk ga stellen. Vraag is nu alleen : hoe ga ik dat doen?

De veilingsite zet op iedere aankoop een percentage van 9% wat ze "kopersbescherming" noemen.

Op basis van de kopersvoorwaarden zou ik, door een veiling te winnen, automatisch een contract met de verkoper hebben afgesloten (NL Contract of Sale genaamd) maar noch de kopersvoorwaarden noch het Contract of Sale voorzien in deze situatie.

Als ik kijk naar de kopersvoorwaarden dan heb ik geen mogelijkheid voor annulering van de overeenkomst, dan zou alleen de veilingsite hebben. Ga ik ze nu vragen om de overeenkomst te annuleren? Of stuur ik ze een brief aansprakelijkheid? Of niet-nakoming overeenkomst?

Daarbij : met wie heb ik nu een overeenkomst als ik tot eind januari alleen contact heb gehad met de veilingsite en ook aan de veilingsite betaald heb?

En daarop : Ga ik nu aangifte doen in de politie in het VK of zou de veilingsite dit moeten doen? De veilingsite heeft de NAW-gegevens doorgegeven maar geen telefoonnummer, geen bewijsstukken van verkopersverificatie (mag niet van de AVG zeggen ze) en geen bewijs dat is doorbetaald aan de verkoper. Als dit het standpunt is dan kan ik mijn "recht" niet halen en dan komt het er m.i. op neer dat ik dus toch een overeenkomst heb met de veilingsite?

En kan ik me simpelweg op het standpunt stellen : geen bewijs dat is doorbetaald : dan is is niet doorbetaald...

Of kan ik simpelweg zeggen : Er is een onverschuldigde betaling gedaan aangezien er geen tegenprestatie tegenover stond. Dus graag terugbetalen.

Rechtsbijstand
Ik had het boek betaald via een bedrijfsrekening dus mijn RB zegt : zakelijk geschil dus valt niet onder dekking. Desalniettemin hebben ze wel meegedacht en een voorbeeldbrief meegestuurd gebaseerd op verzuim en schadeloosstelling : "Indien u niet uiterlijk binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief de gemaakte afspraken nakomt, bent u in verzuim en stel ik u op grond van artikel 6:74 BW aansprakelijk voor alle schade.".

Overige info
Relevante links in de mo-tags :)

[ Voor 30% gewijzigd door bvdbos op 24-08-2023 16:36 . Reden: geprobeerd e.e.a. gestructureerder in te delen ]

• bvdbos
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door bvdbos op 24-08-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Aangezien nog niemand gereageerd heeft probeer ik het zelf uit te pluizen, correct me if I'm wrong...

