Muizen in sociale huurwoning: wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 20:16
Ik heb sinds kort voor het eerst in mijn leven last van muizen in mijn sociale huurwoning (appartement). Waar ze op af komen, geen idee, want ik houd alles netjes en schoon en eten goed afgesloten. Ze hebben aan andere objecten zitten knagen en ik heb ze ook gezien en hoor ze ook iedere dag. Er zitten een paar gaten/kieren onder het keukenblok waar ze doorheen komen en een gat in de voormalige koof (was dichtgestort met beton, maar hebben ze zich doorheen gevreten).

Ik heb als eerste een ongediertebestrijder gebeld, omdat ik las dat ik als huurder in principe zelf verantwoordelijk ben. Die gaf echter aan dat ze niet onder het keukenblok konden komen zonder het blok weg te halen en daar was toestemming van de verhuurder voor nodig. En aan de buitengevel een inspectie doen (dat is de enige manier waarop ze onder de keukenvloer naar binnen kunnen, want ik heb geen directe buren - ja, dit is een speciaal soort appartement in een pand dat voorheen een andere bestemming had!) kon ook niet, want zo hoog mochten ze niet komen. Vanaf de buitenzijde kan ik zelf ook geen gaten zien, daar er een dak van een andere huurwoning nét het zicht belemmert.

Afijn, zodoende de verhuurder gebeld en die boden aan om Intersell de gaten/kieren te komen laten dichten. Intersell gaf echter aan ook niet goed bij de gaten/kieren onder het keukenblok te kunnen, want ook van hen moest het keukenblok dan maar weg. Beste wat ik kon doen was muizenkorrels strooien (daar zitten de gaten/kieren nog net wel binnen bereik voor). Dus dat heb ik geprobeerd en ze lijken er van te eten, maar óf ze zijn er immuun voor óf er komen steeds weer nieuwe muizen als de oude dood zijn. Verder heb ik de gaten/kieren facultatief afgesloten voor zo ver ik er bij kan, maar ik ben hartstikke bang dat ze er alsnog doorheen gaan komen, vooral ook omdat ik zie niet helemaal goed kan dichten.
En alleen de onderkant weghalen kan ook niet, omdat het blok op een soort onderstel lijkt te rusten en dus niet op poten met daaraan vastgeclipte platen.

Saillant detail is ook dat een van de muizen overdag actief is en de rest 's nachts. Ik werk vanuit huis en ik krijg nu dus ook overdag geen rust meer.

Dus wederom de woningbouw gebeld en die gaf aan dat ze Intersell nogmaals zouden sturen, maar nu voor een inspectie aan de buitengevel, zodat we het probleem hopelijk bij de wortels konden aanpakken. Dat vond ik heel genereus. Ik hoorde echter niks meer en belde dus nogmaals en toen zei de woningbouw ineens dat ze niet van plan zijn om iemand langs te sturen omdat “muizen altijd in de muren zitten en gaten in de gevel moeten blijven in verband met de ontluchting”. Er zitten aan die zijde voor zo ver ik weet echter geen ventilatieroosters (ik heb er één keer een foto van gezien, langer geleden), dus welke gaten ze bedoelen weet ik niet. Áls er al gaten zitten, dan zijn die niet door mensen gemaakt.

Dus wat stelde de woningbouw nu voor? Bel maar een bestrijder! Maar de bestrijder gaf nogmaals aan niks zonder toestemming te mogen doen en niet op die hoogte een inspectie te mogen uitvoeren. De woningbouw wil daar echter niks van weten en blijft hameren op een bestrijder. Ook willen ze het gat in de voormalige koof, waar ze wél bij kunnen, niet opnieuw dichtstorten want “ze zitten toch wel overal in het gebouw, dus het heeft geen zin”. Het is een behoorlijk lange koof, ik kan op zich wel kijken wat ik met beton kan doen, maar ik weet niet hoeveel me dat gaat kosten als ik helemaal tot beneden de ontstane tunnel moet gaan dichtstorten (en makkelijk lijkt het me ook niet).

Ik las nog iets over versie chilipeperzaadjes en die heb ik nu ook door de gaten/kieren gestrooid, maar ik hoor ze toch weer, dus blijkbaar zijn ze daar ook immuun voor.

Het is een 100 jaar oud pand, dus ik weet heus wel dat ik gebreken mag verwachten (en ik heb ook wel gebreken gehad), maar dit is toch even wat anders. Ik woon hier nu 6 jaar en heb nooit eerder muizen gehad tot sinds kort. Ik word echt helemaal gek. Ik zit verschrikkelijk onder de stress hierdoor, zowel overdag als zeker ook 's avonds. Ik slaap er ook slecht door. Ik ben echt bang dat ik een dezer dagen aan de stress ga bezwijken.

Wat kan ik nog doen in deze situatie?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:33
Niet flauw bedoeld, maar is een kat een optie?

Ik heb zelf ook wel eens kieren dichtgestouwd door er zilverfolie heel stevig in te proppen, daar kwamen geen muizen meer doorheen.

[ Voor 59% gewijzigd door migchiell op 23-08-2023 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:14
Ik neem aan dat het een appartementengebouw is?
Dan moet er een andere huurder of huurders zijn die onzorgvuldig met vogelvoer / etensresten / brood omgaan. Muizen komen alleen als er iets te eten is. Wat zegt de woningbouw daar over?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVivaldi
migchiell schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:23:
Niet flauw bedoeld, maar is een kat een optie?
Ik heb wel een kat gehad, maar die is een paar jaar geleden helaas overleden. Op zich wel een optie, maar die kan niet álle muizen vangen en al zeker niet omdat ze heel snel zijn en dan weer onder de vloer/in de koof zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
  • Laatst online: 18:33
TheVivaldi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Ik heb wel een kat gehad, maar die is een paar jaar geleden helaas overleden. Op zich wel een optie, maar die kan niet álle muizen vangen en al zeker niet omdat ze heel snel zijn en dan weer onder de vloer/in de koof zitten.
Als het goed is hoeft ie ze ook niet (allemaal) te vangen, maar blijven de muizen al weg omdat ze ruiken dat je een kat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Yaksa schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:25:
Ik neem aan dat het een appartementengebouw is?
Dan moet er een andere huurder of huurders zijn die onzorgvuldig met vogelvoer / etensresten / brood omgaan. Muizen komen alleen als er iets te eten is. Wat zegt de woningbouw daar over?
Het is inderdaad een appartementgebouw, maar dan wel sociale huur. Maar zoals ik al zei heb ik ondanks dat geen directe buren, omdat het een speciaal soort appartement is in een pand met voorheen een andere bestemming (voormalig schoolgebouw). Mijn appartement is het enige dat er los bovenuit steekt en dus niet direct vastzit aan andere woningen (ja, misschien via een spouw of zo, maar niet direct naast of onder me).

Dus ik weet niet precies hoe ze dan via voedsel van anderen bij mij komen. En dan nog kan ik niet achter hun voordeur kijken om dat te bewijzen. ;)

De Intersell-monteur heeft in elk geval wel aan de woningbouw bevestigd dat ik inderdaad geen eten heb of iets waar ze direct op af kunnen komen. Ik zou anderen in het gebouw inderdaad eens moeten vragen of zij ook last hebben van muizen.

[ Voor 11% gewijzigd door TheVivaldi op 23-08-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
migchiell schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Als het goed is hoeft ie ze ook niet (allemaal) te vangen, maar blijven de muizen al weg omdat ze ruiken dat je een kat hebt.
Klopt, maar ik las in een ander topic op Tweakers dat het bij die tweaker geen effect had, dus ik weet het niet.

En ik had ook gezworen nooit meer een kat te nemen, nadat mijn vorige overleden was, waar ik heel veel verdriet om heb gehad. We zitten wel een paar jaar verder, maar ik weet niet of ik er klaar voor ben. Denk je echt dat een kat voldoende helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:23
Verhuizen naar een andere sociale huurwoning een optie?
Natuurlijk niet goed dat je zegt dat je er wellicht aan gaat bezwijken.
Ik zou het in ieder geval zo relativeren: het is niet je eigen (koop)huis, dus maak je er niet te druk om.

Verder zou ik vallen zetten met kaas/pindakaas en of kijken of je ergens nog gif kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:02
Ultrasone verjagers een idee? Werkte 15 jaar terug prima in het studentenhuis van m’n vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Draakje5 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:05:
Verhuizen naar een andere sociale huurwoning een optie?
Natuurlijk niet goed dat je zegt dat je er wellicht aan gaat bezwijken.
Ik zou het in ieder geval zo relativeren: het is niet je eigen (koop)huis, dus maak je er niet te druk om.

