Risico Identiteitsfraude ingetrokken paspoort/rijbewijs

Pagina: 1
Acties:

• -Lukas-
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-05 15:42
Hoi allen,

Enkele jaren terug heb ik een aantal accounts aangemaakt bij meerdere kleine Aziatische crypto-Exchanges waaronder Hotbit, LBank en KuCoin. Omdat ik dacht dat mijn trades misschien wel succesvol zouden zijn, heb ik mij laten verifiëren middels de KYC-procedure om de maximale payout te verhogen. Hiervoor heb ik 2 identiteitsdocumenten gebruikt:
1. Paspoort: inmiddels enkele jaren verlopen. Het document is ingenomen door de gemeente en vervangen door een ID-kaart
2. Rijbewijs: 2+ jaar geleden preventief laten innemen door de gemeente en laten vervangen door een nieuw rijbewijs

Kortom, de documenten die ik destijds heb gebruikt voor de KYC-procedure zijn al jaren niet meer geldig.

De bijbehorende accounts heb ik zo goed mogelijk proberen te verwijderen middels de klantenservices van de verschillende platforms. Helaas is dit niet in alle gevallen gelukt. In die gevallen heb ik geprobeerd om alle door de gebruiker te wijzigen data (naam, woonplaats, etc) te vervangen door random informatie (obfuscatie). Dit was helaas geen 100% sluitende oplossing waardoor er soms nog wel data (bijv. mijn geboortedatum) is achtergebleven. Daarna heb ik het e-mailadres vervangen door een tijdelijk adres van Gorillamail of temp-mail.org en ervoor gezorgd dat er een sterk, willekeurig gegenereerd wachtwoord van 16-24 karakters op het account zat.

Ondanks dat ik alles heb gedaan wat ik redelijkerwijs kon doen, zit ik nog steeds met een aantal vragen:
1. Wat zou een potentiële kwaadwillende met mijn gegevens kunnen doen bij een datalek? Zouden ze met deze gegevens bijv. een huis kunnen huren om daar een wietplantage in te houden en/of andere feiten kunnen plegen wat strafrechtelijke of financiële gevolgen zou kunnen hebben voor mij?
2. Hoe groot is deze kans?
3. Welke activiteiten kan ik uitvoeren om dit te monitoren?
4. Mocht dit in de toekomst plaatsvinden, wat kan ik dan doen om mezelf in te dekken en de negatieve gevolgen te voorkomen c.q. te minimaliseren?
5. Zijn er eventueel nog andere preventieve handelingen die ik kan verrichten? Contact opnemen met de exchanges om de data alsnog te laten verwijderen is door de tijdelijke e-mailadressen helaas niet mogelijk (heb ik al geprobeerd zonder succes)

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
@-Lukas-
Je vergeet misschien wel het belangrijkste, ze zitten in Azië. Daarmee wordt de kans dat iemand daar zich als jou gaat voordoen al een stuk kleiner.
Vaak zie je dat op de zwarte markt complete profielen worden aangeboden. In jou geval wordt een profiel maken lastig omdat een hoop informatie ontbreekt.

Ik zou mij niet zo druk maken, risico zal bijna nul zijn. Sowieso kan je prima aantonen dat je nieuwe documenten hebt en dat verlopen documenten dus gebruikt moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1. ja wanneer de verhurende partij niet oplet op de vervaldatum foto etc, en niet het echte document verzoekt.
2. niet 0% ook niet 100% maar ik verwacht minder dan 1.73 % (gewoon een gokje)
3. bkr registratie in de gaten houden denk ik, bij de gemeente informeren of je nog steeds bij hun staat ingeschreven
4. dat ben je al. jij nieuwe paspoort heeft een ander document nummer dan je oude.
5. je kan ze toch mailen met een niet tijdelijk adres?

aka laat het los, laat het gaan. maak je er niet druk over.
(en maak een topic wanneer het wel zo ver is) :) gedeelde smart is halve smart

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 24-08-2023 13:34 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:19
De kans dat er nu nog iets mis gaat lijkt mij klein. De partijen zouden jouw kopie id en gegevens moeten lekken door een fout of bijvoorbeeld ransomware en vervolgens moet iemand die gegevens gebruiken om fraude mee te plegen.
Een kopie id is dan wel echt vervelend omdat ze daar kwaad mee kunnen, maar als ze allemaal verlopen zijn (volgens de datums op die kopie id) dan wordt de kans m.i. nog kleiner. De partij die de kopie id controleert zal aan de datum kunnen zien dat die niet meer geldig is en het niet accepteren.

Ik denk niet dat je verder nog veel kan op dit vlak. Mocht er identiteitsfraude met jouw gegevens worden gepleegd, dan heb je genoeg om te kunnen bewijzen dat jij het niet was. Al zal dat een zaak niet minder vervelend maken.

Je zou je er eventueel tegen kunnen verzekeren: https://www.interpolis.nl...andverzekering/cybercrime

Maar verder zou ik het laten voor wat het is.

• -Lukas-
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-05 15:42
Bedankt voor jullie reacties! Ik voel mij nu een stuk rustiger en veiliger. Er blijft altijd wel een risico maar goed om te horen dat de kans op fraude nagenoeg verwaarloosbaar is. Ik zal mijn BKR-status in de gaten houden en ben de afgelopen twee jaar al erg voorzichtig met het vrijgeven van een kopie van mijn ID. Dit doe ik nu altijd via de KopieID app met een duidelijke watermark erop 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kans zal inderdaad niet groot zijn - of anders gezegd: de kans is groter dat het dan al misbruikt zou zijn toen het nog niet was verlopen. Wel goed dat je zoveel mogelijk hebt geleegd / aangepast. Ze hebben nog wel je combi van geboortenaam en BSN.

Kopie paspoort etc inderdaad niet zomaar doen. Al helemaal niet buiten Europa, ook al zullen ze het daar misschien juist eerder vragen. Het is simpel: formeel mogen ze je paspoort incl. BSN helemaal niet krijgen tenzij het een overheid is / er een NL wet is die zegt dat het moet.

En als die derde het niet wil snappen, dan weglopen. Ook als je denkt dat je er een zakcentje kunt verdienen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:02:
Kans zal inderdaad niet groot zijn - of anders gezegd: de kans is groter dat het dan al misbruikt zou zijn toen het nog niet was verlopen. Wel goed dat je zoveel mogelijk hebt geleegd / aangepast. Ze hebben nog wel je combi van geboortenaam en BSN.

Kopie paspoort etc inderdaad niet zomaar doen. Al helemaal niet buiten Europa, ook al zullen ze het daar misschien juist eerder vragen. Het is simpel: formeel mogen ze je paspoort incl. BSN helemaal niet krijgen tenzij het een overheid is / er een NL wet is die zegt dat het moet.

En als die derde het niet wil snappen, dan weglopen. Ook als je denkt dat je er een zakcentje kunt verdienen.
Ja je hebt gelijk maar vergeet niet dat ze er in Afrika (volg Itchi Bootz op You Tube) anders naar kijken die geeft onderweg heel wat kopietjes weg bij controle posten. Tuurlijk kan je weigeren maar je reis wordt dan wel erg kort.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1