Algemene voorwaarden

De AV stellen: "Bepaalde delen van onze Voorwaarden zijn opgesplitst in Kopersvoorwaarden en Verkopersvoorwaarden." dus de kopersvoorwaarden en verkopersvoorwaarden maken onlosmakelijk deel uit van de AV.
artikel 4
Hier stelen ze :
<veilingsite> is geen traditioneel veilinghuis. We zijn niet de eigenaar van de objecten die op ons online verkoopplatform worden aangeboden of verkocht en zijn niet betrokken bij de feitelijke transactie tussen kopers en verkopers. Het verkoopcontract is een rechtstreekse overeenkomst tussen koper en verkoper en het is belangrijk dat zowel de koper als de verkoper hun verplichtingen uit hoofde van het verkoopcontract nakomen."
Dit is niet correct. Ze zijn natuurlijk wel betrokken, mijn deel van de transactie (die sowieso via hun site plaatsvindt) bestaat uit het overmaken van geld op de rekening van <veilingsite>.
artikel 5
Voor elke verkoop betalen kopers kosten voor Kopersbescherming. De kosten voor Kopersbescherming voor kopers is een bepaald percentage (9%) van de koopsom plus een vast bedrag in euro's, dollars of ponden (€/$/£ 3).
en
De kosten voor verkopers bedragen 12,5% van de koopsom. Dit is exclusief btw (indien van toepassing). We brengen deze kosten in mindering op de betaling die verkopers na de verkoop ontvangen
.
Dus ik betaal sowieso 9% aan kopersbescherming en <veilingsite> houdt totaal 21,5% van het verkoopbedrag.Kopersbescherming is gedefinieerd als :
De niet-restitueerbare vergoeding die we onze kopers in rekening brengen tijdens het afrekenen voor de diensten die we leveren.
artikel 10 vekoopcontract
In de meeste gevallen gaat de hoogste bieder of degene die met succes gebruik heeft gemaakt van de 'Nu kopen' optie aan het einde van een veiling automatisch een verkoopcontract aan met de verkoper. Dit contract is van toepassing op alle aankopen op ons online verkoopplatform, inclusief eventuele aankopen tijdens een naverkoop. U kunt het modelcontract hier vinden. Zorg ervoor dat u dit contract zorgvuldig leest.
Ze gebruiken de term modelcontract maar het is niet zo dat nog een specifiek contract wordt opgesteld, toegemaild of ondertekend. Feitelijk is dit modelcontract dus gewoon het onderdeel van de AV waarin de afspraken zouden moeten zijn geregeld. Het model waar ze naar verwijzen gebruikt zelf de naam "standaard koopcontract".
Daarbij stellen ze:
Wij zijn niet direct betrokken bij het verkoopcontract, maar als er een conflict is, zullen we redelijke inspanningen leveren om een oplossing te vinden en in uitzonderlijke gevallen kunnen we ook het verkoopcontract ontbinden.
Als de koper of verkoper zijn verplichtingen uit het verkoopcontract niet nakomt, kan de andere partij - of wij namens haar - een ingebrekestelling sturen waarin een redelijke termijn wordt gesteld om alsnog aan de verplichtingen te voldoen. Indien na deze deadline de verplichtingen nog steeds niet worden nagekomen en/of niet meer kunnen worden nagekomen door de in gebreke blijvende partij, kan de andere partij - of wij namens die partij - de verkoop annuleren.
Ik moet dus de verkoper een aangetekende brief sturen met een ingebrekestelling. Daarna kan ik de verkoop annuleren (dit staat niet als optie vermeld bij de kopersvoorwaarden). Daarna kan ik de verkoop annuleren.

Als een verkoop wordt geannuleerd, wordt het verkoopcontract ontbonden. Als een gebruiker of wij een verkoop annuleren, moet de koper in de meeste gevallen het object terugsturen naar de verkoper om een terugbetaling van de koopsom te ontvangen.
De in gebreke blijvende partij is in de meeste gevallen ook verantwoordelijk voor eventuele kosten en schade die voortvloeien uit het niet nakomen van hun verplichtingen onder het verkoopcontract. Dit omvat eventuele kosten voor maatregelen die wij of de niet in gebreke blijvende partij nemen om de verkoop voort te zetten of te annuleren. In deze gevallen kunnen we ook de kosten voor Kopersbescherming of verkoperscommissie verhalen op de in gebreke blijvende partij.
Dan komt een interessant issue : ik heb betaald aan de veilingsite die stelt geen partij te zijn. Dan heb ik dus een onverschuldigde betaling gedaan.
Artikel 11: Geschillen met andere gebruikers
Als de verkoper al betaald is, maar we concluderen dat de koper recht heeft op een terugbetaling, kunnen we de verkoop annuleren, de koper terugbetalen en compensatie vragen (inclusief de kosten van de Kopersbescherming, eventuele boetes en kosten) van de verkoper. We kunnen bijvoorbeeld een verkoop annuleren en de koper terugbetalen als:
- We vaststellen dat de koper het object nooit heeft ontvangen.
Hierop zal ik me dus moeten beroepen...
Artikel 12: Geschillen tussen u en ons
Als u een consument bent, kunt u een klacht indienen bij een instantie voor online geschillenbeslechting. Meer informatie vindt u op het ODR-platform.
Dit zal ik dus moeten doen als ze stellen geen terugbetaling te willen gaan doen.
Eventuele geschillen tussen u en ons als gevolg van uw gebruik van ons online verkoopplatform of deze Voorwaarden zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in Amsterdam. Als u een consument bent en het consumentenrecht het toelaat, kunt u zich tot een andere rechtbank wenden. U moet binnen 1 maand nadat u ons op de hoogte heeft gesteld van het geschil een alternatieve rechtbank kiezen.
Kan ik dit zelf voorleggen aan de rechtbank? Of moet dat via een advocaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leesaa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:25
Het lijkt me toch dat veilingsite een fout heeft gemaakt. Zij hebben uitbetaald terwijl het item niet is afgeleverd. Daar heb jij die kopersbescherming voor betaald. Waarom vergoeden zij jou niet? Het lijkt me beter om je daarop te focussen dan een hele procedure in het buitenland.