Verder zou ik vallen zetten met kaas/pindakaas en of kijken of je ergens nog gif kan halen.
Dank je. Ik maak me niet druk omdat ik denk dat het mijn woning is, maar ik kan ook niet 1, 2, 3 weg. Ik zit er mee opgescheept en dat bezorgt me ongelooflijk veel stress, zeker ook omdat er nog geen enkele oplossing in zicht is en de woningbouw ook moeilijk doet/wispelturig is. En deze woning was sowieso al een geschenk uit de hemel 6 jaar geleden en dat is het nog steeds. Bovendien is er geen garantie dat ik in een andere woning (áls ik al snel een woning zou kunnen krijgen) geen muizen zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Sebas1979 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:09:
Ultrasone verjagers een idee? Werkte 15 jaar terug prima in het studentenhuis van m’n vrouw.
Bedankt voor de tip. Ik las op internet wisselende resultaten, maar ik wil het misschien wel een kans geven. Ik vind het alleen onder het keukenblok een beetje eng (bij de voormalige koof zou wel kunnen), want wat als er ineens een lekkage is? Ik zit wel direct onder de gootsteen daar en ik wil geen kortsluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door TheVivaldi op 23-08-2023 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Appartementengebouw betekent dat de kans groot is dat het van een van je buren afkomt, dan kom je nooit van die muizen af zonder dat die buren ook meewerken. Als een buur flink wat eten open heeft liggen dan klikken ze gewoon tegen de muur omhoog en gaan ze daarna lekker bij jou zitten waar het veilig is.

Ik zou niet gaan lopen rommelen met ultrasone shit, daar is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en daar hebben andere beesten (bijv. honden) meer last van dan ongedierte.

Wat je wil is gewoon klemmen zetten en lokdoosjes.
In mijn ervaring werkt muizengif waar bloedverdunners in zit het beste, van die lokdoosjes waar ze ook meteen op af komen en dan gaan ze lekker ergens anders dood, maar klemmen zijn ook zeer effectief als je het niet erg vindt om die op te ruimen.

Als het er heel veel zijn kun je ook zo'n kiepemmer kopen (of maken), daar vallen ze in en dan kunnen ze er niet meer uit, maar dan zit je wel met een emmer vol levende muizen die je zelf moet doden en dat is ook niet voor iedereen weggelegd (en als je ze vrij laat binnen een paar km afstand vinden ze hun weg naar 'huis' zo weer terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Oon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:14:
Appartementengebouw betekent dat de kans groot is dat het van een van je buren afkomt, dan kom je nooit van die muizen af zonder dat die buren ook meewerken. Als een buur flink wat eten open heeft liggen dan klikken ze gewoon tegen de muur omhoog en gaan ze daarna lekker bij jou zitten waar het veilig is.
Dus toch via de spouw? Ik voel wel tocht bij die gaten/kieren onder het keukenblok maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Ik zal andere buren eens vragen.
Oon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:14:Ik zou niet gaan lopen rommelen met ultrasone shit, daar is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en daar hebben andere beesten (bijv. honden) meer last van dan ongedierte.

In mijn ervaring werkt muizengif waar bloedverdunners in zit het beste, van die lokdoosjes waar ze ook meteen op af komen en dan gaan ze lekker ergens anders dood, maar klemmen zijn ook zeer effectief als je het niet erg vindt om die op te ruimen.
Toen ik nog geen facultatieve oplossing had gevonden, kwamen ze inderdaad boven, maar op die lokdoosjes kwamen ze niet af. Ik strooi nu wel dagelijks muizenkorrels met die bloedverdunners onder de vloer en in de voormalige koof, maar ze lijken immuun.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:42
Hier heel sporadisch ook een muis in huis.
Gebruik of een val (met pindakaas als lokmiddel) of gif.
Zit in afgesloten zakjes, rode graankorrels.
Duurt soms een paar dagen voordat het gif effect heeft, maar uiteindelijk werkt het wel.

Verder kan ik je aanraden om eventueel zelf de gaten/kieren te dichten met staalwol, en dan afkitten.
Er is ook een speciale kit te koop tegen muizen, geen ervaring mee.

Succes!

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TheVivaldi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:17:
[...]

Dus toch via de spouw? Ik voel wel tocht bij die gaten/kieren onder het keukenblok maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Ik zal andere buren eens vragen.
Ze zullen toch ergens naar boven moeten komen, en dat doen ze niet zomaar. Er is dus hoe dan ook ergens iets te eten op of rond jouw verdieping.
[...]

Toen ik nog geen facultatieve oplossing had gevonden, kwamen ze inderdaad boven, maar op die lokdoosjes kwamen ze niet af. Ik strooi nu wel dagelijks muizenkorrels met die bloedverdunners onder de vloer en in de voormalige koof, maar ze lijken immuun.
Immuun worden ze niet, maar ze moeten er wel flink wat van eten, zeker als het grote muizen zijn. Je moet even kijken op de verpakking wat er staat, maar de lokdoosjes die ik het laatst heb gekocht stond op dat ze voor een stuk of 5 muizen waren. Als je er dus 20 hebt zitten en ze komen één voor één binnen dan moet je heel wat korrels strooien, want in die doosjes zit gewoon een brok van diezelfde korrels, dat is echt een flinke hand of twee vol per doosje. Ik kan alleen natuurlijk niet zeggen of het dezelfde dosis van het gif is, maar de korrels die je zo kunt kopen zijn volgens mij niet veel sterker of minder sterk.
Het zou dus zomaar kunnen dat ze niet genoeg binnen krijgen en tegen de tijd dat ze terug komen het alweer uit hun systeem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

Barrycade

Through the...

Gif in Nederland voor particulieren beschikbaar moet je gewoon niet doen.

Als ze.er van dood gaan is dat meestal op een plekje waardoor je een tijd lang de dood ruikt. Maar je niet kan vinden waar vandaan.

Plastic muizenvallen kopen, pot pindakaas en beetje in het cupje doen. Iedere dag muizen verwijderen. Dus ook even nitril/latex handschoenen kopen, wel zo hygiënisch. En als je die handschoen handig uittrekt zit de muis er in.
Na een stuk of wat heb je de boel onder controle.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:44
Hier ook sporadisch gehad. Bron altijd de buren, en dan komen ze idd via de spouw en dan elke kier die ze kunnen vinden. Als woningbouw en bestrijders niet willen of kunnen doen, dan heb je de meeste kans op succes als je kan samenwerken met de buren.

Kan/wil je dat (nog) niet dan moet je het de muizen moeilijk maken om bij jou binnen te komen (alle gaten en kieren waar je een potlood in kan steken eerst schoonmaken, dan volproppen met staalwol* en dan evt dichtkitten zoals ook @hansie_k zegt - bij mij was gewone kit genoeg, en op plekken waar het niet luchtdicht mocht heb ik alleen staalwol gebruikt) en de binnenkomende muizen vangen en/of doden zoals @Oon aangeeft. Misschien houden jouw muizen niet van pindakaas, probeer dan chocola of Google op andere lekkernijen. Let op: gebruik handschoenen bij het plaatsen en weghalen van de vallen (voor jouw gemak en hygiene maar ook om jouw geur te beperken op en rond de val) en leg ze bij voorkeur op een looproute. Vang je na een paar dagen niets maar hoor/zie je ze wel, zet ze dan ergens anders neer (met nieuwe portie lokmiddel).

Poets daarnaast extra goed langs de paadjes waar ze veel komen, bv looproutes langs de muur, zodat hun eigen geurspoor minder sterk is. En berg al je eten op in hard plastic of nog beter, glazen voorraaddozen. Dus ook een nieuw pak pasta of tortillas of chocola --> luchtdicht bewaren. Ze kunnen er niet doorheen maar belangrijker: ze ruiken het ook niet. Daardoor worden jouw vallen aantrekkelijker, want verder is er dan echt geen concurrerend hapje. (En mocht je dan ooit per ongeluk een keukenmot meenemen in een pak rijst dan is niet de hele keuken aangetast als je erachter komt.)

Als ze bij de buren blijven dan kan het zijn dat je ze nog wel hoort in de muur maar dat ze jouw apt overslaan. Dan zie je ze in elk geval niet meer en slaap je hopelijk al wat beter. En dan kun je daarna bij de woningbouw ook aangeven wat je zelf aan het probleem hebt gedaan.

Die kat heb je inderaad voor een heel kattenleven, doe je niet zomaar....maar misschien ken je iemand die nog op vakantie gaat ofzo, dat die kat ook even uit logeren kan een paar dagen?

