Vraag

• VTRJeroen
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-07 22:11
Ik zoek een?
Accespoint

Wat is je budget?
€150,- ??

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Fritz! WiFi6?

Momenteel heb ik een glasvezel modem/router/Wifi accespoint Fritzbox 5490.
Deze bevalt me uitstekend, ik heb er veel aanhangen, zowel bedraad als via Wifi.
Veel smartplugs, en Sonoff dingetjes, een Synology NAS, een alarmsysteem, TV, Versterker, Sat receiver, bewakingscamera's, noem maar op, veel dus.
Veel heb ik met een vast IP adres geconfigureerd. Vooral mijn alarminstallatie, sat receiver en camera's vinden dat fijn.
Alles draait mooi maar ik wil ook wel eens veranderen van internetaanbieder om zo de kosten te drukken.
Dit gaat altijd gepaard met een nieuw modem en alles opnieuw configureren. Dagen werk, gepruts en ergernis.

Daarom dacht ik, als ik ná het modem van de provider een eigen router/Wifi accespoint hang, dan hoef ik nog maar 1x alles opnieuw daar aan te hangen en kan ik veel eenvoudiger overstappen als er een interessante Internet/TV aanbieding voorbij komt. Simpel het modem wisselen en alles werkt weer.

Nu heb ik dus :
Fritzbox Wifi modem van de provider met 4 netwerkaansluitingen
Een simpel 10 poorts hubje
Een POE switch voor de max. 4 beveiligingscamera's

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën. :Y

Beste antwoord (via VTRJeroen op 13-09-2023 11:06)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:12
Begrijp ik het goed dat je in je huis alles dus bedraad hebt aangesloten en dat je router/modem het enige WIFI punt is?

Dat lijkt mij toch heel waarschijnlijk, maar het zou kunnen.

Je gewenste opstelling is precies het gene wat menig IT-er heeft. Juist om er voor te zorgen dat mocht een modem gewisselt worden, je alle instellingen lekker behoud en gewoon door kan gaan.

Ik weet niet of er een mogelijkheid is om je huidige configuratie in het modem te exporteren en dan te exporteren naar een ander Fritzbox, maar anders ben ik bang dat je alle gegevens zal moeten noteren en handmatig opnieuw moet inkloppen in je nieuwe router.

Dat wil zeggen al je DHCP gegevens, je reserveringen, port forwarding regels etc.

Ik zou wel voor een router gaan die genoeg configuratie opties heeft (VLAN opties, eventueel gescheiden IOT netwerk aanmaken, etc) heeft en geschikt is voor WIFI6 of hoger.

Wat dan je voorkeur is, ligt bij je zelf.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Begrijp ik het goed dat je in je huis alles dus bedraad hebt aangesloten en dat je router/modem het enige WIFI punt is?

Je gewenste opstelling is precies het gene wat menig IT-er heeft. Juist om er voor te zorgen dat mocht een modem gewisselt worden, je alle instellingen lekker behoud en gewoon door kan gaan.

Ik weet niet of er een mogelijkheid is om je huidige configuratie in het modem te exporteren en dan te exporteren naar een ander Fritzbox, maar anders ben ik bang dat je alle gegevens zal moeten noteren en handmatig opnieuw moet inkloppen in je nieuwe router.

Dat wil zeggen al je DHCP gegevens, je reserveringen, port forwarding regels etc.

Ik zou wel voor een router gaan die genoeg configuratie opties heeft (VLAN opties, eventueel gescheiden IOT netwerk aanmaken, etc) heeft en geschikt is voor WIFI6 of hoger.

Wat dan je voorkeur is, ligt bij je zelf.

• VTRJeroen
Wylana schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:55:
Begrijp ik het goed dat je in je huis alles dus bedraad hebt aangesloten en dat je router/modem het enige WIFI punt is? Ja dat klopt.

Ik weet niet of er een mogelijkheid is om je huidige configuratie in het modem te exporteren en dan te exporteren naar een ander Fritzbox, maar anders ben ik bang dat je alle gegevens zal moeten noteren en handmatig opnieuw moet inkloppen in je nieuwe router. Exporteren is in een goed idee waar ik niet aan gedacht had. Ik ga kijken of dit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nu met 1 device overal al dekkende wifi hebt en dat voldoende is: koop een eigen Fritzbox, en laat die van de provider in bridge zetten. Komt er dan een andere provider: modem in bridge en aan je eigen Fritzbox :)

Alternatief: Ubiquiti dream machine oid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTRJeroen
Nu komt wellicht een domme vraag, alvast sorry daarvoor.
Stel het modem van de provider heeft een IP range van b.v. 192.168.1.1 ->
Mijn eigen netwerk is nu geconfigureerd van 192.168.2.1 ->
Moet de nieuwe router, b.v. deze Fritzbox 4060 dan ook in dezelfde range van het modem of maakt dat niet uit?
Ik heb een keer een providermodem gehad waarbij ik dat niet kon veranderen en daardoor mijn alarmsysteem via allerlei lastige kunstgrepen in dezelfde IP range gekregen. En eigenlijk heb ik dan nog steeds veel werk om alles om te zetten wat ik juist niet meer wil.

• VTRJeroen
Niemand met het verlossende antwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
VTRJeroen schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:59:
Nu komt wellicht een domme vraag, alvast sorry daarvoor.
Stel het modem van de provider heeft een IP range van b.v. 192.168.1.1 ->
Mijn eigen netwerk is nu geconfigureerd van 192.168.2.1 ->
Moet de nieuwe router, b.v. deze Fritzbox 4060 dan ook in dezelfde range van het modem of maakt dat niet uit?
Ik heb een keer een providermodem gehad waarbij ik dat niet kon veranderen en daardoor mijn alarmsysteem via allerlei lastige kunstgrepen in dezelfde IP range gekregen. En eigenlijk heb ik dan nog steeds veel werk om alles om te zetten wat ik juist niet meer wil.
Over het algemeen kan je een modem in Bridge Mode zetten. Dan heeft je modem geen IP adres meer en geeft hij jouw externe IP adres keurig door aan je eigen router.

Je eigen router configureer je dan verder af met je eigen interne IP adres reeks en gegevens.

Dus je kan keurig je nieuwe router de reeks 192.168.2.x geven als DHCP reeks en dan krijgen je andere apparaten ook een 192.168.2.x ip adres.
Al zou ik voor sommige apparaten een vast ip adres reserveren dmv DHCP Reservation.

[ Voor 9% gewijzigd door Wylana op 13-09-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik herken je wens. Ik heb al een jaar of tien een eigen router achter de modem. Mijn internet leverancier is al meerdere keren gewisseld, failliet gegaan of gewoon gestopt, maar ik ben met een andere modem zo weer online zonder iets te hoeven instellen. Ideaal!

Ik heb overigens een tp-link tl-wr1043nd. Het enige waar ik tegenaan loop is dat ik te weinig ethernet poorten heb.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1