Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Thuiswerkpc data analyst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-11 11:54
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuis werk PC : Ik ben data analyst / data scientist en gebruik vooral Python (vooral pandas, IDE is PyCharm) / Excel maar in de toekomst ga ik ook meer met machine learning (data, geen LLM dingen normaal gezien) and BI (Power BI) moeten doen. In de laptop van het werk zit nu 16GB maar dat is te weinig (voor Office, Teams, browser, IDE, runnen van code ...)
Thuis PC : PC zou na de werkuren ook gebruikt worden door het gezin. In de toekomst misschien ook om te gamen voor de kinderen (oudste momenteel 3 jaar). Ikzelf heb / maak geen tijd om te gamen. Systeem moet wel klaar zijn om over 4-5j een grafische kaart toe te voegen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik rond €1000 maar mag altijd minder (of meer)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm : uitvoering: LG UltraGear 34GN850-B Zwart : 3440 x 1440
Bluetooth Muis : uitvoering: Logitech MX Master 3 Grafiet (met Unifying-ontvanger)
Bluetooth headset : uitvoering: Sony WH-1000XM4 (Zwart)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord met WIFI gezien thuiswerkplek momenteel geen UTP heeft. Moederbord met Bluetooth gezien muis en heaset.
Compleet systeem met mogelijkheid er een grafische kaart aan toe te voegen.
32GB ram en een deftige processor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien gamen geen vereiste is denk ik met de processor (Intel) wel ok te zitten?
Indien grafische kaart best Nvidia denk ik (machine learning?)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
"Kleine case" : micro ATX is ok
Efficiënt en stil heeft de voorkeur (PC komt in de woonkamer).
Geen RGB nodig.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Check of het een beetje een logisch systeem is.
DDR5 vs DDR4 (goede keuze gemaakt?).
Voorstel voor een grafische kaart is welkom (misschien neem ik hem dan direct wel mee)
Voorstel voor een AZERTY BE keyboard mag ook. Dan graag eentje die werkt met 3 computers via Bluetooth. Logitech MX Mechanical lijkt mij perfect maar helaas bestaat deze enkel in uitvoering: Logitech MX Mechanical Kailh Choc Brown V2, Azerty FR)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 255,23€ 255,23
1MoederbordenASRock B760M Steel Legend WiFi€ 166,-€ 166,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Mini Black Solid€ 126,-€ 126,-
1Usb-sticksTranscend JetFlash 790 64GB Zwart€ 6,29€ 6,29
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Black Edition Rev.C€ 69,90€ 69,90
1VentilatorsNoctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm€ 23,90€ 23,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 89,-€ 89,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 52,70€ 52,70
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 117,89€ 117,89
Totaal€ 906,91

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:25
Dat moederbord heeft niet de beste VRM's, voor een i5 voldoet het wel, maar mocht je ooit naar de aankomende i7-14700 willen upgraden zou ik iets beters zoeken, bv MSI PRO B760M-A WiFi.
En de kast komt al met twee ventilatoren, de Noctua is niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 24-08-2023 11:11 ]

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:49
De voeding is niet erg voorbereid op een eventuele grafische kaart in de toekomst. Met 550W zit je aan de erg lage kant. Ik zou zeker 100 watt hoger gaan zitten. Of helemaal vergeten dat het ooit een gamingmachine gaat worden. Echter over 4-5 jaar weet ik niet of je uberhaubt nog update moet plannen met op dat moment moderne grafische kaart. Dat is wel een wat lange periode om te overzien hoe we er dan voor staan.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• martyw
Therazor schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:12:
De voeding is niet erg voorbereid op een eventuele grafische kaart in de toekomst. Met 550W zit je aan de erg lage kant. Ik zou zeker 100 watt hoger gaan zitten. Of helemaal vergeten dat het ooit een gamingmachine gaat worden. Echter over 4-5 jaar weet ik niet of je uberhaubt nog update moet plannen met op dat moment moderne grafische kaart. Dat is wel een wat lange periode om te overzien hoe we er dan voor staan.
De oudste potentiele gamer is nu drie jaar oud, dus zeven/acht als TS er misschien een GPU in wil zetten. Meer dan het toekomstige equivalent van een RTX 4070 lijkt me niet nodig, dat red je prima met een voeding van 550 Watt, zeker omdat deze ATX 3.0 gespecificeerd is.

• _WouterB
martyw schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:59:
Dat moederbord heeft niet de beste VRM's, voor een i5 voldoet het wel, maar mocht je ooit naar de aankomende i7-14700 willen upgraden zou ik iets beters zoeken, bv MSI PRO B760M-A WiFi.
En de kast komt al met twee ventilatoren, de Noctua is niet nodig.
Dat bord heeft geen gekoeld M2 slot dus dan heb ik een koeling op de M2 SSD nodig? Of werkt dat zo niet?
En misschien naar de toekomst toe is dat PCI 5 slot wel handig (voor de videokaart)?