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 25-08-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12

-d-

Wanneer heb je bij veilingsite aangegeven dat het item niet is ontvangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ocXcRMdEbSomFujA7nc0ohmdek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GKh1WcQxtohpL0hi50QVNVRc.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg namelijk dit soort e-mails van veilingsite (met deadline) als ik nog niet heb aangegeven dat ik mijn item(s) heb ontvangen. Heb je deze ook gekregen?

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 25-08-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ja, zo'n soort mailtjes heb ik (kwam ik later achter) ook gehad, maar ik krijg zoveel mail van veilingsite dat die in de grote berg onder waren gesneeuwd... Toen ik voor het eerst contact opnam met veilingsite hadden ze het bedrag een dag eerder overgemaakt ondanks dat ik nog niets gekregen had....Maar ik wist ook niet dat dit een optie was, overal wordt geschreven dat er pas betaald wordt als het object is geleverd...

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 25-08-2023 11:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

bvdbos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:11:
Ja, zo'n soort mailtjes heb ik (kwam ik later achter) ook gehad, maar ik krijg zoveel mail van veilingsite dat die in de grote berg onder waren gesneeuwd... Toen ik voor het eerst contact opnam met veilingsite hadden ze het bedrag een dag eerder overgemaakt ondanks dat ik nog niets gekregen had....Maar ik wist ook niet dat dit een optie was, overal wordt geschreven dat er pas betaald wordt als het object is geleverd...
Tja… je hebt dus gewoon niet op de e-mails gereageerd (en op de status van het item in je aankooplijst bij veilingsite) en nu kom je 8maanden later er op terug….

Het is heel simpel. De koper wordt pas betaald nadat jij de zending ontvangen hebt (en binnen een oaar dagen niet hebt geclaimd dat er wat mis is). Maar soms wordt die afgeleverd status door het transportbedrijf niet goed bijgewerkt. Daarom krijg je dan na een tijdje gewoon mails van veilingsite waar je wel wat mee moet doen….

Als je op een item van €3300 zit te wachten is het niet heel vreemd te veronderstellen dat je even je email of de statuspagina van het object bijhoudt.

[ Voor 11% gewijzigd door Yorinn op 25-08-2023 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -d-

-d-

bvdbos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:11:
Ja, maar bij geen bericht van de koper gaat veilingsite er dan toch ook gewoon van uit dat het artikel is aangekomen? Dat kan je hun dan niet kwalijk nemen. Ze sturen zelfs nog een e-mail als herinnering. Ik begrijp dat je de e-mails msischien over het hoofd hebt gezien, maar dan moet je wel de verantwoordelijkheid nemen. Begrijp dat het balen is want het is een enorm duur ding, maar ik zie niet hoe je veilingsite hier in aansprakelijk kan stellen? Maar goed, ik ben geen jurist dus misschien zit ik er naast.