*Beton storten zou niet nodig moeten zijn, vind het lastig me voor te stellen hoe het bij jou dan zit. Heb je een foto van de plek waar ze binnenkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46

Klippy

Still Game

In mijn vorige appartement kwamen ze ook wel eens via de spauw, maar die konden alleen het balkon op. Je hoorde ze soms wel.
Bijenbekjes in de open voegen heeft dat makkelijk opgelost. https://www.stootvoegrooster.com/ als voorbeeld, maar je krijgt ze bij elke bouwmarkt wel.
Maar als ze ergens binnen kunnen komen via de muur is het lastiger. Dit werkte ook alleen maar omdat ik ze er uit zag komen en het aan de buitenkant zat, maar wellicht helpt het al om dit te doen op plekken in de buitenbuur waar ze naar binnen kunnen, dus op de begane grond of langs dakranden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:46
Ik heb in het verleden een sociale huurwoning gehad met een ratten probleem, die liepen over mijn plafond/vliering, waar ik geen toegang tot had, en na veel aandringen hebben die toch een bestrijder laten komen. Enige wat die heeft kunnen doen is overal fatsoenlijk gif plaatsen, en dat heeft het wel opgelost, behalve dat er een ook lag te verrotten boven mijn woning (schijnbaar is dat met muizen relatief snel weg, vergeleken met ratten).

Het lijkt me in dit geval wel echt de verantwoordelijkheid van de huurder om te zorgen dat het word opgelost, in samenspraak met de andere bewoners: https://qaasaa.com/ongedi...rijden%20van%20ongedierte. Hier word ook aangedragen naar de huurcommissie te gaan als ze niet mee willen werken, en het duidelijk buiten jou schuld zit.

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 21:11
Zoals gezegd, lekker een kat nemen. de geur van de kat zal er voor zorgen dat de muizen niet naar binnen willen. Neem wel een boerderij kat, die zijn net even wat snaller om de muizen die toch je huis in komen te kunnen vangen.

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:51

Fua

Ff een andere tip.
Ik had vorige winter ineens huizen op zolder. Hoe, wat, waarom, geen idee. Maar je waren er wel. Ik heb me toen gefocust op uit te zoeken hoe ze mn huis binnenkwamen. Na het dichtmaken van een minigaatje met staalwol, hadden ze nog een andere ingang. Deze heb ik opgespoord door een camera te kopen met bewegingsdetectie. Werkte echt heel goed.

Tegelijk wat van die vallen gekocht, waarin ze blijven leven. Gif waarbij een muis lekker wegrot in je spouw had ik niet zo'n zin in. We hebben er best wat uitgezet in een park een paar km verderop.

Verder alles heel goed schoonmaken om hun geursporen te verwijderen.

Succes ermee en laat je niet opjutten! Zie het als een wedstrijd of een spel verstoppertje. Met wat geduld en doorzettingsvermogen ga jij hoe dan ook gaat winnen.

Fua

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:27
Probeer eerst alle kieren te dichten. Met stalen schuursponsjes gaat dit goed. Misschien plint van je keuken even weghalen en alles zoveel mogelijk dichtmaken.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Fua
  • Laatst online: 07:51

Fua

Ik moet zeggen dat het advies: "neem toch een kat" me behoorlijk tegen de borst stoot.
Een kat neem je niet voor een tijdelijk probleem. Een kat is onderdeel van je gezin en hiervoor behoor je te zorgen voor het dier zijn hele leven.

Een leuk voorbeeld wat er nu gebeurt omdat mensen zich niet laten voorlichten.
https://dierenambulancede...eloos-laat-je-kat-helpen/

Fua

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:38
Of een kat daadwerkelijk wat doet tegen een muis, ligt heel erg aan de kat zelf en is dus lastig van te voren te bepalen. Als een kat daar geen interesse in heeft, moet je het echt hebben van het feit dat die muis dan bang is voor die kat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Fua schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:27:
Een kat is onderdeel van je gezin en hiervoor behoor je te zorgen voor het dier zijn hele leven.
Dat is jouw mening. Hier op het "platte land" is de kat een middel om muizen te verjagen. Daarnaast is het ook nog leuk knuffelig maar de reden waarom katten (en honden) ooit huisdieren zijn geworden is niet omdat ze zo knuffelig zijn.

Ja, je behoort er zeker voor te zorgen. Maar er is helemaal niets mis met een kat nemen om muizen te verjagen.

Overigens gaat het nooit om een tijdelijk probleem. Als er muizen in je huis zitten dan zullen er altijd muizen in je huis zitten. Ja, je kunt de huidige batch dood maken of verjagen maar het huis is blijkbaar nou eenmaal interessant voor muizen. Wij zijn hier in ieder geval gestopt met ze te bestrijden. Eens in de zoveel tijd loopt er bij ons een muis (of familie) rond. Wij zorgen dat die binnen niks te eten zullen vinden maar ze komen alsnog plastic halen voor hun nest. Er is, in bepaalde gebieden, simpelweg geen definitieve oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:08
Tip (van iemand die zelf ook met muizen heeft gezeten).
Pak een schoteltje en leg daar de muizenkorrels op zodat het vlak is.
Blijf dit herhalen totdat je ziet dat er niet meer vanaf word gegeten.
Laat vervolgens de korrels een week na laatste zichtbare eten staan zodat je zeker weet dat ze weg zijn.
Dit heeft bij ons uiteindelijk geholpen, maar behaalde resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:53
Staalwol (van die sponjes) in de gaten en kieren drukken en ze komen er niet meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:09
Gewoon de gaten dichtmaken waar ze langs komen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:39
Naast voedsel is het ook de moeite eens te letten op waar jij en je buren het afval bewaren. Ik heb eens muizen gehad omdat de bovenburen hun vuilniszakken op hun balkon bewaarden tot de ophaaldag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickey77
  • Laatst online: 11-05 16:04

Mickey77

Allround ICT-er

Veel reacties, van mensen uit stad en landelijk gebied. Ik heb ervaring met het laatste, jaren gewoond in een boswachterswoning zonder buren in een straal van 1,5km. Omringd door duizenden muizen, ik heb dus ook ervaring met wilde dieren die muizen eten (zie mijn avatar, marter in de schoorsteen). Ja, muizen liepen wel eens door de kamer en ik heb ze ook gehad achter het keukenblok.

In een plek zoals de mijne zit er niets anders op dan je gedrag aan te passen en te leren leven met die muizen. Maar in een appartement in een stedelijk gebied kan ik wel begrijpen dat je er van af wilt. Maar dat zal niet makkelijk zijn, mede omdat het gebouw zo oud is. Daar zitten gewoon gaten in, kleine muizen hebben maar een heeeeel klein gaatje nodig. In het gebouw zal vast wel ergens anders 'iets' te halen zijn.

Ik ben tegenstander van gif, zoals al vermeld wil je geen dode muis hebben achter je keukenblok. Ik ben ook tegenstander van een klem, omdat die de muis niet altijd dood. Ook ultrasoon werkt niet volledig, aluminium folie zou ik wel doen, daar bijten ze iig niet doorheen. Kat of hond is ook geen garantie, maar als je een huisdier wilt (en goed verzorgt) zou ik zeggen: probeer het. Wij hadden een hond die de muizen niet kon vangen, een kat is misschien sneller maar ook geen garantie.

Wij kwamen uit op een muizenval die er uit ziet als een metalen kooitje. Stukje brood met pindakaas er in. De muis loopt er in en kan er niet uit.
https://www.allestegenong...QYFvY-8vWwY4aAk12EALw_wcB

Met dit ding hebben we de meest brutale/nieuwsgierige muizen gevangen en die heb ik vervolgens een paar km verder ergens in het bos uit gezet (in mijn geval is dat dus nog steeds bos/landelijk dus ik zadel niemand anders met het probleem op). De muizen bleken geen postduiven, het probleem werd minder. Het bleek dat van alle duizenden muizen die rond ons huis liepen (we hadden ook een uilenkast en uilen hebben zo'n 1000 muizen nodig per nest) er eigenlijk maar een klein aantal waren die hinder veroorzaakten.

De val van de link is dus relatief diervriendelijk, relatief goedkoop en je kunt hem meerdere keren gebruiken. Je kunt hem gewoon in een keuken kastje zetten tussen je potten en pannen. Je hoeft de muis ook niet beet te pakken, bovenop zit een deksel en als je die op de nieuwe locatie open doet, dan springt de muis er na 10 seconden vanzelf uit. Even de muizenpoepjes er uit schudden, stukje brood met pindakaas er in en op een iets andere plek neer zetten voor de volgende ronde.

Belangrijk: de stress die je nu ervaart zal niet ineens opgelost zijn. Probeer je er op in te stellen dat er niet één oplossing is die je probleem per direct op lost. Maar vertrouw er op dat het probleem wel geleidelijk opgelost kan worden. Met een diervriendelijke val, met of zonder kat, probeer je de brutaalste muizen weg te krijgen. Blijf wel alles netjes schoonmaken, om ervoor te zorgen dat de minder brutale muizen weg blijven.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:25
Neem Leen een kat
Een advies dat wat minder vaak wordt gegeven, maar als je een kennis hebt met een kat die niet moeite heeft met even door een ander huis snuffelen.

