Derde laptop met zelfde euvel: scharnier breuk!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-06 11:54
Man man man, reuk? Ik bedoelde Breuk!
Maar zoals de titel ha moeten stellen: vanmiddag brak voor de derde keer van mijn laptop het scharnier. Of preciezer, het scherm-frame en het metalen scharnier breken los van elkaar.
Omdat het me al twee maal eerder gebeurd was, dacht ik bijna twee jaar geleden speciaal voor een HPEnvy x360 te gaan. Prijzig, maar de scharnieren waren zo ontworpen dat het scherm 180 graden omgeklapt kan worden.
Ik gebruik laptops intensief: elke, werkelijk elke dag, tot 5 uur lang. Maar daarbij wordt het scherm in veel gevallen maximaal drie keer open en weer dicht geklapt, ik zit niet als een vogeltje met zijn vleugeltje het scherm te filteren.
Nu het weer gebeurd is (en ik er even helemaal klaar mee ben, ik lijk zo maximaal twee jaar met laptops te kunnen werken) zal ik waarschijnlijk voor iets als een Surface Go, of een tablet gaan.
En ik vermoed inmiddels dat de producenten de scharnieren met net genoeg smeermiddel insmeren dat het een jaartje of anderhalf nog wel soepel loopt, maar dat het gaandeweg indikt, zodat het stroever gaat lopen e uiteindelijk het frame, waar de absurd korte schroefjes in gedraaid zitten, onvoldoende met de krachten om kan gaan en breekt.
Wat denken jullie? Twee jaar max, is dat kort? En dan met een Dell, een Lenovo en nu een hp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:19
Geen idee hoe je het voor elkaar krijgt.
Zelf en in mijn omgeving nog nooit last van gehad.

Ga je er ruw om met je laptop misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lastig te bepalen, maar mijn gevoel zegt dat het aan de gebruiker ligt (sorry). Ik zie zowel privé als op het werk flinke hoeveelheden laptops langs komen (hoofdzakelijk Dell en HP), maar van alle issues die die dingen hebben zijn problemen met de scharnieren van schermen daar geen onderdeel van. En die dingen worden best vaak open- en dichtgeklapt gedurende een werkweek.

Dus of je hebt ontzettend pech, shopt in een te lage prijsklasse (niet dus, getuige de Envy) waar de bouwkwaliteit teleurstellend is, of bent niet lief genoeg voor de laptop. Vanaf afstand moeilijk te zeggen.

[ Voor 22% gewijzigd door spone op 23-08-2023 19:34 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
Dank voor de reacties.
Tja, wat is grof?
Nope, ik vind van niet. Pak vrijwel altijd beide zijden van scherm , wring vingers even tussen scherm en toetsenbord en open dan scherm. Dus echt scheef trekken (torderen) doe ik nooit.

Het is echter wel zo dat ik laptops dus wel extreem veel gebruik, zoals ik al schreef. De werklaptop, een hp, is een professioneel ding en al heel oud, waar andere delen echt aan versleten zijn. Maar scharnier? Nope.
De eerdere laptops waren, toegegeven, niet de meest dure apparaten, maar juist door twee keer zoiets bizars koos ik juist voor de duurdere hp.
Maar ja, ik snap er niks meer van, misschien ligt het aan het feit dat ik deze laptops daadwerkelijk 'on my lap' gebruikte ten opzichte van de zakelijke, die enkel op bureau twee monitoren staat te voeden met beeld.
Ben nu aan het oriënteren op een Surface Go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 19:16
donderkop schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:18:
Maar ja, ik snap er niks meer van, misschien ligt het aan het feit dat ik deze laptops daadwerkelijk 'on my lap' gebruikte ten opzichte van de zakelijke, die enkel op bureau twee monitoren staat te voeden met beeld.
Dat zou het goed kunnen zijn. Afhankelijk van hoe je ze precies op schoot hebt, kan het zijn dat het gewicht van de laptop dan op het scharnier rust, in plaats van op de "voetjes" aan de onderkant van de laptop. Bovendien kan een laptop op schoot een klein beetje wiebelen, waardoor de krachten op het scharnier steeds wisselen.

Niet om jou de schuld te geven overigens! Een laptop, zeker een wat duurdere, zou stevig genoeg gebouwd moeten zijn om hier tegen te kunnen. Jammer genoeg lijken fabrikanten tegenwoordig liever hun laptop 10 gram lichter en een millimeter dunner te maken, dan ze te voorzien van een stevige behuizing en scharnier.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
donderkop schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:28:

En ik vermoed inmiddels dat de producenten de scharnieren met net genoeg smeermiddel insmeren dat het een jaartje of anderhalf nog wel soepel loopt, maar dat het gaandeweg indikt, zodat het stroever gaat lopen e uiteindelijk het frame, waar de absurd korte schroefjes in gedraaid zitten, onvoldoende met de krachten om kan gaan en breekt.
Wat denken jullie? Twee jaar max, is dat kort? En dan met een Dell, een Lenovo en nu een hp.
Tuurlijk. Heb al veel gelezen over al die miljoenen laptops wereldwijd waar na 2 jaar de scharnieren van breken.

