Vraag

• jackyoung
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
Op dit moment heb ik een (zelfbouw) pc met diverse oude componenten; tot 11 jaar oud.
Omdat de snelheid te wensen over laat en opstarten soms wel/soms niet goed gaat wil ik een aantal componenten upgraden.

Doel van de PC is kantoorautomatisering (Word/Excel e.d.) en af en toe wat fotobewerking (Adobe) / grafisch werk.

Ik zoek een?
Waar ik aan denk ik een upgrade van:
- Processor (huidig i5-3570) naar Intel i5 12400 (of 13400 als jullie dat een betere keus vinden)
- Moederbord (micro ATX) van Asrock B75 Pro3-M naar MSI PRO B760M-P
- RAM (natuurlijk) DDR4 geheugen, mijn keuze lag op Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600

Ik heb:
- Een case met voeding (Club3D, 400W, model CSP-S400) incl ventilator voor de case
- Een ssd met Windows 11 e.d., type Crucial MX300 2.5 SSD

Additioneel denk ik aan een extra interne HDD (Seagate IronWolf ST4000VN006 (4GB)) om mijn externe HDD te vervangen.
Wat is het budget?
Rond de 450 - 500 euro.

Openstaande vragen
Vragen zijn:
1) Is mijn opzet voor de ‘upgrade’ voldoende om mijn doelen te bereiken en zijn de 3 elementen (Mobo, Processor & RAM) voldoende om te vervangen?
2) Is het nodig een aparte CPU koeler aan te schaffen of is de ‘out of the box’ bij de 12400 voldoende?
3) Ik vind het eigenlijk niet nodig een aparte grafische kaart te hebben als deze al wordt ondervangen door de processor, is dat een goede aanname? Als niet, wat zijn de nadelen van ‘geen grafische kaart’?
4) Is de huidige voeding voldoende om de bovenstaande configuratie (evt inclusief interne HDD) te voeden? En zo niet, welk alternatief bieden jullie / adviseren jullie?

Mijn doel is om met relatief minimale investering de computer een goede upgrade te geven, benieuwd naar jullie reactie

Beste antwoord (via jackyoung op 31-08-2023 17:21)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Een model voeding uit 2010 als de uitvoering: Club 3D CSP-S400 moet naar het milieupark.

uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W is goed en stil.

Voor een iGPU systeempje kan de goedkope uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W ook.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Een model voeding uit 2010 als de uitvoering: Club 3D CSP-S400 moet naar het milieupark.

uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W is goed en stil.

Voor een iGPU systeempje kan de goedkope uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackyoung
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
Beste Djarune,

Dank voor je reply en suggestie qua voedingen.
Eén vraag (omdat ik het niet zo goed snap denk ik): waarom moet mijn voeding naar het milieupark? Wat is er mis / welke risico's loop ik dan? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:02
De wereld van de voedingen is aan verandering onderhevig en nieuwe componenten moet je echt niet op zo'n oude voeding willen aansluiten met als grote kans dat je onderdelen opblaast van je nieuwe systeem.Alleen de SSD is mee te nemen naar een nieuw systeem.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+