Rookkanaal dichtmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ouwe Koning
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-12-2023
Beste klussers,

Ik heb ik mijn nieuwe woning de openhaard verwijderd waardoor de rookkanaal overbodig is geworden.

Voor het dichten van de rookkanaal heb online uitgezocht hoe je dit het best kunt doen. Wat mij opvalt is dat er verschillende meningen zijn met betrekking tot het dichten van de rookkanaal aan beide kanten.

Ik twijfel daarom of ik de rookkanaal aan beide kanten ga dichten of dat ik een ventilatierooster boven op laat. De redenen waarom het niet aan beide kanten gedicht kan worden is duidelijk, alleen heb ik daarop geen tegen argumenten gehoord.

Op zich zie ik ook wel in logica in het dichten van beide kanten. De schoorsteen is als het ware al dicht, de ventilatie gaat, als ik het goed heb, door de buis die er nog inzit. Ik denk daarom dat de buis niet bijdraagt aan de ventilatie van de rookkanaal.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik ken je specifieke situatie niet maar zo’n schoorsteen is een behoorlijk warmtelek in de woning. Indien mogelijk zou ik de gehele schoorsteen verwijderen.

Ventilatie kan dan worden omgelegd met een ventilatiepan en spirobuis.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 24-08-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Ouwe Koning
Betreft het een goed rookkanaal? Zoja, dan zou ik hem netjes met pur dichtmaken zodat het nog mogelijk is om hem in de toekomst weer te gebruiken. Kan ook waardevermeerdering zijn bij een toekomstige verkoop. Genoeg mensen die een openhaard willen en dan is het fijn dat je makkelijk het kanaal weer in gebruik kan nemen.
Is het oude meuk was brandgevaarlijk is, dan lekker helemaal weghalen of goed dichtmaken. In de toekomst moet je dan toch een nieuw kanaal plaatsen wil je die veilig kunnen gebruiken.

• Ouwe Koning
Sethro schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:22:
Ik ken je specifieke situatie niet maar zo’n schoorsteen is een behoorlijk warmtelek in de woning. Indien mogelijk zou ik de gehele schoorsteen verwijderen.

Ventilatie kan dan worden omgelegd met een ventilatiepan en spirobuis.
Bedankt voor je antwoord. De schoorsteen laat ik er liever op ivm kosten en indien volgende eigenaar alsnog een haard wil plaatsen. De rookkanaal is overigens al dicht aan de onderkant en hoeft betreft woongenot niet gebruikt te worden voor ventilatie.

Mijn vraag mbt ventilatie gaat over of de schoorsteen zelf moet kunnen luchten. Wanneer het regent absorbeert de schoorsteen vocht en ik zou denken dat het van binnen naar buiten geventileerd moet worden.

Echter, de schoorsteen was al helemaal dicht en luchtte enkel door de pijp die er inzat. Ik denk dat het in dit geval geen kwaad kan om ook de pijp/kanaal te dichten, alleen weet ik dit niet zeker. Vandaar de vraag :-)

• Ouwe Koning
chrisborst schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:28:
@Ouwe Koning
Betreft het een goed rookkanaal? Zoja, dan zou ik hem netjes met pur dichtmaken zodat het nog mogelijk is om hem in de toekomst weer te gebruiken. Kan ook waardevermeerdering zijn bij een toekomstige verkoop. Genoeg mensen die een openhaard willen en dan is het fijn dat je makkelijk het kanaal weer in gebruik kan nemen.
Is het oude meuk was brandgevaarlijk is, dan lekker helemaal weghalen of goed dichtmaken. In de toekomst moet je dan toch een nieuw kanaal plaatsen wil je die veilig kunnen gebruiken.
Thanks voor je reactie. Ik zou de volgende eigenaar zelf adviseren om een nieuw kanaal erin te plaatsen indien dat gewenst is :-) Maar als ik je reactie goed begrijpt kan het geen kwaad om de gehele schoorsteen inclusief kanaal netjes te dichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
Kanaal moet kunnen luchten, anders krijg je mogelijk condensproblemen. Hij steekt namelijk boven het (geïsoleerde) dak uit, en is dus relatief koud.

Chinees hoedje op de bovenpijp tegen inregenen, dan aan de onderkant dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:14
Ik zit dit ook te overwegen. Nu vroeg ik mij af of dit ventileren nodig is voor alle soorten afvoer of dat het bijvoorbeeld niet nodig is als je een eind jaren tachtig buis door het huis hebt ipv een volledig stenen afvoer.
Pagina: 1