Best mogelijke laptop voor rond de 1300 euro. 14 inch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilafiad
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-09-2023
Mijn vraag
Ik wil voor mijn studie en voor persoonlijk gebruik een goede laptop die lang meegaat. Ik wil een lichte laptop van 14 inch. Voor +/- 1300 euro wil ik de beste laptop die er nu te krijgen is. Ik hoef niet een bijzondere videokaart want gamen is niet zijn belangrijkste taak.

Ik weet wel wat van laptops af, maar lang niet zoveel als sommigen van jullie. Daarom graag jullie advies.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al heel wat gekeken naar laptops voor deze prijs. Ik ben op de volgende laptops uitgekomen:

Deze laptop verbaasde mij door zijn hoge werkgeheugen en relatief lage prijs. Waarom is deze goedkoper dan de onderstaande asus zenbook? En is werkgeheugen nou belangrijker dan het processor verschil met bijvoorbeeld de lenovo yoga slim 7 pro?

Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8 (83AM000DMH)
uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8 (83AM000DMH)

Goede laptop, veel cores. i7. Lijkt minder dan bovenstaande, klopt dit? is duurder namelijk.
ASUS ZenBook 14 OLED UX3402VA-KM157W
uitvoering: ASUS ZenBook 14 OLED UX3402VA-KM157W

Dit lijkt een goede laptop met een goede processor. rhyzen 9
Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 OD (82NK000FMH)
uitvoering: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 OD (82NK000FMH)
uitvoering: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 OD (82NK003YMH) (dit lijkt dezelfde maar goedkoper. Wat is hier anders aan?)

Ook heb ik nog een iets duurdere laptop gevonden. Is dit een significant betere laptop dan de andere?
ASUS VivoBook 14X OLED K3405VF-KM096W
uitvoering: ASUS VivoBook 14X OLED K3405VF-KM096W

Ik sta uiteraard ook open voor andere laptops rond deze prijs als die beter zijn. Kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid geven over de belangen van werkgeheugen tegenover de processor. En welke van de eerste 3 is nou het best? Graag jullie advies. :)

Alle reacties

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-06 13:27
Kan je ook aangeven wat voor studie je precies gaat doen of aangeven wat voor programma's je nodig zult hebben voor deze studie? Zonder deze informatie is het lastig in te schatten welke laptop het beste bij jou situatie zou passen.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:17
Als 13 inch ook goed is (of 15 inch tegen een iets hogere prijs), overweeg dan een MacBook Air. Licht, super krachtig, en ik lees geen speciale wens voor Windows/games.

• Nilafiad
KilleBladhark schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:30:
Kan je ook aangeven wat voor studie je precies gaat doen of aangeven wat voor programma's je nodig zult hebben voor deze studie? Zonder deze informatie is het lastig in te schatten welke laptop het beste bij jou situatie zou passen.
Ik ga klinische technologie doen. Ze geven de volgende minimale specs:
Geschikt voor Windows 10 (64-bits)
Een multicore (quadcore) processor
Een discrete (dedicated) grafische kaart*
Tenminste 16 GB RAM (aanbevolen 32 GB)
Tenminste 512 GB opslag (aanbevolen 1 TB)
Minimaal 15” Full HD scherm (1920 x 1080)

15 inch ga ik niet in mee. Heb daar ook de tas niet voor.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En de dedicated grafische kaart? Nu hebben volgens mij sommige van de nieuwe Ryzen mobiele processoren ook een best behoorlijke integrated GPU erin zitten, maar ik weet niet wat achter dat sterretje staat ;)

• Nilafiad
Sissors schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:04:
En de dedicated grafische kaart? Nu hebben volgens mij sommige van de nieuwe Ryzen mobiele processoren ook een best behoorlijke integrated GPU erin zitten, maar ik weet niet wat achter dat sterretje staat ;)
Goed punt, niet gezien :) daar staat dat sommige 3d software bepaalde eisen hebben die je kan opzoeken. Ik denk dat de laptops die ik liet zijn wel goed genoeg zijn. Ik vind een iets betere laptop dan nodig wel leuk. Mijn vraag is alleen welke het beste is voor die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:41

Thomg

Aww yiss

In deze prijsklasse zou ik meteen laptops met 16GB afschrijven.

