2 verdiepingen, niet overal kabels en slecht WIFI bereik.

Pagina: 1
Acties:

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:25
Sinds 2 weken woon in in een huis van 200m2 woonoppervlak icm een redelijk tuin.
Met een Ziggo modem en een wifi pod voor in het huis is het bereik achter in het huis niet goed. Zeker in één van de slaapkamers waar de PS5 staat is het niet ok.

Voor in het huis zit de meterkast. Direct boven de meterkast zit de CV installatie waar een kabel naartoe getrokken kan worden. Op deze manier kan in beide woonlagen een bedraad AP geplaatst worden. Echter achter in het huis is een draad trekken niet mogelijk. Juist daar staat de PS5.
Is het mogelijk achter in het huis op beide woonlagen twee AP te plaatsen die niet met een kabel verbonden zijn?

Met een budget van +/- 300 á 350 euro wat is dan het beste hufter proof en onderhouds arm systeem?

Ik zoek al enige tijd het WWW af maar kom niet tot een duidelijk antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:02
Als het jouw huis is en je er een aantal jaar blijftt wonen, zou ik toch kijken naar bedrade AP's aan de achterkant, ga je jaren plezier van hebben.

WiFi is leuk, bedraad is beter!

Hattrick: Thorgal Eagles

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 14:03
Ja hoor is zeker mogelijk heb je wel een naar Ubiquiti gekeken makkelijk te managen en betrouwbaar ook via Mesh te gebruiken.
Hou er wel rekening mee dat als je de AP's als Mesh wil gebruiken dat ze het signaal dat zee moeten versterken ook goed ontvangen.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:10
Ik heb op iedere verdieping in ons huis een bedraad AP hangen (van ubiquity, inwall), per verdieping heb ik ongeveer 50m2. Tussenwanden zijn GIBO, wifi is prima dekkend in het hele huis.
Mijn 2 werkplekken zitten aan de voorzijde voorzijde, zijn allemaal bedraad aangesloten (vanuit de de inwalls die daar hangen). Ik kan me voorstellen dat je de PS5 wel bedraad wilt aansluiten. Maar goed, dat is een gaatje boren, kabeltje knijpen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sliener schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:17:
Is het mogelijk achter in het huis op beide woonlagen twee AP te plaatsen die niet met een kabel verbonden zijn?
Dat kan, maar als achter in het huis de wifi treurig is moet je niet daar het extra AP plaatsen.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:32
bregweb schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:22:
Als het jouw huis is en je er een aantal jaar blijftt wonen, zou ik toch kijken naar bedrade AP's aan de achterkant, ga je jaren plezier van hebben.

WiFi is leuk, bedraad is beter!
Eens, maar bedraad is helaas niet zo flexibel, ik gebruik zelf een ap per verdieping en doe nagenoeg alles via wifi inclusief gamen.

En dat kan echt heel goed, als je maar de juisite apparatuur en ontwerp toepast.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Sliener
Ik ben overstag. Ik vind een kabel in het zicht leggen zeer matig, maar om de max uit de PS5 te halen ga ik een witte kabelgoot langs balken en boven plinten leggen om naar de PS5 een bekabelede verbinding te maken. Deze kabel gaat in een switch waar de PS5 en een AP op aangesloten word. De AP word in huis aan een buitenmuur bevestigd. Zo hoop ik in de tuin, die 20 meter diep is, ook dekking te krijgen.

In dit geval ga ik terug naar 3 AP.
3 X Ubiquiti U6+ (wat is het verschil met de Ubiquiti U6 Lite?)

De 3 AP krijgen dan allemaal de zelfde SSiD. Mobiele apparaten zoeken dat de beste AP om verbinding mee te maken toch?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:27
Heb je geen leidingen waar nu Coax in ligt die je kunt vervangen voor netwerk? Lijkt me stug dat iedere slaapkamer verder alleen maar stopcontacten heeft?

Misschien nog ergens een veredelde telefoonaansluiting?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sliener schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:36:
Ik ben overstag. Ik vind een kabel in het zicht leggen zeer matig, maar om de max uit de PS5 te halen ga ik een witte kabelgoot langs balken en boven plinten leggen om naar de PS5 een bekabelede verbinding te maken. Deze kabel gaat in een switch waar de PS5 en een AP op aangesloten word. De AP word in huis aan een buitenmuur bevestigd. Zo hoop ik in de tuin, die 20 meter diep is, ook dekking te krijgen.

In dit geval ga ik terug naar 3 AP.
3 X Ubiquiti U6+ (wat is het verschil met de Ubiquiti U6 Lite?)

De 3 AP krijgen dan allemaal de zelfde SSiD. Mobiele apparaten zoeken dat de beste AP om verbinding mee te maken toch?
Kun je niet via de kruipruimte of bestaande buizen achter komen? Evt door verwijderen van oude telefoon of coax kabels?

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Sliener schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:36:
Deze kabel gaat in een switch waar de PS5 en een AP op aangesloten word. De AP word in huis aan een buitenmuur bevestigd. Zo hoop ik in de tuin, die 20 meter diep is, ook dekking te krijgen.
Afhankelijk van het materiaal van woning cq. isolatie / HR++ glas etc. kan de performance wisselend zijn voor binnen wanneer je AP buiten hangt. Tuin van 20 meter diep moet geen probleem zijn, vanuit gaande dat deze een open ruimte is. Maar aangezien je "mission critical" PS5 bedraad gaat aansluiten, dat heeft deze iniedergeval er geen last van.
wat is het verschil met de Ubiquiti U6 Lite?)
De U6+ biedt WiFi 6 ook op 2.4Ghz (en 5ghz). De U6 Lite biedt alleeen WiFi 6 op 5Ghgz. Of je er in de praktijk wat van merkt. Waarschijnlijk niet.
Ja theoretisch werkt het zo, en in principe moet dit meestal goed gaan, hoewel sommige mobiele apparaten het soms leuk vinden om aan een AP te blijven plakken. De plaatsing en configuratie van de AP's kunnen hier van belang zijn.

Als je voor UniFi kiest kan je ook nadenken om de UniFi OS / Netwerk Controller 24/7 te laten draaien zodat je meer configuratie / optimalisaties hebt. (Dmv. een Cloud Key etc.)

[ Voor 7% gewijzigd door heiyu op 24-08-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 09:09
Ik heb jaren lopen klooien met allerlei wifi oplossingen. Uiteindelijk alles eruit gegooid en zoveel mogelijk apparaten op de kabel aangesloten. Ja, het is een klus om overal in huis de kabels te krijgen, maar man wat heerlijk als het altijd allemaal werkt. Achter in de tuin, in het tuinhuis ook een AP neergezet en met kabel aangesloten. Ik kan het je echt aanraden!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52
Bekabeld ap is odd way to go maar je schrijf ook “ hufter proof en onderhouds arm systeem”

Vanwaar de keuze op ubiquiti? Kan prima keuze zijn hoor helemaal als je met vlans etc wilt maar er zijn ook simpelere en betaalbare systemen

Bijvoorbeeld iets bij ziggo kopen, dan blijft wifi van je zigo modem actief en breidt je hem met (bedrade!) plumes uit.
Ander alternatief is een deco x50 (evt poe). Is wat simpeler in beheer dan ubiquiti en heeft imgebouwde switch waardoor je makkelijk ook wat bedraad kunt aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Maakt het veel uit welke switches is gebruik bij de Ubiquiti U6+?

Zat zelf aan de NETGEAR GS305P ik weet dat deze voldoende vermogen geeft, maar zijn er betere voor het zelfde? Of gelijke voor minder?
Pagina: 1