Printkwaliteit HP Laserjet 2600N

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonNabuurs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09-2023
Mijn HP Laserjet 2600N, al een ouder beestje dus, geeft veel minder mooie prints dan 'vroeger'. Ik heb de printer gereinigd, gecalibreerd en ook met een stofdoek schoongemaakt. Maar geen verbetering.

Meer detail: het lijkt er op dat de demopagina goed print. Als ik vanaf mijn laptop met Windows 11 print krijg ik een foutmelding bij het afdrukken. Geen inhoud te vinden over die foutmelding...... Mogelijk te weinig geheugen in de printer?

De print zelf ziet er niet mooi uit. De zwarte tekst is vrij goed, maar afbeeldingen zijn erg wazig. Het sterkst zie je dat bij een afbeelding met tekst in de afbeedling; daar lijkt de tekst dubbel te worden afgedrukt met een kleine verschuiving.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Gr, Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Hoe oud is oud? Het kan zijn dat de drum aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De trommel (drum) zit bij de 2600N in de tonercassette en vervang je dus automatisch met nieuwe toner. Het klinkt ook niet echt als een trommelprobleem. Ik heb zelf een 2600N gehad en weet om die reden best wel het één en ander over het apparaat, maar heb hier toch niet zomaar een antwoord op. Wellicht kun je controleren of de zwarte overbrengingsband die langs de toners beweegt geen horizontale speling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonNabuurs
Een tijd geleden was die zwarte band vies, omdat er een toner lekte. Dat heb ik met een schone doek droog gemaakt en daarna leek het beter.
Kan het zijn dat de band daardoor iets verschoven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonNabuurs
Sorry, met droog gemaakt bedoel ik schoon gemaakt, want het was poeder dat er op zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Verschuiven zelf kan het probleem niet zijn. De kwestie is dat de verschillende toners op verschillende posities op de band zitten. Dus eerst wordt de rode toner aan de band afgegeven, daarna de blauwe, daarna de gele, daarna de zwarte. Daarna wordt het op het papier afgegeven en gaat het door de fixeereenheid bovenin de printer om het vast te hechten.

Als de kleuren horizontaal verschoven zitten, dan is verschuiving van de band zelf niet zo'n probleem, want wat op een andere horizontale plek bij de rode toner wordt afgegeven, zal dan ook op de andere plek van de band bij de zwarte toner aankomen.

Maar stel je zou de band een paar graden kunnen draaien, dan zouden de kleuren inderdaad horizontaal verschoven op papier komen. Dus aan dat soort dingen moet je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonNabuurs
Ik heb toners gekocht bij 123print en heb de eigen merk keuze gemaakt. Kan het zijn dat die toners niet de juiste caliberatie hebben? En zou het dan met originele HP-toners over zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In beginsel moet je bij printkwaliteitproblemen altijd eerst een andere toner proberen, maar in dit geval zie ik geen reden om de toner de schuld te geven: De laserstraal activeert de trommel, waarna de trommel toner aantrekt. De trommel met behulp van statische elektriciteit gaat de toner vervolgens van de toner naar de band. Dus stel, de trommel zit niet helemaal lekker op zijn plek, dan schijnt de laser weliswaar op een ander plekje op de trommel, maar niet ten opzichte van de band, dus zou je geen verschil verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonNabuurs
Ik heb nog eens gekeken of ik iets kan veranderen aan de stand van de band o.i.d. maar dat lijkt allemaal keurig op zijn plek te zitten en ook niet te verlopen.
Ik heb nog eens geprobeerd om met de Windows 11 laptop iets te printen, met verschillende instellingen. Kleinere afbeeldingen etc. Maar ik krijg telkens een foutmelding: 'Fout bij het afdrukken op HP Color LaserJet 2600n, De printer kan 13 x 18 cm (2) niet afdrukken."
Dit heb ik dus met verschillende afbeeldingsformaten gedaan, maar geen verschil. Ik begin te vermoeden dat het toch echt met de driver te maken heeft, of met te weinig geheugen van de printer zelf. Mogelijk is het veroorzaakt door overgang naar Windows 11......
Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ander besturingssysteem proberen kan niet zo moeilijk zijn? Wellicht even een Linux Live USB-stick maken: https://nl.opensuse.org/SDB:Live_USB_stick En dan opbooten zonder iets te hoeven installeren op je computer.
Pagina: 1