Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Situatie Ons huis wordt volledig gerenoveerd en voorzien van vloerverwarming (Ook op de 1e verdieping) waardoor er geen radiatoren meer overblijven. De vloerverwarming wordt in diverse zones verdeeld (10-12 schat ik in.).

Op dit moment wordt het warm water voorzien door een Vaillant ecoTEC plus combiketel uit 2018.
Deze zal wellicht op (langer) termijn vervangen kunnen worden door een warmtepomp.
Tevens zullen er op termijn airco's (multisplit) en zonnepanelen komen.

Nu wil ik graag een home assistant systeem opzetten waar ook de vloerverwarming in meegenomen wordt.
Daarnaast willen we graag per kamer (zone) de temperatuur apart kunnen instellen. bij voorkeur met aansturing in de kamers zelf.

De vraag: na redelijk wat inlezen heb ben ik tot de conclusie gekomen dat Tado of Honeywell Evohome of Plugwise opties zijn? Nu ben ik erg benieuwd naar tips en ervaringen om een definitieve keuze te maken. De vloerverwarming systemen moeten nog aangelegd worden, dus waarschijnlijk hebben we vrij veel vrijheid nog qua keuzes..

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:15
Pas even op met zoneregelingen als je van plan bent een warmtepomp te gaan installeren. Het eerste wat ik daarna deed was alle Tado-regelingen verwijderen. Controle per kamer lijkt leuk en zuinig, maar is dat met een warmtepomp zelden. Bovendien regelt de Tado-thermostaat een warmtepomp niet optimaal. Honeywell doet dit schijnbaar wat beter (zelf geen ervaring mee).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Justin_
Top bedankt voor je reactie.
Plan is nu Honeywell Evohome, dus dat moet dan goed komen!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:51

pietje63

RTFM

10-12 zones vloerverwarming, als je die los wilt aansturen lijkt Honeywell idd het meest geschikt.

Tado icm vloerverwarming zit meestal voor de verdeler. De vloed is dan 1 zone.

Overigens vind ik het wel veel zones. Bedoel je niet vvw groepen? Als een kamer er meer dan 1 heeft, is dat verwarming technisch natuurlijk nog steeds 1 zone (zeker met een langzame verwarming als vloerverwarming)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:11
Met ^, vloerverwarming is een traag systeem en moet je dus tijd geven om op te warmen (nachtverlaging heeft uiteraard wel zin, je moet ook niet overdrijven); eventjes de thermostaat omhoog slingeren en 5 minuten later lekker warm in de badkamer of studeerkamer is niet realistisch.
Wat imho wel realistisch is, om 3 logische zones te kiezen: leefruimtes (woonkamer, keuken, bureau, ... ==> overdag bij aanwezigheid warm), slaapkamers (16°) en badkamer ('s ochtends en 's avond goed heet).
Rest is zoals hierboven aangegeven: heb je beneden meerdere groepen in keuken en woonkamer, laat die lekker allemaal samen open en dicht gaan (met één klep voor de verdeler bijvoorbeeld); de bijregeling per groep gebeurt dan op de verdeler met manuele kraantjes (de iets kortere lussen zet je ietsje meer dicht, bij een groot raam iets meer open).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
pietje63 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:41:
10-12 zones vloerverwarming, als je die los wilt aansturen lijkt Honeywell idd het meest geschikt.

Tado icm vloerverwarming zit meestal voor de verdeler. De vloed is dan 1 zone.

Overigens vind ik het wel veel zones. Bedoel je niet vvw groepen? Als een kamer er meer dan 1 heeft, is dat verwarming technisch natuurlijk nog steeds 1 zone (zeker met een langzame verwarming als vloerverwarming)
naftebakje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:07:
Met ^, vloerverwarming is een traag systeem en moet je dus tijd geven om op te warmen (nachtverlaging heeft uiteraard wel zin, je moet ook niet overdrijven); eventjes de thermostaat omhoog slingeren en 5 minuten later lekker warm in de badkamer of studeerkamer is niet realistisch.
Wat imho wel realistisch is, om 3 logische zones te kiezen: leefruimtes (woonkamer, keuken, bureau, ... ==> overdag bij aanwezigheid warm), slaapkamers (16°) en badkamer ('s ochtends en 's avond goed heet).
Rest is zoals hierboven aangegeven: heb je beneden meerdere groepen in keuken en woonkamer, laat die lekker allemaal samen open en dicht gaan (met één klep voor de verdeler bijvoorbeeld); de bijregeling per groep gebeurt dan op de verdeler met manuele kraantjes (de iets kortere lussen zet je ietsje meer dicht, bij een groot raam iets meer open).
Dank voor de reacties. Idee qua groepen is als volgt, is dat logisch?

Hal + toilet
Woonkamer+eetkamer+keuken (1 grote l vermogen ruimte)
Kantoor beneden
Bijkeuken
Overloop boven (moet helaas apart van hal beneden)
4x slaapkamer boven allen een aparte groep
Badkamer
Garage

[ Voor 73% gewijzigd door Justin_ op 31-08-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselvanw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-06 16:06
@Justin_ Dag Justin, ik ga precies dit systeem aanleggen en ik vroeg me af hoe het bij jou bevalt. Zou jij dingen nog veranderen?
Pagina: 1