Zou je dan uitvoering: MSI MAG B760M Mortar WiFi nemen? of toch eerder MSI PRO B760M-A WiFi ?

• martyw
_WouterB schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Dat bord heeft geen gekoeld M2 slot dus dan heb ik een koeling op de M2 SSD nodig? Of werkt dat zo niet?
En misschien naar de toekomst toe is dat PCI 5 slot wel handig (voor de videokaart)?

Zou je dan uitvoering: MSI MAG B760M Mortar WiFi nemen? of toch eerder MSI PRO B760M-A WiFi ?
Dat is een goed punt, met een PCIe 4 SSD wil je wel koeling. MSI Pro B760M-P voldoet ook die heeft geen wifi.... Maar de MSI B760 GAMING PLUS WIFI wel

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 24-08-2023 13:10 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

BaRF

bijna kerst

Wil je echt je werk pc waar je zulke specifieke dingen op doet ook gebruiken als familie-pc? Lijkt me wel een risico

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BaRF schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:09:
Wil je echt je werk pc waar je zulke specifieke dingen op doet ook gebruiken als familie-pc? Lijkt me wel een risico
Als het al mag van je werkgever. Data van werkgever op een prive pc lijkt me niet gewenst, voor welke data dan ook. Heb je toestemming om dat te mogen doen?

Daarbij: Hoezo wil je zelf geld uitgeven voor iets wat je werkgever zou moeten regelen? Ik zou gewoon uitbreiding naar 32 of 64 GB aanvragen en regel het maar. Met de juiste motivatie kan dat prima, en die heb je :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• martyw
The Eagle schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:13:
Als het al mag van je werkgever. Data van werkgever op een prive pc lijkt me niet gewenst, voor welke data dan ook. Heb je toestemming om dat te mogen doen?
Dat hangt af van de classificatie van de data. (Bedrijfs-) Gevoelige/geheime data zou ik erg mee uitkijken - daar vinden werkgevers meestal wat van, maar publiek toegankelijke data als de temperatuur door de jaren heen op de noordpool, de verspreiding van mazelen, de aandelenkoers van Heineken over de laatste 100 jaar, etc. lijkt me geen probleem

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

martyw schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Dat hangt af van de classificatie van de data. (Bedrijfs-) Gevoelige/geheime data zou ik erg mee uitkijken - daar vinden werkgevers meestal wat van, maar publiek toegankelijke data als de temperatuur door de jaren heen op de noordpool, de verspreiding van mazelen, de aandelenkoers van Heineken over de laatste 100 jaar, etc. lijkt me geen probleem
I know ;)
* The Eagle is data (solution) architect data voor enterprise klanten, dit is (deels) mijn vakgebied.
En dan deels omdat dingen als CIA classificaties vaker missen dan aanwezig zijn :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _WouterB
BaRF schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:09:
Het ding is nu dat we enkel werk laptops hebben en geen familie pc waardoor alle prive data ook op de werk laptop/onedrive staat. Dit is voor mij persoonlijk nog een groter probleem... Bovendien wil ik weer wat meer met arduino / ESP32 dingen gaan doen en daarvoor heb ik een prive computer nodig.
Als die prive computer dan sterker is dan mijn laptop dan gebruik ik die graag om wat tijd te winnen bij mijn werk.
The Eagle schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Daarbij: Hoezo wil je zelf geld uitgeven voor iets wat je werkgever zou moeten regelen? Ik zou gewoon uitbreiding naar 32 of 64 GB aanvragen en regel het maar. Met de juiste motivatie kan dat prima, en die heb je :)
Standaard zit 8GB in de laptops en ik heb al een uitbreiding naar 16GB gekregen. Dit was trouwens "onder de tafel" want IT helpdesk kon mij niet helpen, maar de lokale helpdesk medewerker heeft er (na discussie bij het koffieapparaat) zonder ticket zelf een RAM stick bij gezet.

Ik werk voornamelijk met data uit een SaaS omgeving die ik er via een API uithaal (ik ben admin in de SaaS omgeving + product owner + developer + ...). Betreft machines en dus geen GDPR gerelateerde zaken. Ik geef toe dat het een beetje een grijze zone is. Ik heb bij IT een VM gevraagd om alles op te doen maar dit wordt voorlopig geweigerd wegens "unmaintainable" maar als je dan vraagt om de data analyses te industrialiseren in hun systemen zeggen ze dat er geen tijd is en dat ze geen Python doen. Ondertussen moeten de analyses natuurlijk wel gedaan worden. Verder is dit ook een beetje offtopic, nee? ;)
Pagina: 1