Laatste laptop is wel een erg rare combinatie, de 2050 is onderhand antiek en verwacht ik absoluut niet in een premium laptop. 2666MHz DDR4 is ook een schande.

De 1e en 2e zijn imo allebei interessant, is aan jou of je de premium wilt betalen voor OLED.

Misschien ook te overwegen.
https://i.snipboard.io/CvPuwZ.jpg
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83AACTO1WWNL1
Let op: Moet je wel zelf Windows regelen.
https://nl.hardware.info/...uro-hoe-kan-dat-a-mag-dat

Aangezien het ook voor een studie is zou ik ook even inlezen mbt studentenkorting.

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 24-08-2023 21:50 ]

• Nilafiad
Thomg schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:49:
In deze prijsklasse zou ik meteen laptops met 16GB afschrijven.

Laatste laptop is wel een erg rare combinatie, de 2050 is onderhand antiek en verwacht ik absoluut niet in een premium laptop. 2666MHz DDR4 is ook een schande.

De 1e en 2e zijn imo allebei interessant, is aan jou of je de premium wilt betalen voor OLED.

Misschien ook te overwegen.
https://i.snipboard.io/CvPuwZ.jpg
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83AACTO1WWNL1
Let op: Moet je wel zelf Windows regelen.
https://nl.hardware.info/...uro-hoe-kan-dat-a-mag-dat

Aangezien het ook voor een studie is zou ik ook even inlezen mbt studentenkorting.
Bedankt voor je reactie! Een aantal dingen die je zegt zijn heel nuttig want daar was ik zelf niet op gekomen. De aangepaste lenovo die je suggereert lijkt qua specs best wel op de uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8 (83AM000DMH) die ik als eerste keuze had. Kan je vertellen wat er beter is aan degene die jij suggereert. Die zijn er vast maar ik zie ze niet :). Verder is de 2e alleen in 16 gb verkrijgbaar, deze moet ik dus ook afschrijven? En dan als laatste: klopt het dat als ik windows zelf moet regelen alleen windows 10 verkrijgbaar is? en zou je dat aanraden?

Alvast bedankt voor je hulp _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zitten wel aardig wat verschillen in.
De Slim 7 ziet er heel wat anders uit dan de IdeaPad Pro 5, kan je het beste zelf even opzoeken.
Scherm is natuurlijk anders. Resolutie is iets hoger, voegt niks toe, maar wel OLED en Glossy. Gaat je wel ten koste van 30Hz (imo ook pointless voor non-gaming).
De 7840S is ook een relatief unieke processor, dit lijkt op een Lenovo-exclusive 7840U processor te zijn.
https://videocardz.com/ne...ovo-exclusive-mobile-apus
Dus meer low-power.
(Je kan voor 40 ook touch krijgen btw)

2e zou ik dan inderdaad afschrijven, 16GB voor een 1300+ model is... Nee.

Edit: Oeps windows vergeten. Je kan gewoon een Windows 7, 10 of 11 key kopen. Die wordt automatisch geüpgraded naar een Windows 11 key.. Ik had een W10 enterprise key gekocht.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 24-08-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilafiad
Thomg schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:56:
Zitten wel aardig wat verschillen in.
De Slim 7 ziet er heel wat anders uit dan de IdeaPad Pro 5, kan je het beste zelf even opzoeken.
Scherm is natuurlijk anders. Resolutie is iets hoger, voegt niks toe, maar wel OLED en Glossy. Gaat je wel ten koste van 30Hz (imo ook pointless voor non-gaming).
De 7840S is ook een relatief unieke processor, dit lijkt op een Lenovo-exclusive 7840U processor te zijn.
https://videocardz.com/ne...ovo-exclusive-mobile-apus
Dus meer low-power.
(Je kan voor 40 ook touch krijgen btw)

2e zou ik dan inderdaad afschrijven, 16GB voor een 1300+ model is... Nee.

