3 fase hoofdschakelaar, alle bezet maar toch uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 12:50
Beste mede-tweakers,
In mijn meterkast (3fase) komen de 3 fases binnen op een 3 fase hoofdschakelaar (volgens mij altijd0. Per fase (draad) gaat elk naar een groepverdeler meet elk een automaat. Deze drie automaten zijn alle drie volledig gebruikt.

Nu krijg ik een tesla wallbox en wil de 3 fases benutten, maar mag je deze draden simpelweg vanuit de hoofdschakelaar naar de 3 fase automaat doorlussen. Dan krijg je bij de uitgang van de hoofschakelaar dubbele draden. Iets zegt mij dat dat niet mag, maar hoe zou het dan moeten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

no_way_today schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:12:
Beste mede-tweakers,
In mijn meterkast (3fase) komen de 3 fases binnen op een 3 fase hoofdschakelaar (volgens mij altijd0. Per fase (draad) gaat elk naar een groepverdeler meet elk een automaat. Deze drie automaten zijn alle drie volledig gebruikt.

Nu krijg ik een tesla wallbox en wil de 3 fases benutten, maar mag je deze draden simpelweg vanuit de hoofdschakelaar naar de 3 fase automaat doorlussen. Dan krijg je bij de uitgang van de hoofschakelaar dubbele draden. Iets zegt mij dat dat niet mag, maar hoe zou het dan moeten?
dat kan gewoon. wel zorgen voor de juiste diameters draad.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no_way_today
6mm2 draden lijkt mij zat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
Niet alle hoofdschakelaars zijn geschikt voor 2 draden onder 1 klem. En als ze dat wel zijn moet je draden van gelijke diameter gebruiken.

Zo niet, dan moet je gebruik maken van aftakblokjes, 2 draden in een twinhuls persen of de automaat van de laadpaal met een kam aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door hesselbeertje op 23-08-2023 20:16 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05
De meeste groepenkasten hebben onderin plek voor een verdeelblokje per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Rukapul schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:19:
De meeste groepenkasten hebben onderin plek voor een verdeelblokje per fase.
Heb een hager vision, zitten nu geen verdelers in (is dat een kam?) Is dat zo'n klemmenset?
https://hager.com/nl/cata...menset-l1-l2-l3-n-avision

[ Voor 13% gewijzigd door no_way_today op 23-08-2023 20:21 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
Een kam is iets anders dan een klemmenset.

Maar gezien je vraagstelling, zou het niet verstandig zijn de werkzaamheden in de meterkast even te laten doen door iemand met kennis van zaken?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

no_way_today schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Heb een hager vision, zitten nu geen verdelers in (is dat een kam?) Is dat zo'n klemmenset?
https://hager.com/nl/cata...menset-l1-l2-l3-n-avision
ja, zo eentje moet je hebben/had er in moeten zitten.

vergeet de aderhulzen niet.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 23-08-2023 20:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-06 15:44

M2M

medicijnman

flippy schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

ja, zo eentje moet je hebben/had er in moeten zitten.

vergeet de aderhulzen niet.
of je koopt 6mm2 draad dat al samengeperst is aan het eind. In ieder geval geen losse haartjes vastschroeven en de aderhuls met een geschikte tang vastknijpen.

Buiten dat, zodra je op begint te laden, trekt de wagen gedurende uren 11kW. Je houdt van 3x25A waar je waarschijnlijk op zit, nog maar 3x9A over voor de rest van het huis. Als je dan ook veel stroom trekt met andere dingen, dan bestaat de kans dat de hoofdzekering eruit vliegt. Met een beetje pech kun je die niet zelf resetten...

Je moet er dan een stroommeter tussen zetten en die verbinden met de oplaadunit. Die zal de auto geen stroom meer geven als er teveel gevraagd wordt. Zie de manual van je oplader :)

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

M2M schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

of je koopt 6mm2 draad dat al samengeperst is aan het eind. In ieder geval geen losse haartjes vastschroeven en de aderhuls met een geschikte tang vastknijpen.

Buiten dat, zodra je op begint te laden, trekt de wagen gedurende uren 11kW. Je houdt van 3x25A waar je waarschijnlijk op zit, nog maar 3x9A over voor de rest van het huis. Als je dan ook veel stroom trekt met andere dingen, dan bestaat de kans dat de hoofdzekering eruit vliegt. Met een beetje pech kun je die niet zelf resetten...

