Auto verkopen aan exporteur, wat regel ik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-05 09:20
Beste mede-Tweakers,

Op dit moment probeer ik mijn auto te verkopen. Kleine samenvatting, het gaat om een:
Renault MEGANE SCENIC 1.6 16V 81KW 110pk op LPG met 292.500 km op de teller.

Ik heb nu al veel reacties gehad, vrijwel allemaal van kopers die de auto willen exporteren. Soms lijken ze ook van buiten de EU te komen.

Nu is mijn vraag: wat moet ik zelf regelen (met de koper erbij) om de verantwoordelijkheid over te dragen? Op kentekenloket.nl (zie LINK) staan een aantal stappen waarvan ik niet zeker weet of ik die wel moet uitvoeren.

Volgens mij is het enige wat ik hoef te doen:
1) naar kentekenloket met de koper en de auto registreren voor export
2) vrijwaringsbewijs behouden en de rest aan de koper geven
3) verzekering opzeggen.

Mocht het naar iemand gaan buiten de EU, moet ik dan ook zelf langs de douane of doet de koper dat?

Als het kan zou ik reacties op prijs stellen van iemand die dit ook eens heeft gedaan. Ik wil namelijk 100% zeker weten dat er niets kan worden gedaan met de auto onder mijn verantwoordelijkheid.

Alvast bedankt voor de reacties!

Stefan

Beste antwoord (via stefan212 op 24-08-2023 18:02)

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:41
Jij dient een vrijwaringsbewijs te krijgen. That's it. Dan is vervolgens voor jou de kous af.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:41
Jij dient een vrijwaringsbewijs te krijgen. That's it. Dan is vervolgens voor jou de kous af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 14:17

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Verkopen en een vrijwaringsbewijs krijgen is toch genoeg? Wat er daarna met de auto gebeurt (slopen, exporteren, opeten) is niet jouw zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 13:36
Ik zou eerst zorgen dat je je geld hebt. Dan naar de RDW (alleen of met de koper) om de kenteken platen in te leveren en je auto aan te melden voor export. Je krijgt dan je vrijwaring, en dan is het voor jou klaar.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Zoals hierboven genoemd, ontvang het geld van de koper, schrijf de auto over (dit kan zelfs bij die PostNL punten in de supermarkt waar je je pakketjes kunt afhalen) op naam van de koper en neem de vrijwaring mee. Daarna is het het pakkie an van de koper

Try SCE to Aux

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 13:36
ImNotnoa schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:01:
Zoals hierboven genoemd, ontvang het geld van de koper, schrijf de auto over (dit kan zelfs bij die PostNL punten in de supermarkt waar je je pakketjes kunt afhalen) op naam van de koper en neem de vrijwaring mee. Daarna is het het pakkie an van de koper
Als de koper geen ingezetene is in NL, dan kan hij de auto niet op naam zetten. Dus naar een Post NL punt gaan heeft dan geen zin. Je moet de auto dan bij de RDW aanmelden voor export. Is in principe ook een klusje van niets, maar je moet wellicht wat verder rijden om bij een RDW locatie te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:23
was er maar een site waar alle info bij elkaar stond ;-)
https://www.rdw.nl/partic...oorvoeren/auto-exporteren

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

stefan212 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:45:

Nu is mijn vraag: wat moet ik zelf regelen (met de koper erbij) om de verantwoordelijkheid over te dragen? Op kentekenloket.nl (zie LINK) staan een aantal stappen waarvan ik niet zeker weet of ik die wel moet uitvoeren.