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 25-08-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Als ik wist dat ze ook doorbetalen zonder dat een object ontvangen is, dan zou ik natuurlijk eea beter inde gaten hebben gehouden. Maar die optie wordt nergens genoemd:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 25-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de naam van de veilingsite uit meerdere reacties verwijderd en/of in mo-tags geplaatst conform het SF Beleid.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -d-

-d-

Je linkt wel een beetje selectief:

https://www.***.com/nl/help/buyer-order-issues/buyer-i-ve-paid-for-my-lot-but-i-still-haven-t-received-it-why
Als je bestelling 22 dagen na verzending nog steeds niet is bezorgd, sturen we je een e-mail. Zorg ervoor dat je de instructies in die e-mail volgt. Laat het ons met name weten als je bestelling niet binnen 3 dagen na ontvangst van de e-mail is aangekomen.
In dezelfde buyer terms die je linkt:
Als uw object niet op tijd aankomt of als de verkoper het niet beschikbaar stelt om te worden opgehaald, moet u contact opnemen met ons en de verkoper om een oplossing te vinden.
In het 'uiterste' geval betaalt de veiling site uit 25 dagen nadat de verkoper het aan heeft gegeven dat het artikel is verzonden. Niet alle artikelen hebben track & trace (ik heb bv kunst gekocht dat door een speciale koerier zonder T&T is gebracht. Ouderwets pakbon tekenen zegmaar). Daarom krijg je op dag 22 een e-mail om nogmaals te bevestigen, binnen 3 dagen - als je dan aangeeft dat er een probleem is houden ze de betaling tegen om het uit te zoeken. Dit heb je dus niet gedaan.

Ik heb gekeken in mijn eerdere aankoop en heb zelfs twee keer een herinnering gekregen om te bevestigen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as8nvrgtVzEcCSOSyJBUXDd5OjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hBs4kywPczHRMRwkQPIikenR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door -d- op 25-08-2023 11:53 . Reden: Naam van site er uit gehaald per bericht @Yorinn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Mmm, die FAQ heb ik inderdaad gemist (maar die maakt ook geen deel uit van de voorwaarden).

Die Buyer-terms had ik natuurlijk niet gemist, op basis daarvan heb ik ook contact opgenomen met de veilingsite en met de verkoper...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het nut van hier (na 8maanden) nog een topic over openen ontgaat me een beetje.

Je hebt een zakelijk geschil (je bent geen consument) en je hebt zelf flink wat steken laten vallen.
Nu zoek je alleen gratis juridisch advies? Betaal gewoon een expert vanuit je bedrijf als je er iets mee wilt gaan doen….

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:46
Lastige casus. Mij lijkt het dat je overeenkomst met de veilingsite is afgerond na de verstreken acht maanden en de pogingen van hen om vast te stellen of het pakket is aangekomen. Dan zit je met de verkoper in het VK. Je zal dan neem ik aan moeten vaststellen wel recht van toepassing is, VK of NL? Of die van waar de veilingsite is gevestigd, mocht dat anders zijn dan VK of NL.

Je spreekt over aangifte, dus je overweegt het strafrecht. Ik neem aan oplichting. Dan is het in Nederland zo dat de intentie moet komen vast te staan. Aangezien hij het pakket de eerste keer heeft opgestuurd kan je stellen dat hij niet de intentie had jou op te lichten op het moment dat jij betaalde. Dan lijkt het mij een civiele kwestie te worden, misbruik van omstandigheden ofzo. Maar dat is Nederlands recht en ik weet niet of dat van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:29:
Het nut van hier (na 8maanden) nog een topic over openen ontgaat me een beetje.