Je moet er dan een stroommeter tussen zetten en die verbinden met de oplaadunit. Die zal de auto geen stroom meer geven als er teveel gevraagd wordt. Zie de manual van je oplader :)
de term die je zoekt is load balancing als je kijkt in de opties van laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
flippy schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

de term die je zoekt is load balancing als je kijkt in de opties van laadpalen.
Denk de tesla wall box, omdat we ook een tesla gaan aanschaffen.
Zal eens kijken of deze die functie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
M2M schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Zijn dat deze tangen:
WIHA Krimptang
https://www.hornbach.nl/p/wiha-krimptang-0-5-16-mm/7026320/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

no_way_today schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Denk de tesla wall box, omdat we ook een tesla gaan aanschaffen.
Zal eens kijken of deze die functie heeft.
je bent dan beter af met een zappi, die heeft echte actieve load balancing afhankelijk van je echte verbruik. dus als je de kookplaat aanzet verlaagt die het laadvermogen. de tesla doos doet dat niet, die moet je dan gewoon handhandig lager instellen qua vermogen wat die af mag geven wat erg knullig kan zijn als je wat rapper wilt laden. anders ben je echt de hele nacht bezig met laden. de zappi kan je zelfs ook instellen dat die alleen stroom pakt van je zonnepanelen en het laadvermogen dynamisch aanpast.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 23-08-2023 21:30 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Misschien is het wat bot, maar volgens mij heb je geen enkel benul van hetgeen je mee bezig bent. Laat het alsjeblieft door een professional installeren voor je er spijt van krijgt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54

The End

!Beginning

FirePuma142 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Misschien is het wat bot, maar volgens mij heb je geen enkel benul van hetgeen je mee bezig bent. Laat het alsjeblieft door een professional installeren voor je er spijt van krijgt.
Stel je niet zo aan. Zo ingewikkeld is het allemaal niet en zo goed zijn de meeste 'professionals' ook niet.

Dit is een klus forum. Elk topic hier zit vol met onheilsprofeten. Echt zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:29

dragonhaertt

@_'.'

FirePuma142 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens.
Ik wil best advies geven of iets technisch mogelijk is, in dit geval is die vraag al beantwoord.

Ik denk niet dat je dit zelf moet gaan doen, je hebt duidelijk geen ervaring hiermee en ook nog niet de tijd genomen om je goed in te lezen.
Om dan gereedschap te gaan kopen en zelf te knutselen aan iets wat je huis af kan laten branden en/of dodelijk kan zijn lijkt me erg onverstandig.

Vraag hulp van een ervaren kennis als je het echt graag goedkoop wil doen, maar als je deze vragen moet stellen (en nog niet het hele elektra huisinstallatie topic hebt doorgelezen) dan moet je hier niet zelf aan gaan klussen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

The End schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Stel je niet zo aan. Zo ingewikkeld is het allemaal niet en zo goed zijn de meeste 'professionals' ook niet.

Dit is een klus forum. Elk topic hier zit vol met onheilsprofeten. Echt zonde.
Kalm aan maar. Als je een laadpaal aan wil sluiten en je hebt geen enkel benul van hoe dat precies zou moeten, is het gewoon een ontzettend dom idee. Dat heeft weinig met onheilsprofetie te maken. Als je een beetje pech hebt gaat er een en ander stuk, als je wat meer pech hebt fikt er wat weg. Als je nog meer pech hebt gaat er veel stuk.

Maar prima, neem vooral een willekeurig persoon morgen mee naar je eigen werk, want zo goed zijn de meeste professionals niet. Gewoon even op een forum laten vragen hoe het moet, kun jij achterover leunen :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Makkelijker verdelen met een mooi verdeelblok:

https://www.se.com/nl/nl/...p-100a-4x7-aansluitingen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• no_way_today
Een ander het laten uitvoeren lijkt mij inderdaad verstandiger. Maar wel goed om te weten hoe het ongeveer moet. Helaas zijn er veel prutsers die zich voordoen als professional. Ik ga op zoek naar een goede Electricien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-06 22:46

Freakie1NL

Grote Baas

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Inmiddels contact met een installateur voor een zappi.
Diegene gaf aan dat een Cat A, 30mA (beveiliging) een prima automaat is daarvoor. Maar hoeveel Ampere zelf moet de automaat zijn volgens jullie? Die zijn er van 6 tot 40 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:33
30 mA gaat over de aardlekschakelaar. De volgende vraag die je stelt is voor de installatieautomaat, hoeveel Ampere dat ding kan trekken zal zonder meer in de installatiehandleiding staan, mogelijk moet het beperkt worden i.v.m. je huisaansluiting.