Aan mijn vorige woning zat iets dat ook een kinderdagverblijf was, toch aardig wat muizen. We zijn onze katten daarheen mee gaan nemen. Leuk voor de kat, die mocht van alles verkennen, leuk tegen de muizen, want het ruikt er nu naar kat. Gevolg: 90% minder muis.

Uiteraard moet je wel een kat vinden die de reis niet zo vervelend vind, en kan me voorstellen dat wat lekkers voor de kat als vergoeding ook geen kwaad kan.

Complimentje?

• JJ Le Funk
  • Niet online
Ik moet zeggen dat het advies: "neem toch een kat" me behoorlijk tegen de borst stoot.
Een kat neem je niet voor een tijdelijk probleem. Een kat is onderdeel van je gezin en hiervoor behoor je te zorgen voor het dier zijn hele leven.

je zou een kat ook tijdelijk te logeren kunnen nemen.

zolang de kat maar goed verzorgt wordt en een beetje aandacht krijgt.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:43
Vorig jaar ook last gehad van muizen in een huurwoning.

Heb toen op eigen kosten een specialist laten komen en die had het huis geïnspecteerd. Er kwamen wat gebreken naar boven wat volgens hem niet goed waren afgewerkt. Zoals op zolder een bepaalde lat wat het dak van de spouwmuur deed afsluiten en nog een paar andere kleine zaken.

Hij gaf mij de tip om terug te gaan naar de woning corporatie om al deze punten na te laten kijken en maken. Volgens hem waren ze wettelijk verplicht om alle punten te repareren. Mochten ze moeilijk doen dan moest ik hem maar terug bellen en zou hij mij gaan helpen zei die.

Gelukkig was het zo ver niet gekomen want na een belletje stuurde de woning corporatie iemand zelf om alles na te kijken. Die persoon heeft wat bijen bekjes in de spouwmuren geplaatst en op bepaalde plekken wat gif pasta (inmiddels verboden) neergelegd. Hij repte geen woord over de gebreke die de specialist had vastgesteld maar ik kreeg ook het idee dat het niet zijn specialiteit was.

Vervolgens weer terug gebeld naar de woning corporatie en nogmaals de gebreke voorgelegd wat de ongedierte bestrijder had geconstateerd. Toen hebben ze een klusbedrijf langs laten komen en is alles kosteloos voor mij gerepareerd. Heb sindsdien ook geen muis meer gezien of gehoord.

Als ik jou was zou ik blijven aandringen bij je verhuurder. Ze zijn verplicht om alles te (dicht) te maken en/of te repareren. Strooi maar gif is geen oplossing of antwoord wat ze mogen geven als de muizen daadwerkelijk via de muren naar binnen komen (mits je huis geen vuilnisbelt is maar was niet het geval zoals je zelf al aangaf). Als ze onder het keukenblok komen en je hebt geen plaat die je er makkelijk uit kan halen (was bij mij wel) dan moeten ze maar het keukenblok slopen / vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven__NL op 24-08-2023 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Oon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:14:

Ik zou niet gaan lopen rommelen met ultrasone shit, daar is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en daar hebben andere beesten (bijv. honden) meer last van dan ongedierte.

Als het er heel veel zijn kun je ook zo'n kiepemmer kopen (of maken), daar vallen ze in en dan kunnen ze er niet meer uit, maar dan zit je wel met een emmer vol levende muizen die je zelf moet doden en dat is ook niet voor iedereen weggelegd (en als je ze vrij laat binnen een paar km afstand vinden ze hun weg naar 'huis' zo weer terug)
Lokdoosjes, muizenpoeder.... Even een opmerking hierover: over ongeveer een week zou dat spul allemaal verboden worden voor de niet-professionele bestrijder. Dat mag je dan als consument dus niet meer kopen.

Reken er maar op dat we de komende tijd last gaan krijgen van meer en grotere knaagdierplagen. Rattengif is al een poosje verboden, dus ratten worden door de consument al niet meer bestreden. De consument mag met klemmen en elektrocutie vallen werken en dat was het. Echt bestrijden mag alleen nog een "professional" doen voor veel geld. En dat doet de gemiddelde consument niet.

Nu straks het muizengif ook verboden is, stevenen we af op problemen. Wij wonen naast een singel met aardig wat groen vlakbij. Hier merken we al dat er meer ratten zijn en dat ze dus ook over een groter gebied problemen veroorzaken. Overheid steekt kop in het zand, zoek het maar uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-08-2023 09:53 ]

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:10

Kek

3flix

Mocht je nog inspiratie nodig hebben voor muizenvallen, deze man heeft vrijwel alles getest: https://www.youtube.com/@ShawnWoodsMousetrapMonday/videos

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 01:20
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:52:
Lokdoosjes, muizenpoeder.... Even een opmerking hierover: over ongeveer een week zou dat spul allemaal verboden worden voor de niet-professionele bestrijder. Dat mag je dan als consument dus niet meer kopen.
Hier klopt weinig van.

Veel zwaardere middelen zijn inderdaad verboden. Winkels mochten oude voorraad nog verkopen tot en met 29 juni 2023. https://www.ctgb.nl/onderwerpen/rodenticiden

Middelen op basis van alfachloralose (dat zijn de bekende roze muizenkorrels en lokdoosjes van bv het Kruidvat) blijven echter gewoon toegestaan. Probleem is dat die muizen in een diepe slaap brengen waarna ze normaal gesproken omkomen als gevolg van hypothermie. Bij warme temperaturen werken ze dus minder goed want dan blijven die beestjes gewoon rustig slapen. https://www.uu.nl/sites/d...e_alfachoralose_-_tvd.pdf

Overigens woon ik ook in een huis van 100 jaar oud dus ik ken het probleem. Muizenkorrels leiden er alleen maar toe dat muizen overlijden op onbereikbare plekken waardoor het geknaag overgaat in stank en grote hoeveelheden vliegen. Niet echt een vooruitgang. Muizenvallen werken een stuk beter. Deze val is erg populair dit moment, schijnt goed te werken en je kunt de beesten loslaten in het bos (of in de emmer laten verzuipen als je genadelozer bent aangelegd). Chinese webwinkels staan vol met knock-offs waarvan sommige goed en andere minder goed werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anders op 24-08-2023 10:33 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 21:53
Cavia’s nemen ;)

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:19
Ik heb dit ook gehad in mijn studentenhuis destijds. De huisbaas heeft toen korrels verspreid die ze op aten. Ze vielen op gegeven moment dood neer, op de meest random plekken. Sommige kon ik weghalen, andere vielen dood op een plek waar ik niet bij kon.
Ik heb wel een paar dagen in een stank gezeten van overleden muizen, maar hierna was het probleem wel opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05 14:16
migchiell schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Offtopic, de enige muizen die wij in huis hebben komen juist door de katten binnen omdat ze ze buiten vangen en binnen weer loslaten.. Vaak dood, maar soms ook levend :+

[ Voor 4% gewijzigd door Laurensius88 op 24-08-2023 11:32 ]

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Dankzij studentenhuis bij de buren is met de muis bij mij de lan kabel onder de vloer doorgeknaagd. Wat voor buisje had ik moeten doen ter bescherming?

Zo'n val bij de hornbach waar je hem levend vangt werkt redelijk met pindakaas of stukje vlees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 13:23
Hier iets wat wij afgelopen jaar getest hebben (muizenvallen en gif waren ze bij ons te slim/immuun voor)..

De vrouw heeft ergens op internet een speciale lijm tegen muizen besteld, dit verspreid je over karton en dit leg je op of in de buurt van de looproute.
Of het gewild is, nee net als gif is dit niet leuk, ik gaf ze dan ook een tik op de kop als ik er weer 1 hoorde piepen.

Daar wij dachten 1 of 2 muizen te hebben, waren het er bijna 10 stuks die we in een week gevangen hebben, en daarna geen last meer gehad.

Zoveel andere vallen getest, van de Action tot dingen van HG, pindakaas, kaas, pate, alles getest, korrels, geluid apparaten, niks werkte. Op de lijm na :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 21:46
LopendeVogel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:15:
Hier iets wat wij afgelopen jaar getest hebben (muizenvallen en gif waren ze bij ons te slim/immuun voor)..

De vrouw heeft ergens op internet een speciale lijm tegen muizen besteld, dit verspreid je over karton en dit leg je op of in de buurt van de looproute.
Of het gewild is, nee net als gif is dit niet leuk, ik gaf ze dan ook een tik op de kop als ik er weer 1 hoorde piepen.