Je hebt een zakelijk geschil (je bent geen consument) en je hebt zelf flink wat steken laten vallen.
Nu zoek je alleen gratis juridisch advies? Betaal gewoon een expert vanuit je bedrijf als je er iets mee wilt gaan doen….
Ik weet pas sinds een paar weken dat hij het boek niet heeft opgestuurd (zoals bedoeld op de veilingsite : eerst proberen zelf eruit te komen met de verkoper). En het is een niet zakelijke aankoop, mijn account op de veilingsite is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Sefa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:56:
Lastige casus. Mij lijkt het dat je overeenkomst met de veilingsite is afgerond na de verstreken acht maanden en de pogingen van hen om vast te stellen of het pakket is aangekomen. Dan zit je met de verkoper in het VK. Je zal dan neem ik aan moeten vaststellen wel recht van toepassing is, VK of NL? Of die van waar de veilingsite is gevestigd, mocht dat anders zijn dan VK of NL.

Je spreekt over aangifte, dus je overweegt het strafrecht. Ik neem aan oplichting. Dan is het in Nederland zo dat de intentie moet komen vast te staan. Aangezien hij het pakket de eerste keer heeft opgestuurd kan je stellen dat hij niet de intentie had jou op te lichten op het moment dat jij betaalde. Dan lijkt het mij een civiele kwestie te worden, misbruik van omstandigheden ofzo. Maar dat is Nederlands recht en ik weet niet of dat van toepassing is.
NL-recht is van teopassing, en idd : uiteindelijk zal er strafrecht moeten komen als we er niet uitkomen met privaatrecht. Of de overeenkomst met de veilingsite is afgerond, dat is wel een leuke... Even over nadenken, de veilingsite stelt namelijk dat er geen overeenkomst met de veilingsite is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-09 20:47
Heb je het adres van de persoon? Voor €3300 zou ik er persoonlijk langs gaan. Ook al is het in de VK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:46
bvdbos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:54:
[...]
de veilingsite stelt namelijk dat er geen overeenkomst met de veilingsite is...
Dat lijkt mij toch wel. Je betaalt zelfs aan hen, alles loopt via hen. Zij bemiddelen tussen jou en verkoper, maar dat er sprake is van een overeenkomst lijkt me wel. Of dat een koopovereenkomst is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:23
bvdbos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

En het is een niet zakelijke aankoop, mijn account op de veilingsite is persoonlijk.
Terwijl je eerder zelf stelt:
Ik had het boek betaald via een bedrijfsrekening dus mijn [Rechtsbijstand] zegt : zakelijk geschil dus valt niet onder dekking.
Persoonlijk account, maar wel met een zakelijke rekening :?. Dat klinkt net alsof je wilt profiteren van net welke pet je op kunt zetten. Niet dat ik je daarmee persoonlijk wil aanvallen, maar ik vind dit, als simpele Tweaker, al moeilijk te volgen.

Heel eerlijk. Ik vind dat je er best een complexe situatie van hebt gemaakt. Mede door de duur van het geschil, de partijen die meedoen (3), wellicht internationaal recht wat erbij komt kijken en de privé/zakelijk-kwestie. Ik zou dan ook @Verwijderd's advies opvolgen en een jurist in de arm nemen die je kan bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
alex3305 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Terwijl je eerder zelf stelt:

[...]

Persoonlijk account, maar wel met een zakelijke rekening :?. Dat klinkt net alsof je wilt profiteren van net welke pet je op kunt zetten. Niet dat ik je daarmee persoonlijk wil aanvallen, maar ik vind dit, als simpele Tweaker, al moeilijk te volgen.

Heel eerlijk. Ik vind dat je er best een complexe situatie van hebt gemaakt. Mede door de duur van het geschil, de partijen die meedoen (3), wellicht internationaal recht wat erbij komt kijken en de privé/zakelijk-kwestie. Ik zou dan ook @Verwijderd's advies opvolgen en een jurist in de arm nemen die je kan bijstaan.
Ik snap dat dat verwarrend werkt, ook voor de RB... Had het geld eigenlijk eerst naar privé moeten overmaken en vanuit privé betalen... Helaas, achteraf...