Of je hebt gewoon ongelooflijke pech gehad of het is toch niet voorzichtig genoeg omgaan met je laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Als drie keer het zelfde fysieke euvel gebeurt, doe ik de aanname dat de laptop(s) het probleem niet zijn, of je moet wel heel veel pech hebben gehad.

Trek jij je laptops wel met een vloeiende beweging in het midden open? Eigenlijk de enige keren waarbij ik de scharnieren zie breken is wanneer de gebruiker de laptop veel bij de hoeken open klapt, ook met 2 handen moet je dat niet doen. Buiten natuurlijk algemeen lomp/slecht gebruik, maar ik neem aan dat je dat zelf wel kan beoordelen. :P

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 24-08-2023 10:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:35
Vieze laptop tas? Dat er elke dag wat nieuw vuil in de scharnier kan komen?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Kheos

FP ProMod
D4NG3R schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:44:
Trek jij je laptops wel met een vloeiende beweging in het midden open? Eigenlijk de enige keren waarbij ik de scharnieren zie breken is wanneer de gebruiker de laptop veel bij de hoeken open klapt. (Of in het algemeen lomp/slecht met het beestje om gaat)
Pak vrijwel altijd beide zijden van scherm , wring vingers even tussen scherm en toetsenbord en open dan scherm.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat had ik gemist, ja dus. Kan een hoop verklaren.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Til je de laptop ook op aan het scherm?

don't mind me

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
Kan er veel vuil en stof in de scharnier komen? Meer dan bij de gemiddelde andere gebruiker?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

wat is er precies kapot aan het scharnier? Goedkopere laptops hebben vaak wat minder goede scharnieren. maar een x360 zou het langer moeten volhouden, al is het onwaarschijnlijk, kan het toevallig zijn.

HP staat bij mij wel als vaker bekend dat de scharnier constructie te zwak is.

werk zelf al 7 jaar op verschillende werklaptops en daar is er niet een scharnier van kapot gegaan. (dagelijks meenemen naar kantoor). Maar dit zijn wel altijd duurdere workstations van lenovo, dell en gigabyte.

[ Voor 8% gewijzigd door Nutral op 24-08-2023 11:16 ]

• donderkop
Dank voor jullie input.
Om kort op de vragen in te gaan:
Nee, til laptop nooit aan scherm op.
Vooral de laatste werd haast neurotisch schoon gehouden, als in heel frequent toetsenbord met kwastje schoonborstelen, scherm blinkend schoon.
Openen in het midden van een scherm of aan zijkant... Tja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj63gaN1qmDj6qm3oahV9eaxH20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHUgtdkQtlvUxJBlfEZbZhA4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even een foto toegevoegd. Zoals je ziet is het scharnier eigenlijk een dubbel scharnier. Het schakeldeel is aan deze kant (waar het schermframe kapot is gegaan), als het ware doorgezakt. Het deel aan de andere zijde heeft nu een andere hoek tov het toetsenbord deel.
De constructie is nu extreem instabiel en de ervaring leert dat het enige dat nu nog mogelijk is, is het scherm ondersteunen, niet meer dicht of open klappen en de drive zsm voor de laatste kleine wijzigingen nog eens aan de tweede backup te hangen.
(Ja, tuurlijk heb ik backups. Gelukkig wel)

Nu dus de vraag: Surface Go 3 (goede deal in Amerika gezien)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Dank voor de reacties.
Tja, wat is grof?
Nope, ik vind van niet. Pak vrijwel altijd beide zijden van scherm , wring vingers even tussen scherm en toetsenbord en open dan scherm. Dus echt scheef trekken (torderen) doe ik nooit.

Het is echter wel zo dat ik laptops dus wel extreem veel gebruik, zoals ik al schreef. De werklaptop, een hp, is een professioneel ding en al heel oud, waar andere delen echt aan versleten zijn. Maar scharnier? Nope.
De eerdere laptops waren, toegegeven, niet de meest dure apparaten, maar juist door twee keer zoiets bizars koos ik juist voor de duurdere hp.
Ben nu aan het oriënteren op een Surface Go.
Ik kan me voorstellen dat dit komt doordat je hem op schoot gebruikt. Dan wiebelt het scherm veel meer dan als hij op een vaste ondergrond staat.
Elke wiebel zet kracht op het scharnier.

