Hallo allemaal,
Binnenkort (september) gaan wij verhuizen en ik wil zo snel mogelijk ook zonnepanelen plaatsen op ons dak. Ik ben zelf een leek en had wat vragen, hopelijk kunnen jullie daarbij helpen/adviseren!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eKzrJ7IAJytGF7lRIPDJEaGE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ip9W6n5UWAHmo58mTFFiLKU.jpg?f=user_large)

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKzVTkaUgEntgtno9ZAKN2cf.jpg?f=user_large)
Dit is offerte 2. Een offerte voor dezelfde 6 panelen maar met een string-omvormer. Ze willen dan 2 strings maken van elk 3 panelen (3 oost - string en een 3 west- string).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gjBS4Isf13beC6h6VOFMWN1V.jpg?f=user_large)
)
Zoals ik al aangaf ben ik echt een leek. Ik heb me wel al wat ingelezen, maar kom er niet uit.
1. Ze willen dus 2 strings van 3 panelen maken. Is dat wel genoeg voor de omvormer? Of zal deze pas ''laat'' aanslaan, waardoor we opbrengst mislopen (vanwege startspanning)? Zo ja, zal dat dan veel schelen met bv. een micro-omvormer?
Zal een micro-omvormer (onddanks dat er geen schaduw is), dus meer rendament behalen?
2. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik een 3fasen systeem in het nieuwe huis (dit moet ik nog checken). Stel dat is zo, is het dan wel slim om een 1fasen omvormer te nemen? Ik wil namelijk zo veel mogelijk stroom zelf gebruiken, heeft dat er invloed op?
3. Vervangbaarheid. Ik weet die string-omvormer makkelijk zelf te vervangen is, als deze stuk gaat. Is dit ook het geval met micro-omvormers? Ik kan makkelijk op het dak komen, maar het vervangen zelf, is dat lastig? Want stel er gaat er een stuk, dan zal het vervangen een stuk duurder zijn als je dit moet laten doen.
4. Wat zou jullie advies zijn en wat vinden jullie van de offertes?
Misschien zijn het domme vragen, maar ik kon het dus niet helemaal vinden. Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!
Binnenkort (september) gaan wij verhuizen en ik wil zo snel mogelijk ook zonnepanelen plaatsen op ons dak. Ik ben zelf een leek en had wat vragen, hopelijk kunnen jullie daarbij helpen/adviseren!
Foto's/legplan
Zie hieronder het legplan van 6 panelen. Dit is op een oost-west opstelling. (3 oost 3 west):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eKzrJ7IAJytGF7lRIPDJEaGE.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is deels rond (Zie foto's) De langste kant is ongeveer 5 meter. Er passen max 6 panelen op.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ip9W6n5UWAHmo58mTFFiLKU.jpg?f=user_large)
Schaduw
Als het goed is, is er nauwelijks schaduw op het dak.Jaarverbruik
Wij zijn met zijn 2en en ons jaarverbruik is ongeveer 2700kwh.Dit redden we dus niet met die 6 panelenHuidige electriciteitsaansluiting
Volgens mij hebben wij een 3fasen aansluiting.Budget en doel
Het doel is om zoveel mogelijk stroom zelf op te wekken, zodat we meer zelfvoorzienend zijn en kosten besparen op de lange termijn. Aangezien de salderingsregeling waarschijnlijk afgebouwd gaat worden, vind ik het belangrijk dat ons verbruik ook aansluit op de opwekking.Wie gaat het project uitvoeren
Dit ga ik niet zelf dus, dus een partij zal dit gaan doen.Bijhouden van data
Als dit echt kan bijdragen aan het afstemmen van mijn gebruik met de opwekking, dan is dit wel belangrijk. Maar volgens mij kan dat altijd wel (of je nou een string- of microomvormer hebt).Reeds verkregen offertes
Dit is offerte 1. Een offerte van 6 zonnepanelen met micro-omvormers:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKzVTkaUgEntgtno9ZAKN2cf.jpg?f=user_large)
Dit is offerte 2. Een offerte voor dezelfde 6 panelen maar met een string-omvormer. Ze willen dan 2 strings maken van elk 3 panelen (3 oost - string en een 3 west- string).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gjBS4Isf13beC6h6VOFMWN1V.jpg?f=user_large)
Regio
Regio Almere. (mochten jullie nog tips hebben, let me knowZoals ik al aangaf ben ik echt een leek. Ik heb me wel al wat ingelezen, maar kom er niet uit.
1. Ze willen dus 2 strings van 3 panelen maken. Is dat wel genoeg voor de omvormer? Of zal deze pas ''laat'' aanslaan, waardoor we opbrengst mislopen (vanwege startspanning)? Zo ja, zal dat dan veel schelen met bv. een micro-omvormer?
Zal een micro-omvormer (onddanks dat er geen schaduw is), dus meer rendament behalen?
2. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik een 3fasen systeem in het nieuwe huis (dit moet ik nog checken). Stel dat is zo, is het dan wel slim om een 1fasen omvormer te nemen? Ik wil namelijk zo veel mogelijk stroom zelf gebruiken, heeft dat er invloed op?
3. Vervangbaarheid. Ik weet die string-omvormer makkelijk zelf te vervangen is, als deze stuk gaat. Is dit ook het geval met micro-omvormers? Ik kan makkelijk op het dak komen, maar het vervangen zelf, is dat lastig? Want stel er gaat er een stuk, dan zal het vervangen een stuk duurder zijn als je dit moet laten doen.
4. Wat zou jullie advies zijn en wat vinden jullie van de offertes?
Misschien zijn het domme vragen, maar ik kon het dus niet helemaal vinden. Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!
[ Voor 2% gewijzigd door Bramg op 24-08-2023 09:31 . Reden: Vergeten foto toe te voegen ]