Je kunt aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1 unit gecombineerd kopen, dan heet het een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Oilman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:27:
30 mA gaat over de aardlekschakelaar. De volgende vraag die je stelt is voor de installatieautomaat, hoeveel Ampere dat ding kan trekken zal zonder meer in de installatiehandleiding staan, mogelijk moet het beperkt worden i.v.m. je huisaansluiting.

Je kunt aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1 unit gecombineerd kopen, dan heet het een aardlekautomaat.
Dat klopt helemaal, in ons huis hebben we een 3 fase aansluiting. 3x16.
In de handleiding van de zappi staat: ''Op een 1×35 ampere netaansluiting mag zappi dus afgezekerd worden op 35 ampère".
3x16 = 48A, dus dan kan een 35A lijkt mij, want de Zappi is dynamic, dus zal niet meer vragen dan kan lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:04
no_way_today schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Dat klopt helemaal, in ons huis hebben we een 3 fase aansluiting. 3x16.
In de handleiding van de zappi staat: ''Op een 1×35 ampere netaansluiting mag zappi dus afgezekerd worden op 35 ampère".
Zappi spreekt hier over een 1-fase hoofdaansluiting van 1x35A. Jij hebt 3 fase, ik neem even aan de standaard 3x25A.
Een 1x35 Ampère installatieautomaat is op maar 1-fase van de 3-fases aangesloten en dus teveel op jouw hoofdaansluiting.

Dan heb je een krachtinstallatie-automaat nodig, of een kracht-aardlekautomaat.(3x25a of 3x16A).

Voorbeelden, ik zou degene nemen van het merk waar de rest van de automaten ook van is. Anders lijkt het zo'n zooitje.
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
https://www.elektramat.nl...rue&ae-merk1%5B1%5D=Hager
https://www.groepenkastco...aat-3PN-C16A-30mA-1742432
https://www.elektramat.nl...-16a-c-kar-30ma-r9d55716/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Murkmans schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:05:
[...]

Zappi spreekt hier over een 1-fase hoofdaansluiting van 1x35A. Jij hebt 3 fase, ik neem even aan de standaard 3x25A.
Een 1x35 Ampère installatieautomaat is op maar 1-fase van de 3-fases aangesloten en dus teveel op jouw hoofdaansluiting.

Dan heb je een krachtinstallatie-automaat nodig, of een kracht-aardlekautomaat.(3x25a of 3x16A).

Voorbeelden, ik zou degene nemen van het merk waar de rest van de automaten ook van is. Anders lijkt het zo'n zooitje.
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
https://www.elektramat.nl...rue&ae-merk1%5B1%5D=Hager
https://www.groepenkastco...aat-3PN-C16A-30mA-1742432
https://www.elektramat.nl...-16a-c-kar-30ma-r9d55716/
Tx! Ja 3x25A,
Kom dan uit bij deze:

https://www.elektramat.nl...c-4p-25a-bk-30ma-kl-a6ka/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-06 21:31
Maar deze is 3x25A. Als de lader te veel vermogen trekt, is het maar de vraag of de aardlekautomaat of de hoofdzekering eruit knalt. Daarom moet je de groep een factor 1,6 lager afzekeren dat je hoofdzekering. Selectiviteit heet dat. Je moet dus een 3x16A hebben volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
ALRD schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:58:
Maar deze is 3x25A. Als de lader te veel vermogen trekt, is het maar de vraag of de aardlekautomaat of de hoofdzekering eruit knalt. Daarom moet je de groep een factor 1,6 lager afzekeren dat je hoofdzekering. Selectiviteit heet dat. Je moet dus een 3x16A hebben volgens mij.
Lees inderdaad dat je gelijk hebt:
Je hebt een 3 fasen aansluiting van 3 × 25A:
Per fase kun je dan een zekering van maximaal 25A / 1.6 = 16A monteren en per fase 3.680 Watt invoeden. Het beste is om het vermogen over gelijk te verdelen over de fasen. Op deze aansluiting kun je dus een systemen plaatsen met per fase maximaal 3.680 Watt met een totaalvermogen van 11.040 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
5x4 kabel is getrokken, ging best zwaar maar met z’n tweeën en wat zeep vloog deze er doorheen.

Hoe werken jullie dit nu mooi af? U profiel erover of een blindplaat met gat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N0oIxnMHS6nPu_Vs-Zf6Vs6eFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbrk8OYatdW2ANmRj1MS5KBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

no_way_today schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:29:
5x4 kabel is getrokken, ging best zwaar maar met z’n tweeën en wat zeep vloog deze er doorheen.