Daar wij dachten 1 of 2 muizen te hebben, waren het er bijna 10 stuks die we in een week gevangen hebben, en daarna geen last meer gehad.

Zoveel andere vallen getest, van de Action tot dingen van HG, pindakaas, kaas, pate, alles getest, korrels, geluid apparaten, niks werkte. Op de lijm na :)
Tijd geleden maar zelfde ervaring met lijmplankjes... Hoe humaan je ook te werk probeert te gaan, als je een kleine rond hebt kruipen grijp je alles aan om er vanaf te komen. Uiteindelijk is het beste alles dicht maken. Dus alles volproppen met staalwol bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 11:49

kevinr1

Dude?

TheVivaldi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:17:
Je moet heel veel strooien, en zeker weten dat ze die dingen eten. Ik legde per 100cm vijf van die korrels bij elkaar.
Die muizenkorrels zijn erg giftig voor die beesten.

Daarnaast, alles volproppen met staalwol. Al je eten in bakken doen waar ze niet bij kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door kevinr1 op 24-08-2023 12:47 ]

Life is meant to be experienced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinr1

kevinr1

Dude?

LopendeVogel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:15:

Is volgens mij illegaal, maar wel de beste optie...

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:14
Oon schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:48:
[...]

Ze zullen toch ergens naar boven moeten komen, en dat doen ze niet zomaar. Er is dus hoe dan ook ergens iets te eten op of rond jouw verdieping.

[...]

Immuun worden ze niet, maar ze moeten er wel flink wat van eten, zeker als het grote muizen zijn. Je moet even kijken op de verpakking wat er staat, maar de lokdoosjes die ik het laatst heb gekocht stond op dat ze voor een stuk of 5 muizen waren. Als je er dus 20 hebt zitten en ze komen één voor één binnen dan moet je heel wat korrels strooien, want in die doosjes zit gewoon een brok van diezelfde korrels, dat is echt een flinke hand of twee vol per doosje. Ik kan alleen natuurlijk niet zeggen of het dezelfde dosis van het gif is, maar de korrels die je zo kunt kopen zijn volgens mij niet veel sterker of minder sterk.
Het zou dus zomaar kunnen dat ze niet genoeg binnen krijgen en tegen de tijd dat ze terug komen het alweer uit hun systeem is.
Chocola werkt als antigif voor die bloedverdunners, dus als ze dat bijvoorbeeld bij de buren vinden, werkt het gif ook niet. Bovendien werken giftige korrels alleen als er niks lekkerders te eten is. Als ze genoeg lekkere dingen te eten hebben, gaan ze niet aan die korrels beginnen.

Wat ik in ieder geval zou doen, is de gaten dichtmaken, er is speciale PUR voor. Of afdichten met RVS-gaas (mm grootte, alles waar een balpen doorheen past, past een muis doorheen).

iRacing Profiel

Anoniem: 39993

kevinr1 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Is volgens mij illegaal, maar wel de beste optie...
Die lijm is niet aan te raden als je huisdieren of kleine kinderen hebt overigens. :)
Net nog even gekeken: dat verbod op het na 1 januari (uitloop inderdaad tot eind juni) nog legale muizengif lijkt er inderdaad dus niet gekomen te zijn. Er was een tijdje sprake van dat AL het gif op termijn verboden zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 11-05 21:47
Er zijn veel muizensoorten, iedere soort heeft zijn eigen voorkeuren. We hebben soorten gehad die oude kaas lekker vonden, soorten die op pindakaas afvlogen en soorten die graag vlees aten (Serrano of italiaanse gedroogde ham is favoriet, ik denk dan vanwege de sterke geur).

Waar je op moet letten is geur: muizen mijden gevaar punten die erg naar mens ruiken. Dus vallen, kooien zetten en gif leggen met wegwerp handschoenen doen, zodat je geen geur overbrengt.

Daarnaast zijn ze intussen gewend dat ze vergiftigd en gevangen worden. De slimsten overleven en vormen de nieuwe generatie. Andere zaken worden weer minder. De laatste generatie was bijvoorbeeld opeens weer zeer gevoelig voor gif in de vorm van muizebkorrels met bloedverdunner. De generatie daarvoor kon borden leegeten zonder dat de overlast verminderde. De zakjes moeten tegenwoordig open en uitgestrooid op een schoteltje of iets dergelijks, voordat ze er aan gaan eten. Voorheen moeste de zakjes juist dicht blijven, anders aten ze er niet van.

Wat vooral goed werkt is de looproutes langs plinten met een lichte chloor oplossing schoon te maken. Muizen volgen geursporen van andere muizen. Dus als je die geursporen niet uit wist krijg je continu weer nieuwe muizen die een oud spoor gevolgd zijn.

Verder moet je goed om je heen kijken wat de bron kan zijn: vuinis, buren met kinderen kan al voldoende zijn. Wat de kinderen morsen en achterlaten is voldoende voor meerdere muizenfamillies. Ook de voerbak van een kat, een hond of een ander huisdier is in trek als bron voor muizen. Dieren in huis kunnen ook wel juist muizen veroorzaken.

Wees je er ook bewust van wanneer muizenoverlast ontstaat. Bij ons telkens als 1 stel buren op vakantie was. Geen hond, geen kinderen = geen eten voor de muizen, waardoor ze gingen zoeken buiten hun vaste huis.

De buurt had een keer een muizenplaag. Die duurde tot een gezin verhuisde. Daar was vermoedelijk de bron, maar dat wist niemand.

Kan je je buren eens vragen of ze muizenoverlast hebben? Als ze allemaal hun etenswaren strikt in bakken gaan doen, dan gaat het vast met sprongen beter.

En trouwens: de hier boven aanbevolen vang kooi staat nog steeds zonder nut bij ons. Wat we er ook in doen, en waar we hem ook neerzetten, de muizen kiezen stuk voor stuk eerder het gif of dood in een muizeval. Maar hierin lopen ho maar! En een ander type vangkooi wilde mijn vriendin. Daar was ze snel van genezen toen ze 's-ochtends een muis er in aantrof, die zich van schrik tussen de spijlen doorwurmde en 's avonds pas weer terug was. Er zijn zoveel niet werkende dingen, maar uitproberen is de kunst.

[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 24-08-2023 13:37 ]

• TheVivaldi
[...]

Mijn woning begint weliswaar op dezelfde verdieping als de rest, maar de keuken, woonkamer, etc. zit twee verdiepingen hoger dan de rest, dus “rond” mijn verdieping is er geen weg omhoog, behalve via de buitengevel of misschien intern via een spouwmuur. Maar eten van anderen is er dus niet in de buurt, want alle andere buren zitten twee verdiepingen lager. En in dat deel van mijn huis heb ik geen muizen aangetroffen (laten we hopen dat dat zo blijft!).

Zelf houd ik alles goed afgesloten en schoon. De Intersell-monteur die in eerste instantie kwam kijken bevestigde dat ook. Dus er valt echt niks te halen.
A, dus ik moet toch wat meer geduld hebben? Ik ben wel al een week bezig met die doosjes en korrels strooien nu, maar ik merk nog steeds geen verbetering. Ze zitten nog steeds onder de vloer van het keukenblok en in de voormalige koof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batur
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
1. Zelf zoveel mogelijk woning onder handen nemen: alle gaten en kieren waar dan ook dicht maken met staalwol, gebroken glasscherfjes en piepschuim om het geheel bij elkaar te houden. Dus niet alleen dichtmaken met beton of kit! Daarboven aluminium L profielen monteren (gamma/praxis) over de hele muur naast, achter en onder de keukenblok. Keukenblok verwijderen, gewoon doen. Gaten rondom de afvoeren ook behandelen als boven beschreven. Geen toestemming vragen van de woningcorporatie. Toestemming vragen werkt vaak belemmerend dan helpend. Je kunt ook monteurs vragen jou te helpen, al dan niet tegen vriendelijke vergoeding. Download de applicatie nextdoor en deel je probleem met de wijk. Vaak willen mensen anderen helpen.
2. Ondertussen woningcorporatie belasten met het probleem, continu doen. Niet zeggen dat je keukenblok hebt verwijderd etc. Woningcorporaties kunnen vreemd reageren en de kans dat je een persoon treft die niet wil/kan helpen is groot.
3. Gemeente en de huurcommissie benaderen voor hulp tegen de plaag.

Lokdoosjes werken niet tegen een plaag. Enorme lijmplanken wel. Dit lijkt mij momenteel nodig om de plaag binnen op te lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Batur op 24-08-2023 14:01 ]

• TheVivaldi
Window schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 00:22:
Hier ook sporadisch gehad. Bron altijd de buren, en dan komen ze idd via de spouw en dan elke kier die ze kunnen vinden. Als woningbouw en bestrijders niet willen of kunnen doen, dan heb je de meeste kans op succes als je kan samenwerken met de buren.

