Sissors schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:57:
[...]
Maar is dit significant anders bij bedrijven zonder salarishuis? (Overigens mijn werkgever met CAO is dat niet standaard, maar is het zeker mogelijk, en gebeurd het ook. Al heb je ook nog soms dat de expert simpelweg naast de manager wordt neergezet, en dus direct aan één niveau hoger rapporteert).
Het lastige is dat ik er geen wetenschappelijk onderzoek naar heb gedaan of fatsoenlijke bronnen heb. Anders dan puur en alleen mijn eigen ervaring door in heel veel keukens te hebben gekeken.
En zoals je zelf aangeeft, zijn er altijd uitzonderingen op mijn zelf gemaakte regel
Ik denk dat ik persoonlijk een totaal ander gevoel heb bij bepaalde bedrijfsculturen (om het zo maar even te benoemen). Zoals hier eerder werd aangeven is dat voor de ene persoon "professionalisering en volwassenheid". Voor mij voelt het vaak als logheid en een vorm van politiek met lagen van overhead.
Laten nou ook net die lagen van overhead op de bovenste schalen zitten en dus vaak ook beleidsbepalers zijn (qua organisatie maar kan net zo goed ook voor teams/componenten zijn).
Zoals je aangeeft kan je dus wel hoger in schaal maar moet je opeens ook een niveau hoger rapporteren en hoogst waarschijnlijk krijg je er nog wat verantwoordelijkheden bij die helemaal niet relevant zijn voor wat je echt wilt doen.
Die persoon zou waarschijnlijk meer kunnen verdienen in dezelfde rol bij een ander bedrijf die wellicht groter is, omdat de schalen daar anders liggen. Of bij een bedrijf die niet aan schalen doet en gewoon domweg marktconform beloond naar iemands eigen functie.
------
Anyhow, terug naar mijn punt.
Dus ik koppel een salarishuis, etc aan grotere, loggere en met overhead 'vervloekte' organisaties. Dat is een groot schip dat heel langzaam een draai kan maken. Je ziet dat er super veel veranderd is, zeker in de IT wereld en IT gaat vaak ook nog eens een paar factoren sneller in tijd. Kijk eens naar wat grotere bedrijven in Nederland waar de IT dienstverlening een kritisch onderdeel is van de organisatie. Kijk vervolgens of er überhaupt een CTO aanwezig is, en zo ja, of die dan wel onderdeel is van het raad van bestuur. Ik zal een random voorbeeld geven;
https://www.devolksbank.n...io-in-executive-committee (dus pas in 2022 gebeurd)
Dus als je CIO of eigenlijk CTO, er niet is of iets serieus iets te zeggen heeft, hoe kan dan een talent of zeer goede kracht in je organisatie dan in een trede komen die er mogelijk niet eens is, of een functie wijziging benodigd heeft.
Waar ik naar toe wil (en waar ik ook met mijn eerste bericht over begon) is dat er geen gouden regel is. Een organisatie kan ook heel "agile" zijn en op een enterprise niveau opereren met een salarishuis en gewoon heel de mik-mak in orde hebben waarbij er adequaat wordt beloond en men zich niet in nieuwe functies hoeven te wringen om gedegen betaald te worden.
De werkelijkheid (nogmaals, naar mijn mening) is dat dit, zeker in Nederland, nog jaren duurt voordat het de 'norm' is Zolang het ook nog de norm blijft dat een manager vanwege wat voor vage reden, belangrijker is dan de expert in het team, blijf je dit soort onzin houden. Zeker als de managers de gene zijn die hier verandering in konden brengen. Ware het niet dat ik er nog geen 1 heb gezien die zegt; "weetje, alle managers die hoeven niet in die schaal, en laten we wat mensen in het team in een hogere zetten".
Nog een bonus stukje 'rant':
Ik heb genoeg bedrijven gezien, waarbij als ik het echt voor het zeggen had, ik hele lagen aan management eruit zo gooien en het een 'platte' organisatie zou maken en de gene die echt direct betrokken zijn bij de kern van de bedrijfsvoering, beter zou belonen. De hoeveelheid oude mannetjes die allemaal maar 'bepalen' en zogenaamd Ferry important zijn (
YouTube: FERRY IMPORTANT) is ongelofelijk.
mand!