Jurist inschakelen kan natuurlijk en zal denk ik straks ook moeten maar daarom wel benieuwd hoe anderen ernaar kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Gizmo2000 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:59:
Heb je het adres van de persoon? Voor €3300 zou ik er persoonlijk langs gaan. Ook al is het in de VK.
Yep, en was bijna gegaan in de zomer. Maar aangezien hij niet meer reageert zou hij ook op vakantie kunnen zijn (reageert alle lange tijd niet meer, dat ligt niet aan de vakantie)... Dat zou dan toch verspilde moeite zijn geweest...

[ Voor 8% gewijzigd door bvdbos op 25-08-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 21:08
Dat je betaald heb met je zakelijke rekening maakt niks uit.
Wie heeft er betaald dat maakt uit. Pietje of Pietje bv?

Dat iets zakelijks betaald is wil niet zeggen zakelijk geschil :)

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

stftweaker schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:28:
Dat je betaald heb met je zakelijke rekening maakt niks uit.
Wie heeft er betaald dat maakt uit. Pietje of Pietje bv?

Dat iets zakelijks betaald is wil niet zeggen zakelijk geschil :)
Het maakt in ieder geval dat de rechtsbijstand zegt zoek het lekker zelf uit… niet gedekt want zakelijk betaald.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

bvdbos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:19:
[...]
Ik snap dat dat verwarrend werkt, ook voor de RB... Had het geld eigenlijk eerst naar privé moeten overmaken en vanuit privé betalen... Helaas, achteraf...

Jurist inschakelen kan natuurlijk en zal denk ik straks ook moeten maar daarom wel benieuwd hoe anderen ernaar kijken...
Zo verwarrend is het anders niet. Je handelt niet zuiver want je mengt zakelijk en privé. Je leest vervolgens je mail niet en je bent ook nog rijkelijk laat met een transactie van eind 2022.

Hoeveel kans denk je zelf nog te gaan maken tegen CW of tegen een verkoper in de UK?

Zuur is het zeker, maar als iemand die ook regelmatig via dezelfde site handelt met de UK is het gewoon niet begrijpen dat je zo laks bent. Verzenden naar/van de UK gaat ook gewoon met DHL/UPS in 3 werkdagen voor een paar tientjes. Dan ga je toch niet maanden zitten wachten op een item van €3300 terwijl je ook nog je mail over de status van je zending en betaling niet leest?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:50:
[...]

Het maakt in ieder geval dat de rechtsbijstand zegt zoek het lekker zelf uit… niet gedekt want zakelijk betaald.
Zal toch wel willen adviseren aan TS om te kijken of je daartegen in beroep kan gaan.
Want het is en blijft een privé aankoop.

Ga er vanuit dat TS z'n zakelijke rekening gekoppeld staat aan een eenmanszaak? Zolang het geen BV of NV is, is er niet echt een groot probleem mits die het boekhoudkundig op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
bvdbos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:46:
Ik had het boek betaald via een bedrijfsrekening dus mijn RB zegt : zakelijk geschil dus valt niet onder dekking.
Dat is te simpel. De bankrekening waarmee je betaalt is irrelevant, want je kunt prima vanuit rekening-courant een privé betaling voldoen met een zakelijke rekening. In welke hoedanigheid je kocht hangt echter wél af van bijvoorbeeld het onderwerp van het boek en je bedrijfsdoelstellingen.

Als je bijvoorbeeld een metselbedrijf hebt en het boek heet 'Alle tips en trucs over metselen', dan is de koop waarschijnlijk geen consumentenkoop geweest. Maar als je een adviesbureau over klimaatregelen hebt en het boek had als titel 'U kunt ook leren biljarten!' dan was de koop waarschijnlijk wel een consumentenkoop.