Kan/wil je dat (nog) niet dan moet je het de muizen moeilijk maken om bij jou binnen te komen (alle gaten en kieren waar je een potlood in kan steken eerst schoonmaken, dan volproppen met staalwol* en dan evt dichtkitten zoals ook @hansie_k zegt - bij mij was gewone kit genoeg, en op plekken waar het niet luchtdicht mocht heb ik alleen staalwol gebruikt) en de binnenkomende muizen vangen en/of doden zoals @Oon aangeeft. Misschien houden jouw muizen niet van pindakaas, probeer dan chocola of Google op andere lekkernijen. Let op: gebruik handschoenen bij het plaatsen en weghalen van de vallen (voor jouw gemak en hygiene maar ook om jouw geur te beperken op en rond de val) en leg ze bij voorkeur op een looproute. Vang je na een paar dagen niets maar hoor/zie je ze wel, zet ze dan ergens anders neer (met nieuwe portie lokmiddel).

Poets daarnaast extra goed langs de paadjes waar ze veel komen, bv looproutes langs de muur, zodat hun eigen geurspoor minder sterk is. En berg al je eten op in hard plastic of nog beter, glazen voorraaddozen. Dus ook een nieuw pak pasta of tortillas of chocola --> luchtdicht bewaren. Ze kunnen er niet doorheen maar belangrijker: ze ruiken het ook niet. Daardoor worden jouw vallen aantrekkelijker, want verder is er dan echt geen concurrerend hapje. (En mocht je dan ooit per ongeluk een keukenmot meenemen in een pak rijst dan is niet de hele keuken aangetast als je erachter komt.)

Als ze bij de buren blijven dan kan het zijn dat je ze nog wel hoort in de muur maar dat ze jouw apt overslaan. Dan zie je ze in elk geval niet meer en slaap je hopelijk al wat beter. En dan kun je daarna bij de woningbouw ook aangeven wat je zelf aan het probleem hebt gedaan.

Die kat heb je inderaad voor een heel kattenleven, doe je niet zomaar....maar misschien ken je iemand die nog op vakantie gaat ofzo, dat die kat ook even uit logeren kan een paar dagen?

*Beton storten zou niet nodig moeten zijn, vind het lastig me voor te stellen hoe het bij jou dan zit. Heb je een foto van de plek waar ze binnenkomen?
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie. :)

Eten houd ik inderdaad al goed opgeborgen, dat doe ik al jaren. Ik ben niet anders gewend dan alles netjes te houden.

Ik ga inderdaad buren maar eens vragen of zij er ook last van hebben. Maar dan moeten de muizen wel twee verdiepingen omhoog om bij mijn keuken te komen, want mijn keuken-, slaapkamer-, etc. verdieping zit twee verdiepingen hoger dan waar alle andere buren zitten. Maar het is inderdaad wel een goed idee om het ze eens te vragen.

Ik wil de kieren/gaten onder het keukenblok zeker wel goed dichtmaken, maar ik kom er met een kitpistool gewoon niet bij. Die monteur van Intersell en de bestrijder hadden hetzelfde probleem. Ik zal eens wat staalwol kopen en dat ertussen proppen, dat is een goede tip. :)

Dat van dat beton storten ging over de voormalige koof, waar ze inmiddels ook in zitten. Die is in het verleden dichtgestort met beton, al weet ik niet hoe ver, maar in elk geval aan de bovenzijde tot aan de bocht naar beneden en onderaan in de kelder (algemene ruimte). Daar hebben de muizen nu een tunnel door weten te maken, waardoor er een tunnel + gat aan het uiteinde in mijn woning zit. Dat zou dus opnieuw dichtgestort moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Laatst online: 11-05 16:04

Mickey77

Allround ICT-er

TheVivaldi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:47:
[...]
Zelf houd ik alles goed afgesloten en schoon. De Intersell-monteur die in eerste instantie kwam kijken bevestigde dat ook. Dus er valt echt niks te halen.
[...]
Ik begrijp dat iedereen altijd denkt dat muizen op eten af komen, maar ik heb diverse malen mee gemaakt dat je dat breder moet zien. Ik heb gaten in plastic curver boxen gevonden, waar grote touwen in zaten (hondenspeeltjes). Dan werden ze dus gelokt door de geur van vers touw. Dus mijn advies is met een ruimere blik te kijken naar je keuken. Wat zou een muis daar kunnen ruiken? Biologisch zeepje? Plant, etc.

PS Curver boxen met twee handgrepen aan de zijkant en een greep in het midden van het deksel, zijn dus niet muisproof. Ik heb goede ervaringen met de stevigere plastic boxen van IKEA, type SAMLA. Daar is bij mij nooit een muis doorheen gekomen. Je kunt losse klemmen kopen om de deksels vast te klemmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickey77 op 24-08-2023 14:16 ]

• TheVivaldi
Klippy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 00:34:
In mijn vorige appartement kwamen ze ook wel eens via de spauw, maar die konden alleen het balkon op. Je hoorde ze soms wel.
Bijenbekjes in de open voegen heeft dat makkelijk opgelost. https://www.stootvoegrooster.com/ als voorbeeld, maar je krijgt ze bij elke bouwmarkt wel.
Maar als ze ergens binnen kunnen komen via de muur is het lastiger. Dit werkte ook alleen maar omdat ik ze er uit zag komen en het aan de buitenkant zat, maar wellicht helpt het al om dit te doen op plekken in de buitenbuur waar ze naar binnen kunnen, dus op de begane grond of langs dakranden.
Goeie tip, maar ik kan daar niet bij. De buitengevel/dakranden naast de keuken is een gevel zonder ramen en de enige manier om er langs buiten bij te komen is door klauterwerk. Dat is wel wat risicovol voor mezelf, maar ja, aan de andere kant: als zij blijven weigeren om daar te gaan kijken… Begane grond bij gevel is er niet, want ik zit te hoog boven de grond. ;)

• TheVivaldi
PheraX schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:06:
Zoals gezegd, lekker een kat nemen. de geur van de kat zal er voor zorgen dat de muizen niet naar binnen willen. Neem wel een boerderij kat, die zijn net even wat snaller om de muizen die toch je huis in komen te kunnen vangen.
Maar is een boerderijkat geen buitenkat? Ik heb geen buiten, want er is geen balkon, en om hem/haar iedere dag meerdere trappen op en af te laten gaan in mijn woning en de algemene hal, lijkt me niet echt handig. Uiteraard kan ik van een buitenkat wel een binnenkat maken (hebben mijn ouders en ik (ik woonde toen nog thuis) met mijn vorige kat ook gedaan, al was dat helaas noodgedwongen), maar dan ben ik bang dat de eigenschappen (snelheid) achteruitgaan en dan heb ik geen voordeel meer aan een boerderijkat boven een ‘gewone’ kat.

• TheVivaldi

Klopt, helaas zijn er mensen die dat doen. Ik heb mijn vorige kat bijna 21 jaar gehad en er is geen seconde door mijn hoofd gegaan dat ik hem ooit weg zou doen. Het was dat ie in februari 2020 helaas overleed, anders had ik hem nu nog gehad (gegeven dat ie net zo fit bleef).
Áls ik al een nieuwe kat zou nemen, dan zou ik hem/haar precies zó behandelen: niet wegdoen, maar wachten tot de dood ons scheidt.

• TheVivaldi
Croga schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Overigens gaat het nooit om een tijdelijk probleem. Als er muizen in je huis zitten dan zullen er altijd muizen in je huis zitten. Ja, je kunt de huidige batch dood maken of verjagen maar het huis is blijkbaar nou eenmaal interessant voor muizen. Wij zijn hier in ieder geval gestopt met ze te bestrijden. Eens in de zoveel tijd loopt er bij ons een muis (of familie) rond. Wij zorgen dat die binnen niks te eten zullen vinden maar ze komen alsnog plastic halen voor hun nest. Er is, in bepaalde gebieden, simpelweg geen definitieve oplossing.
Ik geloof ook best wel dat die muizen hier altijd al gezeten hebben, al was het maar omdat het gebouw al 100 jaar oud is. Maar tóch had ik er tot voor kort nooit last van, en ik woon hier aankomende zondag precies 6 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinr1

kevinr1

Dude?

dus “rond” mijn verdieping is er geen weg omhoog, behalve via de buitengevel of misschien intern via een spouwmuur.
Ze klimmen via de muur omhoog he!
Ze komen af op de kleinste kruimels. Maakt niet uit hoe schoon je huis is, een kruimel valt zo op de grond, en die zie je niet zo snel. De muizen wel :)

[ Voor 11% gewijzigd door kevinr1 op 24-08-2023 14:07 ]

• JJ Le Funk
  • Niet online
de bron lijkt bij de buren te liggen. zolang dat niet wordt aangepakt kan je overlast niet 100% tegengaan.
maar hoe kan je met zekerheid het goede huisnummer aanwijzen?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
UPDATE: net nog een keer gebeld met de woningbouw en het lijkt er op dat er alsnog een inspectie aan de buitengevel gaat plaatsvinden. Beetje vreemd dat de een zegt van wel en de ander van niet, maar nu toch wel weer een ‘ja’, dus dan hoop ik dat ze nu wél woord houden.

