Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Condensatie waterontharder, is een hoes de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• akkerman20
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 31-08-2023
Beste allemaal,

Sinds enkele jaren heb ik thuis een waterontharder, een Riversoft 2Bloxx 12 liter om precies te zijn. Mooi ding, nuttig, geen kalk meer en doet zijn werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbZAyrY6OILCwZzsqxQGc750n3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MA5em6dTuIA3QYsPSpgD6xyL.jpg?f=user_large

Echter, de hele meterkast (waar het dingetje staat) is giga vochtig door de condens. Ventileren doe ik natuurlijk als een malle maar dat mag niet baten. Aangrenzende muur wordt nat en ook plinten en laminaat ondervloer zelfs.

Mij wordt aangeraden: koop een condenshoes en je bent klaar. Na 164 uur speurwerk op internet kan ik (nog) nergens zo'n hoes vinden. 8)7

Wat is jullie ervaring met condens van de waterontharder, gebruiken jullie een hoes en zo ja werkt dit? En natuurlijk zou het ook handig zijn wie of wie de gouden tip heeft waar ik een hoes voor mijn ontharder kan kopen.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
geen condensprobleem met onze aquacell.
Had ooit een condenserende/lekkende warmtewisselaar, daar had ik een eenvoudig leeg ijsbakje onder gezet wat ik af en toe leeg gooide: veel minder vochtig, en het natte parket in de meterkast trok ook weer wat rechter.

Dus zet 'm in ieder geval in een lekbak/ teiltje/ dienblad.

Ventileer je actief met een (tijdgestuurde) ventilator of iets dergelijks?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:06
Kun je de luchtvochtigheid in de meterkast eens meten?

Is het daar misschien vochtig omdat de kruipruimte vochtig is? Hoe is de ventilatie van de kruipruimte?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
bol.com ?
Of zet hem in een combi zoutvat

Maar is de cylinder ook nat of voelt die vochtig aan?
Heb je geen lekkage van de pekelaanzuig of afvoerslang?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2023 21:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Fabrikant of leverancier al benaderd?
Je zult niet de enige zijn met dit probleem.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:40
Hier een iwualq duo 200 waterontharder. Staat in de meterkast welke naast de voordeur zit.

Helemaal geen condens, we hebben geen hoes.

Verder alleen een omvormer van zonnepanelen en Ziggo modem in de meterkast naast de reguliere kast zelf, dus geen bijzondere warmte generatie in de meterkast. Ook geen bijzondere temperatuur verwarming in de meterkast.

Waar zou de condens vandaan moeten komen? Te koud water in het apparaat of iets dergelijks? Of staat de zon op de meterkast?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

As dat nu al nat wordt hoe gaat dat dan in de winter zijn?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
Is het ventileren niet net je probleem?
Er komt koud water in de waterontharder, die wordt helemaal koud. Warme vochtige lucht condenseert er op, waardoor de lucht wat droger en de ontharder wat natter wordt. Extra ventileren voert extra vochtige lucht aan, dus extra condens.
Door een (waterbestendige) isolatielaag rond je waterontharder aan te brengen kan je idd beide aanpakken, er komt geen vochtige lucht meer aan de koude delen, en buitenkant isolatie is altijd boven het dauwpunt dus geen condensatie meer. Als je gewoon ventilatie stil kan leggen, condenseert er net voldoende om de lucht droog genoeg te krijgen, daarna stopt de condensatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1