Hoe werken jullie dit nu mooi af? U profiel erover of een blindplaat met gat?

[Afbeelding]
lasdoos geschikt voor buiten. vastmaken kan je doen met de boutjes van de doos in de muur en de kabel invoeren door de lasdoos heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
no_way_today schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:12:
Beste mede-tweakers,

sorry, als je dit niet weet ben je een leek en zou je er eigenlijk van af moeten blijven. De hier gegeven aanbevelingen zijn natuurlijk allemaal goed bedoeld maar toch, blijf daar gewoon van af en huur een deskundige in die dit geheel conform de eisen en normen (NEN1010) voor je uitvoert.
Ik zou eigenlijk verwachten als je een Tesla Wallbox koopt dat deze ook door deskundigen geinstalleerd gaat worden.
De kans is groot dat je een fout maakt en zelf onder spanning komt te staan (levensgevaarlijk, ook in Nederland sterven er nog jaarlijks mensen aan, ook 230V/400V kan heel snel dodelijk zijn). overigens oorzaak nr 1 bij Huisbranden zijn foutieve electrische installaties. Als bij een onderzoek blijkt dat er geknoeit is cq wzh ondeskundig zijn uitgevoerd heeft een verzekering hier voldoende aan om (deel) van de geleden schade niet uit te keren (dit risico samen met gevaar voor je leven is niet in verhouding met de kosten van een deskundige die een dergelijke installatie kost).

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 26-08-2023 17:46 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Dat is maar de vraag, hoe hoog is je hoofdzekering 3*35A of 3*25A(de meest voorkomende, bij de laatste kun je max 16A afzekeren en geen 25A (is hier ook hierboven al uitgelegd, maar het kan dus ook een andere uitschakelkarakteristiek nodig zijn), omdat een laadpaal daar andere eisen aan gaat stellen, overigens zal dat in de handleiding van Tesla ook staan. (heb je wel de moeite genomen om deze te lezen?) Welke heb je?
kijk maar eens hier na: https://gathering.tweaker...message/73783710#73783710
overigens hier de link naar de handleiding van Tesla voor een model gen 3: https://www.tesla.com/sit...onnector_Manual_Dutch.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 26-08-2023 18:02 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:42:
[...]

sorry, als je dit niet weet ben je een leek en zou je er eigenlijk van af moeten blijven. De hier gegeven aanbevelingen zijn natuurlijk allemaal goed bedoeld maar toch, blijf daar gewoon van af en huur een deskundige in die dit geheel conform de eisen en normen (NEN1010) voor je uitvoert.
Ik zou eigenlijk verwachten als je een Tesla Wallbox koopt dat deze ook door deskundigen geinstalleerd gaat worden.
De kans is groot dat je een fout maakt en zelf onder spanning komt te staan (levensgevaarlijk, ook in Nederland sterven er nog jaarlijks mensen aan, ook 230V/400V kan heel snel dodelijk zijn). overigens oorzaak nr 1 bij Huisbranden zijn foutieve electrische installaties. Als bij een onderzoek blijkt dat er geknoeit is cq wzh ondeskundig zijn uitgevoerd heeft een verzekering hier voldoende aan om (deel) van de geleden schade niet uit te keren (dit risico samen met gevaar voor je leven is niet in verhouding met de kosten van een deskundige die een dergelijke installatie kost).
Al eerder aangegeven dat ik dit niet zelf ga doen, maar een kabel trekken door de muur kun je prima zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

Dat is maar de vraag, hoe hoog is je hoofdzekering 3*35A of 3*25A(de meest voorkomende, bij de laatste kun je max 16A afzekeren en geen 25A (is hier ook hierboven al uitgelegd, maar het kan dus ook een andere uitschakelkarakteristiek nodig zijn), omdat een laadpaal daar andere eisen aan gaat stellen, overigens zal dat in de handleiding van Tesla ook staan. (heb je wel de moeite genomen om deze te lezen?) Welke heb je?
kijk maar eens hier na: https://gathering.tweaker...message/73783710#73783710
overigens hier de link naar de handleiding van Tesla voor een model gen 3: https://www.tesla.com/sit...onnector_Manual_Dutch.pdf
Ik laat het uitvoeren, alleen wil ik wel weten of het advies van de elektricien wel klopt straks. De handleidingen heb ik gelezen maar op advies van een andere tweaker ga ik nu voor een Zappi.
Pagina: 1