• TheVivaldi
Mickey77 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Ik begrijp dat iedereen altijd denkt dat muizen op eten af komen, maar ik heb diverse malen mee gemaakt dat je dat breder moet zien. Ik heb gaten in plastic curver boxen gevonden, waar grote touwen in zaten (hondenspeeltjes). Dan werden ze dus gelokt door de geur van vers touw. Dus mijn advies is met een ruimere blik te kijken naar je keuken. Wat zou een muis daar kunnen ruiken? Biologisch zeepje? Plant, etc.
[/small]
Het enige wat ze zouden kunnen ruiken is misschien een paar dingetjes van de afwas begin van de avond of de afvalbakken. De afvalbakken zitten in een volledig afgesloten kast, maar misschien dat er wel een paar geuren doorheen komen. Maar ja, de bakken dagelijks legen wordt wel een dingetje, want dan moet ik met 4 bakken alle trappen af, een deel van het gebouw door en een deel van de achterplaats over, en dan weer terug omhoog. En dan komt er 's avonds toch weer afval in, dus 100% geurvrij wordt het sowieso niet.

Maar ik leeg ze wel een paar keer per week en al het afval zit in zakken met lavendelgeur om de etensgeuren te verminderen. En zo doe ik dat al jaren, en zoals ik al zei had ik tot voor kort nog nooit muizen.

[ Voor 9% gewijzigd door TheVivaldi op 24-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 11-05 21:47
Nog een aanvulling: muizen zijn in aanleg voorzichtig. Zet je een val met eten neer of gifkorrels, dan laten ze dat meestal eerst links liggen. Eerst kijken wat er gebeurt. Als een voorwerp er al langer staat, dan vertrouwen ze het pas en gaan ze eten of de kooi in.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:15

Super post. Ik wilde iets vergelijkbaars zeggen, well done.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Niet elke kat heb je wat aan, wat betreft muizen.
Mijn kat is een buitenkat en is dol op muizen vangen.
Hij vangt ze buiten en soms eet hij ze op, maar soms laat hij ze ook los, nog levend.

Dus ben regelmatig aangewezen op muizenvallen.
Wat echt heel goed werkt is pindakaas, zoals hier ook vaak genoemd wordt. Maar ook stinkkaasjes zoals Port-salut. Ik heb aardig wat muizenvallen gehad, meeste voldeden maar zo zo.
Ik heb er geen aandelen in, maar deze werken bij mij het beste.

https://www.bol.com/nl/nl...ZJWQ.4_17.23.ProductTitle

Vervelend probleem muizen. En vies, want ze laten een urine- spoor achter.
Lijmklemmen werken idd ook goed, maar is wel dierenbeulenrij. En idd proberen alle gaten dicht te krijgen en top als via de woningbouw een inspectie mogelijk is. Sterkte ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-04 16:34
TheVivaldi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

Ik wil de kieren/gaten onder het keukenblok zeker wel goed dichtmaken, maar ik kom er met een kitpistool gewoon niet bij. Die monteur van Intersell en de bestrijder hadden hetzelfde probleem. Ik zal eens wat staalwol kopen en dat ertussen proppen, dat is een goede tip. :)
Wij hadden op een gegeven moment in onze sociale huurwoning ook ineens last van muizen, waarbij er ook behoorlijke kieren waren en ze zich een weg hadden gebaand door een stuk vezelplaat oid. Ook last van gaten onder het keukenblok, dus heb een zak van die metalen schuursponsjes voor pannen enzo gehaald en deels liggend op de vloer met een potlood alle gaten zitten dichtdrukken. Daarnaast wat gif en vallen (pindakaas werkt inderdaad goed!) en was er toen gelukkig snel van af. Zou dus toch echt wel proberen die kieren dicht te krijgen, anders ben je er misschien even vanaf maar heb je er over een paar maanden ineens weer last van. Sowieso echt erg vervelende situatie om in te wonen, ook al is het dan ‘maar’ een huurwoning.

• TheVivaldi
@Plempie Dank je. Ik blijf inderdaad gif naar beneden gooien en heb vanmiddag ook wat met chloor schoongemaakt. Ook heb ik staalwol gekocht en ik ga het inderdaad zelf maar dichtmaken. Misschien ook met een extra laagje hout bovenop de wol om het nog extra te dichten? (Is een houten ondervloer.)

• TheVivaldi
UPDATE 2: ik heb daarstraks in elk geval in het gat+tunneltje wat in de voormalige koof is ontstaan staalwol (pannensponzen) gepropt. Helemaal dichtgepropt, zover ik erbij kon. Vervolgens (wederom) met een paar bakstenen erbovenop afgesloten, maar het lijkt er op dat hij zich toch door een weg door de staalwol heeft gebaand. Sterke tanden… :(

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

TheVivaldi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:52:
UPDATE 2: ik heb daarstraks in elk geval in het gat+tunneltje wat in de voormalige koof is ontstaan staalwol (pannensponzen) gepropt. Helemaal dichtgepropt, zover ik erbij kon. Vervolgens (wederom) met een paar bakstenen erbovenop afgesloten, maar het lijkt er op dat hij zich toch door een weg door de staalwol heeft gebaand. Sterke tanden… :(
Weet je zeker dat er door heen geknaagd is? En niet langs gewurmd? Want dat is wel heel uitzonderlijk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:14

DropjesLover

Dit dus ->

Vuistregel voor muizen is, gaatjes zo groot als een potlood komen ze nog doorheen. Succes met die allemaal vinden en dichten in een 100 jaar oud pand waar je de keuken er niet uit kan/mag trekken.

Bij je keukenblok kan je de plint onder de kastjes wel makkelijk los trekken (zit vast met klikkers), daar zal je vast veel keuteltjes aantreffen. Daar je korrels strooien of vallen zetten.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

Reinier

\o/

ucsdcom schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:27:
Nog een aanvulling: muizen zijn in aanleg voorzichtig. Zet je een val met eten neer of gifkorrels, dan laten ze dat meestal eerst links liggen. Eerst kijken wat er gebeurt. Als een voorwerp er al langer staat, dan vertrouwen ze het pas en gaan ze eten of de kooi in.
Bij mij liepen ze steeds binnen een kwartier de val in (zo'n zwarte van HG). Zeven stuks binnen no time.
Die waren niet zo voorzichtig :)

• TheVivaldi
FirePuma142 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Weet je zeker dat er door heen geknaagd is? En niet langs gewurmd? Want dat is wel heel uitzonderlijk.
Ik zal morgen bij daglicht nog even beter kijken.

• TheVivaldi
DropjesLover schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:01:
Vuistregel voor muizen is, gaatjes zo groot als een potlood komen ze nog doorheen. Succes met die allemaal vinden en dichten in een 100 jaar oud pand waar je de keuken er niet uit kan/mag trekken.

Bij je keukenblok kan je de plint onder de kastjes wel makkelijk los trekken (zit vast met klikkers), daar zal je vast veel keuteltjes aantreffen. Daar je korrels strooien of vallen zetten.
Helaas zit het blok bij mij niet vast met klikkers. Verbaasde me er ook al over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
TheVivaldi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:11:
[...]

Helaas zit het blok bij mij niet vast met klikkers. Verbaasde me er ook al over.
Dat is wel bijzonder! Soms zit zo’n plint trouwens ook gewoon erg goed vastgeklemd en moet je dus gevoelsmatig aardig wat geweld gebruiken om het los te krijgen. Of heb je echt een heel bijzonder keukenblok staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Plempie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Dat is wel bijzonder! Soms zit zo’n plint trouwens ook gewoon erg goed vastgeklemd en moet je dus gevoelsmatig aardig wat geweld gebruiken om het los te krijgen. Of heb je echt een heel bijzonder keukenblok staan?
Voor zover ik kan zien loopt het gewoon door naar achter, dus het lijkt alsof het klok op een zwart, houten onderstel rust in plaats van poten+klikkers ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
FirePuma142 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Je hebt gelijk: nu bij daglicht gekeken en inderdaad niet doorheen geknaagd, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Plempie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Project keukenblokken zijn vaak met vaste sokkel uit 1 geheel uitgevoerd. Dat is iets anders dan klant gespecificeerde samenstelling van losse kastjes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batur
  • Niet online
TheVivaldi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:52:
Staalwol kunnen de muizen met hun poten weghalen. Daarom moet je ervoor zorgan dat de staalwol op hun plek blijft zitten door vervolgens te piepschuim erdoorheen. Dan blijven ze vastzitten. Muizen gaan volgens mij niet knagen aan staalwol. Al helemaal niet als er ook nog eens glasscherven tussen zitten. Dus alleen staalwol dat niet vastzit, lijkt mij niet degelijk. Ook heeft het geen zin om daarbovenop nogmaals een houten plank vast te schroeven. Door hout komen ze makkelijk heen. Gebruik dan simpelweg een metalen/aluminium plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batur
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:08:
[...]

