Pihole instellen op Caiway Genexis platinum modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd wat gedonder met Caiway omdat plots mijn reverse proxy niet meer werkte. Long story short na een hoop telefoontjes met hen: blijkbaar zit het hem in cgnat instellingen vanuit hen.
In dit proces heb ik een nieuwe modem toegezonden gekregen. Eerst had ik namelijk de Genexis Titanium welke schijnbaar enkel als bridge fungeerde.
Nu heb ik een Genexis Platinum welke fungeert als modem en router. Op zich niet persé slecht. Zo heb ik namelijk een apparaat minder in mijn kast staan.
Echter lukt het mij niet om op het modem een goede doorverwijzing naar mijn pihole te maken.

Het lijkt mij dat het op twee plaatsen mogelijk is:
1: Internet > Domain name server 1
2: Netwerk > Alternatief dns-adres

Als ik hier het e.e.a. mee rommel zie ik op mijn telefoon (android) onder dns het ip van mijn pihole staan. Dit is enkel wanneer ik datzelfde ip adres onder alernatief dns-adres invoer. Doe ik dat bij domain name server 1 (en laat ik alternatief dns-adres staan zoals het was) dan ben ik wel verbonden en heb ik geen internet.

Weet iemand hoe ik dit op de juiste manier kan invoeren?

Zo niet dan plaats ik mogelijk toch mijn titanium terug met mijn eigen openwrt router erachter.

p.s.: het cgnat probleem is nog niet opgelost maar voor mijn vraag ook verder niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

CGNAT kent ook geen oplossing, want dat zorgt ervoor dat je een RFC1918 adres als WAN krijgt en daar kun je niets naar forwarden.

Verder lijkt me voor dns plaats 2 de relevante instelling. Dan gaan je interne DNS requests naar de pihole zoals je ziet op je telefoon en dan kun je je pihole de verdere forwards laten afhandelen.

I reject your reality and substitute my own

• Z0ttek3
Die plaats heb ik uitgeprobeerd. Als ik dan mijn telefoon opnieuw verbind met mijn wifi en ik ip settings op static zet zie ik inderdaad bij dns1 het ip adres van mijn pihole.
Echter heb ik nog steeds reclames.

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-03 12:09
Hoeveel DNS servers stuur je mee dmv DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Niks meer haha...
Heb afgeopen weekend weer contact gehad met Caiway wat betreft cgnat. Ze maken er een zooitje van daar. Nadat mij meermaals is gezegd dat cgnat uitgeschakeld stond bleek afgelopen vrijdag toch nog dat er iets over het hoofd gezien was. Een klein dingetje in de instellingen.
Zaterdag was de situatie nog niet anders. Maar toen ik belde was mijn ticket al met hoge prioriteit doorgezet naar de afdeling omtrent cgnat.
Omdat ik mijn vorige setup met de genexis titanium en router nu 100% kan uitsluiten van het probleem heb ik die gisteren weer terug geplaatst. Mijn pihole werkt weer naar behoren en laat het voorlopig ook even zo.

Toch bedankt allen voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:37

lier

MikroTik nerd

Ihkv meedenken...stel je je PiHole (ook) beschikbaar aan Internet via een port forward? Of is de port forward ergens anders voor?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Port forwarding is bedoeld voor plex en wat andere webapps. Pihole heeft geen port forwarding in mijn netwerk.
Pagina: 1