Edit: Oeps windows vergeten. Je kan gewoon een Windows 7, 10 of 11 key kopen. Die wordt automatisch geüpgraded naar een Windows 11 key.. Ik had een W10 enterprise key gekocht.
Bedankt weer voor je antwoord. Ik heb zelf even gekeken op de lenovo site bij het samenstellen van de laptops. Ik kan hier ook studentenkorting op krijgen dus dat is heel fijn :)

Ik twijfel nu tussen de aangepast lenovo yoga slim die jij stuurde met die specs en degene die ik eerder stuurde:
https://www.coolblue.nl/p...30#product-specifications

Dan heb ik nog even gekeken op de lenovo site en kwam ik erachter dat ik de lenovo ideapad pro 5 ook kan aanpassen tot de bovenstaande link met dezelfde specs. Hier is hij alleen 1050, en dan kan ik ook nog studentenkorting en de windowstruc toevoegen. Weet jij waardoor dit komt. Is hij dan alsnog anders dan die op de coolblue site?

Verder vraag ik mij dan af wat het verschil is tussen deze twee aangepaste modellen. Dan heb ik het niet over het uiterlijk van de beide laptops. Het prijsverschil is best groot namelijk. De processor is volgens mij ook precies dezelfde. Ik heb hieronder een foto bijgevoegd van de ideapad. De andere is exact hetzelfde als degene die jij had gestuurd. Die was 1329 euro als ik het goed heb.

de ideapad 5 pro aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtKU-Xrsu0rsaXddhIQGGa-AHrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qm9PfglSHBaRrqTvU7FPPcvd.png?f=fotoalbum_large

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voor die prijs heb je echt een vette laptop voor de prijs.
Kan je ook nog windows weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 15:22
Heb je al eens via de chat gevraagd welke korting je kan krijgen? Ik denk dat je tot 15% kan geen, scheelt nog eens 50 euro. Of dat de moeite waard is voor jou moet je zelf beslissen natuurlijk. Ziet er zo ook al een goede deal uit. Ik heb net dezelfde, 16 inch, besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilafiad
Thomg schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:03:
Voor die prijs heb je echt een vette laptop voor de prijs.
Kan je ook nog windows weghalen?
Ja hierbij kan ik ook nog windows weghalen. Ik vraag me af waarom deze laptop zoveel goedkoper is. En klopt het dat hij hetzelfde is als de coolblue link die ik stuurde?
Verder vraag ik mij nog af of het het waard is om voor zoveel meer geld de yoga slim te halen. Hij lijkt niet veek beter namelijk.
Graag een reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilafiad
Yohsoog schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:13:
Heb je al eens via de chat gevraagd welke korting je kan krijgen? Ik denk dat je tot 15% kan geen, scheelt nog eens 50 euro. Of dat de moeite waard is voor jou moet je zelf beslissen natuurlijk. Ziet er zo ook al een goede deal uit. Ik heb net dezelfde, 16 inch, besteld.
Gratis 50 euro zeg ik geen nee tegen ;) Hoe heb je dit gedaan? Gevraagd aan die chatbot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nilafiad schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Ja hierbij kan ik ook nog windows weghalen. Ik vraag me af waarom deze laptop zoveel goedkoper is. En klopt het dat hij hetzelfde is als de coolblue link die ik stuurde?
Verder vraag ik mij nog af of het het waard is om voor zoveel meer geld de yoga slim te halen. Hij lijkt niet veek beter namelijk.
Graag een reactie :)
Ik zou de Slim 7 Pro ongeveer 100 euro premium het waard vinden. We hebben het hier over honderden euro's verschil.
Windows weglaten en zelf key kopen en je hebt voor 850 euro echt een vette value laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 15:22
Nilafiad schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:50:
[...]

Gratis 50 euro zeg ik geen nee tegen ;) Hoe heb je dit gedaan? Gevraagd aan die chatbot?
Via de chatbot kom je bij een medewerker. Bij mij was het altijd Jari :D
Ik had al korting van 15% en hij zei dat dat ook het maximum was dat hij kon geven. Of hij dat altijd kan weet ik niet, maar vragen staat vrij.
Pagina: 1