Bij mij liepen ze steeds binnen een kwartier de val in (zo'n zwarte van HG). Zeven stuks binnen no time.
Die waren niet zo voorzichtig :)
Dit ziet er inderdaad effectief uit:
https://www.allestegenong...gcf7EzSAoesBoCyCQQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Batur schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Staalwol kunnen de muizen met hun poten weghalen. Daarom moet je ervoor zorgan dat de staalwol op hun plek blijft zitten door vervolgens te piepschuim erdoorheen. Dan blijven ze vastzitten. Muizen gaan volgens mij niet knagen aan staalwol. Al helemaal niet als er ook nog eens glasscherven tussen zitten. Dus alleen staalwol dat niet vastzit, lijkt mij niet degelijk. Ook heeft het geen zin om daarbovenop nogmaals een houten plank vast te schroeven. Door hout komen ze makkelijk heen. Gebruik dan simpelweg een metalen/aluminium plaat.
Bedankt voor de tips - daar ga ik mee aan de slag! :)

In elk geval in de voormalige koof dan. Onder het keukenblok laat ik even voor wat het is (facultatief afgesloten), want dat is waar ze naar binnen komen. Als het goed is komen ze nu eindelijk komende week een inspectie doen aan de buitengevel, dus als daar inderdaad wat zit, dan moet dat eerst maar worden afgesloten. Anders kan ik geen gif meer naar beneden gooien als ze toch door de gevel blijven binnenkomen en dat zit ik straks met tientallen muizen onder de vloer. :X Dus daar wacht ik even mee totdat er een *mogelijke* oorzaak gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batur
  • Niet online
TheVivaldi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Bedankt voor de tips - daar ga ik mee aan de slag! :)

In elk geval in de voormalige koof dan. Onder het keukenblok laat ik even voor wat het is (facultatief afgesloten), want dat is waar ze naar binnen komen. Als het goed is komen ze nu eindelijk komende week een inspectie doen aan de buitengevel, dus als daar inderdaad wat zit, dan moet dat eerst maar worden afgesloten. Anders kan ik geen gif meer naar beneden gooien als ze toch door de gevel blijven binnenkomen en dat zit ik straks met tientallen muizen onder de vloer. :X Dus daar wacht ik even mee totdat er een *mogelijke* oorzaak gevonden is.
Ik begrijp het. Gif vind ik sowieso geen oplossing tegen een plaag. Er is een weg naar binnen, dus dan blijven ze komen ondanks de gif die ook nog eens kan leiden tot aantrekking tot steeds meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Batur schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Ik begrijp het. Gif vind ik sowieso geen oplossing tegen een plaag. Er is een weg naar binnen, dus dan blijven ze komen ondanks de gif die ook nog eens kan leiden tot aantrekking tot steeds meer.
Dat is waar en daarom hoop ik ook dat ze iets kunnen vinden bij de inspectie. Maar ik wil ook niet met tientallen muizen daar zitten omdat ik niks aan de huidige plaag gedaan heb. Muizen planten zich nu eenmaal snel voort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plempie
JukeboxBill schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Project keukenblokken zijn vaak met vaste sokkel uit 1 geheel uitgevoerd. Dat is iets anders dan klant gespecificeerde samenstelling van losse kastjes.
Grappig, ik zie hier juist heel veel standaardblokjes met plint bij woningbouw en dat hebben wij zelf ook. Zal misschien ook liggen aan moment van plaatsen en locatie.
TheVivaldi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Dat is waar en daarom hoop ik ook dat ze iets kunnen vinden bij de inspectie. Maar ik wil ook niet met tientallen muizen daar zitten omdat ik niks aan de huidige plaag gedaan heb. Muizen planten zich nu eenmaal snel voort.
In elk geval fijn dat ze nu toch (weer) overstag zijn en iemand langs gaan sturen. Hopelijk pakken ze dan ook lekker door om te zorgen voor een oplossing. Zou wel zo snel mogelijk een afspraak inplannen voordat ze zich weer bedenken. En anders zoals eerder door iemand al gezegd blijven aankaarten en klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
@Plempie De afspraak is al gemaakt. Althans, de eerste afspraak. Ze gaan eerst kijken wat ze nodig hebben om op die hoogte te komen en dan plannen we een tweede afspraak om uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Laatst online: 07:06
Ik heb zelf ook behoorlijk last van muizen gehad. vrij moeilijk om ze weg te krijgen. het jaargetijde verbaasd me dan wel meestal komen ze zo rond de herfst het huis in en vertrekken ze en masse als het weer buiten beter is. ik heb ze zelf vaak gevangen met van die humane trip vallen die werkten over het algemeen goed maar dan moet je ze wel op een afgelegen plek na buiten doen. vaak was het wel dweilen met de kraan open.. een kat die een paar dagen kan logeren kan een oplossing zijn. een kat die nog een goed jachtinstinct heeft zal zich meteen aan de gang gaan.

Goede tips overigens in dit topic wat je wellicht ook nog kan doen is een uv licht kopen met een uv licht kan je goed zien waar ze precies ophouden omdat een muis overal urine laat liggen wat zichtbaar is in uv licht dan kan je de vallen op die specifieke plaats leggen. vaak begeven muizen zich langs de plinten omdat hun zicht erg slecht is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheVivaldi
Helemaal vergeten om een update te plaatsen: vorige week dinsdag is Intersell langs geweest en die vond een inspectie overbodig. Wél heeft de monteur in kwestie de voormalige koof redelijk gedicht (kon mijns inziens beter, maar goed) en onder/achter het keukenblok - daar waar ie bij kon - de hele boel dichtgepurt. Ziet er niet uit, maar het lijkt wel aardig goed dicht te zitten (en blijven), dus dat is het belangrijkst. En ach, wanneer kijk je nu werkelijk achterin het gootsteenkastje… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Een muis eet zo door Pur heen, is geen blijvende oplossing dus helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
MLLL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:44:
Die bakstenen die ik op de kieren had gezet en de pannenspons die ik door het stuk waar geen baksteen op kon heen had geduwd zitten nog onder de enorme purlaag, dus misschien niet blijvend, maar het zal wel een hele uitdaging voor ze worden. Of niet?

(Volgens de monteur zou het trouwens zo goed moeten zijn. Hij zei dat hij zelf ook elk jaar muizen heeft (hij woont bij het bos, vandaar) en dat dit (pannensponzen + pur) het voor hem oplost.)

[ Voor 13% gewijzigd door TheVivaldi op 06-09-2023 23:28 ]

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Je kunt het beste zoveel mogelijk muizen tegelijk vangen anders blijf je bezig.
Op boerderijen worden vaak dit soort van zelf te maken vallen gebruikt. Youtube staat er vol van.

Zoals deze val die zo simpel is te maken met een emmer en wat plastic of gaas. Beetje pindakaas werkt ook prima, zijn ze gek op.

Je kunt zedaarna ergens ver weg weer levend uitzetten.
Of je vult de emmer half met water en dan is het over en uit voor de muizen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Best Mouse Traps | The most effective simple homemade mouse trap | Traps with plastic buckets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venezici
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-04 12:28
In de oude binnensteden en oude wijken zijn muizen welhaast onontkoombaar. Op z'n best hou je het onder controle door van tijd tot tijd je huis te checken op gaten en kieren. En een streng voedselbeleid helpt ook.
Kruimels, etensresten, schillen, vuile afwas, afvalemmers zonder deksel enz. opruimen. Al het voedsel afgesloten in afsluitbare kastjes bewaren. Tip: prop staalwol in de ruimte waar verwarmingsbuizen door een houten vloer de ruimte inkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

MLLL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:44:
Misschien als de muis weet dat er vrijheid of eten aan de andere kant zit. Maar in het geval van de topicstarter lijken de muizen vooral op ontdekkingstocht in zijn appartement. Nu die ingang is afgesloten zullen ze eerder geneigd gaan ergens anders eten te gaan zoeken dan door een laag pu-schuim heen te gaan knagen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1