Soms zijn er ook mengvormen mogelijk. Zo is de aanschaf van dakpannen van een boerenbedrijf waarschijnlijk geen consumentenkoop, ook al woont de boer in een deel van de boerderij.
bvdbos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:54:
[...]
NL-recht is van teopassing
Als je kocht als consument is dat inderdaad het geval, of tenminste die delen die je als consument beschermen. En als ik je goed begrijp staat er volgens jou ergens dat Nederlands recht van toepassing is?

Hoe het ook zit: het grootste probleem lijkt mij hier dat Nederland en het VK bij mijn weten nadat de Brexit transitieperiode is verstreken geen nieuw verdrag hebben gesloten op grond waarvan stukken betekend kunnen worden en een vonnis ten uitvoer kan worden gebracht.

Met andere woorden: zelfs al zou je hierover procederen bij een Nederlandse rechtbank en je krijgt gelijk, dan kun je waarschijnlijk met dat Nederlandse vonnis niet bij een gerechtsdeurwaarder of andere relevante partij terecht in het VK om dat vonnis ten uitvoer te laten brengen. Een lege huls dus.

Mijn advies (mosterd na de maaltijd): ga geen overeenkomsten aan met handelaars in het VK tenzij je een risico accepteert of weet hoe je bij een geschil wél een vonnis ten uitvoer kan laten brengen. Niet omdat je elk vonnis ten uitvoer hoeft te brengen, maar als de handelaar in het VK weet dat het met een Nederlands vonnis niet kan, dan kan die handelaar je gewoon negeren.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Zo verwarrend is het anders niet. Je handelt niet zuiver want je mengt zakelijk en privé.
Flinke bewering, maar dat kan prima. Ook boekhoudkundig prima te verantwoorden. Dat er inmiddels een flinke tijd verstreken is doet niets af aan de overeenkomst die is gesloten met de verkoper, en dat er toch geleverd zal moeten worden.

Dat de verkoper het zichzelf met de veilingpartij wat lastiger heeft gemaakt doet daar niets aan af. Wellicht is het laksheid, wellicht is het naïef. Maar ook dat doet niets af aan de leveringsplicht.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
De leveringsplicht van de verkoper staat niet ter discussie, althans : daar zijn de veilingsite en ik het over eens, de verkoper blijkbaar niet. Maar hij heeft ook niet aangegeven dat hij niet wil versturen.

En zakelijk/privé is gebruikelijk met de RC-overeenkomst die ik met mijn BV heb. Het boek (Christmas Carol in eerste editie) is op geen enkele manier zakelijk te noemen voor mij...

Qua tijdverloop : Na ca 24 dagen heb ik de veilingsite in kennis gesteld en ik heb hen ook op de hoogte gehouden van mijn contacten met verkoper in de tijd nadat zij de chat-functie op de site hadden gesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door bvdbos op 26-08-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Real schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Als je kocht als consument is dat inderdaad het geval, of tenminste die delen die je als consument beschermen. En als ik je goed begrijp staat er volgens jou ergens dat Nederlands recht van toepassing is?

Hoe het ook zit: het grootste probleem lijkt mij hier dat Nederland en het VK bij mijn weten nadat de Brexit transitieperiode is verstreken geen nieuw verdrag hebben gesloten op grond waarvan stukken betekend kunnen worden en een vonnis ten uitvoer kan worden gebracht.

Met andere woorden: zelfs al zou je hierover procederen bij een Nederlandse rechtbank en je krijgt gelijk, dan kun je waarschijnlijk met dat Nederlandse vonnis niet bij een gerechtsdeurwaarder of andere relevante partij terecht in het VK om dat vonnis ten uitvoer te laten brengen. Een lege huls dus.

