Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion.Belle
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-08-2023
Hallo,

Is het mogelijk om een PDF document een instelling mee te geven zodat deze altijd met transparante (dus witte) achtergrond print?

Op onze website wordt via een backoffice datasheets gegenereerd en deze zou ik graag in onze huisstijl (met zwarte achtergrond) willen opzetten. Alleen is dit niet handig met printen. Mijn vraag is dus of het mogelijk is dat de achtergrond op beeld zwart is maar deze achtergrond niet mee print zodra je deze gaat afdrukken (ook de tekst in het document moet dan van wit naar zwart gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als die achtergrond echt een achtergrond is wordt die standaard niet geprint, tenzij je expliciet aanvinkt dat achtergronden ook geprint moeten worden.

Ik vraag me alleen af waarom je dit zou willen, want op een zwarte achtergrond moet je dan met witte tekst gaan werken, en als je de achtergrond weghaalt blijft er witte tekst op een witte pagina over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion.Belle
Ja de tekst moet dus ook van wit naar zwart gaan. (is dit mogelijk)

Het zwarte zit nu wel in het document zelf. Dus niet een darkmode instelling.

Wat ik eigenlijk gewoon wil is dat het op beeld witte tekst is met zwarte achtergrond en als er geprint wordt witte achtergrond met zwarte tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18
Volgens mij is een PDF juist bedoeld om het verschil tussen wat getoond wordt op het scherm en wat op de print komt zo klein mogelijk te houden. Dus wat je wilt is best complex. Een PDF is daar geen handig format voor.
Edit: er zit ergens een 'replace document colours' in Adobe Acrobat (Reader), dus je zou wellicht een soort script kunnen aanroepen wanneer je gaat printen om dit automatisch te triggeren, maar het klinkt heel complex voor wat je wilt doen en ik zou niet weten hoe je het kunt aanpakken.

Ik zou zelf waarschijnlijk er voor kiezen om de 'huisstijl' te beperken tot een header en de rest gewoon zwarte tekst op witte achtergrond te houden.

[ Voor 50% gewijzigd door Archer_VC10 op 23-08-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 14:41
Dion.Belle schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:02:
Ja de tekst moet dus ook van wit naar zwart gaan. (is dit mogelijk)

Het zwarte zit nu wel in het document zelf. Dus niet een darkmode instelling.

Wat ik eigenlijk gewoon wil is dat het op beeld witte tekst is met zwarte achtergrond en als er geprint wordt witte achtergrond met zwarte tekst.
Volgens mij kan je beter zoeken in de richting van kleuren omdraaien (dus zwart → wit en andersom). Want als de tekst in je PDF's wit is, dan zal het ook wit geprint worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dion.Belle
Archer_VC10 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:03:
Volgens mij is een PDF juist bedoeld om het verschil tussen wat getoond wordt op het scherm en wat op de print komt zo klein mogelijk te houden. Dus wat je wilt is best complex. Een PDF is daar geen handig format voor.
Edit: er zit ergens een 'replace document colours' in Adobe Acrobat (Reader), dus je zou wellicht een soort script kunnen aanroepen wanneer je gaat printen om dit automatisch te triggeren, maar het klinkt heel complex voor wat je wilt doen en ik zou niet weten hoe je het kunt aanpakken.

Ik zou zelf waarschijnlijk er voor kiezen om de 'huisstijl' te beperken tot een header en de rest gewoon zwarte tekst op witte achtergrond te houden.
Denk dat ik het inderdaad alleen in de header en footer ga laten terugkomen. Had zelf al naar scrips gekeken maar dat werkt natuurlijk alleen bij mijzelf niet als iemand anders het PDF van onze website download.

Dank voor jullie meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 09:42
Een goede huisstijl moet altrijd rekening houden met de verschillende uitingen, zoals bijvoorbeeld grijswaarden, zwart-wit silhouette en een beperkt kleurenpallet (2 accentkleuren bijvoorbeeld). Daarnaast moet er een consistentie zijn tussen de verschillende media (van website tot visitekaartjes en banners). En bij een print (pdf of zeker bij iets wat een klant zelf kan afdrukken) wil je niet meteen dat je cartridges leeg raken door een zwarte achtergrond.
Zorg ervoor dat de huisstijl meer bepalend zijn door een logo, lettertype(s) en layout en dus ook omgekeerd qua kleuren herkenbaar blijft. Zie bijvoorbeeld https://nl.freepik.com/pr...n-en-stippen_12266911.htm of https://nl.pinterest.com/pin/466052261419701211/ als snelle voorbeelden.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1