Misschien voortaan aan een bureau gaan werken (je rug en nek zullen je ook dankbaar zijn ;) ) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderkop
Smobbo,

Een heel goed punt.
Inderdaad, van de bijna twee jaar zal er in totaal ongeveer drie weken in totaal met de laptop aan een bureau gewerkt zijn, de rest op de bank. (Schaam me er maar een heel klein beetje voor: benen languit, op schoot met dit ding en gaan!).
Ik vermoed dat naast het voortdurend wiebelen ook warmte een factor zou kunnen hebben bijgedragen, die vrijwel altijd enkel aan de achterzijde kon ontsnappen... Tussen de beide scharnieren door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Heb 6 jaar een HP Spectre x360 gehad en intensief gebruikt. Idd. altijd vanuit het midden geopend en veel op schoot gebruikt op een plankje.

Het was een hele degelijke constructie en ik heb alleen in het eerste jaar eens de schroeven in het chassis moeten aandraaien omdat ze af fabriek niet vast genoeg zaten waardoor er speling ontstond.

Ik kan me voorstellen dat dergelijke speling op termijn meer stress op de schermkant van het scharner geeft.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Je zou ook kunnen kijken naar een framework laptop. Iets duurder maar je kunt vrij makkelijk het scharnier of hele scherm vervangen.
Een hinge Kit voor de framework laptop kost 17 of 25 dollar. (Zwaarder scharnier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

donderkop schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:23:
Openen in het midden van een scherm of aan zijkant... Tja.
Jij vind het schijnbaar niet zo relevant, maar zit wel keer op keer met het zelfde euvel wat daardoor veroorzaakt kan worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

D4NG3R schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:07:
[...]

Jij vind het schijnbaar niet zo relevant, maar zit wel keer op keer met het zelfde euvel wat daardoor veroorzaakt kan worden. ;)
Laptop moet daar gewoon tegen kunnen
punt.

Maar goed, koopt de OP niets voor.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bezulba schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

Laptop moet daar gewoon tegen kunnen
punt.
Vandaar dat je in vrijwel elk instructieboekje expliciet terugvind dat het niet de bedoeling is dat ding bij de hoeken open te maken. ;)

Mijn eigen N=stuk of 10 ervaring sluit daar ook op aan.
D4NG3R schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:44:
Trek jij je laptops wel met een vloeiende beweging in het midden open? Eigenlijk de enige keren waarbij ik de scharnieren zie breken is wanneer de gebruiker de laptop veel bij de hoeken open klapt, ook met 2 handen moet je dat niet doen.
Zal dat het enige zijn wat de scharnieren sloopt? Natuurlijk niet, maar het is wel een zeer aanwezige factor.

[ Voor 47% gewijzigd door D4NG3R op 25-08-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

D4NG3R schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:11:
[...]

Vandaar dat je in vrijwel elk instructieboekje expliciet terugvind dat het niet de bedoeling is dat ding bij de hoeken open te maken. ;)
Er staat ook dat je een laptop niet mag openschroeven en dat je garantie dan vervalt.

Je punt?

Het is goedkoop proberen af te komen van problemen die komen omdat fabrikanten een paar euro willen besparen op fatsoenlijke aansluiting/scharnieren. En het werkt, want de gebruiker krijgt nu de schuld van normaal omgaan met z'n apparatuur.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bezulba schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:14:
[...]

Er staat ook dat je een laptop niet mag openschroeven en dat je garantie dan vervalt.

Je punt?
Lees de edit op m'n vorige, en eerdere reactie. Mijn eigen ervaring sluit aan op het feit dat het advies is om laptops in het midden te openen.

Zoals aangegeven zal het echt niet de enige reden zijn, maar kleine foutjes stapelen al snel op tot een groot probleem.
Het is goedkoop proberen af te komen van problemen die komen omdat fabrikanten een paar euro willen besparen op fatsoenlijke aansluiting/scharnieren. En het werkt, want de gebruiker krijgt nu de schuld van normaal omgaan met z'n apparatuur.
Dus behalve elke ~2 jaar een nieuwe laptop, wat zou de TS moeten kopen met jouw mening dat dat normaal gebruik is?

Even voor de duidelijkheid: Mij maakt het oprecht niet uit hoe jij of een ander z'n laptop open wil maken, maar de ervaring leert dat laptops welke bij de hoeken open worden gemaakt gewoon veel eerder breken. Doe met die informatie wat je wil, het helpt de TS iig niet om de laptop bij de hoeken open te maken tegen het advies van o.a. de fabrikant in.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 25-08-2023 08:54 ]

Pagina: 1