Spanning voeding zakt in elkaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 12:25
Beste Tweakers,

Ik ben bezig om voor een vriend een JBL Xtreme 2 (is een krachtige speaker) weer aan de praat te krijgen.
De voeding mist om deze weer op te laden.
De voeding voor deze JBL Xtreme 2 moet 19 VDC kunnen leveren bij max. 3 A.

Hij had nog een voeding voor een laptop liggen die voldoet aan deze specs.
Is namelijk 19 VDC en kan max. 3.85 A leveren.

Onbelast geeft deze idd 19 V maar zodra ik hem aansluit op de JBL Xtreme 2 dan zakt de spanning in elkaar naar 1.8 VDC of iets in die strekking (zelfs nadat ik de voeing weer uit de JBL Xtreme 2 trek blijft hij laag).
Wanneer ik de voeding loskoppel uit het stopcontact (en uit de JBL Xtreme 2) haal en de stekker weer in het stopcontact doe dan heb ik weer 19 V (onbelast).

Mijn conclusie was dat de voeding dan wel stuk zou zijn.

Ik heb zelf ook nog een voeding van een laptop liggen en die was nog een stuk zwaarder (2x zelfs).
Deze was 19 VDC en kon max. 6.85 A aan.
Toen ik deze aansloot kreeg ik exact hetzelfde euvel, de spaning zakt helemaal in elkaar naar 1.nogwat V

Dit vind ik vreemd want nu lijkt het niet aan de voeding te liggen. de kans dat 2 voedingen hetzelfde euvel hebben is natuurlijk heel klein lijkt mij.

Nu is mijn vraag wat het kan zijn dat de spanning bijna helemaal verdwijnt als ik de voeding op de JBL Xtreme 2 aansluit?
En waarom blijft de spanning dan op 1.85 (ongeveer) steken (onbelast).
Pas nadat de stekker uit het stopcontact is gehaald en weer erin(onbelast) heb ik weer 19 V

Meer iets voor MME => verplaast

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 24-08-2023 13:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 20:26
Kan natuurlijk ook dat de JBL stuk is en te veel stroom trekt door bijna-kortsluiting.

Dat de spanning van de voeding tijdelijk laag blijft na afkoppelen heeft misschien iets te maken met een beveiliging in de voeding.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:08

Kek

3flix

klinkt dat de JBL kortsluit en de voeding een veiligheid heeft waar hij (bijna) geen stroom meer levert als hij te veel piekt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Is de polariteit van de laptopoplader hetzelfde als de JBL? Zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn, verder heb ik er helaas weinig verstand van.

• UnitVision
Icephase schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:30:
Is de polariteit van de laptopoplader hetzelfde als de JBL? Zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn, verder heb ik er helaas weinig verstand van.
De + (plus) zit in het center en de buitenkant is de - (min). Deze is correct.

Ik heb ook een externe voeding (traploos) en als ik die op 19 V zet dan knippert het laad-lampje (van de JBL Xtreme 2) wel maar er komen geen lichtjes bij.
Er is een reeks van 6 of 7 lampjes op rij die aangeeft hoe vol de accu is.

Dat de accu kapot is kan dus maar heeft dat een backdrop van de spanning tot gevolg?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is de originele voeding niet een CC/CV voeding?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• JukeboxBill
UnitVision schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

De + (plus) zit in het center en de buitenkant is de - (min). Deze is correct.

Ik heb ook een externe voeding (traploos) en als ik die op 19 V zet dan knippert het laad-lampje (van de JBL Xtreme 2) wel maar er komen geen lichtjes bij.
Er is een reeks van 6 of 7 lampjes op rij die aangeeft hoe vol de accu is.
Dat kan er ook op duiden dat de accu niet wordt opgeladen omdat er elders iets kapot is.

Het duurt wel 3,5 uur voor volledige lading. Volgens de handleiding betekent een knipperend lampje stand-by.
Ik zou ook verwachten dat de JBL normaal zou moeten werken als deze aan de netvoeding hangt.

Is er uit de app nog iets zinvols te halen wat betreft het functioneren?
Dat de accu kapot is kan dus maar heeft dat een backdrop van de spanning tot gevolg?
Ook dat is mogelijk, maar minder waarschijnlijk, want ik neem aan dat er wel een beveiliging voor die situatie in het laadcircuit van de JBL zit. Dat is i.i.g. zo bij opladers voor LiOn accu's voor gereedschappen. Zo niet, dan is het rommel.

• UnitVision
Ik heb geen idee wat voor orignele voeding erbij ziit, deze mist immers.

Het kan trouwens wel zijn dat ik (in het begin) de voeding (omdat ik toen nog met losse draden werkte vanaf een voeding) de plus en de min een keer verkeerd zijn aangesloten.
Ik ga er wel vanuit dat ik hiermee niks heb opgeblazen maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Maar voordat ik het een keer verkeerd omdraaide deed de JBL het ook al niet.

Zonder acuu (en wel op de losse voeding) werkt de JBL ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door UnitVision op 24-08-2023 17:16 ]

• JukeboxBill
UnitVision schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:14:
Ik heb geen idee wat voor orignele voeding erbij ziit, deze mist immers.
Even voor de duidelijkheid: voeding is de losse adapter, het laadcircuit zit in de JBL ingebouwd.
Het kan trouwens wel zijn dat ik (in het begin) de voeding (omdat ik toen nog met losse draden werkte vanaf een voeding) de plus en de min een keer verkeerd zijn aangesloten.
Ik ga er wel vanuit dat ik hiermee niks heb opgeblazen maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Maar voordat ik het een keer verkeerd omdraaide deed de JBL het ook al niet.

Zonder acuu (en wel op de losse voeding) werkt de JBL ook niet.
Ga er dan maar van uit dat de JBL stuk is.

Pagina: 1