Controleren of dichtgesmeerde lampendoos bekabeld is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
Ik heb op 3 plaatsen in mijn huis een schakelaar maar de dozen in het plafond zijn netjes weggestucced. Nu kan ik wel proberen door met kloppen de dozen te vinden maar ik wil geen gat in m’n plafond maken zonder te weten of er uberhaubt een leiding in ligt. Nieuw trekken zou een optie zijn maar in bestaande buizen over een afstand van ca 12 meter gaat dat waarschijnlijk niet goed (goede kans dat er trekontlastingsdozen in zitten)

Het is tevens een gewapend betonnen plafond dus alleen een leiding detector haalt niet veel uit.

Zou dit met een leidingzoeker met zender ontvanger kunnen werken en zijn er die je op een losse draad kan aansluiten?

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Beste antwoord (via 01001000 op 23-08-2023 14:25)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-12 11:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als er leidingen zitten en deze zijn bedraad en je kunt er spanning op zetten (door middel van een wandschakelaar) dan is verreweg de makkelijkste manier om een draadloze spanningsdetector (zoiets als dit) te gebruiken. Die gaat piepen of knipperen als er binnen een paar centimeter ergens spanning gedetecteerd wordt. Op die manier hoef je niet met trekveren aan de gang.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De combinatie van een betonnen vloer en trekdozen lijkt mij onwaarschijnlijk.
Is het een centraaldoossysteem? dan zou de doos sowieso bereikbaar moeten zijn.

Makkelijkste optie is om de schakelaar los te halen en daar de trekveer erin en drukken, als de veer stopt heen en weer en heel goed luisteren naar het getik.

Andere optie is een spectrosonde/tikveer gebruiken https://www.attema.com/nl...erialen/2243/spectrosonde

www.elecdev.nl

Acties:
  • Beste antwoord

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-12 11:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als er leidingen zitten en deze zijn bedraad en je kunt er spanning op zetten (door middel van een wandschakelaar) dan is verreweg de makkelijkste manier om een draadloze spanningsdetector (zoiets als dit) te gebruiken. Die gaat piepen of knipperen als er binnen een paar centimeter ergens spanning gedetecteerd wordt. Op die manier hoef je niet met trekveren aan de gang.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• 01001000
Het is geen centraaldoos setup helaas, leiding gaat waarschijnlijk via de kanalen in het plafond/spouwmuur/vloer (het is in 1993 bij de bouw dichtgesmeerd). Ik zie net dat er vanuit de schakelaar 1 leiding vertrekt met 2 zwarte draden en de aanvoer… er zit dus zeker een of meerdere splitsingen in het circuit en een trekveer kan ik wel vergeten helaas. Ik kan ook niet met zekerheid zeggen of die betreffende schakeldraad naar dat lichtpunt gaat of dat die van iets anders is.

@DexterDee dat is zeker de moeite waard, die dingen kende ik nog niet!

[ Voor 7% gewijzigd door 01001000 op 23-08-2023 14:24 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
01001000 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:22:
Het is geen centraaldoos setup helaas, leiding gaat waarschijnlijk via de kanalen in het plafond/spouwmuur/vloer (het is in 1993 bij de bouw dichtgesmeerd).
Hoe zijn de leidingen vanuit de groepenkast naar alle lichtschakelaars, wandcontactdozen enzo dan verdeeld? Iets anders dan centraaldozen, in een woning met betonnen vloeren uit 1993, kan ik mij werkelijk niet voorstellen. Aangenomen dat we het over een woning in Nederland hebben was dat toen al lang de standaard.

Je centraaldozen zijn niet bereikbaar, hoe kun je dan zien dat het geen centraaldozen zijn? ;)

Je hebt toch ergens in de woning zeker wel lichtpunten aan het plafond? Hoe ziet dat er dan uit, heb je zo'n doos al eens open geschroefd?
Ik zie net dat er vanuit de schakelaar 1 leiding vertrekt met 2 zwarte draden en de aanvoer… er zit dus zeker een of meerdere splitsingen in het circuit en een trekveer kan ik wel vergeten helaas.
Waarschijnlijk loopt die leiding naar de dichtstbijzijnde centraaldoos en loopt er 1 zwarte draad nog verder naar een volgende centraaldoos, zodat er een dubbele schakelaar voor 2 lichtpunten gemonteerd kan worden. Of het lichtpunt is op 2 plaatsen te schakelen en je hebt nu één van twee wisselschakelaars gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 23-08-2023 14:37 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• 01001000
@Xander in de rest van het huis komt er bij de lampen alleen zwart en blauw (en 1x rood) uit ipv dat er vanuit dat punt verdeeld word naar de wcd/schakelaars (kan zijn dat m’n terminologie niet meer helemaal up to date is, m’n elektra opleiding is van begin jaren 90. Kan ook zijn dat er een centrale doos ergens anders zit.

Boven heb ik de leidingen naar de meterkast voor de helft vervangen ivm een nieuwe groepen verdeling en dat ging van meterkast naar stopcontact doorgelust naar andere stopcontacten in die ruimte.

Er zit per zwarte draad een aparte schakelaar dus het is geen hotel schakeling. Logisch gezien lopen die zwarte draden naar het dichte lichtpunt maar het kan ook ophouden op een centraalpunt onder de vloer ergens afhankelijk wie er eerder was, de stucadoor of de electricien. Het is project werk met 3 gelijke huizen

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bouw van 1993 en een rode draad? Does not compute.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• 01001000
evilution schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:38:
Bouw van 1993 en een rode draad? Does not compute.
Gehobby van de vorige eigenaar, ik heb die draden vervangen. De man was schipper op een boot en gebruikte wat er voorhanden was lijkt het. Waarom hij draad uit de jaren 70 had is een raadsel, maar allang blij dat hij geen stof omhulde draad had.

(Ik heb de meterkast ook laten vervangen, daar zaten verdeel blokjes achter elke groep waar dan nog een extra verdeel blok inzat, elektricien die die kast verving had zoiets nog niet eerder gezien)

[ Voor 19% gewijzigd door 01001000 op 23-08-2023 15:56 ]

Pagina: 1