Mijn advies (mosterd na de maaltijd): ga geen overeenkomsten aan met handelaars in het VK tenzij je een risico accepteert of weet hoe je bij een geschil wél een vonnis ten uitvoer kan laten brengen. Niet omdat je elk vonnis ten uitvoer hoeft te brengen, maar als de handelaar in het VK weet dat het met een Nederlands vonnis niet kan, dan kan die handelaar je gewoon negeren.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Dat NL-recht van toepassing is staat nadrukkelijk in de algemene voorwaarden. Dat de Brexit betekent dat betekenen niet in het VK zou kunnen, dan zou wel beroerd zijn. Ga ik induiken... Tsja en mosterd na de maaltijd : ik had gewoon door familie in het VK kunnen laten kopen (reistijd van mij naar verkoper is minder dan reistijd van hen naar verkoper....). En tuurlijk : complete tijdlijn met alle feiten hier neerzetten is teveel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:30
bvdbos schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:56:
[...] En tuurlijk : complete tijdlijn met alle feiten hier neerzetten is teveel...
Als dit teveel voor je is, terwijl het gaat om een fors bedrag, waarom verwacht je dan wel van anderen dat zij moeite gaan steken om jou te helpen?

Een volledige tijdlijn geven is denk ik toch wel het minimum. Zo wordt duidelijker waar het is misgegaan. Alhoewel ikzelf denk dat je gewoonweg veel te laks bent geweest, en dat je zelf verzaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
16 pagina's (in googledocs chronologisch op een rij gezet) aan communicatie, voor wie wil...

*knip* Het delen van bestelnummers, trackinglinks enz. is niet heel slim. Daarnaast maakt dit de post héél lang.

[ Voor 199% gewijzigd door Yorinn op 27-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

lastig, je hebt kopersbecherming, maar daar heb je dus niks aan gedaan.
Als ze een mail sturen met 'bevestig je aankoop, anders betalen we de verkoper binnen x dagen uit' en je daar dan niks mee doet. Dan is dat nogal laks van jou kant, wat had de website nog meer moeten doen dan?

Als jij nooit bevestigd dat je iets hebt ontvangen, moet de verkoper maar tien jaar wachten oid? Op den duur wordt dat automatisch vrijgegeven, lijkt mij logisch.

je zult het nu bij de verkoper moeten zien terug te krijgen. Daar heb je ook genoeg bedrijven die schulden ophalen, ik zou die eens benaderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2023 09:35 ]

Verwijderd

@bvdbos en? nog iets opgeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Uit ervaring kan ik zeggen dat ik twee aankopen had die niet geleverd waren.
Dit is onlangs netjes opgelost ook al was de verkoper al betaald.
Ik heb via de website een actie aangemaakt met het items en verzendgevend erbij.

Het eerste geval betrof een lot verkeerd geadresseerd items en het tweede een koper die toezegde te leveren maar even niet kon omdat deze op vakantie was en niet geleverd had.
De reden kan ik alleen maar gissen al heb ik een donkerbruin vermoede de verkoper teleurgesteld was over de te lage opbrengst.
Na enig contact zag ik via de transporteur dat een pakketje was opgepikt voor mij maar dat bleef enkele weken bij de douane liggen zonder dat mij duidelijk was waarom.
Welke douane? Engeland of Nederland locatie Schiedam.

In Nederland blijft het pakket bij de "Douane" omdat er nog invoer rechten betaald moeten worden op zendingen buiten de EU. Wordt het niet of te laat betaald dan gaat de zending terug onder rembours.

Kan ook zijn dat de Lokale "Douane" besluit dat zij extra informatie willen over het object omdat deze niet voldoet en het terug stuurt naar verzender?

[ Voor 36% gewijzigd door onno oliver op 17-09-2023 14:43 . Reden: typo dounane vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:20
Wat ik mis is hoe er verstuurd is, via een tracking wat op de site aangemaakt kan worden of is er voor eigen verzending gekozen. Zelf kies ik altijd voor de eerste zodat de site ook weet hoe het met de zending gaat. Uit ervaring weet ik dat de site dit keurig oplost als er iets mis gaat.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1