Volgens mij is het enige wat ik hoef te doen:
1) naar kentekenloket met de koper en de auto registreren voor export
2) vrijwaringsbewijs behouden en de rest aan de koper geven
3) verzekering opzeggen.
op de link naar kentekenloket die je zelf plaatst staan 4 punten, waarvan de eerste drie eigenlijk exact hetzelfde zeggen als jouw punten (in wat andere woorden)

1) kentekenloket + registreren v. export == RDW-keuringsstation, balie of een RDW erkend bedrijf voor export
2) vrijwaringsbewijs == Als verkoper ontvang je een vrijwaringsbewijs, het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) of de kentekencard (met hoekje afgeknipt, zodat deze ongeldig is).
3) verzekering opzeggen == verzekering opzeggen (letterlijk hetzelf!)

Het enige dat je weggelaten hebt in je post is punt 4) van die website en dat is het kijken of je al betaalde BPM kunt terugvragen...
Dat kun je idd doen en daar een vordeeltje van hebben dat je wat extra geld terugkrijgt, mar je moet het niet doen.

Voor de rest vraag ik me een beetje af waarom je deze vraag stelde als de link die je vond al exact het antwoord geeft?
gaat het je enkel erom of dat BPM terugvragen ook iets is dat je achterwege kunt laten?

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 24-08-2023 15:22 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
Leuk al die papieren antwoorden hier.

Eenmaal een auto aan NL bedrijf met RDW-erkenning verkocht voor export: triviaal, want alles voor de deur afgehandeld. Alleen even wachten op de afmeldcode.

Eenmaal een auto verkocht aan particulier met NL paspoort voor export. Eitje op postkantoor.

Eenmaal een auto verkocht aan een particulier uit Roemenië. Tip: zoek van tevoren een RDW erkend bedrijf voor export uit bij je in de buurt en bel even voor de openingstijden of afspraak. Die bedrijven fixen evt meteen platen en verzekering voor de koper, en voor jou het vrijwaringsbewijs.

Bonustip: ga niet naar een RDW vestiging zelf. Kans dat je glazig aangekeken wordt of een 'dat doen we niet meer' hoort terwijl je er net naartoe bent gereden is te groot.

Die overschrijving duurde onnodig lang door precies de vage ambigue en incomplete informatie van de RDW online. De uiteindelijke oplossing bleek een exportbedrijfje 1500m verderop 8)7

Gewoon aan erkend bedrijf of particulier met NL paspoort is verreweg het eenvoudigst.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2023 15:44 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ImNotnoa schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:01:
Als het een exporteur is dan kunnen ze het waarschijnlijk gewoon aan hun kant doen, dat kunnen veel garages ook. Scheelt weer een ritje naar PostNL.

Daarnaast kan het tegenwoordig ook online, alleen krijg je dan een link naar het vrijwaringsbewijs dat je uit moet printen (of downloaden en doorsturen) voor de verkoper. Voordeel is dat het gewoon een PDF is die dus ook per mail verstuurd kan worden.

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-05 09:20
Bedankt voor alle reacties! Ik heb er nu wel vertrouwen in dat dit goed komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:06
Interessant topic, ben ook zo'n verkoop van plan. Wat ik me nog afvroeg:

- Volgens koper is vrijwaring online via tussenpartij te regelen ('Export Montfoort'). Hiervoor hoef je niet naar RDW of partner. Kan dit kloppen?
- Is na het ontvangen van de vrijwaring direct op https://ovi.rdw.nl/ te zien dat de auto uitgeschreven is?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

sfinx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:52:
Interessant topic, ben ook zo'n verkoop van plan. Wat ik me nog afvroeg:

- Volgens koper is vrijwaring online via tussenpartij te regelen ('Export Montfoort'). Hiervoor hoef je niet naar RDW of partner. Kan dit kloppen?
- Is na het ontvangen van de vrijwaring direct op https://ovi.rdw.nl/ te zien dat de auto uitgeschreven is?
Ja en ja

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:06
Nice! En de koper neemt de kentekencard mee om auto in thuisland te registeren?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

sfinx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Nice! En de koper neemt de kentekencard mee om auto in thuisland te registeren?
https://www.rdw.nl/partic...erkopen/een-auto-verkopen

Bij 'zo werkt het'

Hoi!

Pagina: 1